© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στελέχη επιχειρήσεων από μεγάλες πολυεθνικές όπως η Google και η Microsoft αναζητούν κατοικίες υψηλών προδιαγραφών στην Ελλάδα όπου θα μπορούσαν να συνδυάσουν παράλληλα δουλειά, αναψυχή, αλλά και εισόδημα όταν οι ίδιοι λείπουν στο εξωτερικό.
Η Ελλάδα έχει αρχίσει να φιγουράρει τον τελευταίο καιρό πιο ψηλά στις λίστες των προορισμών για τα υψηλότερα εισοδήματα, είτε πρόκειται για την Αττική Ριβιέρα, όπου οι προσδοκίες από το project του Ελληνικού -και όχι μόνο- έχουν ανεβάσει τον πήχη, είτε για δημοφιλείς προορισμούς εκτός Αττικής, στην Πελοπόννησο, στην Κρήτη, στην Κέρκυρα, στη Ρόδο, ή σε μικρότερα νησιά όπως η Κέα και η Αντίπαρος.
Η πανδημία έχει επιταχύνει τις εξελίξεις αλλάζοντας τις προτεραιότητες στον χώρο του επιχειρείν, όπου πλέον οι corporate nomads (ανώτερα στελέχη και επιχειρηματίες από μεγάλες εταιρείες) αποφασίζουν να μοιράζουν τον χρόνο τους μεταξύ της βάσης τους στο εξωτερικό και προορισμών που πληρούν βασικά κριτήρια διαβίωσης, όπως το κλίμα και η καλή ποιότητα ζωής, σε συνδυασμό πάντα και με τις τεχνολογικές υποδομές.
Το Ελληνικό
Δεν είναι τυχαίο ότι η ζήτηση για τις κατοικίες στο mega project στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού είναι απτή τόσο από την Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, στο πλαίσιο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που έχει απευθύνει ήδη από την περασμένη χρονιά η Lamda Development.
Την άνοδο της ζήτησης στο Ελληνικό λίγο πριν από την εκκίνηση του project διαπιστώνουν και διεθνή μέσα όπως το Bloomberg, το οποίο κάνει λόγο για ελπιδοφόρα μηνύματα, αφού οι τιμές των ακινήτων έχουν ήδη αρχίσει να ανεβαίνουν στην περιοχή με την προσδοκία της έναρξης των εργασιών στην έκταση του πρώην αεροδρομίου, με αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις νέων κατασκευών ακόμα και να διπλασιαστούν, πάνω από τα 7.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Για τις πρώτες κατοικίες εντός της έκτασης και στον πύργο, αλλά και στα πέριξ του παραλιακού μετώπου, ο πήχης ανεβαίνει ακόμη πιο ψηλά, ανάλογα με τη θέση, τον όροφο και τις προδιαγραφές.
Διαμερίσματα επιφάνειας περίπου 90 τ.μ., για παράδειγμα, στον πύργο μπορεί να προσφέρονται από 800.000 έως 1 εκατ. ευρώ και φυσικά οι τιμές ανεβαίνουν στα ρετιρέ και στις κατοικίες στην παραλία.
Εν μέσω πανδημίας, όπως παρατηρείται διεθνώς, με βάση τις διεθνείς έρευνες από γνωστές εταιρείες συμβούλων ακινήτων, όπως οι Knight Frank και Sotheby’s International Realty, υπάρχει αυτή τη στιγμή μια αυξανόμενη άνοδος των αγοραστών που συνδυάζουν τη δεύτερη κατοικία τόσο για προσωπική χρήση όσο και για επένδυση.
«Παρά τις δυσμενείς συνθήκες παγκοσμίως λόγω της πανδημίας, ο κλάδος του real estate παρέμεινε ανθεκτικός: οι τιμές αγοράς πολυτελών κατοικιών έχουν αυξηθεί μέσα στον τελευταίο χρόνο. Το περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων, η αναζήτηση οικιστικών ακινήτων με άπλετους εξωτερικούς χώρους, σε άμεση επαφή με το φυσικό περιβάλλον και τη θάλασσα, με ιδιωτικότητα, ασφάλεια και υψηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες, σε συνδυασμό με την αλλαγή στο μοντέλο εργασίας (εξ αποστάσεως – πλέον αρκετοί ιδιοκτήτες επιλέγουν να εργάζονται από τις εξοχικές τους κατοικίες) συνέβαλαν το 2020 στην αύξηση της ζήτησης αλλά και των τιμών», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Στη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφώσει η πανδημία, η αειφόρος ανάπτυξη και η υιοθέτηση ενός βιώσιμου τρόπου ζωής (ακόμη και το πόσο συμβατή είναι μια επένδυση σε σχέση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης -ESG- των Ηνωμένων Εθνών), η αίσθηση του well being στην καθημερινότητα και η σύνδεση με ηθικές αξίες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για τους αγοραστές υψηλού εισοδήματος και τις οικογένειές τους, αλλά και για το ανερχόμενο αγοραστικό κοινό των millennials.
Το παράδειγμα της Costa Navarino
Στην Ελλάδα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αυτό στο συγκρότημα της Costa Navarino στην Πελοπόννησο, όπου η ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου με τη συμμετοχή και του Olayan Group ήταν η πρώτη που λάνσαρε τις κατοικίες του συγκροτήματος ως επενδυτικό προϊόν για αγοραστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι διαθέτοντας ένα συγκεκριμένο κεφάλαιο μπορούν να εξασφαλίσουν αποδόσεις μέσω real estate.
Τη χρονιά που πέρασε, αλλά και το α’ τρίμηνο του 2021 καταγράφηκε αυξημένο αγοραστικό ενδιαφέρον, αλλά και έγιναν πωλήσεις για όλα τα οικιστικά προϊόντα που αναπτύσσει η Costa Navarino (τις πολυτελείς βίλες 3-6 υπνοδωματίων και τα branded διαμερίσματα 2 υπνοδωματίων – Τhe Residences at The Westin Resort Costa Navarino). Οι περισσότεροι αγοραστές προέρχονται από την Ελλάδα και την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, ενδεικτικά από χώρες όπως η Ελβετία, η Βρετανία και η Γερμανία.
«Το μοντέλο αειφόρου ανάπτυξης πάνω στο οποίο έχει βασιστεί η Costa Navarino από το ξεκίνημά της, o σεβασμός στη φύση, στην τοπική κοινωνία, στην αυθεντικότητα, αλλά και στην ανάδειξη της πλούσιας κληρονομιάς του τόπου είναι στοιχεία που μετρούν σημαντικά για τους υποψήφιους αγοραστές, φυσικά μαζί με τις υψηλού επιπέδου προδιαγραφές σχεδίασης, ανάπτυξης και διαχείρισης των κατοικιών. Μάλιστα, η ανταπόκριση στην πιο πρόσφατη οικιστική πρόταση, τη γειτονιά Rolling Greens στο Navarino Dunes, υπήρξε εξαιρετική. Η πρόταση είναι ιδιαίτερα ελκυστική καθώς οι κατοικίες αναπτύσσονται όλες μαζί από την εταιρεία και παραδίδονται με το κλειδί στο χέρι (turn-key) στους αγοραστές, ενώ έχουν και το πλεονέκτημα ότι μπορούν να διατεθούν για βραχυχρόνια ενοικίαση με ειδικούς όρους, σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο (από τον Ιούνιο του 2020), το 70% των κατοικιών έχει δεσμευτεί, ενώ πλέον μόνο 12 βίλες 3 υπνοδωματίων είναι διαθέσιμες. Η κατασκευή των κατοικιών στη νέα γειτονιά έχει ήδη ξεκινήσει, με παράδοση το α’ τρίμηνο του 2023. Πρόκειται για βίλες 235 τ.μ. σε ένα επίπεδο, με υπόγειο, με 3 υπνοδωμάτια, σε περιβάλλοντα χώρο από 700 έως 1.000 τ.μ. και τιμή από 1,25 εκατ. ευρώ. Ολες οι βίλες έχουν δυτικό προσανατολισμό, θέα στο Ιόνιο πέλαγος και στο γήπεδο γκολφ The Dunes Course, ενώ διαθέτουν ιδιωτική πισίνα.
Παραδίδονται πλήρως έτοιμες προς χρήση, ενώ η ΤΕΜΕΣ θα παρέχει στους ιδιοκτήτες επαγγελματικές υπηρεσίες property management, facility management, hotel και concierge services όλο τον χρόνο. Πέραν αυτού, οι ιδιοκτήτες και οι οικογένειές τους θα έχουν πρόσβαση στις εγκαταστάσεις και τις υπηρεσίες των ξενοδοχείων. Τον σχεδιασμό των βιλών υπογράφουν τα καταξιωμένα ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία Βuerger Κatsota Αrchitects, ISV Αrchitects και Thymio Papagiannis & Associates.
Πελοπόννησος, Kέα, Αντίπαρος
Το μοντέλο των κατοικιών, διαμερισμάτων και βιλών με… ονοματεπώνυμο (branded) ακολουθεί στην Κέα και η Dolphin μαζί με την One&Only του ομίλου Kerzner, για τον οποίο μάλιστα ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και επισήμως η έλευσή του στην Αττική Ριβιέρα, έχοντας αναλάβει τη διαχείριση στα νέα «Αστέρια» Γλυφάδας με ορίζοντα λειτουργίας το 2022 για το πρώτο «υβριδικό One&Only City Resort στην Ελλάδα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Το «One&Only Kea Resort», εκτός από το ξενοδοχειακό κομμάτι που θα λειτουργήσει επίσης το 2022, έχοντας πάει πίσω λόγω κορωνοϊού, περιλαμβάνει, με βάση το αρχικό πλάνο, έως 40 πολυτελείς branded κατοικίες, με την πρώτη φάση να αφορά συνολικά 20 σπίτια. Από αυτά, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν ήδη πουληθεί περίπου 10 βίλες, κάποιες από αυτές μέσα στην πανδημία, με τιμές ακόμη και πάνω από τα 10.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και με το ενδιαφέρον να βαίνει αυξανόμενο για τις υπόλοιπες.
Η Dolphin από την πλευρά της τρέχει τα τελευταία χρόνια το πρόγραμμα πώλησης των κατοικιών στην Πελοπόννησο με το brand της Aman, όπου επίσης το τελευταίο εξάμηνο πραγματοποιήθηκαν τρεις πωλήσεις βιλών πολλών εκατομμυρίων, ενώ έχουν προσυμφωνηθεί και άλλες, ωστόσο λόγω του κορωνοϊού εκκρεμούν τα ταξίδια των ενδιαφερόμενων αγοραστών. Αντίστοιχα, η εταιρεία έχει λανσάρει ήδη στην αγορά και τις πρώτες κατοικίες στο Kilada Hills, τη στρατηγική επένδυση στην Ερμιονίδα, συνολικού ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησε το 2020, εν μέσω COVID-19, και περιλαμβάνει στην πρώτη της φάση κατοικίες και το γήπεδο γκολφ που θα λειτουργήσει το 2023.
Πάντως, αυτό που διαπιστώνεται το τελευταίο διάστημα είναι ότι έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον τόσο από τις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης (Γερμανούς, Βρετανούς, Γάλλους και Ελβετούς) όσο και από τις ΗΠΑ, κυρίως από Ελληνοαμερικανούς, μεγαλοστελέχη επιχειρήσεων, ιδιοκτήτες κ.τ.λ.
«Οι ιδιοκτησίες αυτές έχουν το πλεονέκτημα της επαγγελματικής διαχείρισης και των υπηρεσιών που προσφέρονται από τα ίδια τα resorts, ενώ ταυτόχρονα οι ιδιοκτήτες τους περνούν μερικές εβδομάδες διακοπών στη δική τους δεύτερη κατοικία. Επιπλέον, με το δεδομένο ότι η πανδημία έχει αλλάξει τις εργασιακές συνήθειες δίνοντας την επιλογή της τηλεργασίας, οι συγκεκριμένες ιδιοκτησίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως ένα ολοκαίνουριο… γραφείο σε ένα άλλο μέρος του κόσμου», σχολιάζεται σχετικά.
Κατοικίες με ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, που έχουν αποσπάσει μάλιστα ουκ ολίγες διεθνείς διακρίσεις, διαθέτει στην Αντίπαρο η Oliaros, την οποία διευθύνει ο κ. Ιάσων Τσάκωνας τα τελευταία 17 χρόνια. Από το 2004, όταν η Oliaros ξεκίνησε με τις πρώτες επτά κατοικίες σε 100 στρέμματα, μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει αναπτύξει και διαθέσει στην αγορά πάνω από 40 πολυτελείς κατοικίες με ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, συνδυάζοντας την κυκλαδίτικη με τη σύγχρονη αρχιτεκτονική και καθιερώνοντας το νησί ως έναν νέο οικιστικό και αρχιτεκτονικό προορισμό πολύ υψηλών προδιαγραφών.
Διαβάστε ακόμα:
Chipita: Την εξαγοράζει η Mondelez International έναντι 2 δισ. δολαρίων
Λάκης Γαβαλάς: Άλλαξε χέρια η βίλα του στη Μύκονο
Γερογιάννης (Aegean): Περήφανοι για τον ρόλο της Ελλάδας στην έκδοση του ψηφιακού πιστοποιητικού