© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Mε συνολικά οκτώ ξενοδοχεία σε κορυφαίους ελληνικούς προορισμούς, ένα ολοκαίνουριο brand, αυτό της «Domes Aulus» στον τομέα των all inclusive πολυτελείας και μία ακόμη συλλογή από μοναδικά ακίνητα με πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα, τα «Domes Reserves», θα μπει το 2022 για τη Λήδρα Ξενοδοχειακή, της οικογένειας Σπανού, σηματοδοτώντας παράλληλα και την πρώτη κίνηση της Domes Resorts εκτός Ελλάδας, με το πρώτο ξενοδοχείο στην Πορτογαλία.
H Domes Resorts, που αποτελεί τον μεγαλύτερο συνεργάτη του ομίλου της Marriott στην Ελλάδα με πέντε resorts, έχει στα μελλοντικά της πλάνα ένα φιλόδοξο πλάνο επέκτασης εντός κι εκτός Ελλάδος: «Είναι προφανές ότι δεν πηγαίνουμε στην Πορτογαλία μόνο για ένα resort. Οπως, επίσης, δεν πάμε στην Πορτογαλία με βλέψεις να περιοριστούμε μόνο σε μία χώρα εκτός Ελλάδας. Βλέπουμε μπροστά μας την ευρωπαϊκή Μεσόγειο, βλέπουμε νέα projects για τουρισμό αναψυχής στην Ευρώπη», δηλώνει στη συνέντευξή του στο «business stories» ο Dr Γιώργος Σπανός, διευθύνων σύμβουλος της Λήδρα Ξενοδοχειακή/ Domes Resorts.
Σε σχέση με την ανάπτυξη στην Ελλάδα, επίσης η εταιρεία εξετάζει και άλλους προορισμούς: «Σίγουρα τη Χαλκιδική, τις Κυκλάδες και το Ρέθυμνο. Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, νομίζω ότι για λόγους ενίσχυσης του brand θα πρέπει επίσης να αναπτυχθεί ένα σημείο αναφοράς. Για την πρωτεύουσα, μελετάμε ένα πολύ ιδιαίτερο Domes Reserve, δηλαδή ένα ξενοδοχείο που διαθέτει μέχρι 60-70 κλειδιά, στοχεύοντας κυρίως στην υφιστάμενη πελατειακή βάση των Domes Resorts».
Το ξεκίνημα
Εδώ και δύο δεκαετίες, η εταιρεία της οικογένειας Σπανού επενδύει με συνέπεια στον τουρισμό: «Ιδρυτής της Λήδρα Ξενοδοχειακή ήταν ο πατέρας μου, ο καθηγητής καρδιοχειρουργικής, Παναγιώτης Σπανός. Είναι από την Αμμόχωστο της Κύπρου, που ήταν η περισσότερο αναπτυγμένη, ξενοδοχειακά, περιοχή της Κύπρου πριν την κατοχή, κάτι που μαζί με τη διορατικότητά του τον έκανε να πιστεύει βαθιά σε αυτό τον τομέα της οικονομίας. Το 1993 προχώρησε στην εξαγορά του ξενοδοχείου τριών αστέρων Elounda Blu Bay, δυναμικότητας 80 δωματίων. Ηταν το εναρκτήριο λάκτισμα για το ταξίδι της Ledra Hotels & Villas, η οποία μετέπειτα μετουσιώθηκε στην εποχή της Domes Resorts. Σήμερα, η Ledra Hotels & Villas είναι ένας πολυβραβευμένος όμιλος πολυτελών ξενοδοχείων και κατοικιών με ιδιαίτερη έμφαση στην καινοτομία και μάλιστα πολύ πρόσφατα η Domes Resorts αναδείχθηκε στην ψηφοφορία του 28ου ετήσιου World Travel Awards ως νικητής του βραβείου για τον καλύτερο ανεξάρτητο, διεθνώς, ξενοδοχειακό όμιλο το 2021 (World’s Leading Independent Hotel Group 2021)». Ο όμιλος έχει παρουσία σε κορυφαίους προορισμούς όπως η Κρήτη, η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος – με πρόσφατη επέκταση στο εξωτερικό και ειδικότερα στην Πορτογαλία.
Η πορεία της εταιρείας μέχρι σήμερα είχε πολλούς και διαφορετικούς σταθμούς, όπως αναφέρει ο κ. Σπανός: «Ενας μεγάλος σταθμός στη διαδρομή ανάπτυξης της εταιρείας υπήρξε το άνοιγμα του ξενοδοχείου πέντε αστέρων Domes of Elounda, το 2008, το οποίο αποτελεί μέχρι και σήμερα τη ναυαρχίδα του ομίλου, έπειτα από τρεις διαδοχικές επεκτάσεις.
Αμέσως μετά, θεωρώ ότι το 2015 υπήρξε ξεχωριστή στιγμή, όταν το Domes of Elounda προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία με μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες, τη Marriott International. Μέσα από αυτή τη συμμαχία, η Marriott επέστρεψε δυναμικά στην Ελλάδα -και μάλιστα στην Ελούντα- μέσω του brand Autograph Collection. Η συνέργειά μας με τη Marriott International ήταν τόσο επιτυχημένη ώστε να εξελιχθεί και σήμερα η Domes Resorts αποτελεί τον μεγαλύτερο συνεργάτη της Marriott στην Ελλάδα με πέντε resorts.
Ενα ακόμα ορόσημο για τον όμιλο υπήρξε το άνοιγμα της πρώτης ξενοδοχειακής μονάδας εκτός Ελούντας. Το 2016 εγκαινιάζουμε το Domes Noruz, Autograph Collection, στα Χανιά της Κρήτης, που ήταν και το πρώτο adults-only resort της Marriott International παγκοσμίως, αποτελώντας πόλο έλξης για ταξιδιώτες που αναζητούν έναν χώρο πιο ιδιαίτερο. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε σε χρόνο-ρεκόρ, μόλις 5,5 μήνες, αποτελώντας μάλιστα το συντομότερο διάστημα κατασκευής νεόδμητου ξενοδοχείου στην ιστορία της Marriott».
Ακολούθως, το 2018, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό με τη συμμετοχή 20 ομίλων, η Domes Resorts επελέγη να διαχειριστεί το Miramare Resort στην Κέρκυρα, ένα ιστορικό ξενοδοχείο ιδιοκτησίας του πρώην εμίρη του Κατάρ, Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ Θανί. Η συμφωνία αυτή ήταν η πρώτη σύμβαση μίσθωσης (lease) του ομίλου.
«Είναι ένας επίσης μοναδικός σταθμός, αφού, μέσω αυτής, ο όμιλος άρχισε να διαχειρίζεται όχι μόνο ιδιόκτητα ξενοδοχεία, αλλά πλέον να προσβλέπει και σε ευρύτερες συνεργασίες», σχολιάζει ο CEO της εταιρείας.
Μία ακόμα χρονιά-ορόσημο για την Domes Resorts ήταν το 2020, όταν ο όμιλος υπέγραψε τη στρατηγική συμφωνία με την HIP/Blackstone, έναν από τους τρεις μεγαλύτερους ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων στη Μεσόγειο. Η συμφωνία ανάμεσα στην Domes Resorts και την HIP προέβλεπε ένα υβριδικό μοντέλο διαχείρισης για δύο από τις πέντε μονάδες που απέκτησαν στην Ελλάδα. Προϊόν αυτής της συμφωνίας υπήρξε, το 2021, το άνοιγμα του ξενοδοχείου Domes of Corfu, Autograph Collection, που θεωρήθηκε μία από τις πιο πετυχημένες επανατοποθετήσεις και ανοίγματα της HIP.
«Επιπλέον, η εξαγορά του ξενοδοχείου Elounda Blu Resort της οικογένειάς μας από την HIP επιβεβαιώνει την περαιτέρω ανάπτυξη αυτής της συνεργασίας μας. Το Elounda Blu Resort θα προχωρήσει σε εργασίες αναβάθμισης, στο τέλος των οποίων, το 2022, θα ενταχθεί στο brand της Domes Resorts, με όλα όσα φέρνει αυτή η κίνηση, από την ολοκληρωμένη εμπειρία διακοπών έως τις ξεχωριστές γαστρονομικές επιλογές και το signature spa.
Το τέλος του 2021 έφερε την εντυπωσιακή, θεωρούμε, για τα ελληνικά δεδομένα συμφωνία ανάληψης του Lake Spa Resort στη Vilamura της Πορτογαλίας, την οποία υπογράψαμε πρόσφατα. Πρόκειται για ένα εμβληματικό resort στο Algarve, που αποτελεί και το πρώτο βήμα επέκτασης της Domes Resorts εκτός Ελλάδας, αλλά και την πρώτη αντίστοιχη κίνηση ελληνικού ομίλου στην αγορά της Πορτογαλίας», αναφέρει ο κ. Σπανός.
Η Domes Resorts μπαίνει έτσι στον χώρο της διεθνούς διαχείρισης ξενοδοχείων μέσα από τη συνεργασία με την HIP -τον μεγαλύτερο ιδιοκτήτη εποχικών ξενοδοχειακών μονάδων στη Νότια Ευρώπη, που ανήκει σε επενδυτικά κεφάλαια της Blackstone- για τη διαχείριση του εμβληματικού The Lake Spa Resort στην Πορτογαλία. Το πεντάστερο ξενοδοχείο 192 δωματίων, που διαθέτει προνομιούχα θέση με άμεση πρόσβαση στην παραλία, πρόκειται να μετατραπεί πλήρως σε ένα Domes Resort από το 2022, ενώ το ποσό των 7 εκατ. ευρώ θα επενδυθεί για την αναβάθμιση, τη μετατροπή και την επανατοποθέτηση του ξενοδοχείου στην αγορά.
Με ποιο σκεπτικό αποφάσισε η εταιρεία να κινηθεί εκτός Ελλάδας και ιδιαίτερα σε αυτή τη συγκυρία της πανδημίας; «Ερχόμενος από άλλο χώρο, αυτόν της ιατρικής, κατά την είσοδό μου στον χώρο του τουρισμού είχα από την αρχή εντυπωσιαστεί από την τεχνογνωσία των εταιρειών που ηγούνταν του τομέα στην Ελλάδα. Οπότε για εμένα ήταν φυσικό επακόλουθο να εξαγάγουμε τεχνογνωσία εκτός Ελλάδας. Εταιρείες όπως οι Sani/Ikos, Grecotel, Mitsis, Atlantica, αλλά και εταιρείες που αναπτύσσονται τοπικά σε έναν προορισμό, όπως είναι τα Myconian Collection και Daios, αποτελούν εταιρείες με βαθιά τεχνογνωσία και καινοτομία, με δυνατά εμπορικά concepts, εταιρείες που πρωτοπορούν σε πολλούς τομείς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Πιστεύω πως θα δούμε αντίστοιχες κινήσεις στο μέλλον. Οπου υπάρχει τεχνογνωσία και ζήτηση προκύπτουν ευκαιρίες. Εμείς αναζητούμε ευκαιρίες και αυτή τη στιγμή θεωρούμε ότι ευκαιρίες υπάρχουν και εκτός Ελλάδας. Και γι’ αυτό προχωρήσαμε σε αυτή την κίνηση στην Πορτογαλία».
Τι φέρνει το 2022
Το 2022, η Domes Resorts θα λειτουργεί συνολικά οκτώ ξενοδοχειακές μονάδες εντός Ελλάδος, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι πέντε που λ ειτούργησαν το 2021 ως Domes Resorts, στην Ελούντα, τα Χανιά, την Κέρκυρα (Domes of Elounda/Autograph Collection, Domes Noruz Chania/Autograph Collection, Domes Miramare/a Luxury Collection Corfu, Domes Zeen Chania/a Luxury Collection Crete, Domes of Corfu/ Autograph Collection).
Στο brand Domes Resorts έρχεται να προστεθεί το ανακαινισμένο Domes Lake Resort, Algarve στην Πορτογαλία, καθώς και τα επίσης ανακαινισμένα Domes Aulūs Elounda και Domes Aulūs Zante στη Ζάκυνθο. «Το 2022, η Domes Resorts θα λανσάρει ένα ολοκαίνουριο brand της, αυτό της Domes Aulus, ενός luxury all-inclusive brand. Με αυτόν τον τρόπο θα εισέλθει δυναμικά στην αγορά των luxury all-inclusive resorts, που αποτελούν ιδιαίτερα εμπορικά concepts, με μεγάλη έλξη επισκεπτών τα τελευταία χρόνια. Ολες οι ξενοδοχειακές μονάδες θα ανήκουν σε international brands, οι συμφωνίες των οποίων θα ανακοινωθούν σε επόμενο χρόνο. Από τις οκτώ ξενοδοχειακές μονάδες, οι τρεις είναι ιδιόκτητες, οι τέσσερις είναι υπό τη διαχείριση managed από τον όμιλο και μία είναι μισθωμένη από εμάς.
Επίσης, το 2022, η Domes Resorts θα λανσάρει και τα Domes Reserves, μια συλλογή από μοναδικά κτίρια (assets) με πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα. Ξεκινούμε με το Domes Maison στην Κέρκυρα, ένα διατηρητέο νεοκλασικό ακίνητο με μια πανέμορφη αυλή, στο ιστορικό κέντρο της πόλης της Κέρκυρας, το οποίο θα λειτουργεί ως members’ club για τους πελάτες της Domes Resorts στο νησί και θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και αναψυχής τους κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στην πόλη. Τέτοιου είδους προϊόντα σκοπεύουμε να αναπτύξουμε σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και του εξωτερικού, με σκοπό να ενισχύσουμε τόσο τη σχέση μας με τους επισκέπτες των Domes Resorts όσο και με εκείνη που αναπτύσσουμε με τους προορισμούς όπου δραστηριοποιούμαστε».
Επενδύσεις και πανδημία
Σε επίπεδο επενδύσεων, ο κ. Σπανός αναφέρει ότι τα τελευταία χρόνια ο όμιλος μετακινήθηκε από το μοντέλο της οργανικής ανάπτυξης αποκλειστικά με ιδιόκτητα ξενοδοχεία και προχώρησε σε συμφωνίες μίσθωσης και σε «υβριδικά» μοντέλα διαχείρισης (hybrid management contracts). «Την τελευταία τετραετία είχαμε άμεση ή έμμεση συμμετοχή σε projects στα οποία έγιναν επενδύσεις που ξεπέρασαν τα 300 εκατ. ευρώ. Το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα χρόνια δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη, αλλά έχουμε πολλά φιλόδοξα έργα υπό διαπραγμάτευση και αξιολόγηση. Στόχος μας είναι η Domes Resorts να αναπτυχθεί ως ένα ηγετικό luxury brand στον χώρο των resorts στην Ευρώπη. Εχουμε εντοπίσει ιδιαίτερα μεγάλες ευκαιρίες για ανάπτυξη και εξέλιξη σε εξειδικευμένους και πολλά υποσχόμενους τομείς της αγοράς. Για να το επιτύχουμε, έχουμε στη διάθεσή μας και αναπτύσσουμε περαιτέρω μια σειρά στρατηγικών συνεργασιών με θεσμικούς επενδυτές, όπως και συμφωνίες lease ή διαχείρισης, ανεξάρτητα ακίνητα και φυσικά δικά μας ιδιόκτητα περιουσιακά στοιχεία».
Μέσα στην πανδημία, το 2021 τα ξενοδοχεία του ομίλου κινήθηκαν περίπου στο 80%-85% των εσόδων του 2019, μέσα σε λιγότερες ημέρες λειτουργίας, που σημαίνει ότι τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα από εκείνα που είχαν καταγραφεί τους αντίστοιχους μήνες του 2019.
«Ωστόσο, το κυριότερο μήνυμα που λάβαμε, εν μέσω κορωνοϊού, είναι πως οτιδήποτε μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή και πάντα πρέπει να υπάρχουν εφεδρείες και σχέδια εκτάκτου ανάγκης. Η εικόνα για τo 2022, χωρίς να έχουμε δει τον τυχόν αντίκτυπο από τη μετάλλαξη “Ομικρον”, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Εχει καταγραφεί ήδη μια τάση μεγαλύτερη κατά 50%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, που είχε σημειώσει ρεκόρ στις προκρατήσεις μέχρι τις αρχές του 2020, οπότε και άρχισε η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού.
Η διαχείριση της κρίσης το 2020 από την Ελλάδα και το πλήγμα στον τουρισμό κρουαζιέρας και στους προορισμούς σχετικά μειωμένης υγειονομικής ασφάλειας (π.χ. Βόρεια Αφρική, Τουρκία, long-haul) έχουν τοποθετήσει την Ελλάδα στην κορυφή της ζήτησης από τις αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Αν αξιοποιήσουμε την τάση αυτή, με επένδυση στη μερική βελτίωση των υποδομών, στη διαχείριση του κορεσμού και υπερτουρισμού σε ορισμένες περιοχές και στον τουρισμό εμπειρίας, και αν επενδύσουμε στο ανθρώπινο δυναμικό, εκπαιδεύοντας τους εργαζομένους και παρέχοντας ευκαιρίες ανέλιξης, παράλληλα με τις κινήσεις που γίνονται στον ιδιωτικό τομέα με στρατηγικούς επενδυτές και στρατηγικά projects, θεωρώ πως η Ελλάδα θα παραμείνει σημαντικά αναπτυξιακή στο πεδίο του τουρισμού τα επόμενα χρόνια».
Διαβάστε ακόμη:
Νέα deals άνω των 100 εκατ. για σύγχρονα γραφεία στο Μαρούσι (pics)
Τάσιος (ΠΟΞ): «Το 2024 θα «ανασάνουν» ξανά τα ελληνικά ξενοδοχεία» (πίνακας)