«Η Ελλάδα είναι για το 2021 πρώτος προορισμός για τον όμιλο στις αγορές όπου δραστηριοποιείται. Εχουμε υψηλά νούμερα στις κρατήσεις μέσα στο φθινόπωρο, συνεχίζουμε ακόμη και μέσα στον Νοέμβριο τη δραστηριότητά μας σε συγκεκριμένους προορισμούς όπως η Κρήτη και η Ρόδος και έχουμε επιπλέον πολλούς καλούς λόγους να είμαστε αισιόδοξοι για την καλοκαιρινή σεζόν του 2022 στους ελληνικούς προορισμούς».
Αυτά λέει στη συνέντευξή του στο «business stories» ο κ. Φριτς Γιούσεν, διευθύνων σύμβουλος της TUI Group, του μεγαλύτερου τουριστικού οργανισμού στην Ευρώπη, ο οποίος έχει θέσει στόχο για την επόμενη χρονιά να φέρει στη χώρα μας πάνω από 3 εκατομμύρια τουρίστες από τις ευρωπαϊκές αγορές όπου δραστηριοποιείται, με πρώτη φυσικά τη Γερμανία, όπου είναι και η έδρα του ομίλου. Το ορόσημο των 3 εκατομμυρίων επισκεπτών είχε επιτευχθεί το 2019 και πλέον αυτός ο στόχος φαίνεται ότι είναι εφικτός με βάση τα μηνύματα που λαμβάνει ήδη ο όμιλος για το 2022 στις προκρατήσεις του για Ελλάδα.
Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα οι επιτελείς της TUI βρέθηκαν στην Ελλάδα όπου είχαν συνάντηση με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια. Μάλιστα, όπως συμφωνήθηκε, για το 2022 η TUI θα ξεκινήσει το πρόγραμμά της στη χώρα μας νωρίτερα, από τα τέλη Μαρτίου, σε επιλεγμένους ελληνικούς προορισμούς. Για την Ελλάδα είναι μεγάλο ζητούμενο διαχρονικά η επέκταση της σεζόν, αρχής γενομένης από τα δύο «άκρα», δηλαδή νωρίτερα μέσα στην άνοιξη και πιο αργά μέσα στο φθινόπωρο για το κλείσιμο της σεζόν, ωστόσο απαραίτητη επίσης προϋπόθεση, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο κ. Γιούσεν στο «b.s.», είναι να υπάρχει παράλληλα και μια «ζωντανή» υποδομή στους προορισμούς, να το θέλουν οι ίδιοι οι τοπικοί ξενοδόχοι και οι τοπικοί φορείς.
Οι επιδόσεις του 2021
«Η Ελλάδα είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός για τον όμιλο το 2021. Θα ήθελα να συγχαρώ πραγματικά και να ευχαριστήσω όλους όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό στην Ελλάδα για την εξαιρετική φιλοξενία των επισκεπτών της χώρας και τις άρτιες διαδικασίες ώστε να υπάρξει η απόλυτη υγειονομική ασφάλεια στις διακοπές σε περίοδο πανδημίας», αναφέρει στο «b.s.» ο CEO της ΤUI.
«Η TUI έχει μακροχρόνια παρουσία και επιτυχή συνεργασία στον κλάδο του τουρισμού στην Ελλάδα. Ειδικά σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, οι δεκαετίες αυτής της συνεργασίας με την Ελληνική Πολιτεία, τους ξενοδόχους, τους λοιπούς συνεργάτες μας σε όλη την τουριστική αλυσίδα, αλλά και τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες αποδείχθηκαν πραγματικά ανεκτίμητες για να ξεπεράσουμε την κρίση και να προσφέρουμε στους ταξιδιώτες-παραθεριστές μια αξέχαστη εμπειρία διακοπών. Η ελληνική κυβέρνηση και η ελληνική τουριστική βιομηχανία έχουν καταβάλει τεράστια προσπάθεια ώστε ο τουρισμός να βγει με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες κατά τη διάρκεια της κρίσης. Συνολικά, το 2021 ήταν μια χρονιά μεταβατική για όλους, τις αεροπορικές, τα ξενοδοχεία και τις τουριστικές επιχειρήσεις. Για την Ελλάδα, η επανεκκίνηση του τουρισμού συνοδεύτηκε από μια πολύ επιτυχημένη διαχείριση. Διαπιστώσαμε ισχυρή ζήτηση για διακοπές στη χώρα, ήδη από το ξεκίνημα του καλοκαιριού, από όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, και ειδικά από τη Γερμανία».
Η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως είναι φέτος μεταξύ των top 5 προορισμών για διακοπές στη συντριπτική πλειονότητα των αγορών όπου δραστηριοποιείται η TUI ανά την Ευρώπη και οι κρατήσεις για τη χώρα μας είναι κατά πολύ υψηλότερες σε σύγκριση ειδικά με την περασμένη χρονιά. Φυσικά και η Ισπανία είναι πολύ υψηλά όσον αφορά τη ζήτηση, κυρίως οι Βαλεαρίδες και τα Κανάρια.
«Αυτό που διαπιστώνουμε βασικά είναι ότι υπάρχει τεράστια συσσωρευμένη ζήτηση και όταν αίρονται οι περιορισμοί της πανδημίας στους προορισμούς, αυτό αποτυπώνεται αμέσως στη ζήτηση.
Ο κόσμος επιθυμεί να ταξιδέψει και γι’ αυτό και η TUI θα συνεχίσει να θέτει υψηλά στάνταρ για τον τουρισμό σε επίπεδο ποιότητας, καινοτομίας και αειοφορίας».
Στο ερώτημα πόσο πιθανή είναι η επέκταση της φετινής σεζόν στην Ελλάδα μέχρι τον Νοέμβριο, ο κ. Γιούσεν απαντά: «Γίνεται συνολικά μεγάλη προσπάθεια για την επιμήκυνση της σεζόν στην Ελλάδα και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε και γι’ αυτή τη χρονιά. Είδαμε υψηλά νούμερα στις κρατήσεις για τον Σεπτέμβριο, τα οποία συνεχίζουν μέσα στον Οκτώβριο και ακόμη και την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου. Στην Κρήτη θα δουλέψουμε μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου και στη Ρόδο ακόμη και μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Η επιμήκυνση ωστόσο σημαίνει ότι χρειάζεται παράλληλη και μια “ζωντανή” υποδομή στους προορισμούς, να το θέλουν και οι τοπικοί ξενοδόχοι, οι τοπικοί φορείς, όπως για παράδειγμα στην εστίαση κ.α., πέρα φυσικά από τους ίδιους τους τουρίστες. Η Ελλάδα πραγματικά έχει να προσφέρει μεγάλη ποικιλία σε όλα τα επίπεδα, πέρα από την υψηλή καλοκαιρινή περίοδο, έστω και αν στο τέλος πάντα είναι ο πελάτης αυτός που θα αποφασίσει ποιον προορισμό τελικά θα επιλέξει».
«Workation» φέτος και στην Ελλάδα
Η TUI λάνσαρε φέτος και το πρόγραμμα «Workation» (work = δουλειά + vacation = διακοπές) με προσφορές για τη φθινοπωρινή σεζόν για όσους Ευρωπαίους μπορεί να θέλουν να συνδυάσουν δουλειά και διακοπές, βάζοντας και την Ελλάδα στους επιλεγμένους της προορισμούς για τον συγκεκριμένο σκοπό.
«Το σκεπτικό είναι να μπορεί να δουλεύει κανείς με ευελιξία από εκεί που του αρέσει να περνά τον ελεύθερο χρόνο του ή τις διακοπές του, για παράδειγμα σε προορισμούς όπου ο ήλιος λάμπει τους φθινοπωρινούς και τους χειμερινούς μήνες. Σύμφωνα με νέες μελέτες, περισσότεροι από τους μισούς εργαζομένους σε γραφεία βλέπουν θετικά την επιλογή του workation. Ως εκ τούτου, σχεδιάζουμε να επεκτείνουμε στο μέλλον το συγκεκριμένο πρόγραμμα με ακόμη περισσότερες προσφορές και φυσικά ευελιξία. Τα ταξίδια workation είναι προς το παρόν διαθέσιμα από την TUI σε περισσότερα από 30 ξενοδοχεία στην Ισπανία, στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στο Μαρόκο και την Τζαμάικα. Οταν επιλέξαμε τα ξενοδοχεία, βεβαιωθήκαμε ότι αυτά πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, ότι δηλαδή τα δωμάτια παρέχουν γραφείο, καλό Wi-Fi και μπαλκόνι ή βεράντα. Οι δραστηριότητες που προσφέρονται σε ξενοδοχεία workation περιλαμβάνουν γιόγκα, κλαμπ για τρέξιμο, τένις και εγκαταστάσεις σπα. Για τους ταξιδιώτες που έχουν μαζί και την οικογένεια, υπάρχουν ως επιλογή κλαμπ για τα παιδιά. Το πρόγραμμα θεωρούμε ότι έχει πολλαπλά οφέλη και για τους ίδιους τους ξενοδόχους στους προορισμούς, για περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης και δυνατότητες για νέες προσφορές και προϊόντα».
Οι προοπτικές του 2022
Ποιες είναι οι προσδοκίες της TUI για τη σεζόν του 2022; «Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε μια εκτίμηση για την καλοκαιρινή σεζόν του 2022», αναφέρει ο κ. Γιούσεν και συνεχίζει: «Ωστόσο, καθώς προχωρούν τα προγράμματα εμβολιασμού σε όλη την Ευρώπη και αίρονται οι περιορισμοί, είμαστε αισιόδοξοι ότι ο τουρισμός θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 την επόμενη χρονιά. Η συγκυρία για νέες κρατήσεις και η ζήτηση είναι θετική. Βλέπουμε ισχυρή αυξητική τάση, την ίδια στιγμή που η ανασφάλεια στο ταξιδιωτικό κοινό φαίνεται ότι μειώνεται, πολύ περισσότερο δε με την άρση των περιορισμών.
Ειδικά στους προορισμούς όπως η Ελλάδα, όπου μπορούμε να λειτουργήσουμε όπως λειτουργούσαμε πάντα -κατά το κοινώς λεγόμενο “business as usual”-, διαπιστώνουμε πραγματικά μεγάλη επιτυχία με το βλέμμα στην επόμενη χρονιά. Σε αυτή τη φάση, όλοι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τις επιπτώσεις της πανδημίας σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά, όταν όλα ήταν ακόμα πρωτόγνωρα. Οι υποδομές υγείας, τα πρωτόκολλα υγιεινής, η Πολιτεία και οι επιχειρήσεις είναι τώρα πολύ καλύτερα προετοιμασμένες από πριν.
Η Ελλάδα κατάφερε να δημιουργήσει πολύ ασφαλείς και αξιόπιστες συνθήκες για την επανέναρξη των ταξιδιών. Κάτι το οποίο υποστηρίχθηκε πολύ από τον πρώην υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη και τον διάδοχό του τώρα, τον νέο υπουργό Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια, ο οποίος πριν είχε τη θέση του υπουργού Υγείας. Πρόκειται για έναν ισχυρό συνδυασμό που αποδεικνύει ότι ο τουρισμός και η υγεία πάνε χέρι-χέρι. Εχουμε, λοιπόν, πολλούς καλούς λόγους να είμαστε αισιόδοξοι για την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν στην Ελλάδα.
Προσωπικά, βλέπω μπροστά πολλές ευκαιρίες γιατί το κοινό επιθυμεί τώρα περισσότερο να βιώσει ξεχωριστές στιγμές και εμπειρίες, και αυτές είναι οι διακοπές, το ξενοδοχείο ή η κρουαζιέρα».
Oι επενδύσεις
Ως προς τις επενδύσεις της TUI συνολικά στον ξενοδοχειακό κλάδο αλλά και την ελληνική αγορά, ο επικεφαλής του ομίλου επισημαίνει ότι θα συνεχίσει τη στρατηγική που είχε ξεκινήσει ήδη πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας το 2019.
«Εν ολίγοις, θα έχουμε περισσότερα ξενοδοχεία που θα είναι κάτω από την ομπρέλα του ομίλου σε ό,τι έχει να κάνει με τη λειτουργία και τη διαχείριση και λιγότερα ξενοδοχειακά ακίνητα στην ιδιοκτησία μας. Είμαστε μια εταιρεία ξενοδοχείων και όχι εταιρεία real estate. Η ανάπτυξη του ομίλου TUI σε σχέση με την ξενοδοχειακή δραστηριότητα θα πρέπει να αποσυνδεθεί από επενδύσεις.
Με αυτό τον τρόπο διαχωρίζουμε τη διαχείριση ξενοδοχείων και την εμπειρία των διακοπών από την ιδιοκτησία ενός ακινήτου, ένα επιχειρηματικό μοντέλο που έχει αποδειχθεί επιτυχές διεθνώς για τα ξενοδοχεία πόλεων. Με περίπου 400 ξενοδοχεία, η TUI είναι ηγέτιδα στον κλάδο των ξενοδοχείων αναψυχής. Η εμπειρία του πελάτη οδηγείται από το brand και την ποιότητα των υπηρεσιών στο ξενοδοχείο και όχι από την ιδιοκτησία του ακινήτου. Επομένως, θα συνεχίσουμε να δημιουργούμε εξατομικευμένες ξενοδοχειακές εμπειρίες για τους επισκέπτες μας, κάτι που είναι εφικτό, για παράδειγμα, μέσω συμβάσεων διαχείρισης. Με αυτό τον τρόπο, αναζητούμε κυρίως μακροπρόθεσμες στρατηγικές συνεργασίες και εξετάζουμε επίσης τη συνεργασία με θεσμικούς επενδυτές. Τα αναπτυξιακά μας σχέδια περιλαμβάνουν προορισμούς ξενοδοχείων αναψυχής στην Ευρώπη, στην Ανατολική Ασία, στην Αφρική και την Καραϊβική. Η Ελλάδα ήταν και θα συνεχίσει να είναι ένας από τους σημαντικότερους προορισμούς της αναπτυξιακής μας στρατηγικής. Εχουμε μια μακρόχρονη και πολύ επιτυχημένη συνεργασία με τα Atlantica Hotels & Resorts, στο πλαίσιο του κοινού joint venture στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή η TUI διαθέτει 28 ξενοδοχεία στην Ελλάδα κάτω από τα δικά της brands, συμπεριλαμβανομένων και τριών Robinson Club».
Οι τάσεις στα ταξίδια
Σε ό,τι έχει να κάνει με τις τάσεις στα ταξίδια από εδώ και πέρα, ο CEO του μεγαλύτερου τουριστικού οργανισμού στην Ευρώπη με 21 εκατομμύρια πελάτες (που φτάνουν τα 28 εκατομμύρια αν συμπεριληφθούν και οι πελάτες τρίτων καθώς και των joint ventures σε Καναδά και Ρωσία) τονίζει πρώτα απ’ όλα ότι υπάρχει ζήτηση από τους πελάτες για καλύτερης ποιότητας πακέτα διακοπών με επιπλέον υπηρεσίες. Οι τουρίστες είναι πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα, για παράδειγμα για αναβάθμιση του δωματίου ή για αυθεντικές εμπειρίες και δραστηριότητες στους προορισμούς. Μία ακόμη τάση είναι ότι έχει αυξηθεί, έστω και ελαφρά, ο μέσος όρος παραμονής στους προορισμούς που είχε μειωθεί τα τελευταία χρόνια (και στην Ελλάδα συνολικά, όχι μόνο για την TUI).
«Eπιπλέον, αυτή τη στιγμή βλέπουμε μεγάλη στροφή στα ταξίδια σε μεσογειακούς προορισμούς που χαρακτηρίζονται πιο κοντινά για τους Ευρωπαίους σε σχέση με άλλα μακρινά ταξίδια, για τα οποία επίσης θα υπάρξει ανάκαμψη, ωστόσο αυτή θα καθυστερήσει λίγο περισσότερο. Επί του παρόντος, Μεσόγειος και Κανάρια Νησιά έχουν επωφεληθεί, ενώ σταδιακά επιστρέφουν και πιο μακρινοί προορισμοί, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Βόρειας Αφρικής και των νησιών του Πράσινου Ακρωτηρίου. Ο τουρισμός παραμένει μια αναπτυσσόμενη αγορά».
Η tui σε αριθμούς
- 21 εκατομμύρια πελάτες που φτάνουν τα 28 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένων των πελατών τρίτων και των joint ventures σε Καναδά και Ρωσία
- 18,9 δισ. ευρώ έσοδα το «κανονικό» 2019 (οικονομικό έτος έως 30/9/2019) και 7,94 δισ. ευρώ το 2020 (έως 30/9/2020)
- 893 εκατ. κέρδη το 2019 (έως 30/9/2020) και ζημίες 3 δισ. ευρώ το 2020
- 71.500 εργαζόμενοι
- 433 ξενοδοχεία με brands του ομίλου (ιδιοκτησία, λειτουργία ή διαχείριση), εκ των οποίων τα 283 (79%) ήταν ανοιχτά μες στην πανδημία
- 140 αεροσκάφη
- 16 κρουαζιερόπλοια
- 48% μέσο ποσοστό πληρότητας στα resorts το γ’ τρίμηνο του 2021
Διαβάστε ακόμη:
Ηλεκτρικό ρεύμα: Η Ελλάδα έχει το ακριβότερο στην Ευρώπη (vid)
Business Insider: Εδώ ξεκουράζονται οι αεροσυνοδοί στις υπερατλαντικές πτήσεις (pics)
Μπιλ Γκέιτς: «Έρχονται 10 νέες Tesla» – Σε ποιους τομείς προτείνει να επενδύσετε