© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Την πρώτη χρονιά πλήρους κανονικότητας με νούμερα που παραπέμπουν στο 2019 φαίνεται ότι έχει μπροστά του ο ελληνικός τουρισμός, με τα μηνύματα από την ευρωπαϊκή αγορά να είναι παραπάνω από ενθαρρυντικά για τον κλάδο, τους Βρετανούς να πρωτοστατούν και να δίνουν τον ρυθμό για τη σεζόν του 2023 και τους πιο συγκρατημένους, μέχρι σήμερα, Γερμανούς να ακολουθούν.
Οι εγχώριοι φορείς γύρισαν με γεμάτες τις βαλίτσες από το Βερολίνο, εκεί όπου πραγματοποιήθηκε στις 7-9 Μαρτίου η μεγάλη, διεθνής έκθεση ΙΤΒ Berlin, η οποία δίνει κάθε χρόνο το πρώτο στίγμα για το πώς θα κινηθεί τουριστικά η χρονιά, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά γενικότερα για τις ανταγωνίστριες αγορές. Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία αυτή την περίοδο, η μέση πληρότητα της σεζόν του 2023 στα ξενοδοχεία ανά την Ελλάδα διαμορφώνεται, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος, στο 40%-45%, «νούμερο που είχαμε να δούμε αυτή την εποχή από το 2019 (σ.σ.: δεδομένου ότι και πέρυσι το ξεκίνημα της χρονιάς έγινε με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω της μετάλλαξης Omicron).
Πρώτο βασικό και πολύ σημαντικό συμπέρασμα είναι ότι, εφόσον δεν υπάρξει κάποιος νέος αστάθμητος, διεθνής παράγοντας, έχουμε μια κανονική και καλή χρονιά μπροστά μας, κάτι που πιστοποιείται και από το γεγονός ότι ήδη ξεκινήσαμε να συζητάμε για τη σεζόν του 2024, για τη διαθεσιμότητα των αεροπορικών θέσεων και των δωματίων στα ξενοδοχεία, με όλους τους μεγάλους παίκτες του εξωτερικού, όπως οι ΤUI, Der Touristik, Alltours κ.ά. να θέλουν να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους για την Ελλάδα.
Δεύτερο βασικό συμπέρασμα είναι το γεγονός ότι η χώρα μας και παρά τον μεγάλο ανταγωνισμό που υφίσταται φέτος στην αγορά των πακέτων από Τουρκία και Αίγυπτο διατηρεί το μερίδιο που της αναλογεί στον τουρισμό και κινείται, με βάση τα πρόωρα δεδομένα του Μαρτίου, στα πολύ καλά νούμερα του 2019».
Πράγματι, με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην έκθεση από τον Σύνδεσμο Γερμανικών Τουριστικών Γραφείων DRV, η Τουρκία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Αίγυπτος και η Πορτογαλία είναι οι προορισμοί με τη μεγαλύτερη ζήτηση στη γερμανική αγορά και όπως προβλέπεται από την εξειδικευμένη εταιρεία Travel Data+Analytics (TDA), το 40% του συνολικού τζίρου των κρατήσεων για το καλοκαίρι του 2023 θα προέρχεται από την Τουρκία, την Ελλάδα και την Αίγυπτο.
Ειδικά η Τουρκία και λόγω…τιμής είναι αυτή τη στιγμή με ένα +25% στις κρατήσεις των «πακέτων» από τους Γερμανούς σε σχέση με την περίοδο προ κορωνοϊού. Ο τρίτος μεγαλύτερος tour operator της Γερμανίας Alltours κάνει λόγο για «έκρηξη κρατήσεων» στις οργανωμένες εκδρομές το καλοκαίρι του 2023, με τις χαμηλές τιμές να κάνουν τη μεγάλη διαφορά για Τουρκία και Αίγυπτο, σημειώνοντας άνοδο άνω του 50% εκάστη, ενώ και η Ελλάδα με την Ισπανία πλασάρονται επίσης ψηλά. Ψηλά βρίσκεται η χώρα μας και στις κρατήσεις του κορυφαίου ταξιδιωτικού οργανισμού, της TUI Γερμανίας, σύμφωνα με τον οποίο ήδη το 50% των αεροπορικών θέσεων και των κλινών σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, όπως η Ρόδος, η Κως, η Ζάκυνθος και οι Κυκλάδες είναι ήδη κλεισμένες.
Διάχυτο επίσης ήταν το μήνυμα στο Βερολίνο ότι παραμένει αμείωτη η επιθυμία φέτος του κοινού για ταξίδια, παρά την ακρίβεια και τις πληθωριστικές πιέσεις που συνακόλουθα πιέζουν και τα εισοδήματα των Ευρωπαίων καταναλωτών.
Η εικόνα στους καλοκαιρινούς προορισμούς
Ως προς την εικόνα στους προορισμούς της χώρας που ξεκινούν νωρίς τη σεζόν, όπως η Κρήτη και η Ρόδος, τα πρώτα μηνύματα παραπέμπουν σε καλύτερες μέρες σε σχέση με την περασμένη χρονιά, που αποτελεί πλέον και το νέο σημείο αναφοράς ειδικά για τους θερινούς προορισμούς. Aπό πλευράς των τουριστικών παραγόντων της Κρήτης, η οποία ήδη από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς παρουσιάζει αύξηση στις προκρατήσεις από τη Μεγάλη Βρετανία σε ποσοστό ακόμη και πάνω από 15% στα ξενοδοχεία σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, τώρα εκφράζεται η αισιοδοξία για τη φετινή σεζόν και από τη γερμανική αγορά μετά και την ΙΤΒ στο Βερολίνο.
Είναι χαρακτηριστικές οι εκτιμήσεις του προέδρου της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Νίκου Χαλκιαδάκη ότι με τα μέχρι στιγμής δεδομένα και με την προϋπόθεση να μην υπάρξει κάποιος νέος, αστάθμητος παράγοντας, η φετινή σεζόν θα κινηθεί καλύτερα από πέρυσι στο νησί, με υψηλές πληρότητες και στα δύο άκρα της σεζόν, πέραν του -αναμενομένου- τετραμήνου Ιουνίου- Σεπτεμβρίου, όπου τα ξενοδοχεία αναμένεται ότι θα είναι γεμάτα. Ακόμη και περισσότερες κλίνες από τις 220.000 που προσφέρει το νησί να ήταν διαθέσιμες, αυτές θα είχαν υψηλές πληρότητες. Η επίσημη αυλαία για τη φετινή χρονιά στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου ανοίγει τις τελευταίες μέρες του Μαρτίου, με τις αφίξεις συνολικά 30 πτήσεων, στο πλαίσιο του θερινού προγράμματος των αεροπορικών.
Αντίστοιχα και στη Ρόδο, που ξεκινά πιο νωρίς τη σεζόν φέτος, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του αεροδρομίου, έχουν προγραμματιστεί 19.000 πτήσεις τσάρτερ, με αύξηση των αεροπορικών θέσεων σε σύγκριση με το 2022. Πιο ενθαρρυντικό μάλιστα είναι το γεγονός ότι καταγράφεται μεγαλύτερη αύξηση περισσότερο στην εκκίνηση της σεζόν, μέσα στην άνοιξη, με τις πρώτες πτήσεις να ξεκινούν αυτό το διάστημα, μέσα στον Μάρτιο. Οι φορείς του νησιού βλέπουν αύξηση στις προκρατήσεις, σε διψήφιο ποσοστό έναντι του 2022, από αγορές όπως η Βρετανία, η Γαλλία, το Ισραήλ και, όπως φάνηκε από την έκθεση στο Βερολίνο, και από τη Γερμανία, κάνοντας λόγο μάλιστα για πολύ καλά νούμερα μέσα στο φετινό Απρίλιο συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο προηγούμενων ετών (βλ. 2019).
Σημειωτέον ότι το 2022 στο Νότιο Αιγαίο, σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες αφίχθησαν 6,1 εκατομμύρια επισκέπτες αεροπορικώς με αύξηση 15% σε σχέση με το 2019 (πέραν όσων ήρθαν ακτοπλοϊκώς ή μέσω κρουαζιέρας) με τη θερινή σεζόν να ξεκινά τώρα και ουκ ολίγες ξένες αεροπορικές -πέραν φυσικά των εγχώριων Aegean και SKY express– να έχουν προγραμματίσει ενίσχυση του θερινού τους προγράμματος και αύξηση συχνοτήτων στους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς.
Eνδεικτικά, το νέο ενισχυμένο πρόγραμμα των βρετανικών Jet2.com και Jet2holidays περιλαμβάνει αύξηση της χωρητικότητας των αεροπορικών θέσεων προς τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου για φέτος, από τις 203.000 θέσεις του 2019, στις 379.000 το 2022 και στις 410.000 για το 2023.
Επιπλέον, η easyJet ξεκινά από νωρίς φέτος τη σεζόν στη Ρόδο, αντίστοιχα και η μεγαλύτερη αεροπορική χαμηλού κόστους, η Ryanair, η οποία επίσης προσθέτει δρομολόγια στο νησί από τον Απρίλιο, η Αir Serbia και αυτή ξεκινά από νωρίς μέσα στον Απρίλιο σε Ρόδο, Κρήτη αλλά και Κέρκυρα κ.ο.κ.
Διαβάστε ακόμη
Δωμάτιο με Θέα: H Master Suite του Tainaron Blue Retreat
Χρυσωμένοι οι «Big 3» των servicers: Υπερκέρδη για τους διαχειριστές των «κόκκινων» δανείων