© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Mε βασικό σενάριο πλέον το 50% των εσόδων του 2019, ή αλλιώς τα 9 δισ. ευρώ και τον πήχη ακόμη παραπάνω εφόσον κυλήσει ομαλά το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου, κινείται τώρα ο ελληνικός τουρισμός, ο οποίος παραμένει και στο ξεκίνημα του φθινοπώρου σε θετικό πρόσημο.
Η αισιοδοξία του κλάδου τη δεδομένη στιγμή στηρίζεται στο γεγονός ότι σχεδόν το 60% των εισπράξεων από τον εισερχόμενο τουρισμό έρχεται μέσα στο πολύ δυνατό τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, λόγω και του διαχρονικού ζητήματος της έντονης εποχικότητας στην Ελλάδα, που όμως φέτος, τελικά, λειτουργεί προς όφελος του… ταμείου: την τελευταία χρονιά της κανονικότητας και των ρεκόρ, το 2019, οι εισπράξεις μόνο του Αυγούστου ανέρχονταν στα 4,2 δισ. ευρώ και συνολικά το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου στα 10,7 δισ. ευρώ, από το σύνολο των ετήσιων εσόδων των 18,2 δισ. ευρώ του 2019.
Φέτος, έχοντας ήδη για το πρώτο εξάμηνο -με βάση τα επίσημα νούμερα της Τραπέζης της Ελλάδος– τουριστικές εισπράξεις ύψους 1,1 δισ. ευρώ και με τον Ιούλιο να κινείται καλύτερα του αρχικώς αναμενομένου, για τον Αύγουστο υπήρξαν περιοχές και προορισμοί που ξεπέρασαν ακόμη και τα νούμερα του 2019, με ό,τι θετικό αυτό σημαίνει για τις τουριστικές εισπράξεις.
Η μέση δαπάνη
«Αν και το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου κινηθούν το ίδιο καλά με το προηγούμενο δίμηνο, τότε μπορούμε να συζητάμε και για έσοδα πάνω από τα 9 δισ. ευρώ», δηλώνουν τώρα στο «ΘΕΜΑ» κορυφαία στελέχη του κλάδου. Οι τουριστικοί φορείς στέκονται και στο θέμα της μέσης δαπάνης ανά ξένο επισκέπτη, που έχει αυξηθεί φέτος στη χώρα μας, μια πτυχή της πανδημίας την οποία ο κλάδος, όπως είναι εύλογο, θα ήθελε να διατηρήσει και για την επόμενη μέρα.
Οπως μάλιστα δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Sani/Ikos και πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανδρέας Ανδρεάδης, η προσέλκυση υψηλού οικονομικού επιπέδου επισκεπτών φέτος, στο συν 25% ανά άφιξη, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη επιλογών, με κλειστούς πολλούς διεθνείς προορισμούς και περιορισμένη την κρουαζιέρα.
«Το μεγάλο στοίχημα της χώρας είναι πώς θα τους ξαναφέρουμε όταν ανοίξει ο ανταγωνισμός».
Τα νούμερα της επιβατικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια το οκτάμηνο αγγίζουν το ήμισυ του 2019, ενώ ειδικά για τον Αύγουστο μπορεί να ανεβαίνει ακόμη και πάνω από το 80% ή ακόμη και να ξεπερνούν το 2019, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Σαντορίνης
Σημειωτέον ότι το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου του 2019 οι τουριστικές εισπράξεις από τους εισερχόμενους επισκέπτες στη χώρα μας είχαν αγγίξει τα 4,3 δισ. ευρώ.
Η εξέλιξη της σεζόν μέσα στο καλοκαίρι έχει ξεπεράσει ακόμη και το θετικό σενάριο που είχε επεξεργαστεί ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στο ξεκίνημά της, με τη χώρα μας μάλιστα να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των ευρωπαϊκών προορισμών που έχουν ανακτήσει σε μεγαλύτερο βαθμό το χαμένο έδαφος έναντι του 2019, άρα έχει κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο από τη μικρότερη φετινή «πίτα», που ήταν και ένα από τα βασικά ζητούμενα της φετινής χρονιάς.
Κορυφαίες πηγές επισημαίνουν στο «ΘΕΜΑ» ότι η διεθνής επιβατική κίνηση προς την Ελλάδα συνολικά τον Αύγουστο ήταν μειωμένη σε ποσοστό 25%-30% έναντι του Αυγούστου του 2019 πάντα, δεδομένου ότι τα περσινά νούμερα έχουν ξεπεραστεί προ πολλού, με τα αεροδρόμια στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, να υπολείπονται σε νούμερα, ιδιαίτερα σε σχέση με τους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς.
Η εικόνα στα ελληνικά αεροδρόμια δεν είναι ομοιογενής, με την «ψαλίδα» μεταξύ των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων, Αθήνας και Θεσσαλονίκης, συγκριτικά με τους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς να είναι σημαντική. Κι αυτό γιατί φέτος, λόγω της πανδημίας, υπήρξε σαφής στροφή των αεροπορικών εταιρειών για περισσότερες απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό προς την περιφέρεια, ακολουθώντας την τάση-επιθυμία των ταξιδιωτών να ξοδεύουν όσο το δυνατόν λιγότερο χρόνο στις μετακινήσεις τους προς τον προορισμό των διακοπών τους. Ενδεικτικά, ο αριθμός των πτήσεων για τον Αύγουστο από και προς το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», μπορεί να είναι μειωμένος κατά 25%-30%, ενώ στην Κρήτη μπορεί να είναι, ανάλογα, μεταξύ 5%-7% και στη Μύκονο ακόμη μεγαλύτερος, ακόμη και σε διψήφιο ποσοστό.
Για τη συνέχεια, δύο από τους καθοριστικότερους παράγοντες είναι καταρχάς η πορεία της ίδιας της πανδημίας μέσα στη χώρα, έχοντας μπροστά και το κρας τεστ του ανοίγματος των σχολείων, ενώ δεύτερος βασικός παράγοντας είναι η στάση που θα κρατήσουν οι άλλες ευρωπαϊκές αγορές σε σχέση με τους περιορισμούς που τυχόν θα θέσουν εκ νέου στα ταξίδια τώρα που ολοκληρώνεται η θερινή σεζόν.
Οι διεθνείς αφίξεις
Σε έναν από τους βασικούς δείκτες που αποτυπώνουν τον εισερχόμενο τουρισμό, τις αεροπορικές αφίξεις, τα νούμερα της επιβατικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια το οκτάμηνο αγγίζουν το ήμισυ του 2019, ενώ ειδικά για τον Αύγουστο μπορεί να ανεβαίνει και πάνω από το 80% ή ακόμη και να ξεπερνούν το 2019, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Σαντορίνης.
Συνολικά, τα ελληνικά αεροδρόμια για τον Αύγουστο κινούνται πάνω από τα ευρωπαϊκά, αν ληφθoύν υπόψη τα στοιχεία που δημοσίευσε το Eurocontrol, o γνωστός Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας που καταγράφει τις πτήσεις στα αεροδρόμια των κρατών-μελών του ανά την Ευρώπη, αποτυπώνοντας και τη σταδιακή ανάκαμψη των αερομεταφορών μέσα στην πανδημία. Με βάση τα στοιχεία στο τέλος του Αυγούστου, στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια η κίνηση έχει ανακάμψει στο 71% της αντίστοιχης περιόδου του 2019, πάνω από το αισιόδοξο σενάριο που είχε ανακοινώσει ο Οργανισμός, κάνοντας λόγο για ένα ποσοστό κοντά στο 69% στο τέλος του πιο «θερμού» μήνα του καλοκαιριού.
Αναλυτικότερα στους ελληνικούς προορισμούς, στα βαριά χαρτιά του ελληνικού τουρισμού και δη στην Κρήτη, τον προορισμό που δέχεται τεράστιο όγκο τουριστών κάθε καλοκαίρι, oι τουριστικοί φορείς προσδοκούν τώρα, με βάση τη ροή των κρατήσεων, επιμήκυνση της σεζόν, που θα μπορούσε, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω απρόοπτα, να «κυλήσει» ακόμη και μέχρι τις 10 Νοεμβρίου.
Η διεθνής επιβατική κίνηση προς την Ελλάδα συνολικά τον Αύγουστο ήταν μειωμένη σε ποσοστό 25%-30% έναντι του Αυγούστου του 2019. Κι αυτό γιατί φέτος, λόγω της πανδημίας, υπήρξε σαφής στροφή των αεροπορικών εταιρειών για περισσότερες απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό προς την περιφέρεια
Ενδεικτικά, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου οι αφίξεις από το εξωτερικό για τον Αύγουστο προσεγγίζουν αισίως το 90% του αντίστοιχου μήνα του 2019, ξεπερνώντας τις 566.500 φέτος από 651.000 του Αυγούστου του 2019. Σε σύγκριση με τον περυσινό Αύγουστο, η αύξηση είναι σε ποσοστό που προσεγγίζει το 80%, ενώ ακόμη μεγαλύτερη, με τριψήφιο νούμερο, είναι η αύξηση στο αεροδρόμιο των Χανίων.
Αιγαίο και Ιόνιο
Στο Νότιο Αιγαίο, την Περιφέρεια-πρωταθλητή του ελληνικού τουρισμού, με βάση τα στοιχεία από τα πέντε διεθνή αεροδρόμια, ήτοι Ρόδο, Κω, Σαντορίνη, Μύκονο και Κάρπαθο, οι αφίξεις από το ξεκίνημα της σεζόν, στα μέσα Μαΐου, έως τα τέλη Αυγούστου ξεπέρασαν αισίως τα 2 εκατομμύρια.
Μόνο για τον Αύγουστο η επιβατική κίνηση, όσον αφορά τις απευθείας αφίξεις από το εξωτερικό, έχει διπλασιαστεί έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2020. Φέτος στα πέντε αεροδρόμια οι διεθνείς πτήσεις τον Αύγουστο αγγίζουν τις 834.000 (833.720 για την ακρίβεια) από τις σχεδόν 422.000 του Αυγούστου του 2020. Σημειώνεται ότι στα παραπάνω στοιχεία δεν περιλαμβάνονται οι επιβάτες που μετακινούνται μέσω του διεθνούς αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» με πτήσεις εσωτερικού, αλλά και οι επιβάτες που μετακινούνται μέσω του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Από τα στοιχεία που επεξεργάζεται η Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον τουρισμό (σ.σ.: δημιουργήθηκε το 2020 για την προώθηση και την προστασία της εικόνας του Νοτίου Αιγαίου ως τουριστικού προορισμού με τη συμμετοχή της Περιφέρειας, του Δήμου Ρόδου και παραγωγικών, επιστημονικών και κοινωνικών φορέων της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων) προκύπτει ότι πρώτη εθνικότητα, με συνολικά 181.162 αφίξεις, είναι οι Γερμανοί, κατέχοντας την πρωτιά τόσο για το αεροδρόμιο της Ρόδου όσο και για την Κω, ενώ είναι τρίτη εθνικότητα για τη Σαντορίνη και τέταρτη για το αεροδρόμιο της Μυκόνου.
To comeback έκανε η βρετανική αγορά, που φέτος άνοιξε αργότερα, τον Αύγουστο – ενδεικτικά στο αεροδρόμιο της Ρόδου σκαρφάλωσε στη δεύτερη θέση, από την 8η που βρισκόταν τον Ιούλιο, και στην 3η θέση για την Κω και τη Μύκονο.
Στον πλέον δημοφιλή προορισμό του Ιονίου, την Κέρκυρα, οι επισκέπτες εξωτερικού άγγιξαν φέτος τα νούμερα του Αυγούστου του 2019, με κοντά 320.000 επισκέπτες και συνολικά 2.050 πτήσεις. Τις απώλειες της πιο «παραδοσιακής» για το νησί βρετανικής αγοράς, που άνοιξε αργότερα φέτος το καλοκαίρι, κάλυψαν Γερμανοί και λοιπές μεγάλες δυνάμεις, όπως οι Γάλλοι και οι Ιταλοί.
Ενδεικτικά, φέτος οι αφίξεις από τη Βρετανία ήταν κοντά στις 75.000 (από 110.000 τον Αύγουστο του 2019), από τη Γερμανία κοντά στις 60.000 (από τις 45.000) και ακολουθούν Ιταλοί, Γάλλοι αλλά και οι Πολωνοί, εθνικότητα που φέτος έκανε μεγάλη διαφορά για τη χώρα μας.
Διαβάστε ακόμη
Έρευνα Prorata: Ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση (γραφήματα)
Morgan Stanley: Γιατί προτιμά τη Eurobank – Οι τιμές-στόχοι για τις ελληνικές τράπεζες