Με επιβατική κίνηση μόλις στο 1/4 και απώλειες πάνω από 37 εκατ. επιβατών φαίνεται να κλείνει το 2020 για την Ελλάδα, όσον αφορά την αεροπορική κίνηση, ενώ σε επίπεδο εσόδων για την ‘’αλυσίδα’’ των αερομεταφορών στη χώρα μας οι απώλειες σε έσοδα από την πτώση της κίνησης εκτιμάται στα 5,4 δισ. δολάρια ή αλλιώς τα 4,45 δισ. ευρώ.
Τα αναθεωρημένα (για μία ακόμη φορά προς τα κάτω) στοιχεία από τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών ΙΑΤΑ, δείχνουν ότι η κατάσταση των αερομεταφορών στην Ευρώπη είναι σαφώς χειρότερη σε σχέση με άλλες γεωγραφικές περιοχές, την ίδια στιγμή που οι εκτιμήσεις όσον αφορά τον αντίκτυπο του κορωνοϊού στην αγορά των αερομεταφορών, αντί να βελτιώνονται, επιδεινώνονται τόσο σε επίπεδο εσόδων, όσο και σε επίπεδο απασχόλησης κι επιπτώσεων στις τοπικές οικονομίες. Σύμφωνα λοιπόν με τις τελευταίες προβλέψεις, το 2021 η Ευρώπη θα είναι η γεωγραφική περιοχή με τις χειρότερες επιπτώσεις λόγω της πανδημίας με απώλειες άνω των 9,8 δισ. ευρώ (11,9 δισ. δολαρίων), ενώ για το 2020 η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα σημειώσει πτώση κατά μέσο όσο της τάξεως του 70%.
«Οι απαγορεύσεις στα ευρωπαϊκά σύνορα σε συνδυασμό με τα μέτρα καραντίνας έφεραν τη ζήτηση στο ναδίρ και όσο κι αν υπάρχει η αισιόδοξη προοπτική του εμβολίου, αυτή δε θα έρθει έγκαιρα ώστε να σώσει τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που βρίσκονται αυτή την στιγμή σε κίνδυνο. Μόνο εφόσον υπάρξει γρήγορα, μία συντονισμένη κίνηση από πλευράς των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για γρήγορα τεστ στους ταξιδιώτες προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το μέτρο της καραντίνας και να ανοίξουν με ασφάλεια τα σύνορα, μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση», επισημαίνουν οι επιτελείς της ΙΑΤΑ. Η Ενωση επισημαίνει ότι σε όλη την Ευρώπη πάνω από 7 εκατ. θέσεις εργασίες που συνδέονται με τον κλάδο βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω της πανδημίας και ήδη ένας σημαντικός αριθμός αυτών έχει χαθεί, κάνοντας το σχετικό υπολογισμό και ανά χώρα, αν και στα συγκεκριμένα νούμερα περιλαμβάνονται οι θέσεις εργασίας συνολικά, από όλους τους αερομεταφορείς που ‘’πετούν’’ στον προορισμό, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσής- εγγραφής τους, επομένως δεν μπορούν να υπολογιστούν ως άθροισμα. Ενδεικτικά, η ΙΑΤΑ τοποθετεί τον αριθμό αυτόν στη Γερμανία σε πάνω από 600 χιλ. θέσεις εργασίας, στην Ισπανία στο ιλιγγιώδες νούμερο του 1,1 εκατ., στο Ηνωμένο Βασίλειο στις 860 χιλ. και στη Γαλλία στις 511 χιλ.. Για την Ελλάδα, κάνοντας αναγωγή σε σχέση με τον αριθμό των αεροπορικών που πετούν στην ελληνική αγορά, το αντίστοιχο νούμερο είναι στις 284 χιλ.
Τα επίσημα στοιχεία από τα ελληνικά αεροδρόμια για το εντεκάμηνο δε διαφέρουν και πολύ από τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ όσον αφορά την απώλεια της επιβατικής κίνησης. Με βάση τα στοιχεία της Fraport Greece για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τη διαχείρισή της, η πτώση της επιβατικής κίνησης για την περίοδο Ιανουαρίου- Νοεμβρίου ήταν στο 71,1% με μόλις 8,5 εκατ. επιβάτες από τα 29,45 εκατ. επιβατών του περυσινού εντεκαμήνου. Στο -84,3% έκλεισε η πτώση μόνο για το μήνα Νοέμβριο- εν μέσω απαγορεύσεων μετακίνησης και ταξιδιωτικών περιορισμών- με μόλις 114 χιλ. επιβάτες από 727 χιλ. το Νοέμβριο του 2019. Για το Νοέμβριο, τόσο η κίνηση εσωτερικού όσο και εξωτερικού μειώθηκε σε ποσοστό πάνω από 80%, ήτοι κατά 83,4% για το εσωτερικό και κατά 85,1% για το εξωτερικό.
Για το εντεκάμηνο, μεγαλύτερη ήταν η πτώση, όπως είναι αναμενόμενο, για τη διεθνή κίνηση, μόλις στο ¼ φέτος, αν ληφθεί υπόψη ότι διακινήθηκαν στο εντεκάμηνο κάτω από 6 εκατ. επιβάτες (5,97 εκατ. για την ακρίβεια) από 22,96 εκατ. το εντεκάμηνο του 2019. Από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τη μεγαλύτερη μείωση επιβατικής κίνησης μέσα στο 2020 παρουσιάζει η Σκιάθος με πτώση 80,1% (εσωτερικό κι εξωτερικό), ενώ στον αντίποδα το χαμηλότερο ποσοστό μείωσης σημειώνει η Μυτιλήνη με πτώση κάτω του 60%, στο 57,5%. Οι δύο πλέον δημοφιλείς νησιωτικοί προορισμοί της χώρας, Μύκονος και Σαντορίνη σημειώνουν μείωση κίνησης φέτος στο εντεκάμηνο κατά 73,1% και 74,1%.
Νωρίτερα μέσα στο Δεκέμβριο είχε ανακοινώσει τα επίσημα στοιχεία του εντεκαμήνου το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το Ελ. Βενιζέλος: Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, η κίνηση του αεροδρομίου κατέγραψε 7,8 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 67,2% σε σχέση τα σχεδόν 24 εκατ. επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας κατά την περίοδο Μαρτίου-Νοεμβρίου. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 70,5%, με μόλις 4,9 εκατ. επιβάτες στο εντεκάμηνο (από 16,65 εκατ. το εντεκάμηνο του 2019) ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 59,9% φθάνοντας τα 2,9 εκατ. επιβάτες (από 7,28 εκατ. το εντεκάμηνο του 2019).
Διαβάστε ακόμα:
Βγαίνουν από τον «πάγο» οι χειμερινές εξοχικές κατοικίες μετά από 10 χρόνια
Μόνο στο newmoney: Κέρδη στο 82,1% των βιομηχανιών πλαστικών-ελαστικών πριν από τον κορωνοϊό
Silicon Valley: Οι τεχνολογικοί κολοσσοί εγκαταλείπουν τη «γη της επαγγελίας»