Στις χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση συνδεσιμότητας για τη φετινή χρονιά συγκαταλέγεται η Ελλάδα, με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να σημειώνει πολύ υψηλές επιδόσεις, ακόμη και ως ενδιάμεσος σταθμός.
Στις απευθείας αεροπορικές συνδέσεις το «Ελευθέριος Βενιζέλος», έστω κι αν δε συγκαταλέγεται στην κατηγορία των πολύ μεγάλων αεροδρομίων, είναι αυτό που έχει παρουσιάσει τη μεγαλύτερη ανάκαμψη πανευρωπαϊκά με αύξηση της απευθείας συνδεσιμότητας κατά 17% έναντι του 2019, παρουσιάζοντας τις υψηλότερες επιδόσεις και στην κατηγορία των μικρότερων αεροδρομίων που λειτουργούν ως ενδιάμεσοι κόμβοι: Η Αθήνα ξεχωρίζει πανευρωπαϊκά, με +38% αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι σε αυτή την κατηγορία των αεροδρομίων που λειτουργούν ως κόμβοι με ενδιάμεσες πτήσεις και +73% σε σύγκριση με την περίοδο προ-πανδημίας.
Από τα πολύ μεγάλα αεροδρόμια ξεχωρίζει το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης με πλήρη ανάκαμψη και σημαντική ανάπτυξη ταυτόχρονα, τόσο σε απευθείας συνδέσεις με ένα +9% έναντι του 2019 όσο και ως κόμβος, δεδομένου ότι αποτελεί το μεγαλύτερο συνδετήριο κρίκο μεταξύ Ευρώπης- Μέσης Ανατολής αλλά και το δεύτερο σημαντικότερο κόμβο για τις συνδέσεις μεταξύ Ευρώπης και περιοχής Ασίας- Ειρηνικού.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την τελευταία έκθεση συνδεσιμότητας του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe) και σύμφωνα με αυτά, η συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα (άμεσες και έμμεσες αεροπορικές συνδέσεις) στην Ευρώπη παραμένει μειωμένη κατά 14% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (2019).
Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι ελαφρώς βελτιωμένο έναντι του 2023 που ήταν στο -16% και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τους αριθμούς και τον όγκο των επιβατών, επιστρέφοντας με γοργούς ρυθμούς στην πλήρη ανάκαμψη, γεγονός που αποτυπώνει ότι ενδεχομένως οι καταναλωτές να επιλέγουν λιγότερο δαπανηρές επιλογές.
Με βάση τα στοιχεία που αναφέρει το ACI Europe τα αεροπορικά εισιτήρια για ενδο- ευρωπαϊκά ταξίδια τον Ιούλιο του 2024 (με αγορά τρείς μήνες νωρίτερα) είναι αυξημένα κατά 37% έναντι του 2019 (πηγή: RDC).
Η έκθεση διευκρινίζει επίσης πώς οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά των αερομεταφορών επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό, όπως είναι εύλογο τις αεροπορικές συνδέσεις που δεν μπορούν να θεωρούνται ποτέ δεδομένες. Σημειωτέον ότι, με βάση τα στοιχεία που επικαλούνται οι επιτελείς τoυ ΑCI Europe, κάθε αύξηση κατά 10% στην απευθείας αεροπορική συνδεσιμότητα αποφέρει αύξηση 0,5% στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα αποτελεί ουσιαστικό μέρος της ανταγωνιστικότητας —είτε σε τοπικό, εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο— και βασικός παράγοντας συνοχής».
Μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μόνο 3 χώρες έχουν ανακάμψει πλήρως και έχουν ξεπεράσει τα συνολικά επίπεδα αεροπορικής συνδεσιμότητας σε σύγκριση με την περίοδο προ πανδημίας, το 2019: Η Ελλάδα (+22%), η Ισλανδία (+7%) και η Πορτογαλία (+4%).
Στον αντίποδα, Φινλανδία (-37%), Σουηδία (-31%), Σλοβενία (-29%) μαζί με την Τσεχία και την Αυστρία (και οι δύο στο -28%) παραμένουν οι αγορές που βρίσκονται πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη. Μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αγορών η καλύτερη απόδοση προήλθε από την Ισπανία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, η οποία υπολείπεται φέτος κατά 2% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο (-12%), Γαλλία (-15%) και Γερμανία (-24%).
Πολύ υψηλές επιδόσεις με πλήρη ανάκαμψη και άνοδο σημειώνει και η Τουρκία που βρίσκεται στο +24% έναντι του 2019, ενώ ακόμη υψηλότερα είναι η ανερχόμενη τουριστικά Αλβανία όπου η αύξηση της συνολικής συνδεσιμότητας έναντι του 2019 διαμορφώνεται στο εντυπωσιακό +55%.
Αναφορά στην έκθεση γίνεται και στις αγορές που έχουν επηρεαστεί λόγω γεωπολιτικών, όπως τα ουκρανικά αεροδρόμια που έχουν απολέσει τις αεροπορικές τους συνδέσεις πλήρως, με τη Ρωσία να βρίσκεται στο -43% και η Λευκορωσία στο -87%, ενώ μεγάλες απώλειες με -42% έχει υποστεί και το Ισραήλ.
Διαβάστε ακόμη
Η «μάχη» των πέντε για τη Φυλή – Το μεγάλο project και τα ορόσημα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ