Εστω κι αν οι πτήσεις από το εξωτερικό δεν επηρεάζονται -τύποις- από το lockdown, πλην των νέων ειδικών προϋποθέσεων που απαιτούνται για την είσοδο στη χώρα, η πραγματικότητα για την αεροπορική κίνηση είναι ζοφερή, με τις συνθήκες να επιδεινώνονται περαιτέρω μήνα με τον μήνα, όπως επιβεβαιώνουν και τα επίσημα στοιχεία από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Για την περίοδο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου, η επιβατική κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος ήταν λιγότερη κατά σχεδόν 15 εκατομμύρια επιβάτες σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Μάλιστα, η πτώση ήταν ακόμη μεγαλύτερη για το μήνα Οκτώβριο σε σύγκριση με τον περασμένο Σεπτέμβριο και τον Αύγουστο αποτυπώνοντας ουσιαστικά και την επιδείνωση των ρυθμών αύξησης των κρουσμάτων πανευρωπαϊκά με μεγάλο αντίκτυπο- όπως είναι εύλογο- και στα ταξίδια.
Ετσι, με βάση τα επίσημα στοιχεία του Ελ. Βενιζέλος, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου μειώθηκε στις 719 χιλιάδες επιβάτες περίπου για τον φετινό Οκτώβριο, μειωμένη κατά 68,8% σε σχέση με τα 2,3 εκατ. του αντίστοιχου μήνα του 2019.Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων, κατέγραψαν μείωση της τάξης του 60,2% και 72,2% αντίστοιχα, ενώ ειδικά η μείωση της επιβατικής κίνησης από το εξωτερικό καταδεικνύει και την απροθυμία των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν.
Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου, η κίνηση του αεροδρομίου περιορίστηκε στο επίπεδο των 7,6 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 66% σε σχέση την αντίστοιχη περίοδο του 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας κατά την περίοδο Μαρτίου- Οκτωβρίου. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 69,3%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 58,4%.
Ο αριθμός των πτήσεων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά το δεκάμηνο του 2020 μειώθηκε σε 100.675, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 48,8% σε σχέση με το 2019, λόγω των ακυρώσεων πτήσεων κατά την περίοδο Μαρτίου- Οκτωβρίου, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας. Οι πτήσεις εσωτερικού μειώθηκαν κατά 44,1% και οι διεθνείς πτήσεις κατά 52,3%.
Για τον μήνα Νοέμβριο, οπότε θα ισχύσει το νέο lockdown στη χώρα, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και ο κ. Νίκος Χαρδαλιάς ανακοίνωσε χθες ότι οι επιβάτες των πτήσεων εξωτερικού υποχρεούνται σε αρνητικό τεστ 48 ώρες πριν από την πτήση για την είσοδο στη χώρα καθώς και την υποχρέωση συμπλήρωσης της ειδικής φόρμας PLF. Η αεροπορική μετακίνηση στο εσωτερικό της χώρας και με το επιπλέον δεδομένο ότι απαγορεύεται η μετακίνηση από νομό σε νομό, επιτρέπεται υπό όρους για την επιστροφή στον τόπο μετάβασης της μόνιμης κατοικίας και για τους ειδικούς λόγους που επιτρέπονταν στο προηγούμενο lockdown για όσους αποδεικνύουν την ανελαστική ανάγκη μετακίνησης. Επισημαίνεται εδώ ότι το θέμα των πτήσεων εξωτερικού σχετίζεται και με την πολιτική που θα ακολουθήσει σε κεντρικό επίπεδο από τις Βρυξέλλες και η υπόλοιπη Ευρώπη, την ίδια στιγμή που εντείνονται ο πιέσεις από αεροπορικές, αεροδρόμια και λοιπούς τουριστικούς φορείς, σε όλα τα επίπεδα, για κοινά πρωτόκολλα στη διεξαγωγή τεστ (European Testing Protocol).
Σημειωτέον ότι τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια ζήτησαν εκ νέου από την Ε.Ε., μέσω του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης ACI Europe, έκτακτα και συγκεκριμένα μέτρα, καθώς ανησυχούν για την κατάστασή τους που επιδεινώνεται με την κλιμάκωση της κρίσης της πανδημίας. Ο οργανισμός, που αντιπροσωπεύει 500 αεροδρόμια σε 46 ευρωπαϊκές χώρες, έχει ήδη προειδοποιήσει στα τέλη Οκτωβρίου για τον κίνδυνο πτωχεύσεων κατά τους επόμενους μήνες για περίπου 200 περιφερειακά αεροδρόμια ανά την Ευρώπη λόγω της συνεχιζόμενης αδυναμίας στην αεροπορική κίνηση εξαιτίας του κλεισίματος των συνόρων και των περιορισμών για την ανακοπή της εξάπλωσης της covid-19.
Μάλιστα, το ACI Europe διαχωρίζει τα αεροδρόμια από τις αεροπορικές, επισημαίνοντας ότι οι τελευταίες έχουν επωφεληθεί με πάνω από 31,8 δισ. ευρώ από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ως οικονομική βοήθεια, ενώ η «στήριξη μέχρι σήμερα στα αεροδρόμια παραμένει περιορισμένη φθάνοντας μόλις τα 840 εκατ. ευρώ».