Την εικόνα από την πανδημία στις 10 βασικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα- κατά σειρά η Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Ρουμανία, Κύπρο, Ελβετία και Αυστρία- παρουσιάζει στην τελευταία της μελέτη για τον ελληνικό τουρισμό η Deloitte, η οποία εξετάζει τρία βασικά σημεία: Την επιδημιολογική εικόνα κάθε αγοράς, τους περιορισμούς σε τοπικό επίπεδο (lockdowns) και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
Στο «κόκκινο» όσον αφορά την επιδημιολογική εικόνα βρίσκεται η Γερμανία (η πρώτη αγορά για την Ελλάδα, αντιπροσωπεύοντας το 16,7% επί του συνόλου των τουριστικών εισπράξεων το 2019), το Ηνωμένο Βασίλειο (14,5% επί του συνόλου των εισπράξεων), οι ΗΠΑ (6,7%), η Γαλλία (6,2%), η Ιταλία (5,7%), η Ολλανδία (3%) αλλά και η Ελβετία, η οποία αποτελεί την 9η σημαντικότερη αγορά για την Ελλάδα με μερίδιο 2,6% επί του συνόλου των εισπράξεων. Η ανάλυση της Deloitte διευκρινίζει ότι στηρίζεται στα στοιχεία με βάση την ημερομηνία της 7ης Μαϊου. Οσον αφορά την σταδιακή άρση των περιορισμών στο εσωτερικό των χωρώ, στο κόκκινο παραμένουν το Ηνωένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Ολλανδία και η Ρουμανία, ενώ ως προς τους ταξιδιωτικούς προορισμούς «κόκκινες» είναι οι ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία, Ρουμανία, Κύπρος και Ελβετία.
Συνολικά από τις 10 σημαντικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας η μόνη «πράσινη» με πιο ήπια την επιδημιολογική της εικόνα είναι η Κύπρος, η οποία αντιπροσωπεύει το 2,6% των τουριστικών εισπράξεων του 2019 για την Ελλάδα.
Τα 4 τρωτά σημεία
Η Deloitte, στην ανάλυση της για τον ελληνικό τουρισμό διαπιστώνει παράλληλα και τέσσερα τρωτά σημεία για τον κλάδο τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όσον αφορά τις μελλοντικές κινήσεις και τους σχεδιασμούς:
-Πρώτο τρωτό σημείο η εξάρτηση από τη διεθνή αγορά ταξίδίων για αναψυχή. Όπως επισημαίνει η μελέτη πάνω από το 90% των συνολικών τουριστικών δαπανών προέρχεται από διεθνείς επισκέπτες και από αυτό το 87% είναι για ταξίδια αναψυχής (σ.σ. όχι δηλαδή για συνεδριακό, ιατρικό, αθλητικό πολιτιστικό, θρησκευτικό τουρισμό κ.τ.λ.).
-Δεύτερο τρωτό σημείο η εξάρτηση από τις αεροπορικές συνδέσεις και τους tour operators. Το 69% της ταξιδιωτικής κίνησης στην Ελλάδα το 2019 αφορά τα αεροπορικά ταξίδια, και μάλιστα ένα μεγάλο μέρος πτήσεις charter. Επιπλέον, μεγάλη μερίδα της αλυσίδας εξαρτάται από τους tour operators.
-Tρίτο τρωτό σημείο είναι η έντονη εποχικότητα. Το 71% του συνόλου των διεθνών αφίξεων πραγματοποιείται μεταξύ του Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου. Μάλιστα, την περίοδο 2002- 2019 το 90% των ετήσιων τουριστικών εισπράξεων αντιστοιχεί την περίοδο από τον Μάϊο έως και τον Οκτώβριο.
-Τέταρτο σημείο η χρηματοοικονομική εικόνα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2019, το 27,7% των επιχειρηματικών δανείων στην ελληνική αγορά φιλοξενίας θεωρούνται Μη Εξυπηρετούμενα Ανοίγματα.
Η Deloitte καταλήγει σε τρία εναλλακτικά σενάρια για την πορεία του ελληνικού κλάδου τουρισμού και φιλοξενίας το 2020 και 2021. Στο πρώτο «ήπιο» σενάριο, τα μέτρα κατά του κορωνοϊού και η αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος υγείας στην Ελλάδα αλλά και στην πλειοψηφία των χωρών παγκοσμίως, οδηγούν σε αντιμετώπιση της πανδημίας στο τρίτο τρίμηνο του 2020 με χαμηλά επίπεδα επανεμφάνισης και σταδιακή ανάκαμψη του τουρισμού, ειδικά από το 2021 και μετά.
Στο δεύτερο «δυσμενές» σενάριο, η πανδημία επιμένει, με διαδοχικά κύματα έξαρσης της ασθένειας ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι και τα διεθνή ταξίδια αρχίζουν να επανακάμπτουν από τα μέσα του 2021 και έπειτα. Στο τρίτο «δριμύ» και απευκτέο σενάριο, η πανδημία συνεχίζει με σφοδρότητα και εντός του 2021, μέχρι να βρεθεί κατάλληλο εμβόλιο ή/και να επέλθει η «ανοσία της αγέλης». Η σταδιακή ανάκαμψη του τουρισμού ξεκινά από το 2022, ενώ η Ελλάδα επανακάμπτει δυνητικά στα μεγέθη του 2019 σε μία πενταετία.