Στα 10,4 εκατομμύρια φθάνουν συνολικά οι αεροπορικές και διεθνείς αφίξεις του οκταμήνου του 2021, με τις επιδόσεις από αέρος να είναι σαφώς καλύτερες σε σχέση με τον οδικό τουρισμό όπου η «ψαλίδα» σε σύγκριση με το 2019 είναι πολύ μεγάλη.
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που επεξεργάζεται το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις για την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου του 2021 φθάνουν τα 7,7 εκατ. έναντι 15,8 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του 2019, παρουσιάζοντας τελικά μείωση κατά 51,2% (μείον 8,1 εκατ. αφίξεις συνολικά).
Σημαντική αύξηση πάντως καταγράφεται σε σύγκριση με το 2020, οπότε το σύνολο των διεθνών αφίξεων είχε διαμορφωθεί τα 3,9 εκατ. για την περίοδο του οκταμήνου.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2021 καταγράφηκαν 2,8 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 8,6 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά 67,5%, ενώ πέρυσι στο οκτάμηνο το αντίστοιχο νούμερο ήταν στα 2,36 εκατ.
Ακριβώς το γεγονός της μεγαλύτερης ‘’ψαλίδας’’ φέτος των οδικών αφίξεων είναι και από τους βασικούς λόγους για τους οποίους υπήρξε μεγάλη αύξηση της μέσης τουριστικής δαπάνης που τοποθετείται σε ποσοστό κοντά στο 20%. Κι αυτό γιατί οι δαπάνες των οδικών τουριστών που έρχονται από τα Βαλκάνια και τις αγορές στα πέριξ είναι σαφώς χαμηλότερες σε σύγκριση με αυτές των Δυτικοευρωπαίων ή των επισκεπτών από άλλες αγορές εκτός Ε.Ε., όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία κ.α..
Αεροπορικές αφίξεις
Ειδικότερα, όσον αφορά τα επιμέρους νούμερα των αεροπορικών αφίξεων και των αεροδρομίων, την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2021, τρία αεροδρόμια κατέγραψαν μείωση μεγαλύτερη από 1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις: Συγκεκριμένα, στο Ελ. Βενιζέλος καταγράφηκαν 2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση κατά 2,4 εκατ. ή αλλιώς στο -54%. Ακολούθησε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου όπου καταγράφηκαν 1,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση κατά 1,1 εκατ. (-44,1%). Μεγαλύτερη, κατά 62,9% ήταν η μείωση στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης όπου καταγράφηκαν 603 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση κατά 1 εκατ..
Τη μεγαλύτερη βελτίωση στο ρυθμό ανάκαμψης (-21,4%) σημειώθηκε στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης όπου καταγράφηκαν 316 χιλ. αφίξεις. Αντίστοιχα, στο αεροδρόμιο της Μυκόνου ο ρυθμός ανάκαμψης ανήλθε σε -27,3% έναντι του 2019 ενώ καταγράφηκαν 279 χιλ. αφίξεις.
Η γεωγραφική ενότητα με τη μεγαλύτερη βελτίωση στο ρυθμό ανάκαμψης ήταν οι Κυκλάδες καταγράφοντας 595 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, στο μείον 24,3% έναντι του 2019. Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στα αεροδρόμια των Δωδεκανήσων ανήλθαν σε 1,3 εκατ. σημειώνοντας μείωση κατά 51,2%. Σε επίπεδο απόλυτων διαφορών η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στην Κρήτη (-1,5 εκατ./-46,3%) καταγράφοντας 1,8 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις. Η βρετανική αγορά, μέχρι τον Αύγουστο «κράτησε πίσω» την πορεία προς την ανάκαμψη στην γεωγραφική ενότητα των Ιόνιων Νήσων, όπου καταγράφηκε μείωση κατά 51,5% ενώ καταγράφηκαν 1,1 εκατ. αφίξεις. Τέλος, η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση καταγράφηκε στην γεωγραφική ενότητα της Πελοποννήσου κατά 61,1% ενώ οι αεροπορικές αφίξεις έφθασαν μόλις τις 70 χιλιάδες.
Οσον αφορά τις αφίξεις εσωτερικού για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2021 καταγράφηκαν 2,8 αεροπορικές αφίξεις έναντι 5,6 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου- Αυγούστου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά 50,3%.
Οδικές αφίξεις
Στο οκτάμηνο του 2021 και σε σχέση με τις οδικές αφίξεις, μείωση καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019:
Ειδικότερα, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από τη Βουλγαρία κατά -2,8 εκατ. χιλ. στο μείον 67,7% με συνολικά 1,3 εκατ. αφίξεις φέτος, ενώ η μεγαλύτερη μείωση σε ποσοστιαίες διαφορές καταγράφεται από την Τουρκία με μόλις 125 χιλ. αφίξεις, μειωμένες κατά 83,7 %.
Η μείωση από την Αλβανία, με 327 χιλ. αφίξεις φέτος ήταν κατά 74,4% ενώ η μεγαλύτερη βελτίωση του ρυθμού ανάκαμψης καταγράφηκε από την αγορά της Βόρειας Μακεδονίας παρουσιάζοντας μείωση κατά -1,5 εκατ. οδικές αφίξεις ή -58,8% με ένα νούμερο το φετινό οκτάμηνο λίγο πάνω από το 1 εκατ.
Διαβάστε ακόμη:
Οι τρεις ξένοι στη ΔΕΗ, η «χρυσή πανδημία» του Σκλαβενίτη και ο μυστήριος Ιταλός επενδυτής
Μέτρα για τις ανατιμήσεις: Mεγαλύτερη η επιδότηση για ρεύμα και θέρμανση
ΔΕΣΦΑ: Στα 830 εκατ. ευρώ το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2022 – 2031