© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Κι ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες, για τη θερινή σεζόν του 2023, απευθείας πτήσεις από αμερικανική αεροπορική στη σύνδεση Αθήνας – Νέας Υόρκης, οι προσδοκίες από την αγορά των ΗΠΑ, έχοντας τερματίσει το 2022 πρώτη σε αφίξεις για τον τουρισμό της Αθήνας, ανεβάζουν ακόμη πιο ψηλά τον πήχη για φέτος.
Και πράγματι, με βάση τα στοιχεία από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» όσον αφορά τις διεθνείς αφίξεις για το σύνολο του 2022, η αγορά των ΗΠΑ, με 686.000 ξένους επισκέπτες, κατοίκους εξωτερικού, έπιασε σχεδόν τα νούμερα προ πανδημίας, στο 99% του 2019, κατακτώντας την πρωτιά για την περσινή χρονιά στο σύνολο των ξένων ταξιδιωτών του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας. Στο top 3, μετά τις ΗΠΑ, ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλειο με 602.000 αφίξεις ξένων επισκεπτών, κατοίκων εξωτερικού και στην τρίτη θέση οι Γερμανοί με 563.000 αφίξεις, έχοντας καταγράψει αντίστοιχα ποσοστά ανάκαμψης στο 97% και το 98% σε σύγκριση με το έτος αναφοράς της κανονικότητας, προ COVID-19.
Ακριβώς οι περσινές επιδόσεις της αμερικανικής αγοράς αλλά και η υψηλή ζήτηση που ήδη σημειώνεται, κατά τις πληροφορίες, και φέτος για την Ελλάδα από τις ΗΠΑ είναι οι βασικές αιτίες για την επιστροφή των απευθείας πτήσεων της Delta Airlines, από νωρίς τη φετινή σεζόν, και συγκεκριμένα το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου. Μάλιστα, η εταιρεία, η οποία εγκαινιάζει πρώτη φέτος από όλες τις αμερικανικές αεροπορικές τη σύνδεση Αθήνας – Νέας Υόρκη (ακολουθούν Αmerican Airlines και United σε συνδέσεις και με άλλα αμερικανικά αεροδρόμια) πυκνώνει τα δρομολόγιά της στο συγκεκριμένο δρομολόγιο από τις αρχές Μαΐου έως τα τέλη Οκτωβρίου «λόγω της αυξανόμενης ζήτησης», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Στη σύνδεση με την Αθήνα θα υπάρχουν δρομολόγια από επτά διαφορετικά αμερικανικά αεροδρόμια φέτος (Νέα Υόρκη, Nιούαρκ, Ατλάντα, Βοστόνη, Σικάγο, Ουάσινγκτον και Φιλαδέλφεια), με τουλάχιστον 56 πτήσεις την εβδομάδα. Ειδικά η Delta ξεκινά νωρίτερα φέτος, από το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου, και τη σύνδεση της Αθήνας με την Ατλάντα.
Την περίοδο από τις αρχές Μαΐου έως τα τέλη Οκτωβρίου θα ισχύσει το θερινό πρόγραμμα της American Airlines στη σύνδεση με Νέα Υόρκη, ενώ αργότερα, αρχές Ιουνίου, ξεκινούν οι πτήσεις της εταιρείας στο δρομολόγιο Βοστόνη – Αθήνα και Φιλαδέλφεια – Αθήνα. Αντίστοιχος, από Μάιο έως τέλη Σεπτεμβρίου είναι και ο προγραμματισμός της United Airlines στη σύνδεση με την Ουάσινγκτον, ενώ η αεροπορική έχει αποφασίσει να επεκτείνει ελαφρώς το θερινό πρόγραμμά της στη χώρα μας φέτος, ξεκινώντας νωρίτερα, από αρχές Απριλίου, τη σύνδεση της Αθήνας με το αεροδρόμιο Nιούαρκ, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της μητροπολιτικής περιοχής της Νέας Υόρκης. Σημειωτέον ότι η μοναδική αεροπορική που εξυπηρετεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους -και εκτός της υψηλής θερινής περιόδου- τη σύνδεση της Αθήνας με το Νιούαρκ είναι η Emirates.
Οπως επισημαίνει o νέος διευθυντής της αεροπορικής για την Ελλάδα και την Αλβανία, Ιμπραχίμ Γκάνιμ, «η ζήτηση για φέτος είναι πολύ καλή». Αντίστοιχες ήταν και οι επιδόσεις της περσινής χρονιάς, όπου τα νούμερα στις πληρότητες ξεπέρασαν κάποιες εβδομάδες ακόμη και αυτά του 2019 για την εταιρεία.
Επισημαίνεται ότι οι Αμερικανοί τουρίστες συγκαταλέγονται στους ακριβούς επισκέπτες του ελληνικού τουρισμού -τους λεγόμενους big spenders, δηλαδή αυτούς που ξοδεύουν περισσότερα- και δεν είναι τυχαίο ότι το 2022, με βάση τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, οι εισπράξεις από ΗΠΑ άγγιξαν το 1,2 δισ. ευρώ (επί των συνολικών εισπράξεων των 17,63 δισ. ευρώ του ελληνικού τουρισμού), οριακά αυξημένες κατά 0,6% έναντι του 2019. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι την περσινή χρονιά οι συνολικές αφίξεις από Αμερική (1,09 εκατομμύριο ταξιδιώτες) ήταν λιγότερες και υπολείπονταν σχεδόν κατά 8% έναντι της περιόδου προ πανδημίας.
Τα νούμερα του «Ελ. Βενιζέλος»
Συνολικά, για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας που απορροφά και τον μεγαλύτερο όγκο της επιβατικής κίνησης η φετινή χρονιά έχει ξεκινήσει με νούμερα υψηλότερα από το έτος-ρεκόρ του 2019. Μάλιστα η κίνηση εξωτερικού είναι αυξημένη κατά 4,3% το πρώτο δίμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο πρώτο διάστημα του 2019 και κυμαίνεται τώρα σε υψηλότερα ποσοστά έναντι του δικτύου εσωτερικού, που είναι οριακά αυξημένο κατά 0,7% συγκριτικά με την περίοδο της κανονικότητας. Πιο συγκεκριμένα, το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του 2023, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 2,8 εκατομμύρια επιβάτες αυξημένη κατά 74,3% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και αυξημένη κατά 3,1% σε σύγκριση με το 2019.Για φέτος η συνδεσιμότητα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» αυξάνεται με επιπλέον 13 νέους προορισμούς και τρεις νέες αεροπορικές, τις SunExpress, Play και Κuwait Airlines, οι οποίες έρχονται να προστεθούν σε αυτές που «προσγειώθηκαν» πέρυσι, τις Air Albania, Bluebird, Condor, Flyr και Jet2.com.
Το 2022, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του αεροδρομίου, πλησίασε τη συνολική κίνηση-ρεκόρ των 25,57 εκατομμυρίων επιβατών του 2019, αφού ιστορικά ήταν η τρίτη καλύτερη χρονιά με 22,73 εκατομμύρια επιβάτες στο 89% της περιόδου προ πανδημίας, με την κίνηση εξωτερικού (15,3 εκατομμύρια) να ανακάμπτει πιο αργά και να είναι στο 86% του 2019. Οσον αφορά τις διεθνείς αφίξεις ξένων επισκεπτών, κατοίκων εξωτερικού, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι στο top 20 των ξένων αγορών οι 10 ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, με τη (μικρή) αγορά της Σερβίας, στη 18η θέση με σχεδόν 70.000 αφίξεις, να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 108% έναντι του 2019. Στις αγορές που ξεπέρασαν σε επίπεδο αφίξεων τα νούμερα του 2019 ήταν ακόμη το Ισραήλ, η Ελβετία, η Ολλανδία, ο Καναδάς, η Αυστρία, η Τουρκία, η Σουηδία, η Ουγγαρία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ από το top 20 εκτοπίστηκε -όπως είναι εύλογο- η Ρωσία.
Μετά τους Αμερικανούς, τους Βρετανούς και τους Γερμανούς που καταλαμβάνουν τις τρεις πρώτες θέσεις, την πρώτη πεντάδα των διεθνών αφίξεων συμπληρώνουν η Γαλλία και η Ιταλία με αντίστοιχα 457.000ς και 413.000 αφίξεις, ενώ το top 10 απαρτίζουν στη συνέχεια η Κύπρος, η Ελβετία, το Ισραήλ, η Ολλανδία και ο Καναδάς. Η top ευρωπαϊκή πόλη όσον αφορά τη σύνδεσή της και την επιβατική κίνηση με την Αθήνα παραμένει, όπως και το 2019, το Λονδίνο, με την επιβατική κίνηση να διαμορφώνεται περίπου στο 1,28 εκατομμύριο (-9% έναντι του 2019), και ακολουθούν η Λάρνακα, το Παρίσι, η Κωνσταντινούπολη και η Ρώμη στο top 5. Εκτός Ευρώπης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η πρώτη πόλη με αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 15% στη σύνδεση με την Αθήνα το 2022 έναντι του 2019 είναι το Τελ Αβίβ με 583.000 επιβάτες και ακολουθεί η Νέα Υόρκη στη δεύτερη θέση με επιβατική κίνηση στις 530.000 και αύξηση 18% έναντι του 2019.
Διαβάστε ακόμη
Τραπεζική κρίση: Πόσο «οχυρωμένες» είναι οι τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες
Credit Suisse: Το κρίσιμο σαββατοκύριακο που θα καθορίσει το μέλλον της – Οι συζητήσεις με την UBS
Βιβλιοπωλεία Ελευθερουδάκη: Μια ιστορία 118 χρόνων κλείνει με πλειστηριασμούς (pics)