Από τη Βόρεια Ελλάδα μέχρι την Πελοπόννησο και από το Ιόνιο μέχρι τo Aιγαίο, τις Κυκλάδες και την Κρήτη, κορυφαία αμερικανικά ξενοδοχειακά ονόματα εντείνουν την παρουσία τους στην Ελλάδα, παίρνοντας θέση και επιχειρώντας να καλύψουν το κενό της ελληνικής αγοράς σε επώνυμο τουριστικό προϊόν, με έμφαση στα νησιά και όχι μόνο.
«Η επέκταση των πολυτελών μας brands σε δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη είναι προτεραιότητα στη στρατηγική μας, σε απάντηση και της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης από το κοινό για ταξίδια αναψυχής που μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες», δηλώνει ο κ. Πίτερ Νόρμαν, ανώτερος αντιπρόεδρος Ανάπτυξης της Hyatt, υπεύθυνος και για την ευρωπαϊκή αγορά, με αφορμή την επέκτασή της, από φέτος, για πρώτη φορά σε ένα από τα δημοφιλέστερα ελληνικά νησιά όπως η Σαντορίνη.
Και πράγματι, το ενδιαφέρον του κοινού για ταξίδια αναψυχής έχει πιάσει κόκκινο σε αυτή τη συγκυρία κατά την οποία οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί στα διεθνή ταξίδια θα χαλαρώνουν σταδιακά, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω αρνητικές εκπλήξεις λόγω πανδημίας και οι ρυθμοί εμβολιασμών και ενισχυτικών δόσεων θα συνεχιστούν. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην τελευταία ανάλυση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC) και του Oxford Economics για μία από τις μεγαλύτερες τουριστικά αγορές διεθνώς όπως είναι η αμερικανική -με μεγάλο ενδιαφέρον και για τη χώρα μας αφού είναι στο τοπ 5 των μεγαλύτερων αγορών εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα-, οι δαπάνες για διεθνή ταξίδια των Αμερικανών είναι πολύ πιθανό να αυξηθούν κατά 113 δισ. δολάρια φέτος, φτάνοντας σχεδόν στα 155 δισ. δολάρια, λίγο χαμηλότερα, κατά 14%, από τα επίπεδα του 2019.
«Η ελληνική αγορά αλλάζει και οι ξένοι παίκτες που βλέπουν στον ορίζοντα της δεκαετίας το αντιλαμβάνονται, γι’ αυτό και σπεύδουν να τοποθετηθούν σε δημοφιλείς προορισμούς της χώρας, πολύ περισσότερο δε από τη στιγμή που οι ξένες ξενοδοχειακές αλυσίδες δεν έχουν τόσο εκτεταμένη παρουσία στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές», δηλώνει στο «business stories» o κ. Στέλιος Κουτσιβίτης, διευθύνων σύμβουλος της γνωστής εταιρείας διαχείρισης (και όχι μόνο) ξενοδοχείων SWOT. Ο ίδιος παραπέμπει και στα νούμερα από την πρόσφατη μελέτη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων «Ελληνικός Τουρισμός 2030», που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία Deloitte – Remaco και προβλέπει έναν στόχο για τουριστικά έσοδα 27 δισ. ευρώ (από 18,2 δισ. ευρώ το 2019), 50 εκατομμύρια επισκέψεις (από 31,3 εκατομμύρια το 2019) και 307 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις (από 233 εκατομμύρια το 2019) έως το 2030, υπό προϋποθέσεις φυσικά, μεταξύ των οποίων η ανάγκη για επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές και η εστίαση σε συγκεκριμένες αγορές και προϊόντα βάσει των νέων αναδυόμενων ταξιδιωτικών τάσεων. «Η μεγάλη εικόνα παραπέμπει σε θετικές προοπτικές, ενώ πλέον είναι σαφώς πιο ελκυστικό το γενικότερο πλαίσιο, ακόμη και μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου για αναβαθμίσεις και επενδύσεις σε υψηλότερες κατηγορίες ξενοδοχείων ή μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για μεγάλες βελτιώσεις στις υποδομές».
Μόνο η SWOT, η οποία διαχειρίζεται ξενοδοχεία διεθνών εμπορικών brands όπως τα Marriott International, Hyatt Hotels Corporation, Nikki Beach Hotels & Resorts, έχοντας επίσης πιστοποίηση ως White Label Operator (WLO) από την Accor S.A., την Intercontinental Hotels & Resorts και τη Leading Hotels of the World, έχει για το 2022 πέντε καινούρια μεγάλα ξενοδοχειακά projects υπό διαχείριση σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο, που περιλαμβάνουν και σημαντικές διεθνείς συνεργασίες. Πρόκειται για το «Magma Resort Santorini», το «The Unbound Collection by Hyatt», που ανοίγει τον Μάιο, ιδιοκτησίας της οικογένειας Παπακαλιάτη, το «Moxy Athens City» της Marriott International στην Ομόνοια (θα λειτουργήσει τον Μάρτιο σε ασφαλιστικό ακίνητο που έχουν μισθώσει με μακροχρόνια μίσθωση οι Dimand και Prodea Investments ΑΕΕΑΠ και θα περάσει με τη λειτουργία του στην ομπρέλα της δεύτερης), το «Monasty by Autograph Collection», επίσης της Marriott (με έναρξη λειτουργίας τον Ιούλιο, θα είναι το πρώτο διεθνές επώνυμο ξενοδοχείο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ιδιοκτησίας της Μηχανικής Περιβάλλοντος), το «Υi Mykonos», ιδιοκτησίας ORA Hospitality (θα κάνει το ντεμπούτο του τον Ιούλιο και αποτελεί ιδιοκτησία του ομίλου Sawiris), και επιπλέον το «Lindian Village Rhodes», ιδιοκτησίας της επενδυτικής Zetland Capital, με πλάνο για την ένταξή του σε διεθνή αλυσίδα από το 2023.
Τα πλάνα των αμερικανικών αλυσίδων
Τα αμερικανικά brands δίνουν το «παρών» τη θερινή σεζόν του 2022 και με το παραπάνω στην ελληνική αγορά έχοντας ουκ ολίγα πλάνα για τη συνέχεια.
Ενδεικτικά, ο όμιλος της Marriott, με 7.900 μονάδες σε όλο τον κόσμο, φέρνει το φετινό καλοκαίρι στην Costa Navarino, στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης του εμβληματικού συγκροτήματος, το πρώτο «W» στη χώρα μας, σηματοδοτώντας και την περαιτέρω αναβάθμιση συνολικά του προορισμού της Πελοποννήσου. Το νέο ξενοδοχείο θα αποτελεί τη νεότερη προσθήκη στην αλυσίδα των πολυτελών «W Escapes» στην Ευρώπη, μετά την Ισπανία, την Ελβετία και την Πορτογαλία. Η Marriott με το μεγαλύτερο αποτύπωμα αμερικανικής αλυσίδας στην ελληνική αγορά, σε συνεργασία πάντα με κορυφαίους εγχώριους παίκτες, διευρύνει συνεχώς το χαρτοφυλάκιό της στην Ελλάδα και, εκτός από τις νέες μονάδες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, συνεχίζει τις επιλεκτικές τοποθετήσεις σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς, μεταξύ των οποίων και η Ζάκυνθος, όπου είναι πολύ πιθανή, κατά τις πληροφορίες, η άφιξη του brand Autograph στο αναβαθμισμένο «Domes Aulus Zante» την ερχόμενη σεζόν (πρόκειται για ένα από τα ξενοδοχεία του χαρτοφυλακίου της ΗIP/Blackstone που αποκτήθηκε τo 2019 από το Louis Group και σήμερα είναι υπό τη διαχείριση του ομίλου της Domes).
Στο brand «Ελλάδα», είτε πρόκειται για αστικά ξενοδοχεία είτε για resorts σε νησιά, ποντάρει και ο όμιλος της Hyatt. Μέσα στο β’ εξάμηνο του 2022 αναμένεται να παραδοθεί η επέκταση του «Grand Hyatt Athens» στη λεωφόρο Συγγρού, δημιουργώντας, μαζί με την υφιστάμενη μονάδα, το δεύτερο μεγαλύτερο ξενοδοχείο της Αθήνας από πλευράς δυναμικότητας και συνεδριακών χώρων, με δυναμικότητα λίγο κάτω από τα 550 δωμάτια, project που ανήκει στην αμερικανική εταιρεία real estate Hines και τη Henderson Park.
Ενα από τα κορυφαία νέα ξενοδοχεία του ομίλου πανευρωπαϊκά τη σεζόν του 2022 σε έναν premium προορισμό θα είναι το «Magma Resort Santorini», δυναμικότητας 59 δωματίων και σουιτών, το ντεμπούτο του οποίου ανακοινώθηκε και επισήμως την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για το ένατο ξενοδοχείο στην Ευρώπη για το The Unbound Collection της Hyatt, που έχει ήδη παρουσία σε Ντίσελντορφ, Βαρκελώνη, Στοκχόλμη, Βουδαπέστη, Λονδίνο, Παρίσι, Κάννες (δύο ξενοδοχεία), την ίδια στιγμή που ο γνωστός ξενοδοχειακός όμιλος ενισχύει την παρουσία του και σε άλλα νησιά λόγω και της εξαγοράς της Apple Leisure Group με τα ΑΜR Collection σε Ζάκυνθο, Κέρκυρα και Κρήτη, και ειδικότερα τα brands Alua και Dreams. Πρόκειται επίσης για ξενοδοχεία που ανήκουν ιδιοκτησιακά στην HIP/Blackstone, με τo «Dreams Corfu Resort & Spa», 5 αστέρων, που κάνει ντεμπούτο στην Κέρκυρα, να διαφημίζεται από τον όμιλο ως «ένα από τα πιο premium ξενοδοχεία 5 αστέρων στην Ελλάδα».
Και άλλα νέα σχέδια, «στο πλαίσιο της επιθετικής στρατηγικής για την Ελλάδα», υπόσχεται προσεχώς ο κ. Ελι Μίλκι, ο αντιπρόεδρος Ανάπτυξης του Radisson Hotel Group, με χαρτοφυλάκιο στην Ελλάδα που θα αριθμεί πλέον (μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις) έξι ξενοδοχεία σε λειτουργία και ανάπτυξη. Προ ημερών η αλυσίδα των 1.500 ξενοδοχείων ανακοίνωσε το ντεμπούτο 5 αστέρων από τη θερινή σεζόν του 2022 στη Σκιάθο, το ολοκαίνουριο ξενοδοχείο ιδιοκτησίας της Briq Properties του ομίλου Φέσσα, και στη Μύκονο, στο πλαίσιο της συνεργασίας με την εταιρεία διαχείρισης Hotelbrain, το «Radisson Blu Euphoria Resort». Εχει προηγηθεί στη Σαντορίνη το «Radisson Blu Zaffron Resort», 5 αστέρων, ιδιοκτησίας του Faisgroup, το οποίο υπήρξε πέρυσι και το πρώτο μεγάλο εγχείρημα του ομίλου Φάις στο κομμάτι του τουρισμού πολυτελείας και ανοίγει για τη φετινή σεζόν νωρίς, μέσα στον Απρίλιο. Ο όμιλος είναι σε επαφές και συζητά «νέες ευκαιρίες και σε άλλα ελληνικά νησιά», σύμφωνα με τον κ. Μίλκι, με τη Ρόδο, ενδεικτικά, να αποτελεί μια τέτοια περίπτωση.
Κρήτη, Σαντορίνη και φυσικά Αττική, στο κέντρο της Αθήνας, στην Κηφισιά και τον Πειραιά, είναι τα νέα «πόστα» για τον όμιλο Hilton σε αστικά ξενοδοχεία και (πλέον) resorts. Το νέο project στο ιστορικό κτίριο της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας, στο πλαίσιο της συνεργασίας με τους ομίλους ΤΕΜΕΣ και Olayan, ξεχωρίζει, λόγω της μοναδικότητάς του, αφού θα συνδυάζει φιλοξενία, κατοικία, χρήσεις εστίασης και εμπορίου και αναψυχή, με ορίζοντα λειτουργίας το 2024. Τότε ακριβώς θα ανοίξουν και το «Pentelikon Athens, Curio Collection by Hilton» στο ιστορικό «Πεντελικόν» της Κηφισιάς, καθώς και το «Hampton by Hilton Piraeus Mikrolimano» στο Μικρολίμανο, αμφότερα ιδιοκτησίας του ομογενούς επιχειρηματία Θεόδωρου Δουζόγλου. Μόνο το τελευταίο 12μηνο ο όμιλος της Hilton με τα 6.700 και πλέον ξενοδοχεία παγκοσμίως έχει επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό του σε «βασικούς πολυτελείς προορισμούς στην Ελλάδα με τέσσερα νέα ξενοδοχεία», σύμφωνα με τους επιτελείς του, συμπεριλαμβανομένων των «Royal Senses Resort & Spa Crete», «Curio Collection by Hilton» και «Sea Breeze Santorini Beach Resort Curio Collection by Hilton» (ανοίγει τον Απρίλιο στη Σαντορίνη), υπερδιπλασιάζοντας ουσιαστικά την παρουσία του στην Ελλάδα.
Aγορά-κλειδί χαρακτηρίζει την Ελλάδα ο αμερικανικός όμιλος της Wyndham Hotels & Resorts, που μετά από μια πλήρη πενταετία παρουσίας του στη χώρα μας με συνδεδεμένα ξενοδοχεία σε Αττική, Κρήτη, Ρόδο αλλά και στη Βόρεια Ελλάδα κάνει από φέτος ντεμπούτο και στην Κέρκυρα με το νέο «TRYP by Wyndham», το οποίο θα ανοίξει τον ερχόμενο Απρίλιο μετά τη μετατροπή και τη μετονομασία του υπάρχοντος ξενοδοχείου «Corfu Palma Boutique» στη Δασιά.
Στις νεοεισερχόμενες αλυσίδες στην Ελλάδα με… αμερικανικό αέρα είναι η Nobu Hospitality, μία ακόμη πολυτελής άφιξη για τη Σαντορίνη φέτος το καλοκαίρι, για το διεθνές lifestyle brand που ιδρύθηκε από τον Ιάπωνα μάγειρα Νόμπου Ματσουχίσα, τον κορυφαίο ηθοποιό Ρόμπερτ Ντε Νίρο και τον Αμερικανό παραγωγό και επιχειρηματία Μέιρ Τέπερ. Το «Nobu Hotel and Restaurant Santorini», που θα ανοίξει την ερχόμενη άνοιξη, θα είναι το πρώτο για τη διάσημη αλυσίδα στην Ελλάδα, που επιλέγει έναν κορυφαίο προορισμό στη χώρα μας όπως αυτόν της Σαντορίνης, στο Ημεροβίγλι, με ένα boutique ξενοδοχείο που θα φιλοξενεί και το επώνυμο εστιατόριο «Nobu».
Mε ορίζοντα λειτουργίας το 2025 είναι το «1 Hotel & Homes Elounda Hills» στην Κρήτη, εντός του γνωστού project της Mirum του Ρώσου επιχειρηματία Βιτάλι Μπορίσοφ στην Ελούντα, συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ, που έχει ήδη ξεκινήσει σε επίπεδο διαμόρφωσης βασικών υποδομών (δρόμοι κ.λπ.) και έχει ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις για τη δημιουργία μεικτού τουριστικού συγκροτήματος με επώνυμες κατοικίες. Η 1 Hotels εντάσσεται στο χαρτοφυλάκιο της SH Hotels & Resorts και πρωτοξεκίνησε το 2015 από το Μαϊάμι και το Μανχάταν για να επεκταθεί στη συνέχεια και εκτός ΗΠΑ, στην Κίνα και πλέον στο Τορόντο, στη Μελβούρνη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο κ.α. Η SH Hotels & Resorts είναι θυγατρική του επενδυτικού ομίλου Starwood Capital Group που έχει στην ομπρέλα της τα ξενοδοχειακά brands 1 Hotels, Baccarat Hotels, Treehouse Hotels και SH Collection Properties. Η συνεργασία των δύο πλευρών αφορά τόσο το πολυτελές ξενοδοχείο 135 δωματίων όσο και 178 επώνυμες (branded) κατοικίες και βίλες με το brand της αλυσίδας, οι οποίες θα αναπτυχθούν σταδιακά στην έκταση της Mirum με θέα σε θάλασσα και βουνό.
Και οι Ασιάτες της Mandarin Oriental στην Costa Navarino
Εκτός από τους Αμερικανούς, και οι Ασιάτες της πολυτελούς Mandarin Oriental έρχονται, αλλά από την άνοιξη του 2023, στην Costa Navarino, ένα ακόμη απτό παράδειγμα για το πώς η Ελλάδα έχει εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους διεθνώς προορισμούς, διευρύνοντας πλέον το κοινό της και σε αγορές με υψηλά εισοδήματα και σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Μόλις την περασμένη Τετάρτη έγιναν οι επίσημες ανακοινώσεις για την άφιξη του πρώτου ξενοδοχείου «Mandarin Oriental» στην Ελλάδα, στο συγκρότημα της Πελοποννήσου στην περιοχή Navarino Bay, μία από τις ολοκληρωμένες περιοχές ανάπτυξης της Costa Navarino, σε ένα φυσικό τοπίο 1.400 στρεμμάτων, με θέα στον ιστορικό κόλπο του Ναβαρίνου.
Το παραθαλάσσιο υπερπολυτελές resort θα περιλαμβάνει 99 δωμάτια, μεταξύ των οποίων 48 υπόσκαφες βίλες με ιδιωτική πισίνα, μεγάλες βεράντες με απρόσκοπτη θέα στη θάλασσα, καθώς και πέντε εστιατόρια και μπαρ. Στην περιοχή Navarino Bay βρίσκεται ήδη το γήπεδο γκολφ 18 οπών, καθώς επίσης και το βραβευμένο υπόσκαφο «Bay Clubhouse» με θέα στον κόλπο. Η επένδυση για το νέο ξενοδοχείο ανέρχεται σε περίπου 75 εκατ. ευρώ, ως τμήμα των επενδύσεων συνολικού ύψους 250 εκατ. για τις νέες περιοχές ανάπτυξης της Costa Navarino.
Τα 250 εκατ. ευρώ έρχονται να προστεθούν στα 600 εκατ. ευρώ που έως τώρα έχουν επενδυθεί για τη δημιουργία του προορισμού, ο οποίος φέτος ξεκινά τη σεζόν νωρίς, μόλις στις 20 Φεβρουαρίου, λόγω του γκολφ.
Το 2022 θα λειτουργήσουν στο συγκρότημα τρία ξενοδοχεία καθώς και τέσσερα γηπέδα γκολφ συνολικά, ενώ το 2023 θα λειτουργήσει και το τέταρτο ξενοδοχείο.
Την έναρξη της σεζόν σε λίγες ημέρες θα κάνει το «The Westin Resort Costa Navarino», ενώ την άνοιξη θα λειτουργήσει το ξενοδοχείο «The Romanos, a Luxury Collection Resort» και για πρώτη φορά, το καλοκαίρι, το «W Costa Navarino».
Διαβάστε ακόμη
Ρεκόρ επενδύσεων σε νέα πλοία από τους Ελληνες εφοπλιστές (pics)
H Aγγελοπούλου, ο Σερ Μάικλ Κέιν και η δημοπρασία εκατομμυρίων λιρών
Ενεργειακή κρίση: Μετά το πάθημα, η Κομισιόν αλλάζει σχεδιασμό για τον επόμενο χειμώνα