© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Αμερικανοί, Βρετανοί και Γερμανοί είναι οι τρεις πρώτες εθνικότητες από τις οποίες εκδηλώνεται τώρα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους ψηφιακούς νομάδες που αναζητούν πληροφορίες για την Ελλάδα σε μια περίοδο κατά την οποία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν εντείνει τις πρωτοβουλίες για την προσέλκυση των λεγόμενων digital nomads.
Με κύριο χαρακτηριστικό τους ότι μεταφέρουν την εργασία τους σε προορισμούς σε όλο τον κόσμο – γι’ αυτό και ο ακριβής αριθμός τους σε κάθε χώρα είναι δύσκολο να προσδιοριστεί- και αξιοποιώντας την τεχνολογία, ταξιδεύουν, διατηρούν την επαγγελματική τους ζωή με την εξ αποστάσεως εργασία και υιοθετούν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής που βασίζεται στη συλλογικότητα και συμμετοχικότητα. Οι ψηφιακοί νομάδες πληθαίνουν και αυτός είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου έχουν επιδοθεί σε μια προσπάθεια να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο της διαρκώς αυξανόμενης πίτας.
Είναι ενδεικτικό ότι σε κάποιες περιπτώσεις τα νούμερα έχουν πλέον… διπλασιαστεί σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο, αν ληφθεί υπόψη ότι, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για το 2021 της εξειδικευμένης εταιρείας MBO Partners, 15,5 εκατομμύρια Αμερικανοί εργαζόμενοι αυτοαποκαλούνται ψηφιακοί νομάδες, σημειώνοντας αύξηση 42% από το 2020 και 112% από την προ COVID εποχή, το 2019. Σημειώνεται ότι το 44% αυτών ανήκει στους λεγόμενους millennials -δηλαδή σε αυτούς που γεννήθηκαν κυρίως τη δεκαετία του ’80 και ενηλικιώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000-, ενώ το 85% δηλώνει απόλυτα ικανοποιημένο από τον τρόπο ζωής και εργασίας του.
Για τη χώρα μας ειδικά, τα στοιχεία από την πλατφόρμα workfromgreece.gr, που δημιουργήθηκε πέρυσι αποτελώντας ουσιαστικά το ψηφιακό όχημα της πρωτοβουλίας Work from Greece της Marketing Greece, της μη κερδοσκοπικής εταιρείας που έχει ιδρυθεί από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, δείχνουν σταθερά αυξανόμενη επισκεψιμότητα, αποτυπώνοντας ουσιαστικά και το σχετικό ενδιαφέρον: το top 3 των ξένων χωρών αποτελούν οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία, ενώ το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί και η επισκεψιμότητα από τη Ρωσία – πιθανότατα ως απόρροια των εξελίξεων με την Ουκρανία.
Η επισκεψιμότητα της πλατφόρμας από την Ελλάδα, κατά κύριο λόγο, προέρχεται από digital nomads και εργαζομένους από απόσταση που βρίσκονται ήδη στη χώρα μας και αναζητούν πληροφορίες για τη χρονική επέκταση της παραμονής τους, όπως προκύπτει και από τα αιτήματα που λαμβάνει μέσω της φόρμας επικοινωνίας αλλά και του bot συνομιλίας με χρήση ΑΙ (σ.σ. τεχνητή νοημοσύνη) που ενεργοποιήθηκε πριν από δύο μήνες και ήδη μετράει περισσότερες από χίλιες «συνομιλίες», γεγονός που υποδεικνύει τη μεγάλη ανάγκη για πληροφόρηση.
Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και μικρότερες πόλεις στην Περιφέρεια και την ηπειρωτική Ελλάδα, όπως ο Βόλος με το Πήλιο, ή στη νησιωτική Ελλάδα, η Κρήτη και η Ρόδος, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για την προσέλκυση επαγγελματιών που έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν από απόσταση, ενώ το workfromgreece.gr εμπλουτίζεται συνεχώς και με νέους προορισμούς, όπως τα Ιωάννινα, η Εύβοια, η Καλαμάτα και προσεχώς και η Σύρος.
Η πλατφόρμα (σ.σ. η πρωτοβουλία Work From Greece από τη Marketing Greece υλοποιείται σε συνεργασία με τον μεγάλο χορηγό COSMOTE και τους χορηγούς AEGEAN και Eurobank και τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης) εξελίσσεται σε σημείο αναφοράς για το κοινό των ψηφιακών νομάδων, καθώς από την αρχή της δραστηριοποίησής της δέχεται πλήθος ερωτημάτων που αφορούν κυρίως τη διαδικασία αίτησης για την Digital Nomad Visa, όπως π.χ. απαιτούμενα έγραφα, διαδικασία αίτησης, στοιχεία επικοινωνίας με τις προξενικές αρχές κ.ά., αλλά και πληροφορίες για τον τρόπο ζωής και την εργασία εξ αποστάσεως.
Οι τάσεις αυτή τη στιγμή στην αγορά εστιάζουν σε τρία βασικά σημεία, με βάση και τις πρόσφατες αναλύσεις των εξειδικευμένων European Cities Marketing (ECM) και της Toposophy:
Κατ’ αρχάς στην επικράτηση του υβριδικού μοντέλου εργασίας, το οποίο υιοθετούν ως απάντηση στις αυξημένες απαιτήσεις των εργαζομένων εργοδότες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ – που είναι άλλωστε και οι βασικές αγορές που μπορούν να τροφοδοτήσουν και την Ελλάδα όσον αφορά την προσέλκυση ψηφιακών νομάδων.
Μία ακόμη βασική τάση έχει να κάνει με τους κοντινότερους προορισμούς, αφού ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο ψηφιακών νομάδων φαίνεται να επιλέγει προορισμούς πιο κοντά στη βάση του, γεγονός που οφείλεται και στην αύξηση του υβριδικού μοντέλου εργασίας. Η διαφορά ώρας επίσης είναι σημαντικός επιδραστικός παράγοντας.
Τρίτη και βασική τάση είναι η διαμονή για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα: ως αποτέλεσμα των περιορισμών της COVID-19 και του ευρύτερου κινήματος του «slow travel» για πιο αργούς ρυθμούς στα ταξίδια και την καθημερινότητα, οι ψηφιακοί νομάδες παραμένουν για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα σε έναν προορισμό και επιδιώκουν την εις βάθος εξερεύνηση της τοπικής κουλτούρας.
Τα επόμενα βήματα
Από πλευράς του Work From Greece, όπως επισημαίνει στο «business stories» η διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα, «πέρα από τη συνεχή ανάπτυξη του δικτύου επικοινωνίας και επαφής με τις επιμέρους κοινότητες (communities), το Digital Nomads Observatory και φορείς από όλη την Ελλάδα, η πρωτοβουλία διευρύνει τους συνομιλητές/συνεργάτες, με πρόσφατη προσθήκη τη συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, στο πλαίσιο διάδρασης με τους φοιτητές της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, οι οποίοι μελετούν τη θεματική των ψηφιακών νομάδων. Για το 2022 προγραμματίζουμε μια σειρά δράσεων ενδυνάμωσης της πρωτοβουλίας με στόχο την προσέλκυση και ανάδειξη της εμπειρίας των digital nomads στην Ελλάδα, ώστε μέσω της συντονισμένης προσπάθειας, συνέργειας και υποστήριξης της πρωτοβουλίας (fundraising) να επιταχυνθεί η ανάπτυξη προς αυτή την κατεύθυνση. Οι προτεινόμενες δράσεις θα καλύπτουν τόσο τον στρατηγικό πυλώνα της προσέλκυσης και προώθησης της Ελλάδας ως ενός φιλικού προορισμού για τους ψηφιακούς νομάδες όσο και την πρακτική υποστήριξη αυτών που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, αναζητούν πληροφορίες και διασύνδεση με τις επιμέρους κοινότητες (communities) και τους παρόχους υπηρεσιών και εμπειριών».
Ενδεικτικά, προωθείται η πιλοτική φιλοξενία ψηφιακών νομάδων σε προορισμούς ανά την Ελλάδα που ευνοούν ακριβώς αυτόν τον τρόπο ζωής και εργασίας και έχουν ήδη αναπτυγμένες κοινότητες ψηφιακών νομάδων, ενώ με εκδηλώσεις σε επιλεγμένους προορισμούς της χώρας σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, νησιά κ.α., όλοι οι εμπλεκόμενοι της… digital nomad σκηνής -οι ίδιοι οι νομάδες, oι πάροχοι εμπειριών, οι επιχειρήσεις, οι τοπικοί φορείς κ.λπ.- θα έχουν την ευκαιρία να συνυπάρξουν, να γνωριστούν και να δικτυωθούν ούτως ώστε να διευκολυνθεί η σύνδεση μεταξύ τους και να προκύψουν χρήσιμα συμπεράσματα για τη βελτίωση του προϊόντος στον εκάστοτε προορισμό.
Στα επόμενα βήματα της πρωτοβουλίας είναι και η δημιουργία μιας κοινότητας Work From Greece σε πλατφόρμα διασύνδεσης (telegram, Discord, FB etc.) με στόχο την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης μεταξύ των ψηφιακών νομάδων. Η online κοινότητα θα λειτουργεί κατ’ αντιστοιχία και υποστηρικτικά με τις επιμέρους τοπικές κοινότητες ανά την Ελλάδα.
Διαβάστε ακόμη:
Πρώτο ένσημο: Πώς θα φτάσει τα 914 ευρώ ο κατώτατος μισθός (vids)
Στα ύψη ο πληθωρισμός στην Τουρκία: 268% αύξηση στη βενζίνη – Καταρρέει η τουρκική λίρα
Τι φέρνει η αραβική επενδυτική άνοιξη: Τα μεγάλα deals και οι ελληνικές προσδοκίες (pics)