© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Eνα αεροσκάφος ηλεκτρικής πρόωσης, κάθετης απογείωσης και προσγείωσης που δεν θα χρειάζεται διάδρομο, θα μεταφέρει τον ταξιδιώτη κατευθείαν από την Αθήνα στην Αίγινα για πολυτελείς διακοπές σε ένα τουριστικό θέρετρο 5 αστέρων που θα περιλαμβάνει και «επώνυμες» κατοικίες.
Η εικόνα από το μέλλον αποτελεί το φιλόδοξο -από πλευράς τόσο της χρηματοδότησης όσο και του όγκου των αδειοδοτικών διαδικασιών- project του Αλέν Γκρανζέ, προέδρου της Orama Ventures LLC που θέλει να φέρει τα πρώτα… αεροταξί στην Ελλάδα. Η πλατφόρμα Orama Nexus, με τη συνεργασία και του Luxaviation Group με έδρα το Λουξεμβούργο, που δραστηριοποιείται στον τομέα της παροχής και διαχείρισης υπηρεσιών ιδιωτικών αερομεταφορών στην Ευρώπη, θέλει να αντλήσει, σε πρώτη φάση, 500 εκατ. ευρώ για το πρώτο μέρος της επένδυσης που αφορά την ανάπτυξη στη χώρα μας των απαιτούμενων υποδομών αλλά και την είσοδο και λειτουργία αεροσκαφών τύπου eVTOL (αεροσκάφη ηλεκτρικής πρόωσης, κάθετης απογείωσης και προσγείωσης που μπορούν να μεταφέρουν έως 6 επιβάτες) με ένα πρώτο χρονικό ορόσημο το 2026.
Παράλληλα, ο κ. Γκρανζέ με τους συνεργάτες του ξεκινά από τη χώρα μας ένα ακόμη project, αυτό για την ανάπτυξη του brand «O» στον χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας, με την πρώτη επένδυση από το 2024 στην Αίγινα, ύψους 30 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία 5άστερης μονάδας μαζί με branded κατοικίες και πλάνα για δύο ακόμη αντίστοιχες, μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Αθήνα και τη νησιωτική Ελλάδα. Το εγχείρημα είναι επίσης φιλόδοξο αν ληφθεί υπόψη ότι τα συνολικά επενδυτικά κεφάλαια που έχουν προϋπολογιστεί για τις τρεις αυτές τουριστικές επενδύσεις κυμαίνονται στα πέριξ των 600 εκατ. ευρώ.
Η O-Lifestyle International με πρόεδρο τον Αλέν Γκρανζέ, έδρα το Λουξεμβούργο και δραστηριότητα στους τομείς της φιλοξενίας/ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, ανάπτυξης/εκμετάλλευσης ακινήτων, καθώς και ιδιωτικών αερομεταφορών, ήρθε στην Ελλάδα το 2021 δημιουργώντας τα γραφεία της στο Κολωνάκι και έχοντας ήδη μία ομάδα 15 επαγγελματιών. Ο ίδιος δηλώνει στο «business stories» ότι «η Ελλάδα ανέκαθεν αποτελούσε χώρα εξαιρετικού ενδιαφέροντος για τον όμιλο ο οποίος έχει τρέξει μέχρι σήμερα πλήθος έργων στον τομέα του τουρισμού στη Μεσόγειο, συμβατικών αλλά και εναλλακτικών μορφών φιλοξενίας (destination και vacation clubs, φιλοξενία με σχήματα συνιδιοκτησίας, fractional, shared ownership, timeshare κ.ά.). Η ανάπτυξη τέτοιων έργων και στην Ελλάδα, όχι μόνο για εμάς αλλά γενικότερα, αποτελεί σημαντική πρόκληση σε ό,τι αφορά τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, τον σχεδιασμό και τις αμέτρητες γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνται. Ωστόσο, θεωρούμε ότι η άμεση εφαρμογή στοχευμένων μεταρρυθμίσεων τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει αυξανόμενη αίσθηση εμπιστοσύνης στους διεθνείς επενδυτές που θα ήθελαν να εξετάσουν την ανάπτυξη καινοτόμων και πρωτοποριακών έργων στη χώρα. Ετσι κι εμείς αποφασίσαμε να αξιοποιήσουμε το υφιστάμενο ευνοϊκό πολιτικό περιβάλλον».
Το νέο brand «Ο»
Η ομάδα του Γκρανζέ ξεκίνησε να εξετάζει την ελληνική αγορά, προ κορωνοϊού, το 2019, και ο λόγος που επελέγη η Ελλάδα για το «ντεμπούτο» του νέου brand και όχι, π.χ., η… πρωταθλήτρια της Μεσογείου στον τουρισμό Ισπανία είναι ακριβώς ότι η χώρα μας είναι πιο πίσω σε ό,τι έχει να κάνει με πιο υβριδικά μοντέλα φιλοξενίας: «Η Ελλάδα διαθέτει έναν πολύ ανεπτυγμένο, παραδοσιακό – εποχικό ξενοδοχειακό και τουριστικό κλάδο, ο οποίος εδώ και χρόνια έχει αφοσιωθεί στο να προσφέρει «ήλιο & θάλασσα» για καλοκαιρινές διακοπές, συνήθως σε προορισμούς μακριά από την Αθήνα. Ωστόσο, ως προς τα εναλλακτικά ή υβριδικά προϊόντα φιλοξενίας και της αγοράς ακινήτων, η ελληνική αγορά είναι ακόμη ανώριμη και σχεδόν στο ξεκίνημά της. Είδαμε το ξεκίνημα των πρώτων επιτυχημένων και εντυπωσιακών έργων εναλλακτικής φιλοξενίας και νιώθουμε ότι αυτή η νέα αγορά έχει τεράστιες δυνατότητες. Αν λοιπόν συνδυαστεί αυτή η παράμετρος με όλα όσα ξέρουμε για την Ελλάδα -φυσική ομορφιά, ποικιλομορφία, πολιτισμός, τρόπος ζωής-, αλλά και το τρέχον πολιτικό περιβάλλον, πιστεύουμε ότι η χώρα παρουσιάζει τώρα τα βέλτιστα θεμελιώδη χαρακτηριστικά για την εφαρμογή καινοτόμων προϊόντων σε σύγκριση με άλλες -κατά τα άλλα- πιο καθιερωμένες αγορές.
Ενας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η ύπαρξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας: η Αθήνα είναι η μόνη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που διαθέτει Ριβιέρα, συνδυάζει δηλαδή ένα μητροπολιτικό κέντρο με όλες τις σχετικές υποδομές του, με μια παραλιακή ζώνη μόλις λίγα λεπτά από το κέντρο. Με απόσταση μόλις τριών ωρών πτήσης από τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και μεγαλουπόλεις, επιτρέπει στην Αθήνα να αναπτύξει μια διαφοροποιημένη βάση επισκεπτών, οι οποίοι αναζητούν προορισμούς για σύντομες αποδράσεις και παραμένουν ενεργοί για 365 ημέρες τον χρόνο, κι αυτό ακριβώς σκοπεύουμε να προσφέρουμε με κάθε νέο έργο, μέσω της O Lifestyle. Ενα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το “O Club” στην Αίγινα».
Εκεί, κοντά στην περιοχή της Πέρδικας, η O Lifestyle προωθεί τη μετατροπή υφιστάμενου ξενοδοχείου σε μονάδα 5 αστέρων, δυναμικότητας έως 90 δωματίων, με τη δημιουργία, παράλληλα, πολυτελών branded κατοικιών. «Το “O Club Aegina” θα είναι το πρώτο υπερπολυτελές resort σε έναν νησιωτικό προορισμό τόσο κοντά στην Αθήνα, με στόχο να λειτουργεί 365 ημέρες τον χρόνο και έμφαση στο κομμάτι της υγείας – ευεξίας και της παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών στο yachting, στις ιδιωτικές αερομεταφορές κ.λπ.».
Στην παρούσα φάση έχει ξεκινήσει το πρόγραμμα προπωλήσεων 37 branded κατοικιών και bungalows με στόχο να είναι παραδοτέa «με το κλειδί στο χέρι» από το 2024 και μετά, με μiα ενδεικτική τιμή στο 1,35 εκατ. ευρώ για μια κατοικία 115 τ.μ. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει κι ένα επενδυτικό προϊόν με ετήσια απόδοση για τους ενδιαφερομένους, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ανταποδοτικά στον αγοραστή πακέτα διαφόρων υπηρεσιών, όπως ετήσιες δωρεάν ώρες πτήσεων στον τομέα των ιδιωτικών αερομεταφορών, δωρεάν πρόσβαση σε μετακινήσεις με σκάφη, συνδρομές στις υπηρεσίες του O Lifestyle Clubs, πρόσβαση στις υπηρεσίες του ξενοδοχείου, του beach club κ.ά.
Το κοινό στο οποίο απευθύνεται η εταιρεία είναι υψηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων, των λεγόμενων high net – worth individuals με περιουσιακά στοιχεία, π.χ., της τάξεως των 10 έως 70 εκατ. ευρώ και ήδη έχει εισπράξει ενδιαφέρον κυρίως από το εξωτερικό. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με ίδια, δανειακά κεφάλαια αλλά και τις πωλήσεις των κατοικιών.
Ο κ. Γκρανζέ επισημαίνει ότι «η “O” έχει επιλέξει να ξεκινήσει τα έργα της από την Ελλάδα, ξεκινώντας από την Αίγινα, αλλά και σε έτερη περιοχή πλησίον της Αθήνας, καθώς και σε ένα ιδιωτικό νησί που έχει επιλεγεί, με στόχο να τεθούν σε λειτουργία σταδιακά από το 2024. Ωστόσο, σκοπεύει να επεκταθεί σε τοποθεσίες στις ΗΠΑ και την Καραϊβική από το 2023, καθώς και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς από το 2024».
Προηγμένη αεροκινητικότητα
Πιο πολύπλοκο είναι το εγχείρημα για τη δημιουργία του δικτύου προηγμένης αεροκινητικότητας που θέλει να δημιουργήσει στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια η νέα επενδυτική πλατφόρμα Orama Nexus – και μάλιστα σε πολλαπλά μέτωπα, δεδομένου ότι πέραν του αναγκαίου θεσμικού πλαισίου και του όγκου των αδειοδοτικών διαδικασιών για το πτητικό έργο των αεροσκαφών είναι κρίσιμη και η αγορά ακινήτων για τη δημιουργία των λεγόμενων vertiports, των υποδομών δηλαδή προσγείωσης – απογείωσης των νέων αεροπλάνων:
«Εχουμε υπ’ όψιν τις ευρύτερες περιοχές στις οποίες θα θέλαμε να εγκατασταθούν τα vertiports, ενώ έχουν επιλεγεί και κάποια συγκεκριμένα ακίνητα και τοποθεσίες. Σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε διαπραγματεύσεις με τους ιδιοκτήτες αυτών τους επόμενους μήνες, ωστόσο γνωρίζουμε ότι δεν είναι απλή διαδικασία γιατί, ενώ μπορεί να καταλήξουμε σε συμφωνία μαζί τους, θα πρέπει επίσης να εξασφαλίσουμε ότι οι εκάστοτε τοπικές αρχές αποδέχονται και αγκαλιάζουν την ιδέα. Φυσικά, θα είναι αδύνατο να εξασφαλίσουμε την άδεια για την κατασκευή vertiports μέχρι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με τον EASA και τις ελληνικές αρχές ολοκληρώσουν το σχετικό νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, ωστόσο, εν τω μεταξύ, η Orama θα προχωρήσει στον σχεδιασμό των πλέον περίπλοκων από αυτές τις υποδομές, οι οποίες μπορούν να εγκατασταθούν σε πολυώροφα κτίρια.
Σε άλλες τοποθεσίες, εκεί όπου δεν απαιτείται η εγκατάσταση vertiports στα δώματα κτιρίων και θα επιλεγούν ελεύθεροι υπαίθριοι χώροι, αυτοί πρόκειται να δεσμευτούν εγκαίρως προκειμένου να αρχίσουν οι εργασίες προετοιμασίας και διαμόρφωσης, ώστε να απομένει μόνο η σχετική αδειοδότηση».
Στο ερώτημα για το πόσο έχει προχωρήσει σε άλλες χώρες η προηγμένη αεροκινητικότητα ο κ. Γκρανζέ απαντά ότι η βιομηχανία των αεροσκαφών eVTOL βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο: «Πολλές χώρες ή και πόλεις εργάζονται σε στενή συνεργασία με εταιρείες όπως οι Lilium, Archer Aerospace, Joby, Embraer, Eve και διάφορες άλλες που αναπτύσσουν τα πρωτοποριακά αεροσκάφη eVTOL, πολλές από τις οποίες είτε είναι ενταγμένες στο Χρηματιστήριο, είτε υποστηρίζονται από κολοσσούς όπως η Google και η Uber, και επιδίδονται σε έναν αγώνα δρόμου για την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας.
Ο οργανισμός FAA (Ομοσπονδιακός Οργανισμός Αερομεταφορών) στις ΗΠΑ έχει κάνει τα πρώτα βήματα για την κατάρτιση και παροχή πιστοποίησης (Part 135) προς ορισμένους κατασκευαστές, ενώ ο κλάδος ευελπιστεί ότι η θέσπιση όλων των απαραίτητων πιστοποιήσεων και αδειών θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2025. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο EASA ακολουθούν έναν αντίστοιχο δρόμο, ενώ οι αρμόδιες αρχές στην Ασία, σε Μέση και Απω Ανατολή, προσβλέπουν στην καθιέρωση ενός βασικού κανονιστικού πλαισίου το 2026, ως πρώτο βήμα για την εμπορική χρήση της τεχνολογίας».
– Πόσο υλοποιήσιμο είναι άραγε ένα τέτοιο project, πολύ περισσότερο όταν είναι γνωστές οι δύσκολες διαδικασίες αδειοδοτήσεων στην Ελλάδα, με πιο χαρακτηριστικό τελευταίο παράδειγμα τα υδροπλάνα;
«Ενώ η Ελλάδα κατέχει μια σημαντική θέση στην παγκόσμια ιστορία ως εμπνευστής και εφευρέτης σε σημαντικούς τομείς όπως η επιστήμη, η κοινωνία και ο αθλητισμός, εντούτοις τις τελευταίες δεκαετίες έχει υποστεί ζημιά στη φήμη της στους διεθνείς επενδυτές, κυρίως λόγω της έλλειψης ενός σταθερού και αξιόπιστου συστήματος διαδικασιών και γραφειοκρατίας.
Τα υδροπλάνα είναι ένα κλασικό παράδειγμα και είναι πραγματικά αδιανόητο για μια χώρα με τεράστια ναυτική παράδοση και τόσο μεγάλο νησιωτικό πληθυσμό, να δυσκολεύεται να αναπτύξει ένα δίκτυο μεταφορών χαμηλού κόστους με υδροπλάνα, που θα ενώνει όλες τις γωνιές της επικράτειας. Ωστόσο, όσο και αν είναι πάντα σημαντικό να επικαλούμαστε την ιστορία, εάν αφήσουμε στις πρακτικές του παρελθόντος να καθορίζουν την πορεία στο μέλλον, τότε το θύμα είναι πάντοτε η πρόοδος.
Πιστεύουμε ότι το τρέχον πολιτικό περιβάλλον διακατέχεται από περισσότερο προοδευτικές απόψεις και αγκαλιάζει τις κοινωνικές, επιχειρηματικές και δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις. Η τεχνολογία και η χρήση των eVTOL δεν απαιτεί τη χρήση δημόσιας γης, δεν επεμβαίνει στο θαλάσσιο περιβάλλον και στη μορφολογία της ακτογραμμής ή οποιωνδήποτε άλλων περιοχών, για τις οποίες υπάρχει αυξημένη κοινωνική ευαισθησία, έτσι πιστεύουμε ότι θα είναι ευκολότερο ως προς αυτούς τους παράγοντες να αναπτυχθεί και να τύχει ευρείας αποδοχής.
Προσθέστε στα παραπάνω, το γεγονός των μηδενικών εκπομπών ρύπων, το χαμηλό επίπεδο θορύβου κατά 70% από τα συμβατικά μέσα μετακίνησης και γενικά τον ελάχιστο δυνατό βαθμό όχλησης, μαζί με την απεριόριστη ευελιξία και άνεση που προσφέρουν, καθώς και τη δυνατότητα για αερομεταφορές από απομακρυσμένες περιοχές με συγκρατημένο κόστος. Ετσι, πιστεύουμε πως το συγκεκριμένο εγχείρημα δεν είναι απλώς απολύτως κατάλληλο για την Ελλάδα, αλλά θα αλλάξει τη ζωή των κατοίκων της με πολύ θετικό τρόπο: ενώ οι Αθηναίοι θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να διασχίσουν την πόλη τους από τη μία πλευρά στην άλλη σε μόλις 10-15 λεπτά, είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε τους κατοίκους απομακρυσμένων νησιών, που μέχρι σήμερα συνδέονται με την Αθήνα αποκλειστικά μέσω θαλάσσης.
Αν επίσης αναλογιστούμε τις μεγαλύτερες σε ηλικία γενιές, που αισθάνονται αποκομμένες από την πρωτεύουσα και χωρίς τη δυνατότητα να επισκεφτούν τον γιατρό τους σε τακτά χρονικά διαστήματα ή για ένα έκτακτο περιστατικό, τότε η εμφάνιση ενός γρήγορου και αποτελεσματικού τρόπου μετακίνησης, όπως τα eVTOL, θα δώσει σε όλους το αίσθημα της ασφάλειας για εύκολη δυνατότητα μετακίνησης όποτε χρειαστεί.
Εν κατακλείδι, δεν παραβλέπουμε το γεγονός πως οι επενδύσεις στην Ελλάδα παρουσιάζουν προκλήσεις σε όλους τους τομείς, αλλά πιστεύουμε ότι η διαφαινόμενη τάση προς την πρόοδο διασφαλίζει το ότι η Ελλάδα αξίζει την ευκαιρία να είναι και πάλι πρωτοπόρος στο να εφαρμόσει τεχνολογικές, επιχειρηματικές και κοινωνικές καινοτομίες, και αισθανόμαστε άνετα στο να επενδύσουμε σε αυτήν ακριβώς τη δυνατότητα της χώρας».
Διαβάστε ακόμη:
Ερχεται ο «Big Brother» των ακινήτων – Νέοι σαρωτικοί έλεγχοι
Νέα επένδυση στον τουρισμό: Πολυτελές boutique hotel το Σαράι του Πασά στα Χανιά (pic)
Τα πιο… περίεργα ευρήματα της φετινής «χρυσής» λίστας των billionaires (pics)