Το 2023 είναι πιθανό η Ελλάδα να επιστρέψει στο 2019 όσον αφορά την αεροπορική κίνηση στα κεντρικά και περιφερειακά της αεροδρόμια ξεπερνώντας ακόμη και το ρεκόρ των πτήσεων του 2019.
Αυτό είναι και το πιο αισιόδοξο από τα τρία σενάρια που επεξεργάστηκε το Eurocontrol σε σχέση με την ανάκαμψη των αερομεταφορών συνολικά στην Ευρώπη, συμπεριλαμβάνοντας και την ελληνική αγορά. Kατά τη διάρκεια της πανδημίας, το Eurocontrol δημοσιεύει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις εκτιμήσεις για την ανάκαμψη των ευρωπαϊκών αερομεταφορών.
Σύμφωνα με την τελευταία εκτίμηση (Οκτώβριος 2021), στο βασικό σενάριο του Eυρωπαϊκού Oργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας για τη χώρα μας προβλέπεται ότι το σύνολο των πτήσεων (αφίξεις και αναχωρήσεις) στην Ελλάδα θα «πιάσει» τα νούμερα του 2019 το 2024, ενώ στο τρίτο -και χειρότερο- σενάριο προβλέπεται επιστροφή στα νούμερα του 2019 το …2027.
Η τελευταία πρόβλεψη ωστόσο φαίνεται κατά πολύ λιγότερο πιθανή σε αυτή τη συγκυρία, όπου ήδη οι ξένες αεροπορικές έχουν αρχίσει να ανακοινώνουν προσθήκες δρομολογίων για τη θερινή σεζόν του 2022 για την Αθήνα και τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Ενδεικτικά, μόλις στις αρχές της εβδομάδας έγινε γνωστή η πρόθεση της Air Canada να επαναφέρει τις συνδέσεις για την Αθήνα το 2022, στο πλαίσιο της επιστροφής της σε βασικούς καλοκαιρινούς εποχιακούς προορισμούς (Αθήνα, Βαρκελώνη, Κάιρο, Εδιμβούργο, Λισαβόνα, Μάντσεστερ, Νίκαια, Ρεϊκιαβικ, Ρώμη και Βενετία).
Με βάση την επικαιροποιημένη εκτίμηση του Eurocontrol συνολικά ανά την Ευρώπη, η αγορά φαίνεται ότι κινείται καλύτερα του αναμενομένου και η ανάκτηση του αριθμού των πτήσεων του 2019 θα μπορούσε να επιτευχθεί ήδη από το 2023. Στο χειρότερο από τα τρία σενάρια η επιστροφή στο 2019 αναμένεται αργότερα, έως το 2027.
«Πέρυσι, είχαμε μόλις 5 εκατ. πτήσεις στους ευρωπαϊκούς αιθέρες, ωστόσο το καλοκαίρι του 2021 ήταν πολύ ενθαρρυντικό με την κίνηση να βρίσκεται ήδη κοντά στο υψηλό σενάριο και τις προσδοκίες των αεροπορικών εταιρειών. Ως αποτέλεσμα αναμένουμε περί τις 6,2 εκατ. πτήσεις φέτος, στο μείον 44% σε σύγκριση με τους αριθμούς που είχαμε το 2019», αναφέρουν οι επιτελείς του Eurocontrol.
Οι εκπρόσωποι του Οργανισμού εκφράζουν την αισιοδοξία τους ότι η ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη σε νούμερα προ πανδημίας θα επιτευχθεί νωρίτερα του αναμενομένου με το βασικό σενάριο να κάνει λόγο για συνολικά 9,8 εκατ. πτήσεις το 2022, μόλις 11% χαμηλότερα σε σχέση με το 2019.
«Το θετικό σενάριο προϋποθέτει ότι τα προγράμματα και οι καμπάνιες εμβολιασμών στην Ευρώπη και διεθνώς θα εξακολουθήσουν, με αξιόπιστα εμβόλια που θα συνεχίσουν να είναι αποτελεσματικά ακόμη και για τις μεταλλάξεις του ιού», σχολιάζει ο κ. Eamonn Brennan, γενικός διευθυντής EUROCONTROL.
«Με μια συντονισμένη δια- περιφερειακή προσέγγιση, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί χαλαρώνουν, με τις περισσότερες ροές τόσο εντός όσο κι εκτός Ευρώπης να ξεκινούν εκ νέου από τα μέσα του 2022. Αντίστοιχα, στο πιο αισιόδοξο σενάριο, τα επαγγελματικά ταξίδια ανακάμπτουν πιο γρήγορα σε αυτό το σενάριο.
Στο μεσαίο- βασικό σενάριο οι παράγοντες που επηρεάζουν τον κλάδο παραμένουν λίγο- πολύ ίδιοι, αλλά με τις ροές εκτός Ευρώπης να ανακάμπτουν πιο αργά (εν μέρει ως αποτέλεσμα της έλλειψης συντονισμένης προσέγγισης από τα κράτη και τις αεροπορικές), ενώ και τα επαγγελματικά ταξίδια ανακάμπτουν επίσης αργότερα, από το 2023».
Στο τρίτο και χειρότερο σενάριο που προβλέπει επιστροφή στα νούμερα του 2019 το …2027 λαμβάνει υπόψη διάφορους αρνητικούς παράγοντες όπως τα πιο αργά ποσοστά εμβολιασμού, την ανάγκη για νέα εμβόλια ως αποτέλεσμα παραλλαγών, την επανεισαγωγή των lockdown και παρόμοιων περιοριστικών μέτρων, τη συνέχιση ή την επιβολή των ταξιδιωτικών περιορισμών, τους οικονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών τιμών της ενέργειας και μία γενικευμένη πτώση, μακροπρόθεσμα, της επιθυμίας του κοινού για ταξίδια λόγω ακριβώς των περιοριστικών μέτρων και των κινδύνων της πανδημίας.
Διαβάστε ακόμη