Eν μέσω υψηλότερου ανταγωνισμού λόγω της αύξησης των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για Ελλάδα από τις λοιπές αεροπορικές, o όμιλος της Aegean είχε το 2022 αποτελέσματα σε έσοδα και κερδοφορία πάνω από τα αντίστοιχα προ πανδημίας, ενώ πέτυχε και περιθώριο κερδοφορίας υψηλότερο των ευρωπαϊκών, ομοειδών εταιρειών.
Την ίδια στιγμή και το 2023, όπως προκύπτει από την πορεία του πρώτου διμήνου αλλά και τις τις προπωλήσεις των εισιτηρίων εν όψει της θερινής σεζόν, προμηνύεται θετικό, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι ο αριθμός των επιβατών θα ξεπεράσει τις επιδόσεις του 2019, προ πανδημίας, όταν η εταιρεία είχε μεταφέρει 15 εκατ. επιβάτες (12,5 εκατ. επιβάτες το 2022).
Για το 2023, η εταιρεία θα διαθέσει 2 εκατ. περισσότερες θέσεις συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες σε σχέση με το 2019.
Αυτά ανέφερε χθες, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2022, με τον κ. Δημήτρη Γερογιάννη να εστιάζει και στη συμβολή των εργαζομένων:
«Οι άνθρωποί μας είναι ο πυλώνας μας και εκτιμούμε την αφοσίωση και υποστήριξή τους στη διάρκεια της κρίσης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής, η οποία προχώρησε πέρυσι στην παροχή bonus κερδοφορίας 12 εκατ. ευρώ σε 700 εργαζομένους.
Σε σχέση με το θέμα της μερισματικής πολιτικής (σ.σ. η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα προτείνει τη μη διανομή μερίσματος για τέταρτη συνεχή χρονιά, ώστε να έχει ικανό κεφαλαιακό απόθεμα τόσο για τη νέα επένδυση δημιουργίας του Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης και Προσομοιωτών Πτήσεων των 140 εκατ. ευρώ, όσο και για τη δυνατότητα εξαγοράς των δικαιωμάτων του Δημοσίου μετά από πιθανή άσκηση των warrants που κατέχει) ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι πρόθεση της εταιρείας, διαθέτοντας και τη σχετική ρευστότητα, είναι πράγματι να αγοράσει τα warrants μέσα στο καλοκαίρι, τον Ιούλιο, εφόσον το Δημόσιο επιλέξει να ασκήσει το σχετικό δικαίωμα.
Το κόστος, με βάση την τιμή της μετοχής, υπολογίζεται κοντά στα 42 εκατ. ευρώ, 12 εκατ. ευρώ πλέον της αρχικής εκτίμησης των 30 εκατ. ευρώ, ωστόσο είναι επιλογή του ομίλου να προχωρήσει σε μία τέτοια κίνηση κι εν συνεχεία να επαναφέρει την πολιτική διάθεσης μερισμάτων.
Η ανανέωση του στόλου
Οσον αφορά τον στόλο, ο όμιλος παρέλαβε πέρυσι 9 αεροσκάφη, γεγονός που αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα με την εξοικονόμηση κόστους, ενώ η χρήση επιπλέον αεροσκαφών νέας τεχνολογίας για μεγαλύτερο μέρος του πτητικού έργου τη φετινή χρονιά θα φέρει περαιτέρω εξοικονόμηση στην κατανάλωση καυσίμου ανά προσφερόμενη θέση «αντισταθμίζοντας μερικώς τις επιπτώσεις από τα υψηλότερα επιτόκια και τον πληθωρισμό σε όλη την Ευρώπη που επηρεάζουν τους προμηθευτές και το λειτουργικό μας κόστος», σύμφωνα με τον κ. Γερογιάννη.
Επισημαίνεται εδώ ότι το 2022, το 29% των συνολικών ωρών πτήσεων αντιστοιχούσε στα νέα αεροσκάφη Airbus neo, νούμερο που θα αυξηθεί στο 48% φέτος. Αντίστοιχα, θα αυξηθεί στο 33% από το 22% το 2022 ο αριθμός των πτήσεων που εκτελούνται με Neos. Yπενθυμίζεται ότι το 2023 ο όμιλος θα παραλάβει ακόμη 9 νέα Airbus A320/321neo συνεχίζοντας το επενδυτικό πλάνο για 46 Airbus neo αεροσκάφη στο στόλο έως το 2026, ενώ οι επιπρόσθετες κεφαλαιουχικές δαπάνες για την περίοδο 2023- 2024 αντιστοιχούν για κάθε έτος από 100 έως 120 εκατ. ευρώ.
Η AEGEAN σχεδιάζει να επιχειρεί το 2023 με 76 αεροπλάνα και να προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, με 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Το δίκτυο θα καλύπτει 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από συνολικά 8 βάσεις.
Η διοίκηση βλέπει ότι διατηρείται και φέτος η επιθυμία του κοινού για ταξίδια, η οποία ήταν έντονη την περυσινή χρονιά: Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνει και το γεγονός ότι ο όμιλος ενώ είθισται, λόγω της έντονης εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού, να έχει δύο αρνητικά τρίμηνα μέσα σε ένα ημερολογιακό έτος, το πρώτο και το τέταρτο, πέρυσι είχε μόνο ένα αρνητικό τρίμηνο, αυτό του ξεκινήματος της χρονιάς.
Ένα ακόμη στοιχείο που επιβεβαιώνει, σύμφωνα με τη διοίκηση, την πλήρη ανάκαμψη της εταιρείας είναι και το γεγονός ότι οι θετικές επιδόσεις του 2022 ήρθαν ενώ ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στην Ελλάδα από τις λοιπές αεροπορικές, συμπεριλαμβανομένων και των μεγάλων παικτών του εξωτερικού (βλ. Lufthansa, Aifrance-KLM κ.α.) ήταν υψηλότερος έναντι του 2019.
Συνολικά, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών για το σύνολο του έτους ανήλθε σε 1,34 δισ. ευρώ, 2% υψηλότερος από το 2019, τα κέρδη μετά από φόρους στα 106,8 εκατ. ευρώ (από οργανικές ζημίες ύψους 57,6 εκατ. ευρώ το 2021, +36% έναντι του 2019), ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 79,8% σημαντικά βελτιωμένος από το 2021 (+ 14,3 ποσοστιαίες μονάδες), αλλά κάτω από τα επίπεδα του 2019 απόρροια της επίδρασης του πρώτου και δεύτερου τριμήνου, ενώ το δίκτυο εξωτερικού πλέον αντιπροσωπεύει το 80% σχεδόν του συνολικού κύκλου εργασιών.
Διαβάστε ακόμη
ΕΥΠ: Στο μικροσκόπιο τα ταξίδια της «Μαρίας Τσάλλα» – Ποιος ήταν ο στόχος της Ρωσίδας κατασκόπου