Μια πετυχημένη startup πρέπει να αφουγκράζεται τις μεταβαλλόμενες συνθήκες και να προσαρμόζεται αναλόγως. Αυτό έκαναν οι ιδρυτές της Woli, οι οποίοι με το βλέμμα στραμμένο στην ψηφιακή μετάβαση, την οποία επέσπευσε η πανδημία, συνειδητοποίησαν ότι τα μετρητά χάνουν την αξία τους, μαζί με το παραδοσιακό χαρτζιλίκι, και αποφάσισαν να ανοίξουν την πύλη των ψηφιακών συναλλαγών στα παιδιά, με ένα διασκεδαστικό και ταυτόχρονα ασφαλή τρόπο.
Ο Βασίλης Ζούπας, συνιδρυτής της Wοli, έχοντας εμπειρία χρόνων στην αρένα των fintech, διαπίστωσε έγκαιρα την αργοπορημένη ‘γνωριμία’ των παιδιών, που αποτελούν το μέλλον του επιχειρείν, με τον χρηματοοικονομικό κόσμο. «Πιστεύουμε ότι τα παιδιά πρέπει να εξοικειώνονται με την ψηφιακή οικονομία από μικρή ηλικία, να είναι Digital Natives («Ψηφιακοί Αυτόχθονες»), και είμαστε εδώ να τους παρέχουμε ένα απαραίτητο εργαλείο», αναφέρει στο newmoney.
Η νεοφυής startup Wοli αποτελεί μια έξυπνη τραπεζική εφαρμογή που εξυπηρετεί τις ανάγκες της σύγχρονης οικογένειας και καθιστά τα παιδιά οικονομικά αυτόνομα. Είναι, ωστόσο, πολλά παραπάνω από μια προπληρωμένη τραπεζική κάρτα. Όπως εξηγεί ο κ. Ζούπας, η εφαρμογή αποτελεί ένα διαδραστικό εργαλείο εκμάθησης, με βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδια με απώτερο στόχο τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό των παιδιών από μικρή ηλικία.
«Στόχος είναι τα παιδιά να αποκτήσουν από νωρίς οικονομική ανεξαρτησία, και να μπορούν μετέπειτα να ανταπεξέλθουν σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά», αναφέρει η Μαρίνα Γκρίσιν, μέλος της ομάδας και υπεύθυνη για το εκπαιδευτικό σκέλος της εφαρμογής.
Μια ασφαλής τραπεζική εμπειρία για κάθε παιδί
Τα ανήλικα μέλη της Woli παίρνουν την οικονομική διαχείριση στα χέρια τους, κερδίζοντας την ανεξαρτησία τους. Στην αναπτυσσόμενη ψηφιακή οικονομία τα παιδιά και οι έφηβοι καθίστανται ενεργοί παίκτες, καθώς μπορούν πλέον να μυηθούν στις ψηφιακές συναλλαγές, χωρίς να χρειάζεται να δανειστούν την κάρτα των γονιών τους.
Η Woli δίνει τη δυνατότητα σε ανηλίκους 10-18 ετών να γίνουν «μικροί επιχειρηματίες» αναλαμβάνοντας την ευθύνη της διαχείρισης των οικονομικών τους. Μέσω της Woli, αποκτούν τον προσωπικό τους τραπεζικό λογαριασμό, μια τραπεζική κάρτα Mastercard και μια ψηφιακή εφαρμογή προσβάσιμη από κινητά τηλέφωνα. Η κάρτα Woli, η πολυχρωμία της οποίας προδίδει τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα της, είναι στο όνομα του παιδιού, αποστέλλεται ταχυδρομικά και λειτουργεί σαν χρεωστική για ασφαλείς αγορές σε online και φυσικά καταστήματα.
Και όλα αυτά μέσα σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, καθώς οι γονείς αποκτούν το δικό τους ρόλο στην επίβλεψη αυτής της διαχείρισης. Οι γονείς μπορούν να συνδέσουν τον τραπεζικό τους λογαριασμό με τη Woli, ώστε να ρυθμίζουν με ένα κλικ τα χρήματα των παιδιών και να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για τις συναλλαγές στις οποίες προβαίνουν.
Το χαρτζιλίκι εκσυγχρονίζεται, αποκτώντας αποκτά πλέον ψηφιακή διάσταση. Οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν χρήματα ανά πάσα στιγμή (real-time) στον παιδικό λογαριασμό και να ρυθμίσουν την τακτική καταβολή του χαρτζιλικιού. Μπορούν, επίσης, να θέσουν ρυθμίσεις ασφαλείας, όπως το ανώτατο όριο εξόδων ανά βδομάδα ή μήνα ή να απαγορεύσουν συγκεκριμένες συναλλαγές.
Το εύρος της επίβλεψης των γονέων στις οικονομικές συναλλαγές του παιδιού είναι προϊόν συνεννόησης μεταξύ γονέα και παιδιού και βασίζεται στη σχέση εμπιστοσύνης που χτίζεται με το χρόνο. «Παρέχουμε ένα εργαλείο που θα βοηθήσει τα παιδιά στην καλύτερη διαχείριση των χρημάτων τους. Ταυτόχρονα, ενθαρρύνουμε την ειλικρινή και ουσιαστική επικοινωνία μεταξύ γονέα-παιδιού, ώστε να τίθενται τα κατάλληλα όρια που εξασφαλίζουν την ασφάλεια του παιδιού, χωρίς να καταπατούν την ιδιωτικότητά του. Η κάθε οικογένεια θα πρέπει να βρει την ισορροπία και το μοντέλο που της ταιριάζει», αναφέρει η κα Γκρίσιν.
Τα μέλη της οικογένειας βρίσκονται πλέον ένα κλικ μακριά και δεν υπάρχει ο φόβος το παιδί να ξεμείνει χωρίς χρήματα σε μια έκτακτη ανάγκη, όπως γίνεται με την έλλειψη μετρητών, καθώς μπορεί ανά πάσα στιγμή να ζητήσει, μέσω της εφαρμογής, το γέμισμα του λογαριασμού του. Επιπλέον, καινοτομία της εφαρμογής αποτελεί η ‘ακτινογραφία΄ της οικονομικής διαχείρισής, μέσω της παροχής στατιστικών για το πώς και πού καταλήγουν οι οικονομίες του παιδιού.
Επιτέλους, οι ανήλικοι καθίστανται υπεύθυνοι για τα χρήματα τους, την ώρα που οι γονείς μπορούν να κοιμούνται ήσυχοι, γνωρίζοντας πως έχουν τον έλεγχο της κατάστασης.
Οι ‘προκλήσεις’
«Τα κίνητρα και οι προκλήσεις έχουν καθοριστικό ρόλο στην Woli», αναφέρει ο κ. Ζούπας. Οι γονείς μπορούν, μέσω της εφαρμογής, να θέτουν προκλήσεις-εργασίες στο παιδί με την ολοκλήρωση των οποίων δίνεται ανταμοιβή. Για παράδειγμα, μπορεί να ζητηθεί από το παιδί να εκτελέσει μια απλή εργασία (π.χ. να πλύνει το οικογενειακό αυτοκίνητο) ή να πετύχει έναν μεγαλύτερο στόχο (π.χ. να αριστεύσει σε κάποιο διαγώνισμα) έναντι συγκεκριμένου χρηματικού ποσού. Με το πέρας της δοκιμασίας το παιδί ενημερώνει την Woli, στη συνέχεια, ειδοποιείται άμεσα ο γονέας προκειμένου να καταβάλει την επιβράβευση.
«Στη Woli προωθούμε τη διαδραστική σχέση γονέα-τέκνου. Μέσα από απλά παιχνίδια και παροχή κινήτρου τα παιδιά μαθαίνουν με βιωματικό τρόπο τι σημαίνει κερδίζω χρήματα και αναλαμβάνω μια υποχρέωση να φέρω κάτι εις πέρας», δηλώνει ο κ. Ζούπας.
Ένα εκπαιδευτικό εργαλείο
Θα ήταν, ωστόσο, λάθος να χαρακτηρίσουμε τη Woli μια απλή prepaid κάρτα, καθώς προσφέρει πολλά παραπάνω στους μικρούς χρήστες. Πέρα από την ελεγχόμενη παροχή τραπεζικών υπηρεσιών σε ανηλίκους, η υπηρεσία ενέχει μια εκπαιδευτική διάσταση, πάντα με διασκεδαστικό τρόπο.
«Επενδύουμε στο κομμάτι της εκπαίδευσης και του gamification. Θέλουμε το προϊόν μας να είναι ευχάριστο στα παιδιά, και όχι αμιγώς τραπεζικό. Η εφαρμογή μας δεν περιορίζεται στην παροχή μιας προπληρωμένης κάρτας, καθώς αυτό θα απαιτούσε από τα παιδιά να πέσουν κατευθείαν στα βαθιά και να διαχειριστούν καταστάσεις και έννοιες στις οποίες δεν είναι εξοικειωμένα».
Η Woli σχεδιάζει μικρά και διασκεδαστικά μαθήματα βασικών οικονομικών εννοιών και έξυπνα κουΐζ, τα οποία ολοκληρώνονται σταδιακά με τη χρήση της εφαρμογής, και είναι ζωτικής σημασίας τόσο για την συνετή διαχείριση των οικονομικών συναλλαγών του παιδιού μέσω της Woli όσο και για την καλλιέργεια της χρηματοοικονομικής του συνείδησης που θα το συντροφεύει πάντα.
Για την επίτευξη αυτής της αποστολής, η Woli έχει συνάψει συνεργασίες με εκπαιδευτικούς οργανισμούς, με την αρωγή των οποίων προέβη στο σχεδιασμό διαδραστικών παιχνιδιών που στοχεύουν στο κομμάτι του οικονομικού αλφαβητισμού.
«Έχουμε ήδη δημιουργήσει κάποια κουΐζ για την επιχειρηματικότητα, σε συνεργασία με την εταιρεία ‘Growth Mindset’, η οποία προσφέρει εκπαιδευτικές υπηρεσίες σε σχολεία με σκοπό να εμφυσήσει στα παιδιά βασικές δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η διαχείριση προβλημάτων», αναλύει η κα Γκρίσιν. «Είμαστε, επίσης, σε συζητήσεις με διάφορα σχολεία στην Ελλάδα για τη διοργάνωση workshops με θέμα τις βασικές αρχές της οικονομίας», συνεχίζει.
Ένα ακόμη μεγάλο όφελος της Woli είναι η εξοικείωση των νέων με την έννοια της αποταμίευσης, ένα μεγάλο μάθημα που αγνοούν ακόμη και πολλοί ενήλικοι. «Το παιδί καλείται να διαχειριστεί το χαρτζιλίκι του και να αποταμιεύσει προκειμένου να αγοράσει κάτι που θέλει», αναφέρει ο κ. Ζούπας.
Τα σχέδια για εμπλουτισμό της εφαρμογής
Η Woli σκοπεύει να εμπλουτίσει στο άμεσο μέλλον την εφαρμογή και με πρόσθετες υπηρεσίες αγορών, έτσι ώστε σε λίγο καιρό να λειτουργεί και ως marketplace, παρέχοντας τη δυνατότητας άμεσης αγοράς προϊόντων μέσω της εφαρμογής, όπως, για παράδειγμα ενός voucher για το δημοφιλές ηλεκτρονικό παιχνίδι, Fortnite.
Η εταιρεία, βρίσκεται, επίσης, σε συζητήσεις για τη σύναψη συνεργασιών με εταιρείες που ενδιαφέρονται να παρέχουν πακέτα συνδρομών στους υπαλλήλους της.
Μια ακόμη πρωτοπορία που ετοιμάζει η εφαρμογή είναι η δυνατότητα να έρθουν τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με τη φιλανθρωπία. Σύντομα, μέσω της εφαρμογής τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν από το χρηματικό τους απόθεμα και να νιώσουν το μοναδικό αίσθημα της ευχαρίστησης από την πρωτοβουλία μιας ανιδιοτελούς πράξης. «Μέσα από το Woli app θα ενθαρρύνουμε τους μικρούς μας φίλους να ενισχύουν εγχώριες ΜΚΟ, όπως το «Μαζί για το Παιδί», κάνοντας μικροδωρεές», επισημαίνει ο κ. Ζούπας.
Συνδρομές και ομάδα
Εδώ και μήνες στον ιστότοπο της Woli, προσφέρεται η δυνατότητα εγγραφής στη λίστα αναμονής για την δωρεάν παραγγελία της πλαστικής κάρτας. Στο waiting list σήμερα συμπεριλαμβάνονται περίπου 300 άτομα.
Από τον Ιούλιο η Woli λειτουργεί πιλοτικά και παρέχει δωρεάν, τόσο τις υπηρεσίες της όσο και την πλαστική κάρτα, σε ένα περιορισμένο κοινό χρηστών. «Σε αυτό το στάδιο η κριτική και τα σχόλια των χρηστών της εφαρμογής είναι για εμάς πυξίδα για να βελτιστοποιήσουμε την εμπειρία της εφαρμογής», επισημαίνει ο κ. Ζούπας.
Μετά το πέρας της δοκιμαστικής περιόδου, η εφαρμογή θα είναι συνδρομητική και θα κοστίζει γύρω στα 4 ευρώ το μήνα ανά παιδί, ενώ θα προβλέπεται έκπτωση περίπου 25% για κάθε επόμενο παιδί.
Σήμερα η Wοli απαρτίζεται από 5 άτομα, ενώ διαθέτει και πολλούς εξωτερικούς συνεργάτες. «Αποτελούμε μια ομάδα που μεγαλώνει και είμαστε πάντα ανοιχτοί να υποδεχτούμε άτομα που μοιράζονται το όραμα και τις αξίες μας», επισημαίνει ο κ. Ζούπας.
Γεωγραφική επέκταση
Αν και προς το παρόν οι υπηρεσίες της Woli παρέχονται μόνο στην Ελλάδα, η γεωγραφική επέκταση στην Ευρώπη είναι στα άμεσα σχέδια της εταιρείας, η οποία είναι αδειοδοτημένη από την κεντρική τράπεζα της Λιθουανίας ως διανομέας ηλεκτρονικού χρήματος.
«Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να ανοίξουμε τις υπηρεσίες μας και σε μια δεύτερη ευρωπαϊκή χώρα, όπως η γειτονική Ιταλία», δηλώνει ο κ. Ζούπας.
Eλλάδα και επιχειρηματικότητα
«Στην Ελλάδα το 50% του συνόλου των πολιτών είναι οικονομικά αναλφάβητο. Η επιχειρηματικότητα είναι ένα μάθημα που θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται στη σχολική ύλη, ιδιαιτέρως σήμερα που οι νέες συνθήκες καθιστούν τις ψηφιακές πληρωμές τη νέα κανονικότητα», σχολιάζει η κα Γκρίσιν. «Τα παιδιά αποφοιτούν από το σχολείο χωρίς να έχουν αντίληψη των βασικών εννοιών της οικονομίας και ανεξαρτοποιούνται χωρίς να έχουν τα απαραίτητα εφόδια», συμπληρώνει.
Όπως μας ενημερώνει ο κ. Ζούπας, ένα ελάχιστο ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών βάζει χρήματα στην άκρη, καθώς η έννοια της αποταμίευσης δεν συμπεριλαμβάνεται στο λεξιλόγιο μεγάλου μέρους, όχι μόνο των Ελλήνων, αλλά και του παγκόσμιου πληθυσμού. «Αυτό προσπαθούμε να ανατρέψουμε με την παροχή μιας έξυπνης τραπεζικής εφαρμογής, που προετοιμάζει τη νέα γενιά να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της ψηφιακής οικονομίας».
Με βλέμμα στους παίκτες του αύριο
Η ομάδα της Woli είναι αποφασισμένη να πρωτοπορήσει και να συνεισφέρει στη διαμόρφωση των «ψηφιακών αυτόχθονων», εμφυτεύοντας από νωρίς την οικονομική σκέψη στους αυριανούς παίκτες της αγοράς.
Διαβάστε ακόμα:
Σε ιδιώτες έως το 40% της εταιρείας που κατασκευάζει το καλώδιο της Κρήτης
Αλουμίνιο: Τεκτονικές αλλαγές στην αγορά φέρνουν έκρηξη τιμών