Τον Ιούνιο ο Διευθύνων Σύμβουλος της Apple Tim Cook παρουσίασε τα γυαλιά μικτής πραγματικότητας Vision Pro (headset), με την Apple να τα κρατά μακριά από τα χέρια των θεατών εκείνη την ημέρα.
Μόνο σε μερικές περιπτώσεις οι δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να τα δοκιμάσουν ιδιωτικά, υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι τα Vision Pro είναι ακόμα ένα project σε εξέλιξη. Ακόμα και τώρα, φέρεται να υφίστανται αλλαγές σχεδιασμού για να γίνουν πιο ελαφριά και περισσότερο άνετα πριν από την επίσημη κυκλοφορία τους το επόμενο έτος, μεταδίδει το CNBC.
Τα Vision Pro θα είναι το πιο επικίνδυνο λανσάρισμα προϊόντων της Apple εδώ και χρόνια. Ο Cook έχει συζητήσει εδώ και καιρό τη δυνατότητα της επαυξημένης πραγματικότητας για να βοηθήσει τους ανθρώπους να επικοινωνούν και να συνεργάζονται. Τώρα θα πρέπει να αποδείξει ότι μια συσκευή που συνδυάζει την εικονική με την επαυξημένη πραγματικότητα, είναι πράγματι το μέλλον των υπολογιστών. Και δεν θα είναι μια εύκολη πώληση: Πρόκειται για έναν υπολογιστή 3.499 δολαρίων που φοράει κάποιος στο πρόσωπό του.
Η συσκευή (κάτι μεταξύ γυαλιών και μάσκας) θα έρθει σε μια εποχή που η αγορά εκτεταμένης πραγματικότητας (XR) – μια κατηγορία που περιλαμβάνει επαυξημένη, εικονική και μικτή πραγματικότητα – έχει μικρή ανταπόκριση από τους καταναλωτές. Τα Vision Pro θα έχουν επίσης περιορισμένες εφαρμογές και εμπειρίες.
Αλλά ο Jeremy Bailenson, ιδρυτικός διευθυντής του Εικονικού Εργαστηρίου Ανθρώπινης Αλληλεπίδρασης του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, είπε ότι εταιρείες όπως η Apple στοιχηματίζουν ότι οι πελάτες θα χρησιμοποιήσουν τελικά τα εικονικά γυαλιά σχεδόν για τα πάντα.
Πολλά διακυβεύονται για τον Cook, ο οποίος διευθύνει μία εταιρεία αξίας 3 τρισ. δολαρίων.
Οι εταιρείες τεχνολογίας συνήθως δεν μένουν για πολύ στην κορυφή του κλάδου, καθώς οι καινοτομίες κατακλύζουν τον κόσμο και τελικά εκθρονίζουν τον ηγέτη, ακριβώς όπως στην περίπτωση των HP, IBM, Ciscο και Microsoft πριν πάρει τη σκυτάλη η Apple.
Οι πωλήσεις iPhone δεν αυξάνονται πλέον, με αποτέλεσμα να απαιτείται ένα καινούργιο προϊόν για να το αντικαταστήσει. Αλλά οι σκεπτικιστές δεν είναι σίγουροι ότι τα Vision Pro είναι αυτό: Η συσκευή εισέρχεται σε μια αβέβαιη αγορά ενώ αντιμετωπίζει πολυπλοκότητες σχεδιασμού και υψηλό κόστος.
Την ίδια στιγμή όμως, οι δυνατότητες είναι τεράστιες. Σχεδόν κάθε νέο προϊόν της Apple υπόσχεται να χρησιμοποιεί οθόνες διαφορετικών μεγεθών για να αλλάξει τον τρόπο που ζούμε. Το Vision Pro έχει τη δυνατότητα να τα κάνει όλα αυτά με ακόμη πιο εντυπωσιακό τρόπο και θα μπορούσε να φέρει νέο ενδιαφέρον στην αγορά με τρόπους παρόμοιους με αυτό που έκανε το iPod για τις συσκευές αναπαραγωγής μουσικής ή το iPhone για τα smartphone.
Θα μπορούσε επίσης να καταλήξει να είναι το προϊόν που καθορίζει την κληρονομιά του Cook.
Ο κίνδυνος βρίσκεται στο DNA της Apple
Εάν ο Tim Cook αποσυρόταν σήμερα, θα έφευγε ως ένας από τους πιο επιτυχημένους CEOs της δεκαετίας. Υπό την ηγεσία του, η κεφαλαιοποίηση της Apple έχει αυξηθεί κατά 700%, η επιχειρηματική της δραστηριότητα στο iPhone παραμένει ισχυρή και έχει δημιουργήσει μια ισχυρή επιχείρηση υπηρεσιών, με προϊόντα μουσικής, τηλεόρασης και παιχνιδιών, για να αποφέρει έσοδα που δεν συνδέονται με τις πωλήσεις συσκευών. Παρουσίασε επίσης τα εξαιρετικά επιτυχημένα Apple Watch και AirPods.
Ο Cook είναι περισσότερο γνωστός για την τεχνογνωσία του στις business και όχι ως οραματιστής προϊόντων, αλλά στα 12 χρόνια που ηγείται της Apple από τον θάνατο του συνιδρυτή Steve Jobs, σίγουρα έχει πάρει ρίσκα για προϊόντα. Υπήρξαν επίσης σημαντικά λάθη κατά τη θητεία του, όπως το Apple Maps, το σκάνδαλο Batterygate, οι ισχυρισμοί για κακές συνθήκες εργασίας στα εργοστάσια των προμηθευτών του και η κριτική όσον αφορά την Κίνα.
Αλλά τώρα ο Cook θέλει να προσθέσει στην κληρονομιά του το μόνο πράγμα που δεν έχει κάνει ακόμα αλλά ο Jobs έκανε τακτικά: να λανσάρει ένα πραγματικά πρωτοποριακό προϊόν.
Ο Tim Bajarin, ένας από παλιά αναλυτής της Apple και πρόεδρος της εταιρείας έρευνας τεχνολογίας καταναλωτών Creative Strategies, αναγνώρισε ότι η ανάληψη κινδύνων ήταν πάντα ένα μεγάλο μέρος της εταιρείας. Ο Jobs, για παράδειγμα, άλλαξε περίφημα τον τρόπο που έμοιαζε ο προσωπικός υπολογιστής, πρώτα με τα iMac σε διάφορα χρώματα το 1999 και αργότερα με το iPod και το iPhone.
Ο Cook εντάχθηκε στην Apple το 1998 ως εκτελεστικός αντιπρόεδρος για τις παγκόσμιες πωλήσεις και λειτουργίες.
«Όλο εκείνο το διάστημα, ο Cook ήταν το δεξί χέρι του Steve για την εκτέλεση αυτών των οραμάτων», είπε ο Bajarin στο CNN. «Νομίζω ότι του ενστάλαξε την ιδέα ότι δεν πρόκειται να ανοίξει νέους δρόμους αν δεν καινοτομήσει».
Τα τελευταία χρόνια, η Apple έχει υιοθετήσει το μάντρα «όχι το πρώτο αλλά το καλύτερο», αφιερώνοντας χρόνο για να αναπτύξει νέα προϊόντα προτού τα προωθήσει στην αγορά.
Από πολλές απόψεις, τα Vision Pro είναι καλύτερα προετοιμασμένα για επιτυχία ήδη από την ημέρα κυρκλοφορίας, σε σχέση με τα προηγούμενα προϊόντα, όπως το iPod ή το iPhone, τα οποία δεν είχαν iTunes Store ή App Store, αντίστοιχα από την πρώτη ημέρα.
Αλλά η τεχνολογία – και η ζήτηση για αυτήν – παραμένουν αναπόδεικτες. Ενώ η Apple εργάζεται κεκλεισμένων των θυρών στα Vision Pro εδώ και χρόνια, τα ακουστικά άλλων εταιρειών έχουν μόνο περιορισμένη χρήση, σύμφωνα με τον Eric Abbruzzese, διευθυντή της ABI Research. Για παράδειγμα, τα Quest 2 της Meta είναι τα πιο επιτυχημένα γυαλιά με σημαντική διαφορά, έχοντας πωλήσεις περίπου 20 εκατ. τεμαχίων, είπε. Συγκριτικά, η σειρά iPad έχει κατά μέσο όρο 10- 15 εκατ. αποστολές κάθε τρίμηνο εδώ και χρόνια.
Το άγγιγμα της Apple
Ένας κοινός έπαινος από άτομα που δοκίμασαν τα Vision Pro, είναι ότι είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τη χρήση τους για παρακολούθηση ταινιών και σειρών. Αλλά φαντάζει πιο δύσκολη η παρατήρηση εικόνων, η αποστολή μηνυμάτων ή η αναζήτηση στο Safari ενώ φοράει κανείς το headset. Ο Bailenson, ο ιδρυτής του Εργαστηρίου Εικονικής Αλληλεπίδρασης του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, πιστεύει ότι είναι ένα ισχυρό μέσο, αλλά μόνο για συγκεκριμένες εμπειρίες και για περίπου 30 λεπτά τη φορά. Αυτό συμβαίνει επειδή το ανθρώπινο αντιληπτικό σύστημα κουράζεται λόγω του πόσο διαφορετικές είναι οι εικονικές οθόνες από τον πραγματικό κόσμο, σημείωσε.
Υπάρχει επίσης θέμα άνεσης και αισθητικής του χρήστη, ανεξάρτητα από το πόσο καλά σχεδιασμένο μπορεί να είναι ένα headset. Mια φωτογραφία του Διευθύνοντος Συμβούλου της Meta, Mark Zuckerberg, να περπατάει δίπλα σε μια ομάδα ανθρώπων που φορούσαν παρόμοια γυαλιά κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης τεχνολογίας, γελοιοποιήθηκε ως «ανατριχιαστική». Όπως το έθεσε ο Phillip Shoemaker, πρώην στέλεχος του App Store της Apple, σε ένα tweet μετά την ανακοίνωση των Vision Pro: «Κανείς δεν φαίνεται καλός φορώντας headset. Όλοι μοιάζουμε με μεγάλους σπασίκλες».
«Εάν το Vision Pro καταλήξει να καθορίσει τον χώρο της μικτής πραγματικότητας, τότε αυτό θα έμοιαζε με την κυκλοφορία του iPhone κατά κάποιο τρόπο – όχι μια άμεση νίκη, αλλά μια πολυετής στρατηγική που άλλαξε τα τηλέφωνα για πάντα», είπε o Abbruzzese, σύμφωνα με το CNN.
Εάν υπολείπεται των προσδοκιών, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια καινοτόμος ιδέα για την οποία η αγορά δεν ήταν έτοιμη, πρόσθεσε. «Μπορεί να υπάρξει ένα ή δύο δύσκολα τρίμηνα με τους μετόχους να δείχνουν την απογοήτευσή τους, αλλά η εταιρεία έχει τόσες πολλές επιτυχίες στο χαρτοφυλάκιο της που δεν θα διαρκέσουν πολύ».
Ωστόσο ο Cook και πάλι δεν θα έχει στα χέρια του, το προϊόν που θα τον αφήσει για πάντα στην ιστορία.
Διαβάστε ακόμη
UBS: Tα top picks από τον ευρωπαϊκό τραπεζικό κλάδο το 2024 (γραφήματα)
«Βασίλισσα» του fast fashion η Shein: Πώς ξεπέρασε Zara – H&M και οδηγεί την κούρσα
H Tesla ανακαλεί τουλάχιστον 2 εκατ. οχήματα – Προβλήματα στο σύστημα «Autopilot»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ