Ο Μαξιμίλιαν Κρα είναι κάτι σαν… αντι-TikToker: ένας πιο ηλικιωμένος λευκός άνδρας, με σακάκι, μαντήλι στο πέτο, καθολικός, με οκτώ παιδιά, πολιτικός. Στα μικρής διάρκειας βιντεάκια που ανεβάζει, απλώς κάνει ορισμένες σύντομες δηλώσεις – με πολύ μεγάλη όμως επιτυχία. Μέσω του TikTok ο Κρα έχει απήχηση σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους. Και συγκαταλέγεται έτσι στους πλέον επιτυχημένους Γερμανούς πολιτικούς της πλατφόρμας. Ταυτοχρόνως ο Κρα δεν είναι απλώς κορυφαίος υποψήφιος του εν μέρει ακροδεξιού κόμματος Εναλλακτική για τη Γερμανία, της AfD – αλλά και ένας εκ των πιο ριζοσπαστικών εκπροσώπων της παράταξης.
Σε ένα βίντεό του στο YouTube ο Κρα φάνηκε ενθουσιώδης με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι τρομοκράτες Ταλιμπάν τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα στο Αφγανιστάν. Είναι μάλιστα τόσο ριζοσπαστικός, ώστε τον τελευταίο μήνα το TikTok αποφάσισε να περιορίσει την εμβέλεια απήχησής του και να κατεβάσει ορισμένα βίντεό του. Αυτό όμως μονάχα προσωρινά, δοκιμαστικά ας πούμε.
Τα κλιπάκια του στο TikTok είναι στρατηγικά κομμένα και ραμμένα ακριβώς για τη συγκεκριμένη πλατφόρμα: είναι μικρής διάρκειας, τα μηνύματα που περιέχουν γίνονται κατανοητά ακόμη και χωρίς ήχο και κυλούν γρήγορα. Οι τίτλοι και το περιεχόμενό τους εκφράζονται έτσι ώστε να προκαλούν και να εντυπωσιάζουν – και όλα αυτά με μία γλώσσα που απευθύνεται κατεξοχήν στο νεανικό κοινό: «Η γερμανική κυβέρνηση σε μισεί», «Η μητέρα σου θα γεράσει μέσα στη φτώχεια», «Μη βλέπεις πορνό».
Ο Κρα δεν είναι ο μοναδικός πολιτικός της AfD που δραστηριοποιείται στο TikTok – το ίδιο κάνουν μεταξύ άλλων και οι επικεφαλής του κόμματος Άλις Βάιντελ και Τίνο Κρουπάλα. Παλιότερα το κόμμα δεν ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλές μεταξύ των νέων – και αυτό ακριβώς θέλουν να αλλάξουν οι πολιτικοί του σήμερα.
Τα βιντεάκια στο TikTok επηρεάζουν τις εκλογές
Μιλώντας στην DW, ο σύμβουλος πολιτικής και επικοινωνίας Γιοχάνες Χίλγε φαίνεται πεπεισμένος πως η στρατηγική του ακροδεξιού κόμματος έχει αποτέλεσμα: «Αν και δεν μπορεί να εντοπιστεί ακριβώς μία αιτιώδης συνάφεια μεταξύ της χρήσης του TikTok και των εκλογικών αποφάσεων των ψηφοφόρων, δεν μπορεί κανείς να διαχωρίσει αυτές τις δύο συνθήκες απολύτως. Σε δύο μεγάλες περιφερειακές εκλογές στη Γερμανία το 2023, η AfD κατέγραψε τη μεγαλύτερη άνοδο μεταξύ των νέων ψηφοφόρων: «Και σε αυτό συνέβαλε το TikTok», τονίζει ο Χίλγε.
Η AfD δύναται να έχει μεγαλύτερη απήχηση στους νεαρούς ψηφοφόρους και λόγω του ότι τα μεγάλα γερμανικά κόμματα δεν δραστηριοποιούνται πολύ στο TikTok. Τη στιγμή που πολλοί πολιτικοί άλλων κρατών, όπως ο Μπαράκ Ομπάμα, ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν, ο Αργεντίνος πρόεδρος Μιλέι, ο Πολωνός πρόεδρος Τουσκ, καταφέρνουν να αξιοποιούν την πλατφόρμα με μεγάλη επιτυχία, η πολιτική ελίτ της Γερμανίας αδρανεί. Είναι χαρακτηριστικό δε το γεγονός ότι σχεδόν κανένας κορυφαίος πολιτικός των κυβερνώντων κομμάτων δεν είναι ενεργός στο TikTok.
Διαβάστε τη συνέχεια στην DW