Λίγα εικοσιτετράωρα πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιά και τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τα κινητά των μαθητών επαναφέρουν στο προσκήνιο τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες για τη χρήση τους.
Σε αρκετές χώρες υπάρχει νόμος που απαγορεύει στους μαθητές να παίρνουν τα κινητά τους στα σχολεία, ενώ κάποια σχολεία εφαρμόζουν την πολιτική του να απαγορεύεται η μη ακαδημαϊκή χρήση τους ή να χρησιμοποιούνται μόνο για ώρα ανάγκης.
Όπως αναφέρει σε άρθρο του το CNN έρευνες έχουν δείξει ότι, περίπου το 97% των παιδιών ηλικίας 11 έως 17 ετών χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, κατά μέσο όρο για 43 λεπτά. Σε περίπτωση που ελέγχουν τα τηλέφωνά τους μεταξύ των μαθημάτων ή στο διάλειμμα, το πιθανότερο είναι να αποσπάται η προσοχή τους από ό,τι βλέπουν στις οθόνες τους και να μη διαθέτουν χρόνο στην αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές τους, μιλώντας ή παίζοντας με εκείνους.
Πόσο υγιής όμως είναι η ενασχόληση με τα κινητά τηλέφωνα; Καθόλου, μας διαβεβαιώνουν οι κοινωνικοί ψυχολόγοι, καθώς όπως λένε, ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που θα έπρεπε να κάνουν οι νέοι είναι να παίζουν και να κάνουν παρέα με τους συνομηλίκους τους. Με τον τρόπο αυτό κοινωνικοποιούνται και αναπτύσσουν δεξιότητες, ανακαλύπτοντας πώς να κάνουν διάφορες δραστηριότητες. Επίσης μαθαίνουν ότι μπορούν να χειριστούν άλλες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον και επιπλέον να διαχειριστούν το άγχος τους.
Γίνονται πιο έξυπνα τα παιδιά με τα smartphones;
Τεστ δεξιοτήτων σε μαθήματα έδειξαν ότι, οι μαθητές δεν μαθαίνουν τόσο πολύ στο σχολείο όσο στην εποχή πριν από το τηλέφωνο. Πέρυσι μάλιστα, σημειώθηκε ρεκόρ 30 ετών σε χαμηλές βαθμολογίες.
Φυσικά, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πώς θα αντιδράσουν τα παιδιά αν τους ζητήσουμε να αφήσουν τα τηλέφωνά τους στο σπίτι: Θα υποσχεθούν να μην τα ελέγχουν κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
Δυστυχώς, είναι παράλογο να περιμένουμε από αυτά να καταπολεμήσουν την παρόρμηση να κοιτάξουν προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί για να προκαλούν εθισμό, με χαρακτηριστικά όπως το ατελείωτο scrolling και οι συνεχείς ειδοποιήσεις. Ο μέσος έφηβος λαμβάνει 237 ειδοποιήσεις την ημέρα στο τηλέφωνό του, σύμφωνα με τη μελέτη Common Sense Media, με το ένα τέταρτο αυτών να έρχεται στα κινητά κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
Το να στέλνετε τα παιδιά στο σχολείο χωρίς smartphones τα αναγκάζει να συγκεντρώνονται σε αυτό που συμβαίνει μπροστά τους και όχι στις οθόνες τους. Αυτή είναι άλλη μια σημαντική δεξιότητα που πρέπει να μάθουν.
Η ζωή που βασίζεται στο τηλέφωνο δυσκολεύει τους ανθρώπους να είναι πλήρως παρόντες με τους άλλους αλλά και να κάθονται σιωπηλά με τον εαυτό τους όταν είναι μόνοι τους.
Είναι πιο ασφαλή τα παιδιά με τα smartphones;
Επιπλέον, η ιδέα ότι το να έχουν ένα τηλέφωνο μαζί τους κάνει τα παιδιά πιο ασφαλή είναι συχνά ένας μύθος. Τα τηλέφωνα μπορούν να αποσπάσουν επικίνδυνα την προσοχή των εφήβων, ακόμα και ενώ διασχίζουν τον δρόμο.
Πολλοί γονείς εύχονται να μπορούσαν να επικοινωνήσουν με τα παιδιά τους σε έκτακτες καταστάσεις ανάγκης για την ασφάλειά τους, ωστόσο τα παιδιά θα είναι ασφαλέστερα αν παραμείνουν ήσυχα και συγκεντρωμένα στις οδηγίες που λαμβάνουν από τους διευθυντές του σχολείου ή τις αστυνομικές αρχές.
Επιπλέον, τα παιδιά συχνά έχουν εξαιρετικά επικίνδυνες εμπειρίες μέσω της χρήσης smartphone. Τον Αύγουστο, μια έκθεση της Thorn, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που καταπολεμά τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, αποκάλυψε ότι το 59% των νέων δήλωσε ότι είχε διαδικτυακές εμπειρίες που ήταν δυνητικά επιβλαβείς. Σύμφωνα με την έκθεση, ένας στους 3 ανηλίκους και 1 στους 5 προεφήβους δήλωσαν ότι είχαν διαδικτυακές σεξουαλικές εμπειρίες με κάποιον που νόμιζαν ότι ήταν ενήλικας.
Στις περιπτώσεις ωστόσο που υπάρχει λόγος ιατρικής ανάγκης ή άλλων έκτακτων καταστάσεων, προτείνεται η επιλογή ενός παλιομοδίτικου flip phone, το οποίο θα επιτρέψει την ανταλλαγή μηνυμάτων και τις κλήσεις αλλά όχι τις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.
Το να στέλνετε τα παιδιά στο σχολείο με smartphones δεν αυξάνει τις πιθανότητες να είναι πιο ασφαλή ή να γίνουν πιο έξυπνα. Σίγουρα όμως αυξάνει τις πιθανότητες να αποσπαστεί η προσοχή τους και να αποσυνδεθούν από τη διαδικασία μάθησης και τους γύρω τους (μαθητές και καθηγητές).
Διαβάστε ακόμη
Σμαράγδα Αλεξανδρή (ΠΟΛΥ ΚΟΥΛ): Οι ψηφιακές business και η στήριξη του sir Στέλιου
ΔΕΘ: 3Χ3 νέα μέτρα για ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και ΕΣΥ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ