Φοράς τη μάσκα εικονικής πραγματικότητας. Επιλέγεις το εικονίδιο του σούπερ μάρκετ. Εμφανίζεσαι στο εσωτερικό του και, δέχεσαι την καθοδήγηση της εκπροσώπου του, ή, για την ακρίβεια, του avatar της. Περιδιαβαίνεις τους -εικονικούς- διαδρόμους. Επιλέγεις τα -εικονικά- προϊόντα που χρειάζεσαι και τα ρίχνεις στο -εικονικό- καρότσι σου. Αφού ολοκληρώσεις τις αγορές σου, επιλέγεις τον τρόπο πληρωμής: Τραπεζική κάρτα, ή κρυπτονόμισμα; Η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ ολοκληρώθηκε. Το καρότσι, η εκπρόσωπος, τα ράφια, οι τοίχοι εξαφανίζονται. Σε 10 λεπτά, τα ψώνια έχουν φτάσει στην πόρτα σου. Την πραγματική, αυτή τη φορά.
Τα παραπάνω τα “ζούμε” μέσα σε ένα βίντεο του αμερικανικού κολοσσού του retail, Walmart, που μας εξηγεί πώς θα γίνονται τα ψώνια στο κοντινό (;) μέλλον. Με τις εταιρείες να προετοιμάζονται η μία μετά την άλλη -όπως για παράδειγμα η Facebook, που μετονόμασε τη μητρική της σε Meta- καταλαβαίνουμε πως η παραπάνω σκηνή είναι ένα μέρος, μόνο, του Metaverse. Του νέου κόσμου που δημιουργείται αυτό το διάστημα και είναι μια μίξη μεταξύ Virtual Reality (Εικονική Πραγματικότητα), Augmented Reality (Επαυξημένη Πραγματικότητα) και της… πραγματικής πραγματικότητας και για τον οποίο όλοι αναρωτιούνται τι είναι, πώς θα λειτουργεί και πώς θα επηρεάσει τη ζωή και το μέλλον μας.
Αν το «μεταφράσουμε» με πιο απλές λέξεις, το metaverse είναι ένα εικονικό, ψηφιακό, τρισδιάστατο σύμπαν, το οποίο θολώνει τις γραμμές μεταξύ των αλληλεπιδράσεων που γίνονται online και αυτών της πραγματικής ζωής. Και από τι αποτελείται αυτό το «σύμπαν»; Ουσιαστικά είναι ένας συνδυασμός από πλατφόρμες διασκέδασης, gaming, shopping κ.α. στις οποίες οι άνθρωποι θα μπορούν να αλληλεπιδρούν με διαφορετικούς τρόπους.
Θα μπορεί, λοιπόν, κάποιος, να παρακολουθήσει έναν αγώνα του ΝΒΑ σε VR σαν να βρίσκεται δίπλα στους παίκτες, να ψωνίσει χωρίς φυσική παρουσία σε κατάστημα, αλλά δοκιμάζοντας το πώς δείχνουν τα ρούχα επάνω του, κοιτάζοντας τον εαυτό του σε ψηφιακό καθρέφτη, να δει μια συναυλία, να κάνει ένα meeting και πολλά ακόμα.
Ουσιαστικά, το metaverse είναι τρισδιάστατος -υψηλής διαδραστικότητας- εικονικός κόσμος, που θα λειτουργεί όπως ο πραγματικός κόσμος. Οι χρήστες, μπορούν να αγοράσουν ή να ανταλλάξουν γη, κτίρια και άλλα ψηφιακά assets που υπάρχουν στο metaverse και να εξερευνήσουν τον “χώρο” χρησιμοποιώντας τα προσωποποιημένα avatars τους. Παρεμπιπτόντως, αυτά τα avatars, θα είμαστε εμείς. Μιας και κάθε avatar είναι μια ρέπλικα της πραγματικής εμφάνισης του χρήστη, που μπορεί να κάνει στο metaverse ό,τι μπορεί να κάνει ο άνθρωπος στο πραγματικό σύμπαν.
Ως προς τις επιχειρήσεις, βλέπουμε ήδη ότι οι εταιρείες κατασκευάζουν τα δικά τους Metaverses, με πολλές βιομηχανίες να χρησιμοποιούν την τεχνολογία blockchain για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες. Άλλωστε το Blockchain είναι βασικό “συστατικό” για την εξέλιξη του Metaverse καθώς το μέλλον είναι αποκεντρωμένο και το blockchain χρησιμοποιεί έννοιες όπως τα NFTs και τα κρυπτονομίσματα που είναι πολύ σχετικά -και χρήσιμα- με αυτό το concept.
Σε πρώτη φάση, πολλοί είναι αυτοί που αγοράζουν “γη” στο metaverse, με σκοπό να βγάλουν χρήματα. Και πώς γίνεται αυτό; Το concept είναι (ή τουλάχιστον φαίνεται) πολύ απλό: Χρησιμοποιώντας ψηφιακά νομίσματα, για την ακρίβεια κρυπτονομίσματα, αγοράζουν χώρο στο Metaverse, με την ελπίδα να τον πουλήσουν σε μια υψηλότερη τιμή, όσο θα μεγαλώνει η ανάγκη για χώρο στον ψηφιακό κόσμο όπου θα διαφημίζονται επιχειρήσεις του πραγματικού κόσμου.
Το Metaverse παρουσιάζεται ως “ο επόμενος κρίκος στην αλυσίδα της προόδου” στη διάρκεια της ψηφιακής εξέλιξης. Και, παρότι φαίνεται πως είναι το μέλλον, λίγοι ξέρουν πως έχει μεγάλο… παρελθόν. Το αρχικό concept του Metaverse συνελήφθη το 1992 από τον Neal Stephenson, ο οποίος δανείστηκε μάλιστα το όνομα του ψηφιακού σύμπαντος από ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας. Ίσως και ο ίδιος να μη φανταζόταν ότι κάποτε θα γινόταν mainstream τεχνολογία.
Αν και το Metaverse υπάρχει και εξελίσσεται εδώ και περίπου μια δεκαετία, έγινε ευρέως δημοφιλές πολύ πρόσφατα, όταν κολοσσοί του διαδικτύου, όπως η Facebook (σήμερα Meta) και Microsoft ανακοίνωσαν τα δικά τους Metaverse projects. Φυσικά, τον ρόλο της έπαιξε και η πανδημία, όταν οι άνθρωποι ένιωσαν την ανάγκη να χρησιμοποιήσουν τον ψηφιακό κόσμο για επαγγελματικούς λόγους, αλλά και διασκέδασης. Το ερώτημα, βέβαια, είναι αν θα επικρατήσει ως… παράλληλο σύμπαν του δικού μας, του σημερινού, σκληρού μεν, αλλά γοητευτικού και πραγματικού.
Νομίζετε ότι αυτό το μέλλον είναι μακριά; Αρκεί να σκεφτείτε ότι η επενδυτική εταιρεία κρυπτονομισμάτων Tokens.com πλήρωσε πρόσφατα 618.000 MANA -αντίστοιχο με 2,4 εκατ. δολάρια- για να αποκτήσει εικονική έκταση 565 τετραγωνικών μέτρων στο Metaverse. Το εικονικό οικόπεδο βρίσκεται στη συνοικία “Fashion Street” (δηλαδή στην Οδό Μόδας) του Decentraland και θα χρησιμοποιηθεί για εικονικές επιδείξεις μόδας αλλά και για πώληση ρούχων για avatar.
Τον περασμένο Ιούνιο, μια άλλη έκταση του Decentraland πουλήθηκε για 1,3 εκατομμύρια MANA, ποσό που αντιστοιχούσε τότε σε 900.000 δολάρια. Ο αγοραστής δημιούργησε ένα εικονικό εμπορικό κέντρο για την πώληση ψηφιακών ρούχων, έκτοτε όμως ο χώρος παραμένει άδειος. Για πόσο;
Διαβάστε ακόμα:
Επενδυτική «απόβαση» των Αμερικανών σε ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας
Επιδόματα: Αλλαγές στη χορήγησή τους για να μη χάνονται λόγω αντικειμενικών αξιών