Η συνδρομητική υπηρεσία της Meta Platforms που ξεκίνησε στην Ευρώπη αυτό το μήνα χωρίς διαφημίσεις επί πληρωμή αντιμετώπισε μια από τις μεγαλύτερες δοκιμασίες της, καθώς η ομάδα υπεράσπισης NOYB υπέβαλε την Τρίτη καταγγελία σε αυστριακή ρυθμιστική αρχή, λέγοντας ότι ισοδυναμεί με την καταβολή τέλους για την εξασφάλιση της ιδιωτικής ζωής.
Η Meta ανακοίνωσε την υπηρεσία για το Facebook και το Instagram τον περασμένο μήνα. Είπε ότι η κίνηση αυτή ήταν σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ που προβλέπουν ότι οι χρήστες πρέπει να έχουν τη δυνατότητα επιλογής σχετικά με το αν τα δεδομένα τους μπορούν να συλλέγονται και να χρησιμοποιούνται για στοχευμένες διαφημίσεις.
Η υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις κόστιζε 9,99 ευρώ (10,90 δολάρια) μηνιαίως για τους χρήστες του Web και 12,99 ευρώ για τους χρήστες iOS και Android. Η Meta δήλωσε ότι το συνδρομητικό μοντέλο αποτελεί έγκυρη μορφή συγκατάθεσης για μια υπηρεσία που χρηματοδοτείται από διαφημίσεις και ήταν σύμφωνη με απόφαση του Ιουλίου από το ανώτατο δικαστήριο της Ευρώπης, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Reuters.
Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν μια δωρεάν, υποστηριζόμενη από διαφημίσεις υπηρεσία.
Η NOYB (None Of Your Business), η ομάδα ψηφιακών δικαιωμάτων που ιδρύθηκε από τον ακτιβιστή για την προστασία της ιδιωτικής ζωής Max Schrems, με έδρα τη Βιέννη, δήλωσε ότι διαφωνεί με τη Meta όσον αφορά την έννοια της συναίνεσης.
«Η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί ότι η συγκατάθεση είναι η γνήσια ελεύθερη βούληση του χρήστη. Σε αντίθεση με αυτόν τον νόμο, η Meta χρεώνει ένα “τέλος προστασίας της ιδιωτικής ζωής” ύψους έως και 250 ευρώ ετησίως, εάν κάποιος τολμήσει να ασκήσει το θεμελιώδες δικαίωμά του στην προστασία των δεδομένων», ανέφερε σε δήλωσή του ο δικηγόρος προστασίας δεδομένων της NOYB Felix Mikolasch.
Η NOYB υπέβαλε την καταγγελία στην αυστριακή Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Επέκρινε επίσης το ύψος του τέλους.
«Δεν είναι μόνο το κόστος απαράδεκτο, αλλά οι αριθμοί της βιομηχανίας δείχνουν ότι μόνο το 3% των ανθρώπων επιθυμούν να παρακολουθούνται – ενώ πάνω από το 99% δεν ασκούν την επιλογή τους όταν έρχονται αντιμέτωποι με ένα “τέλος προστασίας της ιδιωτικής ζωής”», δήλωσε η ομάδα. «Αν η Meta ξεφύγει με αυτό, οι ανταγωνιστές θα ακολουθήσουν σύντομα τα βήματά της».
Συγκριτικά, το Netflix χρεώνει 7,99 ευρώ για ένα βασικό συνδρομητικό πρόγραμμα, ενώ το YouTube Premium της Alphabet κοστίζει περίπου 12 ευρώ και η υπηρεσία Premium του Spotify κοστίζει περίπου 11 ευρώ.
Η NOYB, η οποία έχει καταθέσει εκατοντάδες καταγγελίες κατά μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας, από την Alphabet Google έως τη Meta, για παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής, κάλεσε την αυστριακή αρχή προστασίας της ιδιωτικής ζωής να κινήσει ταχεία διαδικασία για να σταματήσει τη Meta και να επιβάλει επίσης πρόστιμο.
Η καταγγελία πιθανότατα θα διαβιβαστεί στην ιρλανδική αρχή προστασίας δεδομένων, η οποία εποπτεύει τη Meta επειδή η ευρωπαϊκή της έδρα βρίσκεται στην Ιρλανδία. (1 δολάριο = 0,9168 ευρώ) (Ρεπορτάζ από τον Foo Yun Chee στις Βρυξέλλες, επιμέλεια: Matthew Lewis).
Διαβάστε ακόμη:
Σταϊκούρας: Στα 10 δισ. ευρώ ετησίως η «οικονομία του υδρογόνου» το 2050
Νέο Εξοικονομώ: Αυξημένες επιδοτήσεις για αντλίες θερμότητας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ