Σε ένα μικρό αλλά ταχύτατα αναπτυσσόμενο ελληνικό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων συνολικής αξίας 5-6 δισ. ευρώ, με δυνατότητα να την τριπλασιάσουν στα επόμενα 5 χρόνια πάνω από τα 15 δισ. ευρώ και να προσφέρουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Παπαλεξόπουλος την Δευτέρα.
Στον απόηχο των τοποθετήσεων του, η επιχειρηματική startup σκηνή βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης του πάνελ «How can Greece attract start ups?» («Πώς μπορεί η Ελλάδα να προσελκύσει start ups;») του επενδυτικού Συνεδρίου με τίτλο: «Reinventing Greece through Investments in Innovation» («Επανεφεύρεση της Ελλάδας μέσω Επενδύσεων στην Καινοτομία»), με διοργανωτές τον ΣΕΒ και τους Innovative Greeks.
Στο πάνελ συμμετείχαν οι Νίκη Γουλιμή συνιδρύτρια και COO της Nova Credit, Rob Wells CEO της Orfium, Σταύρος Παπαδόπουλος ιδρυτής και CEO της TileDB και Tom Smith ιδρυτής και CEO της GWI now.
Η προσέγγιση του θέματος έγινε από διαφορετική οπτική και στο ερώτημα που τέθηκε, πως θα πεισθούν ξένες νεοφυείς εταιρείες να επενδύσουν στην Ελλάδα για να ιδρύσουν π.χ. κέντρα έρευνας και καινοτομίας, όπως ανάφερε ο συντονιστής της συνομιλίας Σπύρος Μαγιάτης, ιδρυτής και CTO της Workable, αρμόδιοι για να απαντήσουν θεωρούνται αυτοί οι οποίοι το έχουν κάνει ήδη…
Κοινό σημείο στις αναφορές των 4 συμμετεχόντων η παραδοχή ότι υπάρχει πολύ ταλέντο σε επίπεδο έμψυχου δυναμικού στην Ελλάδα στον τομέα της τεχνολογίας (λόγος για τον οποίο πολλοί συμπατριώτες μας έφυγαν στο εξωτερικό), αλλά και προκλήσεις όπως τα υψηλά κόστη της φορολογίας και της διατήρησης των θέσεων εργασίας.
«Έχετε πετύχει αξιοθαύμαστα πράγματα»
«Το 2009 ίδρυσα την GWI. Είμαστε επιχείρηση τεχνολογίας η οποία δραστηριοποιείται στην έρευνα αγοράς, για να βοηθά τους πελάτες της να κατανοούν το πελατολόγιο-στόχο τους σε όλο τον κόσμο. Διαθέτουμε 350 εργαζόμενους διεθνώς και 700 πελάτες σε πάνω από 50 αγορές, με έδρα μας το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ, λειτουργούμε και από την Αμερική. Ήρθαμε στην Ελλάδα το 2019 για να δημιουργήσουμε ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης. Αντικείμενο μας είναι η επεξεργασία δεδομένων…», τόνισε ο Tom Smith και πρόσθεσε:
«Έχω σχέση με την Ελλάδα, η σύζυγος μου είναι Ελληνίδα, τα παιδιά μας έχουν και ελληνική καταγωγή. Έμαθα την αγορά, είδα τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις και παρά τις προειδοποιήσεις από συγγενείς ότι είναι κακή κίνηση να επιχειρεί κανείς στην Ελλάδα, καταφέραμε να αναπτυχθούμε ταχέως. Νομοθετικά και φορολογικά θέματα υπάρχουν σε όλες τις αγορές. Στην Ελλάδα είναι δύσκολα όταν δεν…μιλάς ελληνικά. Θεωρείται περιορισμένο το οικοσύστημα των ανθρώπων που θα σε βοηθήσουν συμβουλευτικά, δικηγόροι, φοροτεχνικοί… Το κόστος των φόρων και της απασχόλησης είναι υψηλό για μια εταιρεία σαν τη δική μας. Σε άλλες χώρες τα φορολογικά συστήματα είναι πολύ σταθερά, στην Ελλάδα πιο ρευστό. Βρήκαμε όμως ταλέντα στο engineering που δεν βρίσκαμε το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό έκανε την διαφορά…».
Ο Rob Wells της start up που φιλοδοξεί να αλλάξει τον κόσμο μουσικής, Orfium, εξήγησε: «Διαθέτουμε μεγάλη ομάδα μηχανικών στην Αθήνα. Προέρχομαι από την μουσική βιομηχανία, δουλεύω σε μεγάλες δισκογραφικές τα τελευταία 20 έτη και μπήκα στην Orfium πριν από 4,5 χρόνια.
Μεγάλες εταιρείες διαθέτουν πολύπλοκές πλατφόρμες μουσικής, αλλά ουσιαστικά το μέσον δεν μετασχηματίσθηκε ποτέ τεχνολογικά. Ιδρυθήκαμε για να λύσουμε κάποια προβλήματα π.χ. δεδομένων. Η επιχείρηση απασχολεί 310 άτομα και η «καρδιά» της είναι στην Ελλάδα, όπου απασχολούνται 190 – τα 150 με τον σχεδιασμό προϊόντων και το engineering.
Όταν αποφασίσαμε να επενδύσουμε στην Ελλάδα, διαπιστώσαμε ότι το Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει πολύ ισχυρό πρόγραμμα πληροφορικής επιστήμης και υπήρχε μεγάλη «δεξαμενή» ταλέντων στην Αθήνα. Θέματα φορολογίας και νομοθεσίας υφίστανται παντού. Αν δημιουργήσεις μια καλή εταιρική κουλτούρα είναι πολλές οι πιθανότητες επιτυχίας στην Ελλάδα. Οι Έλληνες είναι πολύ πιστοί και είχαμε ισχυρή εγχώρια υποστήριξη. Ο κύριος Μητσοτάκης επιδεικνύει απίστευτο δυναμισμό. Γίνονται πολλές μεγάλες αλλαγές στην αγορά, ιδίως από πλευράς ψηφιοποίησης. Έχουν πετύχει αξιοθαύμαστα πράγματα στην Ελλάδα κατά την διάρκεια της πανδημίας…».
«Μας πονάει η φορολογία»
«Η διαφορά της εταιρείας μας είναι ότι επεξεργάζεται και ομογενοποιεί διαφορετικά και πολύ πιο σύνθετα δεδομένα, από τον επιστημονικό και τον επιχειρηματικό τομέα. Όταν φτιάξαμε την ομάδα μας στην Αμερική, η ελληνική θυγατρική ήταν στο νου μου από την πρώτη μέρα … Οι συνεργάτες μου αισθάνονται ενθουσιασμένοι από το αποτέλεσμα. Έχουμε 12 ανθρώπους εδώ και αναπτυσσόμαστε», ήταν το σχόλιο του Σταύρου Παπαδόπουλου της TileDB που είπε ακόμα:
«Απαιτούνται ιδιαίτερες δεξιότητες, διότι ανήκουμε στον σκληρό πυρήνα του κλάδου. Αναζητούσαμε τα σωστά ταλέντα, γιατί ο ανταγωνισμός ήταν λυσσαλέος. Η εταιρεία ξεκίνησε από ένα πανεπιστημιακό ερευνητικό πρόγραμμα. Συναντήσαμε δυσκολίες για να βρούμε ταλέντα. Στις ΗΠΑ πολλά ικανά στελέχη εργάζονταν για κολοσσιαίες εταιρείες, στην Ελλάδα μπόρεσα και άντλησα έμψυχο υλικό από τον Ακαδημαϊκό τομέα. Πολλοί δούλευαν ήδη σε υψηλού προφίλ εταιρίες στην Ελλάδα.
Υπάρχει ταλέντο, έχουμε απίστευτους ανθρώπους στην Ελλάδα, αλλά η «δεξαμενή» δεν είναι όσο μεγάλη θα θέλαμε. Πρόκληση αποτελεί το υψηλό κόστος πρόσληψης μηχανικών και η φορολογία για τις νεοφυείς εταιρείες που διανύουν πρώιμο στάδιο, προκειμένου να ανταγωνίζονται τους άλλους. Αν και φθάσαμε στα 20 εκατ., μας πονάει η φορολογία. Τις νεοφυείς στα πρώτα στάδια τους τις τσακίζει!»
Η Νίκη Γουλιμή της Nova Credit δήλωσε «αμήχανη» επειδή η εταιρεία της είναι η μοναδική από τις 4 του πάνελ που δεν δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, αν και δεν απέκλεισε την ίδρυση HUB στην χώρα μας:
«Βοηθούμε μετανάστες να αποκτούν πρόσβαση στην πίστωση, όταν ταξιδεύουν σε άλλα κράτη και συναντούν πολύπλοκες διαδικασίες. Λειτουργούμε 6 έτη και συγκεντρώσαμε 70 εκατ. δολ. σε χρηματοδότηση. Είμαι Ελληνίδα… Γιατί δεν ανοίξαμε ένα γραφείο στην Ελλάδα ακόμα, παρά την δική μου προθυμία να το κάνω; Έχει σημασία που είναι οι πελάτες. Δημιουργήσαμε την εταιρεία στις ΗΠΑ και δουλεύουμε με μεγάλους χρηματοοικονομικούς θεσμούς … Δύσκολο να προσλάβει κανείς εξειδικευμένο προσωπικό, δεν υπάρχει αρκετό ταλέντο εκεί έξω. Τα σχέδια μας είναι να επεκταθούμε στην Ευρώπη, να πάμε στην βρετανική αγορά την επόμενη χρονιά. Έχουν αυξηθεί πολύ οι πιθανότητες να ανοίξουμε κόμβο και στην Ελλάδα, που διαθέτει εξαιρετικά ταλέντο. Χρειάζονται ομάδες οι οποίες θα καινοτομούν, θα αξιοποιούν το ταλέντο και θα αναπτύσσουν δεξιότητες, για να επενδύσει η Ελλάδα στην επόμενη γενιά νεοφυών εταιρειών».
Διαβάστε περισσότερα
Νίκος Σταθόπουλος (ΒC Partners): Η μεταμόρφωση της Ελλάδας είναι ολική και θεαματική
Μετάλλαξη «Όμικρον»: Όλα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα σε ένα Infographic