Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε εχθές ότι ξεκινά έρευνα για τυχόν κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της Google στην αγορά διαδικτυακών διαφημίσεων. Η ανακοίνωση έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την επιβολή προστίμου από την αρχή ανταγωνισμού της Γαλλίας που εξανάγκασε την εταιρεία-μεγαθήριο να προβεί σε διαρθρωτικές αλλαγές στη λειτουργία της διαφημιστικής της επιχείρησης.
Προνομιακή μεταχείριση των διαφημιστικών της υπηρεσιών
Η έρευνα θα επικεντρωθεί στο εάν ο γίγαντας αναζήτησης ευνοεί με αθέμιτους όρους τη δική του διαδικτυακή τεχνολογία προβολής διαφημίσεων έναντι των ανταγωνιστών της, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΕ. Θα διερευνήσει επίσης εάν η Google περιορίζει παράνομα την πρόσβαση των ανταγωνιστών της στα δεδομένα των χρηστών.
«Η Google συλλέγει δεδομένα τα οποία πουλά σε δεύτερο στάδιο για τη μελλοντική τους χρήση σε προσωποιημένες διαφημίσεις. Ταυτόχρονα, παραχωρεί διαφημιστικό χώρο σε διαφημιστές και λειτουργεί, επίσης, ως διαφημιστικός διαμεσολαβητής. Το γεγονός ότι η εταιρεία είναι παρούσα σε όλα τα επίπεδα της αλυσίδας της διαδικτυακής διαφήμισης είναι ανησυχητικό», δήλωσε σε ανακοίνωσή της η επικεφαλής ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
«Ανησυχούμε για το γεγονός ότι η Google έχει καταστήσει πιο δύσκολο για ανταγωνιστικές διαδικτυακές διαφημιστικές υπηρεσίες να ανταγωνίζονται στη λεγόμενη στοίβα τεχνολογίας διαφημίσεων. Σκοπεύουμε να εξετάσουμε επίσης τις πολιτικές της Google σχετικά με την παρακολούθηση χρηστών για να βεβαιωθούμε ότι συμβαδίζουν με τον θεμιτό ανταγωνισμό», πρόσθεσε η Βεστάγκερ.
Όπως επισημαίνει, ο θεμιτός ανταγωνισμός είναι ζωτικής σημασίας – τόσο για τους διαφημιζόμενους, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν καταναλωτές σε ιστότοπους εκδοτών όσο και για τους εκδότες ,ώστε να μπορούν να πωλούν το χώρο τους σε διαφημιζόμενους.
Η έρευνα θα εστιάσει:
-Στον όρο υποχρεωτικής χρήσης των υπηρεσιών της Google ή του Google Ads για την αγορά διαφημιστικού χώρου στο YouTube
-Στον όρο υποχρεωτικής χρήσης του Google Ad Manager για την παροχή διαφημίσεων στο YouTube
-Στην ευνοϊκή μεταχείριση της ανταλλαγής διαφημίσεων της Google, AdX, από τις άλλες υπηρεσίες της
-Στους περιορισμούς που θέτει η Google στην ικανότητα ανταγωνιστικών διαφημιζόμενων να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα σχετικά με την ταυτότητα ή τη συμπεριφορά των χρηστών
-Στα σχέδια της Google να σταματήσει να είναι διαθέσιμο το αναγνωριστικό διαφήμισης (ads ID) σε έξυπνες κινητές συσκευές Android
Θα εξεταστεί επίσης το μακροχρόνιο σχέδιο της Google να καταργήσει σταδιακά τα cookies τρίτων μερών στο Google Chrome ως μέρος της νέας ρύθμισης απορρήτου “Sandbox”. Το Privacy Sandbox αποτελεί εναλλακτική επιλογή των cookies, τα οποία παρακολουθούν τους χρήστες καθώς μετακινούνται στο διαδίκτυο. Εγείρει όμως ανησυχίες σχετικά με την δυνατότητά να τεθούν τα τρίτα μέρη σε δυσμενέστερη θέση.
Η κερδοφόρα διαφημιστική επιχείρηση της Google
Είναι η πρώτη φορά που η ΕΕ παρεμβαίνει στο διαφημιστικό κλάδο επιχείρησης της Google, στον οποίο ο κολοσσός λειτουργεί ως μεσάζων μεταξύ διαφημιζόμενων και εκδοτών για να γεμίσει διαφημιστικό χώρο σε ιστοσελίδες και εφαρμογές.
Πρόκειται για μια επιχείρηση που ανθίζει, με κυρίαρχους τη Google και το Facebook, το οποίο έχει ήδη μπει στο «μάτι του κυκλώνα» και διερευνάται εδώ και καιρό από τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ, με αφορμή τις κατηγορίες ότι η χρήση των δεδομένων δίνει στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης άδικο πλεονέκτημα.
Η παρούσα έρευνα είναι ιδιαιτέρως σημαντική, διότι καλύπτει τον πυρήνα της διαδικτυακής διαφημιστικής επιχείρησης της Google, μιας από τις πιο επικερδείς επιχειρήσεις της εταιρείας. Είναι γεγονός ότι η εταιρεία παράγει περίπου το 80% των εσόδων της από διαφημίσεις. Κατά τους τρεις μήνες που έληξαν στις 31 Μαρτίου, τα έσοδα της Google σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική ανήλθαν στα 17 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι συνολικές δαπάνες προβολής διαφημίσεων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση ανήλθαν περίπου στα 20 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο πέρσι η Google σημείωσε συνολικά έσοδα 147 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Πρόθυμη να συνεργαστεί η Google
Η Google ανέφερε ότι είναι πρόθυμη να συνεργαστεί εποικοδομητικά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να απαντήσει στις ερωτήσεις της και να αναδείξει τα οφέλη των υπηρεσιών της για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. «Χιλιάδες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα διαφημιστικά προϊόντα μας για να προσεγγίζουν νέους πελάτες και να χρηματοδοτούν τους ιστότοπους τους κάθε μέρα», ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η Google επιμένει ότι ο ανταγωνισμός στην αγορά, όχι μόνο υπάρχει, αλλά είναι και πολύ ισχυρός. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι πολλοί από τους κορυφαίους διαφημιζόμενους χρησιμοποιούν, ταυτόχρονα, πάνω από τέσσερις πλατφόρμες για να αγοράσουν διαφημίσεις και ότι οι τεχνολογίες της είναι συμβατές με 700 ανταγωνιστικές πλατφόρμες διαφημίσεων και 80 ανταγωνιστικές εκδότες.
«Βροχή» τα πρόστιμα
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο τεχνολογικός κολοσσός μπαίνει κάτω από το ‘μικροσκόπιο’ των αρχών στην Ευρώπη. Από το 2017 μέχρι σήμερα στη Google «βρέχει» πρόστιμα.
Την αρχή έκανε το 2017 η Κομισιόν με την επιβολή προστίμου ύψους 2,42 δισ. ευρώ για καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει ο κολοσσός στην αγορά των μηχανών γενικής διαδικτυακής αναζήτησης (search engines). Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγόρησε την εταιρεία για εσκεμμένη συστηματική τοποθέτηση της δικής της υπηρεσίας σύγκρισης τιμών (Google shopping) σε περίοπτη θέση στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησής της, και της υποβίβασης των ανταγωνιστικών υπηρεσιών σύγκρισης τιμών. Αυτό είχε κατέστη δυνατό, σύμφωνα με την Επιτροπή, μέσω αλγοριθμικών ρυθμίσεων που ίσχυαν για τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών, όχι όμως για τη δική της.
Πρωταγωνιστής στο επόμενο πρόστιμο μεγαλύτερης αξίας έγινε το 2018 το σύστημα Android. Η Κομισσιόν επέβαλε αυτή τη φορά πρόστιμο ύψους 4,34 δισ. ευρώ, με την αιτιολογία ότι η Google εκμεταλλεύτηκε τη δύναμη του συστήματος Android στα smartphones για να αποκλείσει και να ζημιώσει ανταγωνιστικές εφαρμογές.
Ένα χρόνο μετά, το 2019, επιβλήθηκε στη Google πρόστιμο 1,49 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για αποκλεισμό ή παρεμπόδιση ανταγωνιστών διαφημιζόμενων στη μηχανή αναζήτησης, καθώς και το πρόστιμο 50 εκατομμυρίων ευρώ, από τις γαλλικές αρχές, για παραβίαση των κανόνων προστασίας δεδομένων της ΕΕ.
Η έρευνα έρχεται, επίσης, να συμπληρώσει παρόμοιο αντιμονοπωλιακό έλεγχο που λαμβάνει χώρα την ίδια στιγμή στις ΗΠΑ. Τον περασμένο Οκτώβριο, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατήγγειλε την εταιρεία ότι μονοπωλεί παράνομα τις αγορές αναζήτησης και διαφημίσεων.
«Τσουχτερό» πρόστιμο από τη γαλλική αρχή ανταγωνισμού για τον ίδιο λόγο
Στην Γαλλία η Google δεν κατάφερε να τη ‘γλιτώσει’ και αναγκάστηκε να πληρώσει πρόστιμο, για τις ίδιες κατηγορίες, 220 εκατομμυρίων ευρώ πριν λίγες εβδομάδες. Η αρχή ανταγωνισμού της Γαλλίας καταδίκασε την εταιρεία αναζήτησης “για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της” στην αγορά διαφημίσεων στο διαδίκτυο εις βάρος ανταγωνιστικών πλατφορμών και εκδοτών.
Η γαλλική Επιτροπή ανταγωνισμού έκρινε ότι Google προωθεί τις δικές της διαδικτυακές διαφημιστικές υπηρεσίες εις βάρος των αντιπάλων της. Συγκεκριμένα, διαπίστωσε ότι η πλατφόρμα διαχείρισης διαφημίσεων της Google, το Google Ad Manager, ευνόησε τη διαδικτυακή αγορά διαφημίσεων της εταιρείας, το Google AdX, στο οποίο οι εκδότες πωλούν χώρο σε διαφημιζόμενους σε πραγματικό χρόνο, θέτοντας δυσμενείς όρους στις ανταγωνιστικές διαφημιστικές υπηρεσίες.
Η Αρχή ανακοίνωσε ότι το Google Ad Manager παρείχε πρόσβαση στο AdX σε στρατηγικά δεδομένα, όπως σε κερδοφόρες τιμές προσφοράς, ενώ το AdX απολάμβανε επίσης προνομιακή πρόσβαση σε αιτήματα που υπέβαλαν διαφημιζόμενοι μέσω των διαφημιστικών υπηρεσιών της Google.
Η Google δέχθηκε να προβεί στις κατάλληλες αλλαγές της διαφημιστικής της επιχείρησης για να διευκολύνει τους εκδότες να χρησιμοποιούν ισότιμα τα δεδομένα και τα εργαλεία του. «Θα αναπτύξουμε και θα δοκιμάσουμε αυτές τις αλλαγές τους επόμενους μήνες προτού τις εφαρμόσουμε ευρύτερα, σε παγκόσμιο επίπεδο», είχε δηλώσει η εταιρεία μετά το άκουσμα της απόφασης.
«Η απόφαση για την επιβολή κυρώσεων στην Google είναι ιδιαίτερης βαρύτητας, διότι αποτελεί την πρώτη απόφαση στον κόσμο που εστιάζει στις πολύπλοκες αλγοριθμικές διαδικασίες στις οποίες βασίζεται η διαδικτυακή επιχείρηση διαφημίσεων», είχε επισημάνει η Ισαμπέλ Ντε Σίλβα, επικεφαλής της Αρχής Ανταγωνισμού της Γαλλίας.
Η υπόθεση ξεκίνησε το 2019, μετά από συλλογικές καταγγελίες του ομίλου του Rupert Murdoch News Corp., της γαλλικής εφημερίδας Le Figaro και του βελγικού ομίλου Rossel La Voix.
Αναμένεται να δούμε αν η Κομισιόν θα φανεί πιο επιεικής με τον διαδικτυακό γίγαντα από τη γαλλική αρχή ή θα συνεχίσει επιθετική στρατηγική δίνοντας ένα ακόμη ‘μάθημα στις υπόλοιπες big tech εταιρείες.
Διαβάστε ακόμη
Ενοίκια 2020: Ποια ποσά δηλώνονται, ποια όχι και με ποιον τρόπο
ΕΣΠΑ – «Επανεκκίνηση Τουρισμού»: Επιδότηση έως €400.000 για υφιστάμενες τουριστικές επιχειρήσεις