Πώς θα σας φαινόταν να μπορούσατε να συμμετέχετε σε μια συζήτηση με την Oprah Winfrey ή τον Mark Zuckenberg; Αυτό και άλλα πολλά καθίσταται εφικτό με μια πρόσκληση συμμέτοχής στο Clubhouse, την εφαρμογή – φαινόμενο της φετινής χρονιάς.
Το Clubhouse, η αποτίμηση του οποίου μόλις σε 1 χρόνο λειτουργίας κοντεύει τα 4 δισεκατομμύρια, είναι η τελευταία άφιξη στα social media apps και ήρθε για να μείνει.
Την εφαρμογή έκανε viral ο Elon Musk, ο οποίος χρησιμοποίησε το Clubhouse για μια ομιλία του και προσέλκυσε πάνω 5.000 χρήστες, ξεπερνώντας το ανώτατο όριο χρηστών που δέχεται η εφαρμογή σε κάθε chat room.
Πώς λειτουργεί;
Η Vogue, προσπαθώντας να εξηγήσει την εφαρμογή τη χαρακτήρισε ως κάτι ενδιάμεσο σε podcast και τηλεδιάσκεψης.
Το Clubhouse είναι ένα app, που σε αντίθεση με την πλειοψηφία των social media apps, δεν βασίζεται στην εικόνα, αλλά στον ήχο. Έχει χαρακτηριστεί club της Elite, καθώς η πρόσβαση σε αυτό είναι δυνατή μόνο μετά από πρόσκληση υπάρχοντος μέλους.
Το app ενθαρρύνει τους χρήστες να εξερευνήσουν τα clubs, ή αλλιώς τα δωμάτια, και να μπαινοβγαίνουν σε συζητήσεις. Η δυναμική κάθε δωματίου ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το ποιος έχει τον έλεγχο και τον αριθμό των ατόμων που ακούνε, ενώ η θεματική τους μπορεί να αφορά παρουσιάσεις βιβλίων, ομιλίες, συζητήσεις, ακόμη και επαγγελματικές εκδηλώσεις. Οι χρήστες επιλέγουν αυτόματα σε ποιο δωμάτιο επιθυμούν να εισέλθουν με βάση το ενδιαφέρον τους, συνδέονται με άτομα από όλο τον κόσμο, ακόμη και με διάσημους, και έχουν την επιλογή να συμμετάσχουν ενεργά σε μια συζήτηση ή να είναι απλοί ακροατές. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα δωμάτιά μπορεί να ‘βρίσκονται’ ως συνομιλητές ή διοργανωτές πολλοί celebrities όπως η ο Zuckerberg, o Aston Kutcher και ο Bill Gates.
Πώς έγινε τόσο δημοφιλής
Η εταιρεία ανακοίνωσε στα τέλη Φεβρουαρίου ότι έχει περισσότερους από 10 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε εβδομάδα.
Μεγάλο μέρος της αστραπιαίας επιτυχίας του Clubhouse οφείλεται στην ενεργή συμμετοχή celebrities. Οι θαυμαστές περιγράφουν ότι η εμπειρία της πλατφόρμας δημιουργεί ένα αίσθημα οικειότητας με τις δημόσιες προσωπικότητες, που δεν συγκρίνεται με τις υπόλοιπες λιγότερο διαδραστικές πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το περιεχόμενο των συνομιλιών δεν αποθηκεύεται, εξιτάρει τους χρήστες, προκαλώντας τους ανυπομονησία. Επιπλέον, σε μια εποχή που κατακλύζεται από ατέρμονες βιντεοκλήσεις μέσω Zoom και FaceTime, προσφέρει κάτι πρωτοποριακό και έρχεται να ξεχωρίσει από τα ήδη υπάρχοντα apps.
Ισχυρός ανταγωνιστής με ανοδική πορεία
Η απήχηση του app σίγουρα δεν έχει περάσει απαρατήρητη. Το Facebook και το Τwitter έχουν θορυβηθεί και κάνουν βήματα για ανταγωνιστούν τη νέα ‘απειλή’ στον κόσμο των social media που κερδίζει συνέχεια έδαφος.
Το Facebook λέγεται ότι αναμένεται άμεσα να λανσάρει μια παρόμοια λειτουργία, επεκτείνοντάς τη λειτουργία των Rooms, ώστε να περιλαμβάνουν και φωνητικές κλήσεις. Από την πλευρά του το Twitter, μετά την άκαρπη προσπάθεια της πιθανής εξαγοράς του Clubhouse, σχεδιάζει μια πλατφόρμα audio chatting, το ‘Spaces’,
Αντίστοιχες κινήσεις κάνουν και οι κινέζικες εταιρείες – μεγαθήρια Tencent και Alibaba.
Πέρα όμως από τις τεχνολογικές πλατφόρμες, το Clubhouse θεωρείται ισχυρός ανταγωνιστής και για τις παραδοσιακές εταιρείες που διοργανώνουν διαδικτυακά συνέδρια και άλλες εκδηλώσεις.
Προς το παρόν το Clubhouse δεν αποφέρει έσοδα από τη χρήση της πλατφόρμας. Έχει καταφέρει όμως να συγκεντρώσει τεράστια ποσά μέσα από γύρους χρηματοδότησής.
Η Twitter εξέφρασε πρόσφατα ενδιαφέρον να εξαγοράσει το Clubhouse, έναντι ποσού που θα άγγιζε τα 4 δισ. δολάρια. Οι δύο πλευρές, αν και κάθισαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, δεν κατάφεραν να έρθουν σε συμφωνία, καθώς η εταιρεία προτίμησε τελικά να ακολουθήσει το δρόμο της άντλησης κεφαλαίων με χρηματοδότηση, αντί να εξαγορασθεί.
Έτσι, το Clubhouse, σύμφωνα με το Βloomberg, πρόκειται να εισέλθει σε νέο γύρο χρηματοδότησης, για το ύψος του οποίου δεν έχουν δοθεί το Clubhouse στη δημοσιότητα, που θα «εκτοξεύσει» την αποτίμηση της startup στα 4 δισ. δολάρια, ίσο με το ποσό που πρόσφερε το Twitter για την εξαγορά. Οι επενδυτές που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση είναι το fund Andreessen Horowitz, ενώ προτίθενται να επενδύσουν και τα funds DST Global και Tiger Global Management.
Η εταιρεία, πέραν των χρηματοδοτήσεων, σχεδιάζει να δοκιμάσει τρόπους άντλησης κεφαλαίων μέσω συνδρομών, πωλήσεις εισιτηρίων και άλλους τρόπους επιτρέποντας στους διοργανωτές των να βγάλουν λεφτά από τα δωμάτια συνομιλιών.
Έντονες οι ανησυχίες
Δεν άργησαν, βέβαια, να εκφραστούν ανησυχίες σχετικά με τη χρήση της εφαρμογής, η οποία, λόγω το ότι οι ομιλίες εκτυλίσσονται σε πραγματικό χώρο, δεν μπορεί να έχει αποτελεσματικό έλεγχο και επίβλεψη.
Οι γαλλικές αρχές έχουν ξεκινήσει έρευνα μετά από καταγγελία για πιθανή παραβίαση του κανονισμού για τα προσωπικά δικαιώματα. Η καταγγελία κατηγορεί την εταιρεία ότι ανεβάζει σε μια μυστική βάση δεδομένων – και πιθανώς κοινοποιεί σε τρίτους – τα ονόματα και τους αριθμούς των επαφών των μελών, κατά την αποστολή σε έναν φίλο πρόσκλησης για πρόσβαση στην εφαρμογή. Παρόμοιας φύσης καταγγελία με περισσότερες από 25.000 υπογραφές υποβλήθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ωστόσο, το Clubhouse έχει επισημάνει ότι το επιχειρηματικό του μοντέλο δεν βασίζεται στις διαφημίσεις, σε αντίθεση με το μοντέλο των περισσότερων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και δεν μεταβιβάζει τα δεδομένα χρηστών σε εταιρείες διαφήμισης, κάτι που, όπως υποστηρίζει, αντανακλάται στην πολιτική απορρήτου της εταιρείας.
Ζήτημα που έχει επίσης απασχολήσει ακαδημαϊκούς και ειδικούς με την τεχνολογία είναι ο τρόπος με τον οποίο η εταιρεία χειρίζεται τη διάδοση ψευδών ειδήσεων και την έκφραση ρατσιστικών απόψεων κατά τη διάρκεια των συνομιλιών που διενεργούνται στα δωμάτια της πλατφόρμας.
Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη διάδοση αντισημιτικών απόψεων σε ένα δωμάτιο συνομιλίας με θέμα: “Σκοτώθηκαν στα αλήθεια 6 εκατομμύρια Εβραίοι;”. Αφού πολλοί χρήστες έκαναν αναφορά στο συγκεκριμένο δωμάτιο, η εταιρεία δήλωσε: “Αυτές οι θέσεις δεν έχουν θέση στο Clubhouse. Καταδικάζουμε ξεκάθαρα τον αντισημιτισμό και όλες τις άλλες μορφές ρατσισμού και ρητορικής μίσους. ”
«Μέχρι στιγμής, οι δημιουργοί της εφαρμογής έχουν δείξει να ενδιαφέρονται περισσότερο για τον αυξανόμενο αριθμό χρηστών στην πλατφόρμα και λιγότερο για περιστατικά παραπληροφόρησης», δήλωσε ο Heinrich Long, ειδικός απορρήτου στο Restore Privacy. «Κάθε στιγμή, εκτυλίσσονται ταυτόχρονα εκατοντάδες ή χιλιάδες συνομιλίες σε πολλές διαφορετικές γλώσσες, καθιστώντας τον έλεγχο σχεδόν αδύνατο».
Το γεγονός ότι το Clubhouse δεν έχει πραγματικό ανταγωνισμό στο χώρο του ήχου, σε συνδυασμό με την επιτυχία του να προσελκύει διάσημους και να φιλοξενεί εκδηλώσεις σε πραγματικό χρόνο, αποδεικνύει ότι το app έχει κλειδώσει τη θέση του στον ψηφιακό κόσμο. Το ντεμπούτο, όμως, του app συνέπεσε και τροφοδοτήθηκε από τις ιδιάζουσες συνθήκες της πανδημίας, μια εποχή που οι άνθρωποι ψάχνουν απεγνωσμένα τρόπους να συνδεθούν από απόσταση είτε για κοινωνικούς είτε για επαγγελματικούς σκοπούς. Η μεγαλύτερη πρόκληση για την εφαρμογή που μέχρι τώρα είχε μόνο ανοδική πορεία θα έρθει με την επιστροφή μας στην κανονικότητα.
Διαβάστε ακόμα:
Το σχέδιο για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια
Non Dom: Φορολογική μετανάστευση στην Ελλάδα ζητούν 90 πλούσιοι επενδυτές