Οι νέοι άνθρωποι επηρεάζονται πολύ από το ψηφιακό μάρκετινγκ και αγοράζουν ό,τι διαφημίζεται στα σόσιαλ μίντια. Στο τέλος στο καλάθι αγορών βρίσκονται τα πιο πολυδιαφημισμένα προϊόντα, τα οποία με τον τρόπο που προωθούνται πείθουν τον αγοραστή πως ειδικά αυτά μπορεί να κάνουν τη ζωή του λίγο καλύτερη.

Οι επονομαζόμενοι αντι- influencers αντιτίθενται στην ατελείωτη ροή διαφημίσεων από τους influencers. Δεν διαφημίζουν τα προϊόντα αλλά τουναντίον συμβουλεύουν να μην ξοδεύει κανείς χρήματα σε συγκεκριμένα προϊόντα ομορφιάς, ρουχισμού ή τεχνολογίας, τα οποία πιστεύουν πως δεν αξίζουν. Βίντεο με το hashtag #deinfluencing διαδίδονται όλο και πιο πολύ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά στο Tiktok. Βδομάδα τη βδομάδα οι προβολές αυτών των βίντεο, τα οποία προέρχονται συχνά από αγγλόφωνες χώρες, αυξάνονται. Στο μεταξύ υπάρχουν και αντίστοιχα γερμανόφωνα βίντεο.

Η αντί influencer Γερμανίδα Βίτα Βιρτ

Η Βίτα Βιρτ είναι η πρώτη δημιουργός περιεχομένου στη Γερμανία που ξεκίνησε αυτή τη τάση. Σύμφωνα με την ίδια, για παράδειγμα δύο προϊόντα μακιγιάζ μιας πολυτελούς εταιρείας ομορφιάς είναι υπερτιμημένα. «Το ένα κοστίζει 40 ευρώ, σίγουρα δεν χρειάζεται να το αγοράσεις, ειδικά αν είσαι νέος και παίρνεις μόνο ένα χαρτζιλίκι», λέει η 27χρονη μιλώντας στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων.Οι δημοσιεύσεις της για προϊόντα αισθητικής είχαν περίπου 55.000 προβολές μέχρι τέλος Φεβρουαρίου. Η Βιρτ μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει καμία χορηγία και δεν πληρώνεται για τα προϊόντα στα οποία αναφέρεται, καθώς αυτό αποτελεί ένα χόμπι για την ίδια.

Οι περισσότεροι influencers ωστόσο χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να λανσάρουν διάφορα προϊόντα ή και υπηρεσίες από εταιρείες με το αντίστοιχο χρηματικό αντίτιμο. Είναι υποχρεωμένοι τότε να αναφέρουν ότι το βίντεο αποτελεί προϊόν διαφήμισης. Από την άλλη πλευρά οι ακόλουθοι και οι φαν παρακολουθούν λεπτομερώς τη ζωή των αγαπημένων τους influencers χωρίς να ενοχλούνται από το γεγονός ότι είναι διαφημιστικό προϊόν. Παρόλα αυτά οι καλοπροαίρετες αναφορές στα προϊόντα μπορεί να εκληφθούν ως μη ειλικρινείς, κι αυτό είναι ένα πρόβλημα για ένα χώρο που θέλει να εμφανίζεται αυθεντικός.

Ατελείωτη διαφημιστική ροή στα σόσιαλ μίντια

Οι καταναλωτές του Tiktok και του Instagram είναι «υπερφορτωμένοι με προτάσεις προϊόντων σε καθημερινή βάση και αυτό καταντάει πραγματικά βαρετό», εξηγεί η ειδική στο σόσιαλ μίντια μάρκετινγκ, Αν-Κατρίν Σμιτς, η οποία με την ομάδα της συμβουλεύει εταιρείες και μιντιακούς ομίλους. Βλέπει το αντι-influencing ως μια σημαντική τάση, η οποία ήρθε για να μείνει. “Οι καλοί influencers έκαναν πάντα ειλικρινείς συστάσεις εκτός της διαφημιστικής τους συνεργασίας. Επομένως, είναι λογικό να μιλούν με ειλικρίνεια και όταν τα brands ή τα προϊόντα δεν εκπληρώνουν αυτό που υπόσχονται. Πολλοί έχουν καταλάβει πως η αυθεντικότητα και η πιστή κοινότητα λειτουργούν καλύτερα για την επιχείρησή τους μακροπρόθεσμα από ό,τι η όσο το δυνατόν περισσότερη διαφήμιση”.

 

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle