Η Amazon προέβη πρόσφατα στην εγκατάσταση συστήματος κάμερας με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) στα οχήματα παράδοσης τα οποία θα παρακολουθούν τους οδηγούς σε μια προσπάθεια μείωσης, εκ μέρους της εταιρείας, των επικίνδυνων συμπεριφορών οδήγησης και των ατυχημάτων.
Οι κάμερες της Amazon, οι οποίες κατασκευάζονται από μια start-up που ονομάζεται Netradyne, καταγράφουν καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής, από τις κινήσεις των χεριών των εργαζομένων μέχρι και τις εκφράσεις του προσώπου τους. Εντοπίζουν οποιαδήποτε συμπεριφορά που θα μπορούσε να θεωρηθεί επικίνδυνη, όπως το εάν ένας οδηγός χασμουριέται ή κοιτάει το τηλέφωνό του. Τα συστήματα μπορούν στη συνέχεια να παρέμβουν σε πραγματικό χρόνο, προτρέποντας τον διανομέα να κάνει ένα διάλειμμα ή να συγκεντρωθεί στο δρόμο.
Πρώτα η ασφάλεια
«Οι κάμερες Netradyne χρησιμοποιούνται μόνο για να διατηρήσουν τους οδηγούς και τους παραλήπτες μας ασφαλείς», δήλωσε η Amazon.
Η εταιρεία δήλωσε ότι σε πιλοτική δοκιμή του συστήματος Netradyne από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο του 2020, τα ατυχήματα μειώθηκαν κατά 48%, οι παραβιάσεις των στοπ μειώθηκαν 20%, η οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας μειώθηκε κατά 60% και η οδήγηση με αποσπασμένη την προσοχή μειώθηκε 45%, ενώ ισχυρίστηκε ότι «τα συστήματα κάμερας» μπορούν να μειώσουν κατά 1/3 τις συγκρούσεις μέσω προειδοποιήσεων σε πραγματικό χρόνο, επικαλούμενη μελέτες μιας επενδυτικής τράπεζας που ονομάζεται First Analysis καθώς και της VTTI.
Ο Matt Camden, ανώτερος ερευνητικός συνεργάτης στο Virginia Tech Transportation Institute, είπε ότι το ινστιτούτο δεν έχει ακόμα εξετάσει τις συγκεκριμένες κάμερες της Netradyne, αλλά ότι μια μελέτη που διεξήγαγε το 2010 διαπίστωσε ότι συστήματα παρακολούθησης βασισμένα σε βίντεο χωρίς ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο ή συστήματα τεχνητής νοημοσύνης συνέβαλαν στην πρόληψη μεταξύ 38,1% και 52,2% των συμβάντων που σχετίζονται με την ασφάλεια .
Σφοδρή η αντίδραση από τους οδηγούς
Άμεση ήταν η αντίδραση των οδηγών – υπαλλήλων της εταιρείας στο άκουσμα του νέου μέτρου, εκφράζοντας την ανησυχία τους για την παραβίαση της ιδιωτικότητάς, αλλά και την πιθανή μείωση της παραγωγικότητάς τους. Μάλιστα, δεν έλειψαν και οι παραιτήσεις, σύμφωνα με το Ίδρυμα Thomson Reuters.
Αρκετοί οδηγοί αναφέρουν ότι η Amazon τους «τιμωρεί» αν κάνουν χρήση των τηλεφώνων τους στην εργασία, παρόλο που χρειάζονται συσκευές για πλοήγηση. Άλλοι δηλώνουν ότι τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνει η εταιρεία δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τις αυστηρές απαιτήσεις παράδοσης που τους επιβάλλονται, οι οποίες μπορούν να φτάσουν ως και 300 πακέτα την ημέρα.
«Για χάριν της της ασφάλειας, η Amazon παρακολουθεί την κάθε μας κίνηση, αλλά αυτό που πραγματικά κάνει είναι να δημιουργήσει μεγαλύτερη πίεση. Παρακολουθούν τα πάντα – από το αν φορούμε τις ζώνες ασφαλείας μας έως την επιτάχυνση και το φρενάρισμα του αυτοκινήτου, ακόμη και πράγματα όπως το αν αγγίζουμε τις οθόνες μας ενώ κινείται το όχημα», αναφέρει υπάλληλος που εργάζεται ως οδηγός στην Amazon. Οδηγοί καταγγέλλουν ότι προκειμένου να μην καθυστερήσουν την παραγγελία κάποιες φορές αναγκάζονται μέχρι και να κάνουν την ανάγκη τους στο δρόμο.
Πολλοί είναι επίσης και οι εργαζόμενοι που ανησυχούν για την παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους. «Δουλεύουμε ήδη όλη μέρα, προσπαθώντας για το καλύτερο», δήλωσε ο οδηγός, ο 22χρονος Henry Search. «Οι κάμερες είναι ένας άλλος τρόπος να μας ελέγξουν».
Ο διευθυντής του Big Brother Watch με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, Silkie Carlo, δήλωσε για το σύστημα: «Η τάση της Amazon για παρακολούθηση δεν γνωρίζει όρια. Η συνεχής παρακολούθηση των υπαλλήλων δημιουργεί ένα καταπιεστικό και αποθαρρυντικό περιβάλλον εργασίας που υπονομεύει πλήρως τα δικαιώματα των εργαζομένων».
Ένας εκπρόσωπος του συνδικάτου GMB είπε: «Αντί για τεχνάσματα, η Amazon θα πρέπει να επενδύσει στο να κάνει την εργασία πραγματικά ασφαλή για όλους τους εργαζόμενους. Η ιδέα των ρομποτικών καμερών που παρακολουθούν κάθε κίνηση των οδηγών παράδοσης μοιάζει με δυστοπικό μυθιστόρημα του George Orwell».
Τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, περισσότεροι από 200 εργαζόμενοι υπέγραψαν μια αναφορά που εστάλη στον Διευθύνοντα Σύμβουλο Jeff Bezos ζητώντας να σταματήσει αυτό που οι εργαζόμενοι ονομάζουν «επιτήρηση εργασίας».
Οι θυσίες της παραγωγικότητας
Ο Camden επικαλούμενος περσινή έρευνα της VTTI που εξέτασε το λόγο που κάποιες ομάδες παράδοσης εταιρειών είναι ασφαλέστερες από άλλες, κατέληξε ότι βασικό ρόλο παίζει η «κουλτούρα ασφάλειας» που δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια σε σχέση με τα οικονομικά αποτελέσματα, καθιστώντας σαφές στους οδηγούς ότι δεν πρόκειται να τιμωρηθούν αν δεν πιάσουν τον επιθυμητό χρόνο παράδοσης, λόγω κυκλοφοριακής κίνησης ή κατασκευών στους δρόμους.
«Εάν μια εταιρεία θέλει να μειώσει τις επικίνδυνες συμπεριφορές οδήγησης, θα πρέπει να αναρωτηθεί τι ωθεί τους οδηγούς σε αυτές, και συνήθως, αυτές οφείλονται σε απαιτήσεις, όπως μη ρεαλιστικοί χρόνοι παράδοσης» είπε ο Camden. «Θέλουν να διατηρήσουν τη δουλειά τους. Εάν χάσουν τον χρόνο παράδοσης, αυτό θα φανεί άσχημο – θα μπορούσαν να απολυθούν.. Και αν ο χρόνος παράδοσης δεν είναι ρεαλιστικός, τότε πρέπει να βρουν έναν τρόπο να το κάνουν».
Τελικά το κατά πόσον τα νέα μέτρα της Amazon θα μπορούν να κατευνάσουν την δυσπιστία των οδηγών και να επιτύχουν τον στόχο της ασφάλειας στους δρόμους θα εξαρτηθεί από το αν η εταιρεία είναι διατεθειμένη να «θυσιάσει» λίγο από την παραγωγικότητά της καλλιεργώντας ένα μοντέλο συνεργασίας πιο φιλικό προς τους οδηγούς, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα καθυστερήσει λίγο η παράδοση ενός δέματος.
Διαβάστε ακόμη:
Self test: Υποχρεωτικά σε λιανεμπόριο, σούπερ μάρκετ, εστίαση, μεταφορές, κομμωτήρια (vid)
Βαράγκης: Η D-Day για τη διάσωση… «δια χειρός Κυριάκου»
Χρηματιστήριο: Έσπασε το «φράγμα» των 900 μονάδων – «8 στα 8» για τον Γενικό Δείκτη