Η υγεία, από τη σκοπιά της παραγωγής δημόσιας πολιτικής, δηλαδή της κυβέρνησης, είναι ουσιαστικά δυο πράγματα: Δημόσιες δαπάνες και πολιτικές για την πρόληψη και δημόσιες δαπάνες και πολιτικές για τη θεραπεία.
Πάνω σε αυτούς τους δυο πυλώνες αναπτύσσονται οι πέντε κεντρικές αποστολές του υπουργείου Υγείας, όπως προκύπτουν από τις κατευθύνσεις που περιέχονται στο “μπλε φάκελο” τον οποίο έδωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στον αρμόδιο υπουργό Βασίλη Κικίλια.
Οι άξονες είναι: Ενημέρωση και πρόληψη για όλους. Ανθρώπινες και αξιοπρεπείς συνθήκες περίθαλψης για όλους. Αναβάθμιση και ψηφιοποίηση του συστήματος υγείας. Σεβασμός στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου. Σύγχρονη και αποτελεσματική διοίκηση στην υγεία.
Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδειξε στην πράξη την προτεραιότητα που η κυβέρνηση του δίνει στην υγεία, καθώς αποφάσισε να εξαιρέσει αυτό τον κρίσιμο τομέα της κυβερνητικής πολιτικής από τις περικοπές και αν αποφασίσει την πρόσληψη 2.450 απαραίτητων επαγγελματιών στον τομέα τη υγείας εντός του 2019.
Ήδη η κυβέρνηση έχει επεκτείνει τον αντικαπνιστικό νόμο στο σύνολο των δημοσίων χώρων, σχολείων, πανεπιστημίων, φροντιστηρίων, παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, σε αεροδρόμια, τρένα, κυλικεία, ακόμα και σε αυτοκίνητα εάν μέσα υπάρχει παιδί κάτω των 12 ετών. Παράλληλα εντατικοποιούνται οι έλεγχοι και προβλέπεται μεγαλύτερη εμπλοκή της αστυνομίας στον εντοπισμό παραβατών, αλλά και μηχανισμός καταγγελιών. Το οικονομικό αποτύπωμα του μέτρου δεν είναι εύκολο να αποτιμηθεί, ασφαλώς όμως αποτελεί κεντρική επιλογή στον τομέα «πρόληψη».
Στην πρόληψη περιλαμβάνονται και μέτρα που θα ληφθούν, όπως τα προγράμματα δωρεάν προληπτικών εξετάσεων και τη συνακόλουθη ενημέρωση των πολιτών μέσω SMS για την ανάγκη να πραγματοποιούν προληπτικές εξετάσεις.
Πολύ πιο εκτεταμένη είναι η σχεδιαζόμενη κυβερνητική πολιτική στο κομμάτι της περίθαλψης. Εδώ προβλέπεται επίσπευση του ραντεβού με γιατρούς μέσα σε 24 ώρες ειδικά για ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, επέκταση της διάρκειας των επαναλαμβανόμενων συνταγών για τους χρονίως πάσχοντες, κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων για συγκεκριμένες ομάδες ασθενών κλπ. Αυτά τα μέτρα αφορούν κυρίως στην βελτίωση των συνθηκών για τους ασθενείς.
Υπάρχουν, όμως κι άλλα με σαφές οικονομικό αποτέλεσμα. Η καλύτερη διαχείριση της υγείας των πολιτών αλλά κι η αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών θα γίνεται ευκολότερη μέσα από το ατομικό ηλεκτρονικό ιστορικό υγείας καθενός και καθεμιάς ξεχωριστά. Χρήματα θα εξοικονομηθούν αλλά και η ταλαιπωρία των ασθενών θα μειωθεί με τη θεσμοθέτηση διαφανούς ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης των εισαγωγών στα νοσοκομεία, όπως και η ηλεκτρονική διακίνηση συνταγών και παραπεμπτικών. Παράλληλα αναμένεται να προωθηθεί η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα για αγορά ιατρικών πράξεων κι εξετάσεων χωρίς να επιβαρύνεται ο πολίτης.
Γιατί γίνονται όλα αυτά; Πίσω από τα -κατά προσέγγιση υπολογισμένα- οφέλη του προϋπολογισμού, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ποντάρει σε μια παράμετρο που μπορεί να του προσδώσει πρόσθετο πολιτικό κεφάλαιο και να οδηγήσει στην επιμήκυνση της κυβερνητικής του παρουσίας και στην εξασφάλιση χρονικού περιθωρίου για περισσότερες μεταρρυθμίσεις και πρόσθετες αλλαγές: Ο “κρυφός” άσσος του πρωθυπουργού είναι η αλλαγή της εικόνας που έχει διαχρονικά η κοινή γνώμη για το επίπεδο των υπηρεσιών υγείας στη σύγχρονη Ελλάδα.
Δηλαδή, ο Μητσοτάκης φιλοδοξεί πριν τις επόμενες εκλογές να έχει διαμορφωθεί ένας κοινός τόπος μεταξύ των Ελλήνων πολιτών ότι «οι συνθήκες στην υγεία έχουν βελτιωθεί αισθητά». Αυτό αναμένεται να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά, διότι η κατάσταση στην υγεία -κυρίως στο κομμάτι της περίθαλψης- επιδεινώνεται ως προς την διάσταση των κρατικών δομών, σε αντίθεση με το φιλότιμο των περισσοτέρων εργαζομένων στον συγκεκριμένο τομέα.
Αν η σημερινή εικόνα για την κατάσταση στη δημόσια υγεία αλλάξει, τότε τα οφέλη για την κυβέρνηση θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά.
Μένει να δούμε αν ο «κρυφός άσσος» του Μητσοτάκη στην υγεία, θα αποδώσει, πόσο και σε ποιο χρονικό ορίζοντα…