Του Κώστα Τσαούση

Αρκετούς μπορεί να ξενίσει η ιδιότητα που αναγράφεται στην επαγγελματική κάρτα του 43χρόνου Αθηναίου οικονομολόγου Επαμεινώνδα Φαρμάκη. Σύμβουλος Φιλάνθρωπων, σε απλά ελληνικά. Για την ακρίβεια του πράγματος ο κ. Φαρμάκης είναι επικεφαλής – με την διπλή ιδιότητα του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου-  της elpis, μιας εταιρείας που διεκδικεί επίζηλη θέση σε μια καινούργια δυναμική αγορά, εκείνης της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών σε φορείς  που εκπροσωπούν ανά τον κόσμο το πρόσωπο της νέας φιλανθρωπίας, είτε πρόκειται για ιδιώτες, είτε για εταιρείες.

Ο κ. Φαρμάκης αν και με οικονομικές σπουδές – με πτυχίο (BSc) από το Washington and Lee University και MBA/MSFS από το Georgetown University- δεν είναι ούτε νέο πρόσωπο στην συγκεκριμένη αγορά, αλλά ούτε και βρέθηκε τυχαία εκεί. Για δεκαπέντε γεμάτα χρόνια – από το 1997 έως και το 2012- υπήρξε  εκτελεστικός διευθυντής του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Σήμερα, εκτός από επικεφαλής της elpis είναι και διευθυντής του Προγράμματος Χρηματοδότησης ΜΚΟ, «Είμαστε όλοι Πολίτες» που υλοποιεί το Ίδρυμα Μποδοσάκη σε συνεργασία με τον Χρηματοδοτικό Μηχανισμό του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).  Το πιο σημαντικό πάντως στοιχείο στο βιογραφικό του είναι ότι διαθέτει εικοσαετή εμπειρία στη διάθεση δωρεών και τη διαχείριση φιλανθρωπικών προγραμμάτων κάτι που πολύ εύκολα για εκείνον μεταφράζεται και σε νούμερα. Πιο συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα έχει συνολικά διαχειριστεί δωρεές που ξεπερνούν το 1,1 δις ευρώ με αποδέκτες περισσότερες από 1.150 μη-κυβερνητικές οργανώσεις, στηρίζοντας 2.500 επιτυχημένα κοινωφελή προγράμματα σε περισσότερες από 100 χώρες παγκοσμίως.

Αλλά, ας επιστρέψουμε στην elpis, που είναι το όχημα για την επίτευξη των στόχων. Η συγκεκριμένη εταιρεία παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε δωρητές-φιλάνθρωπους από όλο τον κόσμο, βασισμένη στην πεποίθηση ότι «η διάθεση και αξιοποίηση ιδιωτικών πόρων για το κοινό καλό είναι κεντρικής σημασίας σε μια υγιή και δημοκρατική κοινωνία», ενώ  συνεργάζεται με ιδιώτες, φιλανθρωπικά ιδρύματα και εταιρείες προκειμένου να σχεδιάσει και να υλοποιήσει αποτελεσματικές στρατηγικές φιλανθρωπίας, με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Οι τομείς της δραστηριοποίησης της είναι: η εκπαίδευση, η κοινωνική πρόνοια, η υγεία και η επιστήμη, το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ανάπτυξη ικανοτήτων (capacity building), η τέχνη και ο πολιτισμός καθώς και το ευρύ φάσμα των ανθρωπιστικών επιστημών.

Το πρόσωπο αλλά και οι δραστηριότητες του κ. Φαρμάκη ήρθαν στο φώς της επικαιρότητας με αφορμή μια ημερίδα η εμβέλεια της οποίας λόγω θεματολογίας αλλά και λόγω των συμμετοχών ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα. Πρόκειται για μια ημερίδα με βασικό θέμα την  Δημιουργική Οικονομία – στις 18 Οκτωβρίου 2014 στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης.  Ο λόγος που ο κ. Φαρμάκης και η elpis ανέλαβαν τη διοργάνωση αυτής της διεθνούς ημερίδας είναι η πίστη τους ότι «η Δημιουργική Οικονομία (η οποία μαζί με τις δημιουργικές τέχνες συμπεριλαμβάνει τον τουρισμό και τον αθλητισμό) είναι απ’ τους λίγους τομείς που μπορούν να συμβάλλουν στην οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδος».  Ο στόχος μας, όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές της, είναι με αυτή την εκδήλωση  να ξεκινήσει μια ουσιαστική συζήτηση και ένας διάλογος για το θέμα.  

Η ημερίδα συμπίπτει με την μετάφραση στα ελληνικά ενός πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου των Φελίπε Μπουιτράγκο Ρεστρέπο και Ιβάν Ντούκε Μάρκες «Η Πορτοκαλί Οικονομία. Μια διαρκής ευκαιρία». Στο πρόλογο της έκδοσης – η έκδοση είναι διαθέσιμη στα ελληνικά (μετάφραση Κέλλυ Σαμιώτου) εδώ: http://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/3659/BID_The_Orange_Economy%20Final.pdf.pdf?sequence=13,
ο κ. Φαρμάκης γράφει:  «Εσείς γνωρίζετε:• Πόσες ώρες περνάμε καθημερινά μπροστά από μια οθόνη (PC, laptop, tablet, mobile);
• Πόσα βίντεο ανεβαίνουν ετησίως στο YouTube;
• Πόσοι άνθρωποι ταξιδεύουν σε άλλες χώρες για
τουρισμό;
• Πόσοι εργαζόμενοι απασχολούνται στο σχεδιασμό video
games;
• Πόσα κινηματογραφικά εισιτήρια κόβονται ετησίως;
• Πόσες πατέντες κατοχυρώνονται κάθε χρόνο;
• Πόσοι τηλεθεατές παρακολουθούν το Μουντιάλ;

Έχετε αναλογιστεί την οικονομική αποτίμηση όλων αυτών και τη συμβολή τους στην παγκόσμια και εθνική οικονομία; Το εγχειρίδιο που μόλις ξεκινάτε έχει σκοπό να αναδείξει τη σημασία της «Δημιουργικής Βιομηχανίας» για την Οικονομία, την Ανάπτυξη και την Κοινωνική Συνοχή και να μας διαφωτίσει για το πέρασμα από την Οικονομία της Γνώσης (Knowledge Economy) στην Οικονομία της Δημιουργίας (Creative Economy).

Η έρευνα αυτή που διεξήχθη στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική ευελπιστούμε ότι θα αποτελέσει το εφαλτήριο για τη συζήτηση, έρευνα και καταγραφή των σχετικών στοιχείων και στην Ελλάδα, μια χώρα που έχει να ωφεληθεί τα μέγιστα τα επόμενα χρόνια, από την ανάπτυξη του τομέα της «Δημιουργικής Βιομηχανίας».