του Αργύρη Παπαστάθη
Νέες αποστάσεις από το αφήγημα Μαξίμου για οριστικό γύρισμα σελίδας μετά τις 28 Αυγούστου που λήγει το τρίτο μνημόνιο πήρε μιλώντας στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, αποκαλύπτοντας ότι ουρές της 4ης αξιολόγησης, όπως π.χ. το Ελληνικό, θα ενταχθούν στο ασαφές ακόμη σχήμα του προγράμματος μετα-μνημονιακής εποπτείας.
«Το βασικό που συζητιέται είναι να έχουμε ένα πρόγραμμα μεταμνημονιακής παρακολούθησης με κορμό τα πράγματα που ήδη συμφωνήσαμε με τους θεσμούς και δεν μπορούν να τελειώσουν για τεχνικούς λόγους μέχρι τις 28 Αυγούστου που τελειώνει το πρόγραμμα» είπε o Yπουργός. Παραλλήλως ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Γιώργoς Χουλιαράκης ετοιμάζεται να δικαιολογήσει στο Euro Working Group της Πέμπτης πώς από τα 88 προαπαιτούμενα έχoυν ολοκληρωθεί μόλις 12. Κυρίως όμως αναμένεται να μετρήσει τη θερμοκρασία των αντιδράσεων των Ευρωπαίων για την επιδίωξη της κυβέρνησης να μη συμπεριληφθούν στο «ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο» που θα παρουσιάσει ο κ. Τσακαλώτος στο Eurogroup της 27ης Απριλίου οι περικοπές ως 18% σε κύριες και επικουρικές συντάξεις τις οποίες έχουν ήδη ψηφίσει ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ στη Βουλή με εφαρμογή από 1.1.2019.
Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά…
Οι καθυστερήσεις
Όπως αποκάλυψε ο κ. Τσακαλώτος ορισμένα θέματα όπως η άδεια για το Καζίνο στο Ελληνικό (που θα ολοκληρώσει την παραχώρηση και θα φέρει λεφτά στα ταμεία), η τοποθέτηση τομεαρχών στο Δημόσιο και το Κτηματολόγιο μετατίθενται με τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών στο μεταμνημονιακό πρόγραμμα εποπτείας. Αυτά αν όλα πάνε καλά και δεν προστεθούν οι καθυστερήσεις γύρω από την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε Φλώρινα και Μεγαλόπολη, τις αντικειμενικές αξίες και τις υπόλοιπες ιδιωτικοποιήσεις.
Για το ενδεχόμενο επιπλέον δεσμεύσεων που είναι πιθανό να συνδεθούν με την ελάφρυνση του χρέους ο κ. Τσακαλώτος εμφανίζεται επιφυλακτικός και τηρεί στάση αναμονής: «Συζητώντας για τη μεταμνημονιακή παρακολούθηση, είναι προφανές ότι μερικές χώρες μας εμπιστεύονται λιγότερο και θα θέλανε κάποια conditionality (κάποιους όρους). Το πώς θα τηρούνται σε σχέση με το χρέος δεν έχει συζητηθεί ούτε και το πόσο αυστηροί θα είναι οι όροι» είπε.
Κρας τεστ για τις συντάξεις
Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση ρίχνει το βάρος της στην προσπάθεια αναβολής κατά ένα έτος των ψηφισμένων περικοπών στις συντάξεις που είναι προγραμματισμένες να ενεργοποιηθούν την 1.1.2019 ώστε να τις βρει μπροστά της η νέα κυβέρνηση η οποία θα προκύψει από τις επόμενες εθνικές εκλογές.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, μελετάται σοβαρά η σκέψη να μην συμπεριληφθούν οι περικοπές στο λεγόμενο «ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο» που θα παρουσιαστεί στο Eurogroup της 27ης Απριλίου στη Σόφια από τον κ. Τσακαλώτο. Μια πρώτη γεύση για τις διαθέσεις των Ευρωπαίων πάνω στο θέμα αυτό θα λάβει ο κ. Χουλιαράκης στο Euro Working Group της Πέμπτης.
Το Μαξίμου και η οδός Νίκης συμφωνούν ότι η εφαρμογή αυτών των περικοπών, που φτάνουν ακόμη και στο 18% για συνταξιούχους των 1.000 και κάτι ευρώ, θα είναι πολιτικά καταστροφική για την κυβέρνηση αν οι εκλογές γίνουν μαζί με τις Ευρωεκλογές, στις 26 Μαΐου 2019, ή ακόμη και τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο του 2019.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το θέμα θα τεθεί στις κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς στον Μάιο.
Τι απαντούν οι Θεσμοί
Για την ώρα οι Θεσμοί δεν φαίνεται να έχουν ενιαία γραμμή ενώ ακόμη και στο εσωτερικό της Κομισιόν καταγράφονται διαφορετικές αποχρώσεις.
Ας δούμε κάθε πλευρά:
-Στο επίπεδο της Κομισιόν ο κ. Μοσκοβισί φροντίζει στις δημόσιες δηλώσεις του (πολλώ μάλλον στις επαφές του με την κυβέρνηση) να αφήνει ανοιχτό το θέμα ιδίως σε περίπτωση που αποχωρήσει από το πρόγραμμα το ΔΝΤ το οποίο και απαίτησε το συγκεκριμένο πακέτο μέτρων το οποίο ψήφισε η Βουλή το 2017.
Αυτή η γραμμή κυριάρχησε τους χειμερινούς μήνες στις Βρυξέλλες ωστόσο άρχισε να μετριάζεται μετά το σχηματισμό της Γερμανικής κυβέρνησης. Οι ριπές ψυχρού κλίματος ως προς αυτό το ενδεχόμενο άρχισαν να (κατα)φτάνουν στον κ. Μοσκοβισί μέσω του περιβάλλοντος Γιούνκερ.
Όπως εξηγεί στέλεχος της Κομισιόν που γνωρίζει καλά τις τελευταίες εξελίξεις, «ένα από τα πρώτα μηνύματα που έστειλε το Βερολίνο στα κεντρικά των Βρυξελλών είναι η ρήτρα μη αντιστρεψιμότητας των μεταρρυθμίσεων η οποία θα πρέπει να διέπει το καθεστώς μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος», άρα και το «ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο».
Αυτό σημαίνει ότι τα ψηφισμένα μέτρα για τις συντάξεις (1.1.2019) και το αφορολόγητο (1.1.2020) δεν πρέπει στην περίπτωση αυτή να «ξηλωθούν». Μπορούν άραγε να αναβληθούν; «Εκεί θα παιχτεί το παιχνίδι» λένε κυβερνητικές πηγές που αισιοδοξούν ότι «το πράγμα παίζεται».
-Από την άλλη πλευρά αρνητικά σήματα λαμβάνονται από τις τάξεις των τριών υπόλοιπων «παικτών» του κουαρτέτου. Για παράδειγμα ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ, ο οποίος διατηρεί άριστες σχέσεις με το Βερολίνο, ξεκαθάρισε μιλώντας στο «Πρώτο Θέμα» τον Μάρτιο ότι η συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση πρέπει να εφαρμοστεί. Το ίδιο κλίμα μεταδίδουν πηγές της ΕΚΤ και του ΔΝΤ.
Κοντολογίς το πρόβλημα για το Μαξίμου είναι πως «ακόμη κι αν ο Επίτροπος Μοσκοβισί θέλει να βοηθήσει την κυβέρνηση να περάσει το βάρος στους επόμενους, ο λόγος του δεν είναι σίγουρο ότι περνάει στο Eurogroup» σχολιάζει στο newmoney.gr διπλωματικός παράγοντας. Και όπως έχει δείξει η εμπειρία από το 2010 και μετά, οι κρίσιμες αποφάσεις λαμβάνονται στο Eurogroup και οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν τις εξελίξεις είναι η Γερμανία και οι φιλικές προς αυτή χώρες: Ολλανδία, Αυστρία και χώρες της Βαλτικής.