Με θετικό πρόσημο έκλεισαν οι αεροπορικές και οι οδικές αφίξεις στη χώρα μας για το μήνα Σεπτέμβριο- ο οποίος «σηματοδοτήθηκε» από την κατάρρευση του ταξιδιωτικού κολοσσού της Thomas Cook, με το Ελ. Βενιζέλος να σώζει την …παρτίδα για τα ελληνικά αεροδρόμια και τους Βαλκάνιους να σώζουν αντίστοιχα την παρτίδα για τον οδικό τουρισμό.
Σε επίπεδο εννιαμήνου, αύξηση σημειώνουν οι αεροπορικές αφίξεις μείωση ωστόσο οι οδικές, αν και η «ψαλίδα» από το ξεκίνημα της χρονιάς έχει κλείσει σε μεγάλο βαθμό. Τα στοιχεία προκύπτουν από την επεξεργασία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETE).
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από τα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις που κατεγράφησαν τον Σεπτέμβριο του 2019, ήταν αυξημένες κατά 1,3% ή επιπλέον 39 χιλιάδες. σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2018, ενώ συνολικά καταγράφηκαν 3,1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις.
Η αύξηση αυτή προέκυψε κατά κύριο λόγο στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, όπου παρουσιάστηκε η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές (12%). Τα περιφερειακά αεροδρόμια, τον Σεπτέμβριο του 2019, παρουσίασαν μείωση 1,7% ή αλλιώς κατά 40 χιλ. επιβάτες, καταγράφοντας 2,3 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις.
Για την περίοδο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου , καταγράφηκαν 18,8 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση 3,3% (+596 χιλ. επιβάτες).
-Στην Αθήνα, την εξεταζόμενη περίοδο, καταγράφονται 5,2 εκατ. αφίξεις (+11,8%/)
-Στη Θεσσαλονίκη 1,9 εκατ. (+6,9%) και
-Στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων 13,7 εκατ. (+0,4%)
Οι οδικές αφίξεις
Την ίδια στιγμή, sυνεχίστηκε η αύξηση των οδικών αφίξεων και το Σεπτέμβριο του 2019 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι: καταγράφηκαν επιπλέον +99 χιλ. οδικές αφίξεις (+6,6%), καθώς η πλειονότητα των μεθοριακών σταθμών παρουσίασε αύξηση, και το σύνολο ανήλθε στα 1,6 εκατ. Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτέμβριου του 2019, καταγράφηκαν 10,3 εκατ. οδικές αφίξεις, παρουσιάζοντας μείωση -1,6%/-169 χιλ. επιβάτες.
O προγραμματισμός των αεροπορικών
Το INSETE κάνει ιδιαίτερη αναφορά και στον προγραμματισμό των αεροπορικών για το 2019, με βάση τα στοιχεία από τα μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια (δεν περιλαμβάνεται η Αθήνα). Όπως διαπιστώνεται, σε σχέση με τον αντίστοιχο προγραμματισμό του 2018, για το 2019 παρατηρείται μείωση των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό κατά -5,9% ή σχεδόν 1 εκατ. θέσεις στο σύνολο της σεζόν. Αναλυτικότερα, για την περίοδο Μαρτίου-Σεπτεμβρίου η μείωση ήταν -5,8% ή -899 χιλ. με μοναδικό μήνα κατά τον οποίο παρατηρήθηκε αύξηση τον Απρίλιο (+7,1% ή +51 χιλ. θέσεις). Τον Οκτώβριο τoυ 2019, η πλειοψηφία των αεροδρομίων καταγράφει μείωση 7,1% με λιγότερες 113 χιλ. θέσεις.
Ειδικότερα, στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζεται η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές που ανέρχεται σε -11,9% ή -26 χιλ. θέσεις ενώ στη Σκιάθο εμφανίζεται η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση με -48%/-2 χιλ.. Αξίζει να αναφερθεί εδώ το νησί είχε μεγάλη «εξάρτηση» από την Thomas Cook κι ενδεικτικά ποσοστό κοντά στο 35%- 40% των αεροπορικών θέσεων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της τοπικής Ενωσης Ξενοδόχων ήταν μέσω του ιστορικού ταξιδιωτικού οργανισμού.