Σήμερα ή το πολύ αύριο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νέο φορολογικό νομοσχέδιο με διατάξεις – κίνητρα που στοχεύουν στην προσέλκυση των συνταξιούχων του εξωτερικού (η επέκταση του προγράμματος non-dom) αλλά και των εργαζομένων που γίνονται… «συμμέτοχοι» στις επιχειρήσεις τους.
Για μεν τους συνταξιούχους των ξενών ασφαλιστικών ταμείων θα προβλέπεται χαμηλή φορολόγηση άπαξ αυτοτελής 7% στην σύνταξης η τις αποταμιεύσεις που θα φέρουν, εφόσον αποφασίσουν να εγκατασταθούν μόνιμα στην χώρα μας. Για δε τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, θα προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση 15% στις μετοχές που τους έχουν παραχωρηθεί δωρεάν καθώς, θα λογίζονται ως «υπεραξία» και όχι ως μέρος του βασικού τους εισοδήματος Ειδικότερα:
«Εύποροι συνταξιούχοι»: Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών στοχεύει σε όσους συνταξιοδοτήθηκαν από το ιδιωτικό τομέα, διαμένουν σε χώρες του εξωτερικού (το Non – Dom αφορά στο παγκόσμιο εισόδημα) και επιθυμούν να μεταφέρουν την φυσική και κατά συνέπεια φορολογική έδρα τους στην Ελλάδα. Το σχέδιο προβλέπει αυτοτελή χαμηλή φορολόγηση τους με 7% σε συνδυασμό με 6ετή (όπως αναφέρουν οι πληροφορίες) φορολογική απαλλαγή για τα εισοδήματά τους. Δηλαδή τη σύνταξη ή οποιαδήποτε άλλα έσοδα μπορεί να έχουν από ακίνητα, ακόμα και υπεραξίες από μετοχές οπουδήποτε στον κόσμο. Θα προβλέπονται και άλλα φορολογικά κίνητρα στην περίπτωση που οι συνταξιούχοι αποφασίσουν να αγοράσουν κάποιο ακίνητα ή επενδύσουν τα χρήματα τους π.χ. σε ομόλογα του δημοσίου.
Η ευνοϊκή ρύθμιση εφαρμόζεται κυρίως για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, καθώς οι συνταξιούχοι δημοσίου κατά κανόνα φορολογούνται στη χώρα τους. Σε κάθε περίπτωση θα τηρηθούν οι συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας. Oι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών συνέστησαν ως κατάλληλο μοντέλο το ιταλικό αφού προηγουμένως εξέτασαν αυτά που χρησιμοποίησαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Μάλτα, Κύπρος, Πορτογαλία). Η Ιταλία υιοθέτησε πρόσφατα ακόμα ένα ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού που είναι συνταξιούχοι ξένων ασφαλιστικών ταμείων. Το καθεστώς αυτό αφορά τη μετεγκατάσταση στη Νότια Ιταλία και προϋποθέτει ο ενδιαφερόμενος να μην ήταν φορολογικός κάτοικος Ιταλίας τα τελευταία 5 χρόνια και να εγκατασταθεί σε ιταλικό δήμο με λιγότερους από 20.000 κατοίκους στη Νότια Ιταλία (Σικελία, Καλαβρία, Σαρδηνία, Καμπανία κ.λπ.).
Δυνατότητα ένταξης σε αυτό το σχήμα έχουν μόνο για διάστημα έως 6 ετών κάτοικοι χωρών που έχουν υπογράψει συμφωνία διοικητικής συνεργασίας με την Ιταλία. Το σχήμα προβλέπει οριζόντιο φορολογικό συντελεστή 7% επί του εισοδήματος που αποκτήθηκε στο εξωτερικό, ο οποίος καταβάλλεται εφάπαξ έως τις 30 Ιουνίου κάθε χρόνου.
Φορολόγηση δωρεάν μετοχών: Με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου επεκτείνεται και στις στις δωρεάν μετοχές που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι από τις επιχειρήσεις η αυτοτελής φορολόγηση 15% που ήδη ισχύει στην φορολόγηση των δικαιωμάτων προαίρεσης μετοχών (τα stock options).
Σύμφωνα με το συγκεκριμένο καθεστώς (που ισχύει από τον περασμένο Δεκέμβριο για τις παροχές σε είδος) εφόσον διακρατηθούν οι μετοχές που αποκτώνται για διάστημα μεγαλύτερο των 24 μηνών, ή 36 μηνών υπο ειδικότερους όρους, τότε φορολογούνται ως υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, με συντελεστή 15% και 5% για τίτλους νεοσύστατων επιχειρήσεων κατά περίπτωση. Δηλαδή με την διάταξη που εισάγεται με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο επεκτείνεται το παραπάνω καθεστώς και στα προγράμματα διάθεσης δωρεάν μετόχων.
Οι συγκεκριμένες μετοχές, δηλαδή, δεν θα φορολογούνται με τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος άλλα με τον φόρο υπεραξίας 15%. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν πως η ευνοϊκή αυτή φορολογική ρύθμιση θα αποτελέσει ένα σημαντικό κίνητρο για να μεταφέρουν στην Ελλάδα στελέχη τους που σήμερα απασχολούνται σε γειτονικές χώρες, με ευνοϊκότερο καθεστώς φορολόγησης.
Ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών: Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου αφορά στην ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία, οδηγιών της Ε.Ε. φορολογικού και τελωνειακού περιεχομένου, που αφορούν μεταξύ άλλων τους μηχανισμούς επίλυσης διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της φορολογίας σχετικά με δηλωτέες διασυνοριακές ρυθμίσεις.