search icon

Οικονομία

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η χασούρα στις συγκοινωνίες

Τουλάχιστον τρεις μήνες αναμονής θα χρειαστεί το επιβατικό κοινό για να χρησιμοποιήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες.

της Μαριάννας Τζάννε

Τουλάχιστον τρεις μήνες αναμονής θα χρειαστεί το επιβατικό κοινό για να χρησιμοποιήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες. Η αναδίπλωση του ΟΑΣΑ (αρχικά το ηλεκτρονικό εισιτήριο ήταν προγραμματισμένο να κυκλοφορήσει εντός του μήνα) παρατείνει το χάος που επικρατεί στις συγκοινωνίες καθώς η αναβολή της εφαρμογής του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου λόγω τεχνικών δυσχερειών, αναμένεται να επιβαρύνει περεταίρω τα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων.

Ο λόγος είναι ότι οι έλεγχοι είναι πλέον σχεδόν ανύπαρκτοι στα μέσα μεταφοράς, γεγονός που συντηρεί και διευρύνει τα φαινόμενα της εισιτηριοδιαφυγής, γονατίζοντας τα έσοδα των εταιρειών μεταφορικού έργου που εκτιμάται ότι χάνουν ετησίως πάνω από 40 εκατ. ευρώ.

Ο ΟΑΣΑ έχει στηρίξει όλες τις ελπίδες του για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος στην υιοθέτηση του νέου συστήματος. Ωστόσο οι καθυστερήσεις που οφείλονται στην εγκατάσταση του εξοπλισμού, μεγενθύνουν το πρόβλημα. Κατά την περσινή χρονιά, τα έσοδα του ΟΑΣΑ σημείωσαν μία από τις χειρότερες επιδόσεις καθώς έφτασαν τον περασμένο Μάρτιο να κατρακυλούν πάνω από 30%.

Η εικόνα δεν αναμένεται αλλάξει ούτε την τρέχουσα περίοδο καθώς το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα τεθεί σε εφαρμογή τον προσεχή Απρίλιο. Επιπλέον το γεγονός ότι δεν θα «εξαφανίσει» τα χάρτινα εισιτήρια που θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην αγορά μέχρι να εξοικειωθεί με το νέο σύστημα κομίστρου το επιβατικό κοινό, ενισχύουν τις εκτιμήσεις ότι θα χαθεί για τις συγκοινωνίες τουλάχιστον άλλο ένα εξάμηνο. Την ίδια στιγμή, το ηλεκτρονικό εισιτήριο γεννά και θέματα συμβατότητας των συστημάτων των συγκοινωνιακών παρόχων.

Πρόσφατα, δημοσιεύτηκε απόφαση διοικητικού συμβουλίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Διαύγεια σύμφωνα με την οποία, η εταιρεία σιδηροδρομικού έργου ζητά την διαλειτουργικότητα των συστημάτων των μέσων μεταφοράς. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκει να έχει πρόσβαση στο κέντρο δεδομένων του ΟΑΣΑ προκειμένου να αντλεί στοιχεία για τους επιβάτες που διακινούνται με τα δικά της μέσα και να έχει πλήρη εικόνα και για τα έσοδά της. Ωστόσο, ο ΟΑΣΑ αρνείται να της χορηγήσει ένα τέτοιο προνόμιο, επικαλούμενος θέματα ασφαλείας καθώς στο σύστημα έχει πρόσβαση μόνο ο ανάδοχος του έργου.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητά επίσης αφού διασφαλιστεί η κατανομή εσόδων να μπορούν τα ίδια εισιτήρια να χρησιμοποιηθούν από τους επιβάτες τόσο στα μέσα του ΟΑΣΑ όσο και στα μέσα του σιδηροδρόμου και του προαστιακού. Σε διαφορετική περίπτωση, θα χρειαστεί βάσει της απόφασης ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΑΣΑ να συναποφασίσουν μία λύση για τους 4 κοινούς σταθμούς (Παλλήνη – Κάντζα – Κορωπί – Αεροδρόμιο) του αστικού ιστού, η οποία επί του παρόντος δεν έχει βρεθεί.

Με βάση τα αρχικά πλάνα, η λειτουργία του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου θα ξεκινούσε από τα λεωφορεία, τα τρόλει και τον ηλεκτρικό μέσα στο Γενάρη. Για τον Ιούλιο προγραμματιζόταν η εφαρμογή του ηλεκτρονικού κομίστρου σε μετρό και προαστιακό λόγω των ιδιαιτεροτήτων των μέσων αυτών και των δυσκολιών για την εγκατάσταση του συστήματος χωρίς να επηρεάζεται η ασφάλεια. Με τον νεότερο πλάνο, το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα εφαρμοστεί την Άνοιξη και θα περιλαμβάνει δύο κατηγορίες εισιτηρίων. Η πρώτη, θα έχει χάρτινη μορφή, θα είναι χωρίς επαφή και θα λέγεται πολλαπλό.

Θα περιέχει από 1 έως 10 διαδρομές αλλά δεν θα είναι επαναφορτιζόμενο. Η δεύτερη, θα έχει την μορφή πιστωτικής κάρτας και θα μπορεί να επανατροφοδοτείται ηλεκτρονικά μέσω Ίντερνετ, μέσα από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΑ και σε περισσότερα από 1.500 σημεία πώλησης στα περίπτερα.

Το εισιτήριο αυτό θα είναι προσωποποιημένο καθώς θα φέρει την φωτογραφία του κατόχου του και θα αντικαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και τα ελευθέρας ή τις εκπτώσεις που έχουν ορισμένες κατηγορίες πολιτών όπως οι άνεργοι, οι φαντάροι, οι αστυνομικοί κ.α. Μάλιστα το σύστημα έχει προβλέψει και τον ηλεκτρονικό τρόπο με τον οποίο θα επικαιροποιούνται τα δεδομένα του, καθώς εάν για παράδειγμα πάψει κάποιος να έχει κάρτα ανεργίας, ο ΟΑΕΔ θα μπορεί να ενημερώσει τις σχετικές λίστες που τηρεί ο ΟΑΣΑ με στοιχεία των συναρμόδιων υπουργείων ώστε ο συγκεκριμένος επιβάτης να αφαιρείται από την λίστα.

Exit mobile version