Ελπίδες για συνέχιση και τον Σεπτέμβριο της ανοδικής πορείας των τουριστικών εσόδων, με μεγαλύτερο ρεκόρ και από εκείνο του 2019 ενδεχομένως, εκφράζουν στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Ωστόσο τα 4 στα 5 ευρώ που φέρνει (επιπλέον) ο Τουρισμός από το εξωτερικό, χάνονται αυτομάτως γιατί φεύγουν από τη χώρα για να πληρώσουμε πανάκριβο φυσικό αέριο και καύσιμα!
Και μπορεί τον μήνα Αύγουστο εισπρακτικά η χώρα να άγγιξε τα έσοδα που είχε και στο «χρυσό» για τον Τουρισμό 2019 (ξεπερνώντας και τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ) αλλά συνολικά στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου, οι τιμές των καυσίμων «καίνε» ως τώρα τα 4/5 από τα υπερέσοδα από τον Τουρισμό. Και έτσι το τελικό όφελος δεν είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνο το 2021, όπου ο Τουρισμός υπολειτουργούσε λόγω πανδημίας.
Τα δεδομένα
Με βάση τα στοιχεία Ισοζυγίου πληρωμών για το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, όπως ανακοινώνονται από Τράπεζα της Ελλάδος και ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται η εξής εικόνα:
1. Τουρισμός: πενταπλάσια τα έσοδα
Το 2020 που ήταν «κλειστός» ο Τουρισμός λόγω του παγκόσμιου lockdown, στο οκτάμηνο η χώρα μπόρεσε και εισέπραξε τουριστικό συνάλλαγμα μόλις 2,8 δισ. ευρώ. Το 2021 που ήταν «μισάνοικτος» εισέπραξε 6,6 δισ. ευρώ. Και φέτος 12,75 δισ. ευρώ έως τώρα. Συνολικά δηλαδή τα έσοδα 4πλασιάστηκαν.
Την ίδια στιγμή όμως, το 2020 ελάχιστοι Έλληνες τουρίστες έκαναν ταξίδια εκτός Ελλάδος και άφησαν στο εξωτερικό μόλις 607 εκατ. ευρώ . Το 2021 ήταν ακόμα πιο επιφυλακτικοί σε ταξίδια και άφησαν λιγότερα (592 εκατ. ευρώ) αλλά φέτος έχουν ως τώρα ξοδέψει ήδη τα διπλάσια (1,29 δισ. ευρώ)
Αυτό σημαίνει ότι καθαρά έσοδα που «έμειναν» ανά έτος στη χώρα από τον Τουρισμό, ήταν:
- 2,185 δισ. ευρώ το 2020
- 6,045 δισ. ευρώ το 2021
- 11,45 δισ. ευρώ το 2022
Δηλαδή τα έσοδα πενταπλασιάστηκαν φέτος έναντι του 2020 και διπλασιάστηκαν σε σχέση με πέρυσι.
2. Καύσιμα και Ενέργεια: τριπλάσια τα έξοδα
Παρατηρώντας όμως και τι χάνει η χώρα από το ισοζύγιο καυσίμων στα τρία αυτά χρόνια της μεγάλης κρίσης, καταγράφεται η επίπτωση από την εκρηκτική άνοδο του κόστους για εισαγωγή φυσικού αερίου πρωτίστως, για ανάγκες ηλεκτρικού ρεύματος και θέρμανσης:
- το 2020 έλλειμμα καυσίμων ήταν 2,625 δισ. ευρώ. «Κατάπιε» δηλαδή καθ’ ολοκληρίαν τα (πενιχρά) έσοδα από τον Τουρισμό της χρονιάς εκείνης. Το μηδενικό καθαρό όφελος από τον Τουρισμό αποτυπώθηκε σε ύφεση 10% τη χρονιά εκείνη. Ωστόσο και οι διεθνείς τιμές στις οποίες αγόραζε η χώρα φυσικό αέριο και λοιπά καύσιμα, είχαν κατρακυλήσει σε πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα.
- το 2021 οι τιμές καυσίμων ανεβαίνουν και το έλλειμμα καυσίμων αυξάνεται αισθητά στα 3,056 δισ. ευρώ. Εξανέμισαν όμως έτσι και τα μισά έσοδα από τον περιορισμένο τουρισμό της χρονιάς εκείνης. Άρα για τη χώρα (αφού τα 3 από τα 6 δισ. του Τουρισμού “έφυγαν” στο εξωτερικό για εισαγωγές καυσίμων) το όφελος που της απέμεινε ήταν 3 δισ. ευρώ.
- το 2022 το έλλειμμα καυσίμων εκτοξεύτηκε (όπως και οι τιμές Ενέργειας) στα 7,385 δισ. ευρώ, διπλάσιο και τριπλάσιο δηλαδή από πέρυσι και πρόπερσι. Τα 7,4 δισ. αντιστοιχούν στο 66% (ή στα 2/3) των καθαρών εσόδων (11,4 δισ. ευρώ) από τον Τουρισμό.
Με άλλα λόγια, μετά την εξαγωγή συναλλάγματος για καύσιμα 7,4 δισ. από τα 11,4 δισ, που απέφερε ως τώρα ο Τουρισμός, το όφελος που απομένει στη χώρα προς το παρόν για φέτος είναι μόλις 4 δισ. ευρώ –και πολύ κοντά στα 3 δισ. του 2021.
Ακόμα χειρότερα, συγκρίνοντας την αύξηση του ελλείμματος καυσίμων φέτος έναντι του πλεονάσματος των Τουριστικών εσόδων, αποκαλύπτεται ότι:
- το έλλειμμα καυσίμων αυξήθηκε κατά 4 δισ. ευρώ (από τα 3 δισ. το 2021 στα 7,3 δισ. το 2022)
- το πλεόνασμα τουριστικού πλεονάσματος αυξήθηκε κατά 5 δισ. ευρώ (από τα 6,045 το 2021 στα 11,45 δισ. ευρώ το 2022)
Συνεπώς οι αυξήσεις τιμών στα καύσιμα ακύρωσαν σχεδόν κατά τα 4/5 το όφελος από την αύξηση του Τουρισμού στη χώρα μας. Και καθώς τον χειμώνα οι ενεργειακές ανάγκες συνεχίζουν και αυξάνονται –άρα και η αφαίμαξη για εισαγωγές καυσίμων- στο οικονομικό επιτελείο θεωρούν στρατηγικής και ζωτικής σημασίας να συνεχίσουν να αυξάνονται και οι τουριστικές εισπράξεις -παράλληλα βεβαίως και με μέτρα περιορισμού της κατανάλωσης Ενέργειας.
Αλλιώς το έως τώρα καθαρό όφελος ίσως «εξαερωθεί» εξαιτίας των τιμών του φυσικού αερίου, απειλώντας με οικονομική καταστροφή την Ελλάδα, αντίστοιχη εκείνης του 2021 ή και του 2020 ακόμα –όταν λόγω πανδημίας η χώρα (επι-) ζούσε χωρίς να υπάρχει Τουρισμός.