© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η Νέα Δημοκρατία θα εφαρμόσει ως κυβέρνηση όχι μόνο όσα υπόσχεται, αλλά ακόμα περισσότερα θετικά μέτρα, προαναγγέλλει σε συνέντευξή του o πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών και υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας με τη Νέα Δημοκρατία, Θεόδωρος Σκυλακάκης. Δηλώνει ότι η κατάσταση στην οικονομία θα βελτιωθεί περαιτέρω «και αυτό θα γίνει αισθητό σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις». Περιγράφει το σχέδιο για να φτάσουν οι επενδύσεις στο 22% του ΑΕΠ (δηλαδή 120% πιο ψηλά από όσο ήταν το 2019 και 50% πάνω από όσο είναι σήμερα), καθώς και σειρά μέτρων κατά της φοροδιαφυγής. Οπως τονίζει, μείωση της φορολογίας και κοινωνικό κράτος θα είναι οι δύο βασικές προτεραιότητες της Νέας Δημοκρατίας.
– Μήπως το Σύμφωνο Σταθερότητας και οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες βάλουν τελικά «κόφτη» σ’ αυτά που υπόσχεστε προεκλογικά;
Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι! Το πρόγραμμα διακυβέρνησης της Ν.Δ. για την τετραετία 2023-2027 είναι πλήρως κοστολογημένο, ανέρχεται σε 9,1 δισ. ευρώ συνολικά και είναι απολύτως ρεαλιστικό. Βρίσκεται σε συμφωνία με τον δημοσιονομικό χώρο που είναι διαθέσιμος στο Εθνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας. Δεν έχει καμία σχέση με τα προγράμματα του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, τα οποία, μη ανταποκρινόμενα στην πραγματικότητα, απορρίφθηκαν από τον ελληνικό λαό στις εκλογές της 21ης Μαΐου. Ο ΣΥΡΙΖΑ τάζει μέτρα δεκάδων δισ. ευρώ χωρίς να υπάρχουν αυτά τα χρήματα. Το δε πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, άνευ κοστολόγησης, μοιάζει με έκθεση ιδεών. Αντιθέτως, το πρόγραμμα διακυβέρνησης που προτείνει η Ν.Δ. περιλαμβάνει, επί της ουσίας, τα μέτρα που θα υλοποιήσουμε κατ’ ελάχιστον! Εχοντας περάσει από τη θέση ευθύνης για τη δημοσιονομική πολιτική της χώρας, εκτιμώ ότι με τη δυναμική που απέκτησε η Ελλάδα την προηγούμενη τετραετία, χάρη στις πολιτικές και στις μεταρρυθμίσεις που εφαρμόσαμε, οδεύει πλέον προς αλλαγή πίστας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι πετύχαμε: ρυθμό ανάπτυξης πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σημαντική αύξηση των επενδύσεων, μείωση των επιτοκίων των ομολόγων, μείωση του δημοσίου χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ, πρωτογενές πλεόνασμα νωρίτερα του αναμενομένου κ.ά. Αυτές οι εντυπωσιακές επιδόσεις -και μάλιστα εν μέσω πρωτοφανών κρίσεων- αποτελούν τις εγγυήσεις πως με τη Ν.Δ. στο τιμόνι της χώρας η εικόνα της οικονομίας θα βελτιωθεί περαιτέρω – και αυτό θα γίνει αισθητό σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
– Στη φορολογία, πέρα από τη λογική των μέτρων, υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης μετά και από τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους τζίρους και τις δαπάνες των αυτοαπασχολούμενων. Σε ποια κατεύθυνση πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει γενικά η φορολόγηση των επαγγελματιών;
Την τετραετία 2019-2023 της διακυβέρνησής μας θέσαμε τις βάσεις για την επίτευξη ενός μεγάλου στόχου, αυτού της μαζικής αλλαγής φορολογικής συμπεριφοράς. Εγιναν αξιοσημείωτα βήματα αναφορικά με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, την ψηφιοποίηση των συστημάτων και κυρίως τον τερματισμό της υπερφορολόγησης, που ήταν και το ισχυρότερο κίνητρο φοροδιαφυγής στα χρόνια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτές οι πρωτοβουλίες οδήγησαν σε σημαντική μείωση του «κενού ΦΠΑ» (VAT gap, εργαλείο με το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετράει τη φοροδιαφυγή). Για την περαιτέρω μείωσή του δρομολογείται μία σειρά πρωτοβουλιών που θα λάβει χώρα μέσα στην τετραετία 2023-2027. Μεταξύ αυτών είναι η σύνδεση των POS με τις ταμειακές -εντός των επόμενων μηνών- που θα βάλει τέλος στις μη πραγματικές αποδείξεις. Ακόμη, το 2024 θα έρθει το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής, το οποίο θα αλλάξει όλη την εικόνα στη διακίνηση αγαθών, ενώ εντός της επόμενης τριετίας θα εφαρμοστεί και το ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Χάρη στο τελευταίο, η φορολογική αρχή θα έχει πλήρη εικόνα για τις αγορές και τις πωλήσεις, καθώς και για ό,τι υπάρχει στις αποθήκες των επιχειρήσεων. Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών θα γίνονται στοχευμένοι έλεγχοι σε εκείνους που είναι πιθανότερο -βάσει των στοιχείων από τα ηλεκτρονικά τιμολόγια- να προβούν σε φοροδιαφυγή. Επιπλέον, η συνέχιση των πολιτικών παροχής κινήτρων, οι οποίες αφορούν στην επιβράβευση των φορολογούμενων που είναι συνεπείς έναντι αυτών που επιλέγουν τον δρόμο της φοροδιαφυγής, θα συμβάλλει στην προσπάθεια που καταβάλλεται για αλλαγή της φορολογικής συμπεριφοράς.
– Οσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης, ποια προγράμματα «τρέχουν» περισσότερο και ποια σας φοβίζουν σε σχέση με την απορρόφηση των κονδυλίων;
Στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται σε εξέλιξη περίπου 300 διαγωνισμοί. Επιπλέον, από τα Προγράμματα Επιχειρηματικότητας ενισχύονται, προς το παρόν, 91.216 πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (προγράμματα ενίσχυσης επιχειρηματικότητας). Η συνολική δημόσια δαπάνη για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις διαμορφώνεται στα 646.975.321,32 ευρώ. Παράλληλα, στο σκέλος των δανείων του «Ελλάδα 2.0», έχουν υποβληθεί επενδυτικά σχέδια, με συνολικό προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 15 δισ. ευρώ, από διάφορους κλάδους της οικονομίας (πρωτογενής τομέας, βιομηχανία, λιανικό εμπόριο, ηλεκτροπαραγωγικές επενδύσεις – ΑΠΕ, τηλεπικοινωνίες, τουρισμός και υπηρεσίες). Αξιοσημείωτο είναι, ακόμη, πως ο συνολικός προϋπολογισμός των δανεικών συμβάσεων που έχουν υπογραφεί κυμαίνεται μέχρι στιγμής στα επίπεδα των 6 δισ. ευρώ. Στο Ταμείο Ανάκαμψης -που διακρίνεται για τα στενά χρονοδιαγράμματά του- μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι οι προσφυγές που συχνά συνοδεύουν τους διαγωνισμούς, θέτοντας εμπόδια στην ολοκλήρωση των διαδικασιών. Μόνο με στοχοπροσήλωση και μεθοδική δουλειά θα ξεπεράσουμε αυτά τα εμπόδια. Αλλωστε αποδείξαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε στα χρόνια της διακυβέρνησής μας, φτάνοντας να θεωρούμαστε πρωτοπόροι στην Ε.Ε. όσον αφορά στην αξιοποίηση αυτού του πολύτιμου αναπτυξιακού εργαλείου.
– Εχει ανοίξει ένας πολιτικός διάλογος ως προς το ότι πρέπει να σηκώσουν περισσότερο τα βάρη οι έχοντες και κατέχοντες. Ποια είναι η θέση σας πάνω σ’ αυτό;
Οι φορολογικοί συντελεστές στην Ελλάδα, με ανώτερο το 44%, δεν είναι χαμηλοί. Και ο μέσος φόρος των επιχειρήσεων, εκεί που δηλώνονται τζίροι και κέρδη, είναι πολύ υψηλότερος από τον μέσο φόρο που πληρώνουν τα φυσικά πρόσωπα. Αυτό οφείλεται εν μέρει και στη φοροδιαφυγή που έχει ως συνέπεια τα προβλήματα των ανισοτήτων να είναι πολύ περισσότερο πολύπλοκα. Ολοι καταλαβαίνουμε νομίζω ότι όταν πολλά από τα εισοδήματα δεν δηλώνονται, οι έχοντες και κατέχοντες δεν προκύπτουν ευθύγραμμα μόνο από τα εισοδήματα των φορολογικών δηλώσεων. Και ενώ, όπως σας προανέφερα, έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητας είναι πως η μείωση της φορολογίας και το κοινωνικό κράτος είναι οι δύο βασικές προτεραιότητες της Νέας Δημοκρατίας και αποδείξαμε στην πράξη ότι οι δύο αυτοί στόχοι είναι απόλυτα συμβατοί μεταξύ τους.
– Ποιες είναι μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την τετραετία 2023-2027 που θα κληθεί να φέρει εις πέρας ο νικητής των εκλογών της 25ης Ιουνίου;
Πρέπει να γίνουν περισσότερες μεταρρυθμίσεις που θα ενισχύσουν την επενδυτική δυναμική που απέκτησε η χώρα την τετραετία 2019-2023. Καταφέραμε να καλύψουμε μέρος του μεγάλου επενδυτικού κενού που παραλάβαμε από τον ΣΥΡΙΖΑ (το 2019 οι επενδύσεις κυμαίνονταν λίγο πάνω από το 10% του ΑΕΠ). Και ενώ φέτος θα υπερβούν το 15% του ΑΕΠ, απαιτείται σκληρή δουλειά για να φτάσουμε στα επίπεδα του 22% (ευρωπαϊκός μέσος όρος). Επιπλέον, για να στηρίξει σημαντικές νέες επενδύσεις η αγορά εργασίας θα πρέπει να δοθούν ακόμη περισσότερα κίνητρα -στη φιλοσοφία αυτών που έχουμε ήδη δώσει- σε ανθρώπους που θέλουν να εργαστούν, π.χ. σε νέες μητέρες, νέους που έχουν «παγιδευτεί» στην παράτυπη οικονομία, ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας κ.ά.
Διαβάστε ακόμη
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αποκτούν τράπεζες και επιχειρήσεις με «όχημα» το Ταμείο Ανάκαμψης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ