Πριν από 30 χρόνια, στην Ακαδημία Επιστημών της Σοβιετικής Ένωσης, ο Alexey Pajitnov έπρεπε να δοκιμάζει έναν ξένο υπολογιστή, για να δει εάν αυτός θα μπορούσε να βοηθήσει τη Ρωσία στις δικές της ερευνητικές προσπάθειες.
Αφότου πέρασε τρεις εβδομάδες γράφοντας ένα πρόγραμμα για να δοκιμάσει τις δυνατότητες του μηχανήματος, ο Pajitnov ολοκλήρωσε αυτό που θα γινόταν μια από τις πιο αγαπημένες και μακροβιότερες διεθνείς εξαγωγές της Σοβιετικής Ένωσης: Το Tetris.
Πώς κατάφερε ένας Ρώσος, ζώντας σε μία κοινωνία που καλλιεργούσε τον συμβατισμό μέσω της απομόνωσης, να δημιουργήσει ένα από τα πιο πρωτότυπα αλλά και προσβάσιμα παιχνίδια του κόσμου; Όπως έγραψε ο ίδιος ο επιστήμονας στον Guardian αυτή την εβδομάδα, το εργαστήριο των υπολογιστών στο οποίο δούλευε ο Pajitnov ήταν ένα από λιγοστά μέρη που μπορούσαν να επικοινωνήσουν με τον έξω κόσμο. Στην Ακαδημία των Επιστημών, το δημιούργημα του Pajitnov δοκιμάστηκε, πριν να καταστήσει τον κόσμο.
“Έκανα ότι έλεγχα το πρόγραμμά μου για λάθη, αλλά στην πραγματικότητα, δεν μπορούσα να σταματήσω να παίζω. Και όποιος άλλοτε το δοκίμαζε, κολλούσε. Η μεγάλη αρετή του ήταν ότι ήταν τόσο αφηρημένο. Για αυτό άρεσε σε όλους”, λέει.
Το Tetris επιβίωσε, παρά την καταγωγή του. Ο Pajitnov έδωσε τα δικαιώματα στους Σοβιετικούς, οι οποίοι άρχισαν να πουλάνε άδειες για το παιχνίδι μόνο αφότου μια “κλεμμένη” εκδοχή του εμφανίστηκε στην Ουγγαρία και γρήγορα εξαπλώθηκε σε όλη τη Δύση.
Το 1989, η Nintendo έκανε το παιχνίδι “must”. Το ασπρόμαυρο φορητό Game Boy σύστησε μια νέα γενιά στη μελωδία του Καρυοθραύστη, του Tchaikovsky.
“Ήταν πολύ ντροπιαστικό για εμένα. Παιδιά από όλο τον κόσμο, όταν άκουγαν αυτή τη μουσική φώναζαν: ‘Tetris! Tetris!”, λέει ο Pajitnov. “Αυτό δεν είναι πολύ καλό για τη ρωσική κουλτούρα”.
Χρειάστηκε να περάσουν πάνω από 10 χρόνια από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης για να βγάλει ο Pajitnov τα πρώτα του χρήματα από το Tetris. Σήμερα συμπληρώνονται 30 χρόνια από τη δημιουργία του παιχνιδιού στη Μόσχα. Και το Tetris παραμένει στο top 100 των δημοφιλέστερων παιχνιδιών του iPhone, σε 13 χώρες.
Η γαλλική εταιρεία παιχνιδιών UbiSoft ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι σκοπεύει να κυκλοφορήσει μία εκδοχή του Tetris για το PlayStation 4 και το Xbox One. Σύντομα, ο Pajitnov θα αρχίσει να εισπράττει ακόμα περισσότερα από τα δικαιώματα του παιχνιδιού του.