© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τέλος στις Εφορίες με τη μορφή που τις γνωρίζαμε επί δεκαετίες. Η φορολογική διοίκηση πλέον αλλάζει πρόσωπο, ανατρέποντας όλα όσα γνώριζαν οι πολίτες: ελεγκτές, βοηθοί ελεγκτές, δικαστικά τμήματα και τουλάχιστον οι μισοί υπάλληλοι από τα τμήματα Εσόδων και Εισοδήματος αποσπάστηκαν ή καταργήθηκαν από τις ΔΟΥ τις οποίες ως τώρα επισκέπτονται οι φορολογούμενοι «διά υπόθεσίν των».
Από τον Οκτώβριο και στο εξής, στη θέση των τμημάτων αυτών δημιουργούνται τα ΚΕΒΕΙΣ και τα ΕΛΚΕ. Όποιοι φορολογούμενοι μεταβαίνουν σε Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες Αθηνών και Θεσσαλονίκης μετά τον Σεπτέμβριο συναντούν άδεια γραφεία και ελάχιστους υπαλλήλους. Οχι λόγω COVID ή θερινών αδειών όπως πριν, αλλά επειδή χιλιάδες εφοριακοί εγκαταλείπουν οριστικά τις ΔΟΥ και μετακομίζουν μαζικά στα δύο υπό σύσταση Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Εσόδων-ΚΕΒΕΙΣ, ή στα 6 Ελεγκτικά Κέντρα-ΕΛΚΕ, τα οποία καλύπτουν κεντρικά πλέον ολόκληρη τη χώρα (4 στην Αθήνα και 2 στη Θεσσαλονίκη).
Ποιος ελέγχει τι
ΚΕΒΕΙΣ και ΕΛΚΕ είναι οι νέες «τάσεις» στη φορολογική διοίκηση -πέρα από το myDATA– που μπαίνουν στη ζωή 8 εκατομμυρίων φορολογουμένων.
Τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ) αναλαμβάνουν άμεσα από τον Οκτώβριο τον ρόλο των Δικαστικών Τμημάτων και υπηρεσιών Είσπραξης Εσόδων, που καταργήθηκαν από τις Εφορίες Αθηνών και Θεσσαλονίκης την 1η Αυγούστου. Στοχεύουν σε 4 εκατομμύρια οφειλέτες με χρέη κάτω από 300.000 ευρώ (αφού όσοι τα ξεπερνούν ανήκουν ήδη στην Ειδική Μονάδα Είσπραξης-ΕΜΕΙΣ).
Τα ΚΕΒΕΙΣ θα ενεργούν για την αυτόματη είσπραξη οφειλών και την άμεση λήψη αναγκαστικών μέτρων. Κάνοντας χρήση και του νέου συστήματος Eispraxis, μπαίνουν πλέον στα «άδυτα» των περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών. Χειρίζονται περιπτώσεις πτώχευσης, προστασίας «νόμου Κατσέλη», ρύθμισης χρεών υπερχρεωμένων νοικοκυριών, υπαγωγής σε καθεστώς εκκαθάρισης, οφειλών σχολαζουσών κληρονομιών κ.λπ. Θα κάνουν έλεγχο, επαλήθευση και διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων, ενώ θα αναζητούν τα (πραγματικά) οικονομικά, προσωπικά και οικογενειακά στοιχεία από φορολογουμένους, υπηρεσίες, τράπεζες κ.λπ.
Αντίστοιχα, πάνω από 800 ελεγκτές και βοηθοί ελεγκτές μεταφέρθηκαν στα ΕΛΚΕ που θα ελέγχουν όλα τα φυσικά πρόσωπα (είτε ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, είτε όχι) εφόσον:
α) έχουν ή είχαν από το 2015 και μετά, οικογενειακή ακίνητη περιουσία 1.000.000 και έως 1.500.000 ευρώ, ή
β) διαβιούν με ετήσια τεκμαρτή δαπάνη (βάσει δήλωσης εισοδήματος έτους 2018) από 100.000 έως 150.000 ευρώ, ή
γ) έκαναν αγορές με ποσά δαπανών (τεκμηρίων) απόκτησης περιουσιακών στοιχείων το 2018 ύψους 200.000 έως 400.000 ευρώ, ή
δ) απέστειλαν στο εξωτερικό εμβάσματα συνολικού ύψους από 100.000 έως 200.000 ευρώ, από το έτος 2015 και μετά.
Ελέγχουν επίσης: μεταβιβάσεις ακινήτων, δηλώσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και κερδών από τυχερά παίγνια.
Δυσκολίες και κίνδυνοι
Με τα δεδομένα αυτά, στις παλαιές ΔΟΥ θα απομείνουν πλέον μόνο τα τμήματα Μητρώου φορολογουμένων για έκδοση ΑΦΜ και ΚΑΔ, Αυτοκινήτου για πινακίδες Ι.Χ., Κεφαλαίου για μεταβιβάσεις ακινήτων, καθώς και «τμήματα» Εσόδων και Εισοδήματος, αλλά με μειωμένο προσωπικό και λειτουργίες.
Οι ΔΟΥ μετατρέπονται πλέον έτσι σε ΓΕΦ-Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων, για γενικά θέματα εξυπηρέτησης των πολιτών.
Κατά τη μετάβαση αυτή, όμως, ανακύπτουν και προβλήματα:
■ Ολοι οι ελεγκτές και βοηθοί ελεγκτές, όλα τα δικαστικά τμήματα και οι μισοί υπάλληλοι των Εσόδων ή του Εισοδήματος των μεγάλων ΔΟΥ της χώρας έχουν εκκενώσει τις εφορίες όπου στεγάζονταν – και αυτός είναι ο λόγος που δεν απαντάνε πια τα τηλέφωνα δεκάδων ΔΟΥ από την 1η Αύγουστου και μετά.
■ Οι λιγοστοί υπάλληλοι που απέμειναν με «μισές» υπηρεσίες και σε άδεια γραφεία αδυνατούν να εξυπηρετήσουν. Όταν σε μεγάλη ΔΟΥ που εξυπηρετεί πλέον τη μισή Αττική ο πολίτης έβρισκε έως τις 28 Ιουλίου 7 υπαλλήλους, αλλά σήμερα πλέον μόνον δύο, οι ηρωικές προσπάθειες και η αυταπάρνηση δεν επαρκούν.
Αντιθέτως τα προβλήματα και οι διαμαρτυρίες που φτάνουν στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αυξηθεί, ιδιαίτερα μετά το καλοκαίρι. Μεγάλες καθυστερήσεις που προϋπήρχαν στην εξυπηρέτηση των πολιτών από τις ΔΟΥ (λόγω COVID και όχι μόνο) επιδεινώνονται αντί να επιλύονται:
■ 2 μήνες έως 1 χρόνο για φορολογική ενημερότητα (αν υπάρχει ρύθμιση),
■ μέχρι 2 χρόνια για απλές επιστροφές φόρου,
■ έως 3 μήνες για ραντεβού,
■ καμία απάντηση, ποτέ, σε email, τηλέφωνα, γραπτά αιτήματα,
■ τουλάχιστον 2 (ή και 4) μήνες για μεταβίβαση ακινήτου.
Πέραν πάντως της ταλαιπωρίας για πολίτες, επιχειρήσεις και υπαλλήλους, ανησυχία προκαλεί και ότι χιλιάδες υποθέσεις που βρίσκονταν υπό έλεγχο στις ΔΟΥ ως το καλοκαίρι, παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου.
Λόγω της μαζικής μετακίνησης, οργάνωσης νέων υπηρεσιών, θερινών αδειών κ.λπ., έλεγχοι και διαδικασίες είσπραξης έχουν μείνει πίσω. Εφοροι και ελεγκτές καλούνται να τρέξουν για να μην παραγραφούν «σκαστές» υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής του 2016. Απομένουν έτσι λιγότερες από 50 εργάσιμες μέρες όπου θα πρέπει να δώσουν μάχη με το χρόνο -και όχι μόνο- για να φέρουν εις πέρας τους ελέγχους που χρεώθηκαν.
Διαβάστε ακόμη
Η dream team των Ελλήνων μάνατζερ πολυεθνικών κολοσσών (pics)
Οι κορυφαίοι προορισμοί για τους Έλληνες στο εξωτερικό το φθινόπωρο (πίνακας)