© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η προεργασία της διαδικασίας ακόμα και έναν χρόνο πριν από την αίτηση συνταξιοδότησης θα είναι το νέο μοντέλο στο οποίο θα βασιστεί ο ΕΦΚΑ στην πολυετή μάχη για την επίσπευση έκδοσης των συντάξεων.
Στόχος του νέου διοικητή του ΕΦΚΑ Αλέξανδρου Βαρβέρη είναι έως το τέλος του μήνα να έχουν εκκαθαριστεί όλες οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις που αφορούν το 2022 και να παραμείνουν με αστερίσκους μόνο οι 32.000 δύσκολες περιπτώσεις, οι περισσότερες από τις οποίες κρίνονται ανελαστικές, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά στελέχη του φορέα.
Πρόκειται για περιπτώσεις όπου λείπουν δικαιολογητικά, βρίσκονται στα δικαστήρια ή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι ιατρικές γνωματεύσεις για το ποσοστό αναπηρίας.
Σε αυτές πρέπει να προστεθούν και οι διεθνείς συντάξεις που σημειώνουν μεγάλες καθυστερήσεις καθώς σε εκκρεμότητα βρίσκονται σήμερα περίπου 17.000. Για την επίσπευση της έκδοσής τους η ηγεσία του φορέα θα ενεργοποιήσει το επόμενο διάστημα το λογισμικό που αφορά το αναλογιστικό ισοδύναμο, το εργαλείο δηλαδή που απαιτείται προκειμένου να μεταφερθεί συνταξιοδοτικός χρόνος, κύριος, επικουρικός και εφάπαξ, από την Ευρώπη στην Ελλάδα και αντίστροφα.
Ωστόσο, παράγοντες της ασφάλισης υποστηρίζουν ότι με τη fast track διαδικασία οι μισές συνταξιοδοτικές αποφάσεις έχουν ανακρίβειες και λάθη. Από την άλλη, η διοίκηση του ΕΦΚΑ σημειώνει ότι οι αποκλίσεις δεν υπερβαίνουν το 12% και διορθώνονται σε διάστημα δύο μηνών. Πάντως, αν διαπιστώσουν αποκλίσεις, οι ασφαλισμένοι μπορούν να υποβάλουν ένσταση στην αρμόδια επιτροπή ελέγχου που συστάθηκε πρόσφατα.
Την ίδια ώρα, σε υψηλά επίπεδα παραμένουν οι αιτήσεις συνταξιοδότησης καθώς πλησιάζουμε στην εκπνοή του χρόνου, δυσχεραίνοντας το έργο της επίσπευσης και πιέζοντας τον προϋπολογισμό του φορέα. Σύμφωνα με στελέχη του ΕΦΚΑ, ο αριθμός των νέων αιτήσεων μέχρι το τέλος του έτους δεν θα ξεπεράσει τις 200.000 έναντι 216.000 πέρυσι.
Οι επικουρικές
Σε ό,τι αφορά το μέτωπο των επικουρικών, αναμένεται να επισπευστεί η έκδοσή τους με την υλοποίηση της διάταξης του μίνι ασφαλιστικού που ορίζει ως προϋπόθεση για τη θεμελίωση του δικαιώματος σε επικουρική σύνταξη για όλα τα Ταμεία τη συμπλήρωση 15ετίας, κάτι που σήμερα ισχύει μόνο για το πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Δηλαδή ενοποιούνται πλέον οι προϋποθέσεις θεμελίωσης επικουρικής σύνταξης για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα με τη συμπλήρωση 15 ετών επικουρικής ασφάλισης (4.500 ένσημα) είτε σε έναν φορέα είτε διαδοχικά.
Περίπου 12.000-13.000 ασφαλισμένοι του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα θα είναι οι πρώτοι ωφελημένοι από τη διάταξη για την επίσπευση της έκδοσης των επικουρικών συντάξεων προκειμένου να περιοριστούν οι εκκρεμότητες που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Στόχος είναι, όπως τόνισε πρόσφατα ο υπουργός Εργασίας Αδωνις Γεωργιάδης, οι εκκρεμείς επικουρικές να περιοριστούν στις 30.000 από 42.000 που είναι σήμερα.
Πώς θα γίνεται η προεργασία για την απονομή της σύνταξης;
Από τον Ιανουάριο του 2024 οι υπάλληλοι του τηλεφωνικού κέντρου 1555 θα ενημερώνουν τους ασφαλισμένους με ώριμα δικαιώματα ότι πλησιάζουν στη σύνταξη και πρέπει να προετοιμαστούν συγκεντρώνοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά και αναζητώντας τα χαμένα ένσημα.
Η ενημέρωση, για πρώτη φορά με πρωτοβουλία του κράτους και όχι του πολίτη, θα ξεκινήσει πιλοτικά από δείγμα 1.000 δημοσίων υπαλλήλων με ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα.
Το πιο σημαντικό όπλο στην επίσπευση της διαδικασίας απονομής της κύριας σύνταξης, σύμφωνα και με τους ειδικούς στην ασφάλιση, είναι ο ασφαλισμένος να έχει στα χέρια του την προσυνταξιοδοτική βεβαίωση με την ανακεφαλαίωση των ενσήμων του.
Οι υποψήφιοι συνταξιούχοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση έως και δύο χρόνια πριν από την ηλικία συνταξιοδότησης μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ΕΦΚΑ επιλέγοντας την «Προσυνταξιοδοτική βεβαίωση».
Τα χαμένα ένσημα
Ωστόσο, στην εξέλιξη της διαδικασίας αρκετοί ασφαλισμένοι διαπιστώνουν πως κάποιες παλιές καρτέλες ενσήμων έχουν χαθεί και δεν μπορούν να τεκμηριώσουν τον χρόνο ασφάλισης που έχει διανυθεί πριν από το 2002 (έκτοτε τα ένσημα είναι μηχανογραφημένα).
Για να αναζητήσετε τα χαμένα ένσημα ακολουθείτε τα εξής βήματα:
- Μπείτε στη νέα ηλεκτρονική υπηρεσία του ΕΦΚΑ «Συνοπτικό Ιστορικό Ασφάλισης» όπου μπορείτε να ενημερωθείτε με μια ματιά για όλα τα διαστήματα ασφάλισής σας συνολικά ανά τέως φορέα μη μισθωτών ή και μισθωτών που απεικονίζονται συγκεντρωτικά. Επίσης, στο «Αναλυτικό Ιστορικό Ασφάλισης» μπορείτε να ενημερωθείτε για την ασφαλιστική σας ιστορία ανά τέως φορέα μισθωτών και μη μισθωτών αναλυτικά για όλα τα χρονικά διαστήματα ασφάλισης ανά μήνα, τους κλάδους ασφάλισης και τις συνολικές εισφορές. Ετσι μπορείτε να δείτε τα διαστήματα κατά τα οποία σας λείπουν ένσημα.
- Αν διαπιστώσετε ότι σας λείπει χρόνος ασφάλισης έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2001 για τον οποίο δεν υπάρχουν ασφαλιστικά στοιχεία από τις αρμόδιες υπηρεσίες αναζητήστε, καταρχάς, τον χαμένο χρόνο στην εφαρμογή «Ατομικός Λογαριασμός Ασφάλισης» του μηχανογραφικού συστήματος στην ηλεκτρονική ιστοσελίδα www.efka.gov.gr. Αφού γράψετε τον AΦΜ και τον AΜΚΑ πηγαίνετε στη συνέχεια στις Οδηγίες Χρήσης τις οποίες ακολουθείτε για να εμφανιστεί ο λογαριασμός σας. Εκεί εμφανίζεται αναλυτικά η καρτέλα του ασφαλισμένου με όλα τα ένσημα και τις αποδοχές. Εχετε λοιπόν τη δυνατότητα να δείτε και να εκτυπώσετε τον χρόνο ασφάλισης που έχετε τεκμηριώσει.
- Εάν ο χρόνος προκύπτει από την εφαρμογή της ΗΔΙΚΑ, είναι ανακεφαλαιωμένος και διανυθείς στην ασφάλιση, δεν απαιτείται άλλη ενέργεια.
- Εάν ο χρόνος δεν προκύπτει από την εφαρμογή της ΗΔΙΚΑ ή χρειάζεστε περισσότερο χρόνο από τον ήδη ανακεφαλαιωμένο, τότε θα πρέπει να υποβάλετε στην Υπηρεσία Συντάξεων σχετικό αίτημα και να υποβάλετε Υπεύθυνη Δήλωση Απώλειας Ασφαλιστικού Βιβλιαρίου (ΥΔΑΑΒ).
- Μπορείτε να βρείτε το έντυπο της αίτησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση (internet.efka.gov.gr) στο σχετικό πεδίο των εντύπων του αρμόδιου Τμήματος Μητρώου.
- Κατά την παραλαβή του αιτήματος από τον ασφαλισμένο η υπηρεσία θα πρέπει να ελέγχει την ορθή συμπλήρωση των στοιχείων προκειμένου να διευκολύνεται η διαδικασία περαιτέρω. Παράλληλα, θα αναζητείται το βιβλιάριο υγείας της επίμαχης χρονικής περιόδου, η οποία αναφέρεται στην ΥΔΑΑΒ.
- Το αίτημα θα διαβιβάζεται από την Υπηρεσία Συντάξεων στο υποκατάστημα του τόπου απασχόλησης.
- Μετά την έκδοση της απόφασης, το υποκατάστημα του τόπου απασχόλησης θα την κοινοποιεί στον ασφαλισμένο και την αρμόδια Υπηρεσία Συντάξεων όπου είχε υποβληθεί το αίτημα.
Διαβάστε ακόμη
Ποιες φοροελαφρύνσεις έρχονται το 2024 – Τι εξετάζει το οικονομικό επιτελείο
Τι σημαίνει μία εβδομάδα χωρίς αυτοκίνητο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ