Στην πιο κρίσιμη φάση της υλοποίησής του φαίνεται πως εισέρχεται το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε μια «ομοβροντία» εκθέσεων για την ελληνική οικονομία και την Ανάπτυξη της χώρας, τρεις οικονομικοί φορείς (Τράπεζα Ελλάδος, Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο και ΚΕΠΕ) τονίζουν ότι αποτελεί «κλειδί» η πορεία του Ταμείου Ανάκαμψης και επισημαίνουν τους κινδύνους που την απειλούν.

Το ΚΕΠΕ επισημαίνει ότι «η προσδοκώμενη εισροή χρηματοδοτικών πόρων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης μέσα στο έτος, και η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, αποτελούν κρίσιμες ευκαιρίες για την ενδυνάμωση των επενδύσεων και τη βελτίωση των προοπτικών σε καίριους κλάδους της οικονομίας, έχοντας τη δυνατότητα να οδηγήσουν σε μία περισσότερο ευνοϊκή εξέλιξη του ΑΕΠ».

Προχωρώντας ένα βήμα πιο πέρα, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο συμπεριλαμβάνει στις «αβεβαιότητες» του 2024 ότι «η επιτυχής υλοποίηση της πρόβλεψης του Προγράμματος Σταθερότητας 2024 για αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 2,5% είναι κομβικής σημασίας και προϋποθέτει την πλήρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας».

Ποιος είναι ο κίνδυνος;

Αυτός αναλύεται διεξοδικά στην Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής της Τραπέζης της Ελλάδος, που παρατηρεί χαμηλό ρυθμό εκτέλεσης των δημόσιων δαπανών του Ταμείου.

Και προειδοποιεί ότι:

(1) Σημαντικό μέρος των διαθέσιμων κονδυλίων ενδέχεται να μην εισπραχθεί μέχρι το 2026, καθώς η εκπλήρωση των στόχων και οροσήμων συνδέεται άμεσα με την πρόοδο των έργων και την ολοκλήρωσή τους σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

(2) Η μη είσπραξη των σχετικών ευρωπαϊκών πόρων για την ολοκλήρωση των συμβασιοποιημένων έργων ενδέχεται να οδηγήσει στην ένταξή τους στο εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και στην ανάγκη χρηματοδότησής τους από εθνικούς πόρους, γεγονός που θα έχει επίπτωση στα δημοσιονομικά μεγέθη.

(3) Παρά το γεγονός ότι η ταχύτητα απορρόφησης δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείκτη για την αποτελεσματική και αποδοτική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, η πρακτική των συνεχόμενων καθυστερήσεων και της οπισθοβαρούς κατανομής των σχετικών δαπανών προς το τέλος της προγραμματικής περιόδου μπορεί να οδηγήσει σε σπατάλες και κακοδιαχείριση.

(4) Ως αποτέλεσμα της υποεκτέλεσής τους, οι δημόσιες δαπάνες που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους (συμπεριλαμβανομένου του Ταμείου) προκαλούν μικρότερη δημοσιονομική ώθηση σε σύγκριση με την προβλεπόμενη.

Πόσο ΑΕΠ «χάνει» κάθε χώρα

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η δημοσιονομική πολιτική στις χώρες της ευρωζώνης ήταν πιο περιοριστική κατά περίπου 0,2 ποσοστιαίες μονάδες δυνητικού ΑΕΠ κατά μέσο όρο ετησίως την περίοδο 2021-2023 έναντι των αρχικών προβλέψεων, λόγω υποεκτέλεσης δημόσιων δαπανών του Ταμείου RRF.

Ειδικότερα στην Ελλάδα και την Ισπανία, η δημοσιονομική πολιτική ήταν πιο περιοριστική κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες του δυνητικού ΑΕΠ. Έχασαν δηλαδή Ανάπτυξη 0,3% που θα μπορούσαν να είχαν, αν και μικρότερη πάντως σε σύγκριση με 0,6 ποσοστιαίες μονάδες στην Πορτογαλία και την Κροατία.

Επίσης, η υποεκτέλεση των σχετικών δαπανών συνετέλεσε ώστε η συμβολή των συνολικών επενδύσεων στον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας ήταν μικρότερη. Στην Ελλάδα η σωρευτική συμβολή των συνολικών επενδύσεων στο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ την περίοδο 2021-2023 ήταν μικρότερη κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες έναντι των αρχικών προβλέψεων (σε σύγκριση με 6,2 ποσοστιαίες μονάδες στην Κροατία και 5,8 ποσοστιαίες μονάδες στην Ισπανία).

Διαβάστε ακόμη

Ερχεται το 2025 η «νέα» Στοά Αρσακείου – Στα 15 εκατ. ευρώ η επένδυση από τη Legendary Foods

Περιστέρης: Μετατίθεται για το 2025 η παράδοση Αττικής Οδού και Εγνατίας στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

“Αγόρασε ένα νησί στα Φίτζι” – Οι ιστορίες, οι τιμές και οι διαδικασίες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ