search icon

Οικονομία

Tα «λουκέτα» έφεραν αναταράξεις στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια

Σε χαμηλά εξαετίας η επιβατική κίνηση στην αγορά της Ε.Ε. τον Σεπτέμβριο- Οι λόγοι της επιβράδυνσης - Τα αεροδρόμια που επηρεάζονται - Η εικόνα των ελληνικών αεροδρομίων

Μπορεί στην Ελλάδα οι δυσμενείς εξελίξεις στην Astra Airlines να μονοπωλούν το ενδιαφέρον, τις τελευταίες ημέρες, όμως στην ευρωπαϊκή αγορά αερομεταφορών η ανησυχία επικεντρώνεται στην επιβράδυνση των προηγούμενων ρυθμών ανόδου της επιβατικής κίνησης.

Το γεγονός αποδίδεται ακριβώς στα …λουκέτα, με αποτέλεσμα η Ένωση Εμπορικών Αερομεταφορών της Ευρώπης (ACI EUROPE) να κάνει λόγο για «χαμηλά εξαετίας» στην αγορά της Ε.Ε. μέσα στο Σεπτέμβριο. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης για τον πρώτο μήνα, μετά την υψηλή καλοκαιρινή περίοδο, στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχει περιοριστεί στο ήμισυ σε σχέση με τους ρυθμούς ανόδου του πρώτου εξαμήνου του 2019, φθάνοντας το 2,2% το Σεπτέμβριο έναντι του Σεπτεμβρίου του 2018 και το 2,6% για το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους έναντι του αντίστοιχου διαστήματος της περασμένης χρονιάς.

Οι επιτελείς της ACI Europe επισημαίνουν ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης συνεχίζει να επιβραδύνει, χωρίς να βλέπουν ανάκαμψη στον ορίζοντα ούτε για την εμπορευματική κίνηση. Ο νο1 παράγοντας για τις συνθήκες όπως διαμορφώνονται αυτή την στιγμή στην αγορά ήταν η κατάρρευση, μέσα στον Σεπτέμβριο του ταξιδιωτικού κολοσσού της Thomas Cook, χωρίς να λείπουν οι κακές εξελίξεις και για άλλους παίκτες της αγοράς όπως η Adria Airways από τη Σλοβενία, η Aigle Azur και η XL Airways από τη Γαλλία.

Στα αεροδρόμια που υπέστησαν τις μεγαλύτερες αρνητικές συνέπειες με πτώση της επιβατικής τους κίνησης ήταν και ελληνικά, όπως αυτά της Κέρκυρας, της Κώ και του Ηρακλείου. Ανά την Ευρώπη, σύμφωνα με την ACI Europe, τη μεγαλύτερη πτώση μέσα στο Σεπτέμβριο υπέστη το αεροδρόμιο της Λιουμπλιάνα με -10%, το Orly του Παρισιού και της Φουερτεβεντούρα στα Κανάρια Νησιά με -9%. Χαμηλότερα, στο 4%, διαμορφώνεται η πτώση της επιβατικής κίνησης στην Κέρκυρα, ενώ στο 3% είναι η Κώς και το Ηράκλειο της Κρήτης για το μήνα Σεπτέμβριο.

Στους μεγάλους χαμένους της Ευρώπης είναι, όπως είναι εύλογο λόγω της Thomas Cook, το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η συνολική πτώση της κίνησης στα αεροδρόμια ήταν στο 1%, ποσοστό καθόλου αμελητέο αν ληφθούν υπόψη οι προηγούμενοι ρυθμοί ανόδου. Την ίδια στιγμή πτώση κατά 4,5% σημειώνει η εμπορευματική κίνηση το Σεπτέμβριο για 11ο συνεχιζόμενο μήνα.

Οι επιτελείς της ACI Europe αναφέρουν ότι οι αεροπορικές προτιμούν να περιορίζουν την ανάπτυξη του δικτύου τους και να επικεντρώνονται στις προσπάθειες να διαφυλάξουν, στο μεγαλύτερο βαθμό, τις αποδόσεις τους.

Για τα ελληνικά αεροδρόμια, ο Σεπτέμβριος φάνηκε να είναι πιο δύσκολος- ειδικά στην Περιφέρεια- ωστόσο ο Οκτώβριος κινήθηκε σε σαφώς καλύτερους ρυθμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κώς, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) για το μήνα Οκτώβριο η κίνηση ήταν ανοδική, ξεπερνώντας τα 2,5 εκατ. επιβάτες, με άνοδο κατά 1,6% έναντι του Οκτωβρίου του 2018, παρά το γεγονός του μειωμένου αριθμού των πτήσεων (έστω και οριακά στις 20.786 φέτος από 20.885 πέρυσι). Σε θετικό, μονοψήφιο ποσοστό διαμορφώθηκε η άνοδος της επιβατικής κίνησης στο Ελ. Βενιζέλος για τον Οκτώβριο, με ένα +4,3%, φθάνοντας τα 2,3 εκατ. επιβάτες.

Αρνητική εξέλιξη για την ελληνική αγορά και δή για τους μικρότερους προορισμούς στην Περιφέρεια και τα νησιά είναι η απότομη «προσγείωση» της Astra Airlines, όπου το τοπίο είναι ακόμη πολύ θολό. Κι αυτό γιατί πέραν των ακυρώσεων των δρομολογίων του τελευταίου δεκαήμερου και τις συνέπειες να τεθεί τελικά εκτός των συστημάτων κρατήσεων από τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών ΙΑΤΑ, ουδέν νεότερον υπάρχει σχετικά. Ο εκ των ιδιοκτητών της εταιρείας κ. Ιωάννης Ζλατάνης δήλωσε το απόγευμα της Παρασκευής στο politischios.gr, ότι κατέθεσε αίτηση για προσωρινή αναστολής της άδειας λειτουργίας της στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ώστε να ολοκληρωθεί, με τη συναίνεση δικαστηρίου το πρόγραμμα εξυγίανσης της εταιρείας.

Την ίδια στιγμή και με το δεδομένο ότι η αεροπορική κάλυπτε αρκετές «άγονες» γραμμές την αγωνία τους εκφράζουν φορείς των νησιών, ενώ η Aegean καλείται να καλύψει μέρος του πτητικού έργου: Ενδεικτικά ο δήμαρχος Λήμνου Δημήτρης Μαρινάκης σε επιστολή του προς Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή ανέφερε ότι «η αιφνίδια ακύρωση των πτήσεων της Astra Airlines έχει ως αποτέλεσμα να διακοπεί πλήρως η συγκοινωνιακή σύνδεση της Λήμνου με τη Θεσσαλονίκη, καθώς δεν υφίσταται ούτε και ακτοπλοϊκό δρομολόγιο που να μας συνδέει απευθείας με τη συμπρωτεύουσα, βασικό προορισμό για το επιβατικό κοινό του νησιού μας, αλλά και βασικό τροφοδότη της τουριστικής κίνησης από τη Βόρεια Ελλάδα, η οποία στηρίζει σε μεγάλο βαθμό την τοπική οικονομία. Το επιδοτούμενο δρομολόγιο που εξυπηρετεί τον προορισμό έχει ανατεθεί στην εταιρεία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020 και σύμφωνα με τους φορείς η «άμεση συνέχιση του δρομολογίου αποτελεί επιτακτική ανάγκη για τη Λήμνο».

Exit mobile version