Της Μαριάννας Τζάννε
Μέσα στις επόμενες δέκα μέρες, μετά από περιπέτειες τεσσάρων ετών, αναμένεται να κυρωθούν από την βουλή, οι έξι από τις οκτώ συμβάσεις του Πάτρα-Πύργος, τις οποίες κατέθεσε προχθές στην βουλή, ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης. Υπολογίζεται ότι πριν τα τέλη του μήνα θα έχει ενημερωθεί η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με στόχο σε ένα μήνα να υπογραφούν οι συμβάσεις και να ξεκινήσει το έργο.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου που παρουσίασε το Σάββατο στο 1οΑναπτυξιακό Συνέδριο Πελοποννήσου ο κ. Σπίρτζης, το έβδομο τμήμα του οδικού έργου στάλθηκε στις 21 Γενάρη στο Ελεγκτικό Συνέδριο και υπολογίζεται να επιστρέψει τις επόμενες 15 μέρες στο υπουργείο. Μένει το όγδοο τμήμα για το οποίο έχουν κατατεθεί ασφαλιστικά μέτρα στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ο υπουργός εκτίμησε ότι σε ενάμιση με δυο μήνες θα έχει ολοκληρωθεί και αυτός ο διαγωνισμός, για να κλείσει όπως σημείωσε, η παρένθεση του Πάτρα – Πύργος.
«Μέχρι στιγμής είναι τέσσερις ή πέντε οι εταιρείες που θα συμμετέχουν στην υλοποίηση του έργου» ανέφερε ο κ. Σπίρζης και τόνισε ότι οι εργολήπτες που δεν κάνουν εγκαίρως και σοβαρά της δουλειά τους θα μπορούν με βάση το θεσμικό πλαίσιο να αντικατασταθούν με τον επόμενο που είναι στη λίστα του διαγωνισμού.
Αναφερόμενος στο ιστορικό της επίμαχης εργολαβίας, επέρριψε ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση για την απένταξή του από τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού.
Αναφέρθηκε επίσης και στις μεγάλες προσπάθειες του υπουργείου που με την βοήθεια των Jaspers κατάφερε να πείσει την ΕΕ ώστε το έργο να εκτελεστεί ως αυτοκινητόδρομος και όχι ως ένα περιφερειακό οδικό δίκτυο με μία λωρίδα ανά κυκλοφορία.
Νέα έργα
Σε προεκλογική γραμμή κινήθηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου για τα υπόλοιπα έργα, εξαγγέλλοντας όλο το πλέγμα των οδικών και σιδηροδρομικών έργων της Πελοποννήσου.
Όπως σημείωσε, το α΄εξάμηνο του 2019 θα προκηρυχθεί ο άξονας της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου στο τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα. Το έργο μήκους 27,35 χιλιομέτρων θα έχει δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση και προϋπολογισμό 160 εκατομμύρια ευρώ. Για το Πύργος – Καλό Νερό, λόγω των περιβαλλοντικών προβλημάτων προγραμματίζεται διαγωνισμός για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας του οδικού άξονα ώστε να πληροί κάποια χαρακτηριστικά ασφαλούς οδικού δικτύου.
Σε ό,τι αφορά το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, μήκους 53 χιλ. που όπως αναφέρθηκε είναι ένα έργο που ζητά η περιοχή από το 1935, ο προγραμματισμός είναι να δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους μήνες με προϋπολογισμό 180 εκατομμύρια ευρώ.
Στο σχεδιασμό για να υλοποιηθούν περιλαμβάνονται επίσης η σύνδεση της Ηλείας με τον Μορέα, της Αρχαίας Ολυμπίας με την παραλία, της ευρείας παράκαμψης Πατρών με το νέο λιμάνι Πατρών και την Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, προϋπολογισμού 23,2 εκατομμυρίων ευρώ.
Επίσης, η αναβάθμιση των τμημάτων Κορίνθου – Πατρών για την παράκαμψη της Πάτρας, Κορίνθου – Καλαμάτας και Λεύκτρου Σπάρτης αλλά και η δημοπράτηση των έργων οδικής ασφάλειας για το Πύργος – Καλό Νερό προϋπολογισμού 19,8 εκατομμυρίων.
Μέσα στο Μάρτιο του 2019, ανακοινώθηκε ότι θα δημοπρατηθούν επίσης έργα συντήρησης για τα τμήματα της Αθηνών – Κορίνθου, της παράκαμψης της Πάτρας και τα τμήματα των παράπλευρων τοπικών οδών του Κορίνθου – Τρίπολη – Καλαμάτα προϋπολογισμού 5 εκατομμυρίων ευρώ.
Στα υδραυλικά έργα, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι ολοκληρώνεται στις 31 Μαρτίου, άλλος ένας βραχνάς, το έργο του Φράγματος Πείρου – Παραπείρου στην Πάτρα που υλοποιεί επί χρόνια η Μηχανική.
«Τον Μάιο του 2019 θα έχουμε την έμφραξη της σήραγγας εκτροπής, που σημαίνει ότι θα αρχίσει το φράγμα να λειτουργεί, να λύσουμε και το πρόβλημα της Πάτρας και των Δήμων που μπορούν να υδρευτούν από την περιοχή. Ολοκληρώθηκε το έργο της κατασκευής του διυλιστηρίου και των αγωγών υδροδότησης Πάτρας και ΒΙΠΕ και ξεκινάει η δοκιμαστική λειτουργία τους». Εντός του 2019 θα ξεκινήσει η μελέτη για τη δεύτερη φάση της ύδρευσης της Πάτρας από τους ποταμούς Πείρο και Παραπείρο και των δικτύων για τους υπόλοιπους οικισμούς του νομού Αχαΐας.
Σιδηροδρομικά έργα
Στα σιδηροδρομικά έργα μέχρι τον Μάιο του 2019 προβλέπεται να συμβασιοποιηθεί το έργο της ηλεκτροκίνησης καθώς ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός του τμήματος Κιάτο – Ροδοδάφνη. Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι εξελίσσονται σε ικανοποιητικό βαθμό, οι εργασίες της νέας διπλής Γραμμής στάσεων και σταθμών από τη Ροδοδάφνη μέχρι το Ρίο, που περιλαμβάνεται και η δίδυμη σήραγγα της Παναγοπούλας, προϋπολογισμού 389 εκατομμύρια ευρώ και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης είναι τον Ιούνιο του 2020.
Το 2ο τρίμηνο του 2019 εκτιμάται ότι θα έχει συμβασιοποιηθεί και το έργο της υφιστάμενης μετρικής μονής σιδηροδρομικής Γραμμής Ισθμός – Λουτράκι με ηλεκτροκίνηση.
Εντός του έτους σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί, και το έργο της κατασκευής υποδομής σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης και σταθμών από τη Ροδοδάφνη μέχρι το Ρίο. Ο προϋπολογισμός είναι 120 εκατομμύρια. Στους νέους διαγωνισμούς προγραμματίζονται, το έργο της νέας διπλής υπογειοποιημένης γραμμής από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και δύο επιπλέον έργα προϋπολογισμού 600 εκατομμυρίων που συνδέουν τον Άξονα Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα.
Το ένα έργο είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής Γραμμής στα τμήματα Πάτρα – Πύργος – Αλφειός – Ολυμπία και Πύργος – Κατάκολο συνολικού μήκους 132 χιλιομέτρων. Η δημοπράτηση θα γίνει εντός του 2ου τριμήνου του 2019 καθώς είναι έτοιμο από πλευράς όλων των απαραίτητων οριστικών μελετών και αδειοδοτήσεων.
Το δεύτερο έργο αφορά την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής Γραμμής στα τμήματα Αλφειός – Καλό Νερό – Κυπαρισσία και Καλό Νερό – Πύργος συνολικού μήκους 118 χιλιομέτρων. Η δημοπράτηση είναι πάλι στο 2ο εξάμηνο του 2019. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνονται οι οριστικές μελέτες.
Υδατοδρόμια
Τις επόμενες μέρες σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας κ. Απόστολος Κατσιφάρας θα παραλάβει το Στρατηγικό Σχέδιο για τα Υδατοδρόμια, προκειμένου το υπουργείο να έχει τη σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας –αυτό θα γίνει για όλη την Ελλάδα- για το που πρέπει να χωροθετηθούν τα υδατοδρόμια. «Και ένα μεγάλο κομμάτι από αυτά το ξεκινάμε με τις αδειοδοτήσεις που θα αναλάβει το υπουργείο Υποδομών για να μην έχουμε προβλήματα καθυστερήσεων στις αδειοδοτήσεις και να προχωρήσουμε να τις υλοποιήσουμε».
Ηλεκτρονικά διόδια
Σχετικά με τους αυτοκινητοδρόμους το μεγάλο στοίχημα αυτή την περίοδο είναι να ολοκληρωθούν τα κρίσιμα αντιπλημμυρικά έργα.
«Θεωρώ, ότι ο νέος νόμος που μετέφερε αυτές τις αρμοδιότητες στην Περιφέρεια θα βοηθήσει πάρα πολύ στο να προχωρήσουν αυτά τα έργα. Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο για την ωρίμανσή τους, έχουν ανατεθεί αδαπάνως για το Ελληνικό Δημόσιο πάρα πολλές μελέτες από όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι. Ένα μέρος θα εκτελεστεί από μεγάλες εταιρείες, ένα άλλο μέρος θα δοθεί με ώριμες πλέον μελέτες και στις Περιφέρειες και στους Δήμους προκειμένου να μην έχουμε άλλου είδους καθυστερήσεις και να μπορέσουν να δημοπρατηθούν».
Για το διαγωνισμό για τα αναλογικά διόδια, όπως αναφέρθηκε η διαδικασία έχει περάσει στη δεύτερη φάση, με στόχο να υπάρξει ανάδοχος εντός Απριλίου. «Εκτός αν έχουμε προδικαστικές προσφυγές, οπότε θα πάει ένα δυο μήνες αργότερα σύμφωνα με τις αλλαγές και τα χρονοδιαγράμματα που υπάρχουν» δήλωσε ο κ. Σπίρτζης.