search icon

Οικονομία

Σταϊκούρας: Τράπεζες και servicers έπρεπε να τρέξουν πιο γρήγορα τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών

Θα είναι η τρίτη αύξηση σε χρονικό διάστημα περίπου ενός έτους - Τι δήλωσε για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας

Για τη βελτιωμένη εικόνα της ελληνικής οικονομίας, την επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, αλλά και το ζήτημα των πλειστηριασμών μίλησε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, σε ραδιοφωνική εκπομπή στα Παραπολιτικά.

Αναφορικά με το ζήτημα των πλειστηριασμών δήλωσε πως έχουμε το υφιστάμενο ιδιωτικό χρέος το οποίο το κουβαλάει η χώρα εδώ και χρόνια εξαιτίας κυρίως της δεκαετούς κρίσεως που μετά ακολούθησε η υγειονομική κρίση και τώρα η ενεργειακή και ο πληθωρισμός.  Άρα έχουμε ένα υφιστάμενο ιδιωτικό χρέος, και έχουμε το δυνητικό κίνδυνο αύξησης του ιδιωτικού χρέους εξαιτίας της κρίσεως του πληθωρισμού, όχι μόνο στην Ελλάδα πανευρωπαϊκά. Ο πληθωρισμός οδηγεί τη νομισματική πολιτική να αυξήσει το κόστος δανεισμού το οποίο μετακυλύετε μετά τους πολίτες σε υφιστάμενα δάνεια και νέα δάνεια. Άρα το ζήτημα είναι πως αντιμετωπίζεις ένα υφιστάμενο πρόβλημα και πως περιορίζεις τις πιθανότητες  να διογκωθεί αυτό το ζήτημα με μια νέα γενιά κόκκινων δανείων ή οφειλών στο δημόσιο.

Η πολιτεία ανέλαβε τις ευθύνες της, προσπάθησε μέσα από τη διοχέτευση σημαντικών πόρων προς την πραγματική οικονομία, μεταξύ άλλων και δύο προγραμμάτων Γέφυρα που κόστισαν 500 εκατ. €, να στηρίξει το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη ώστε να μπορέσει να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις που είχε στο παρελθόν. Τι έπρεπε να κάνουν οι τράπεζες και οι servicers ; Όχι μόνο διμερείς ρυθμίσεις αλλά έπρεπε να τρέξουν πολύ πιο γρήγορα στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Δεν κινήθηκαν κατά το παρελθόν με τις ταχύτητες που θα έπρεπε.

«Σήμερα σε σχέση με πριν από ένα μήνα έχουν ρυθμιστεί 2.072 οφειλές, 373 εκατομμύρια που είναι 500 τον τελευταίο μήνα άρα αυτό σημαίνει ότι τρέχει καλύτερα ο εξωδικαστικός. Συνεχίζουμε να πιέζουμε για να τρέξει ακόμα καλύτερα και πρέπει να τρέξει ακόμα καλύτερα με διορατικότητα για τους κινδύνους ή το ρίσκο που έχουμε μπροστά μας» σημείωσε ο ΥΠΟΙΚ.

Ερωτηθείς αν είναι ικανοποιητικός ο νόμος ή πρέπει να γίνουν διορθώσεις ο ΥΠΟΙΚ δήλωσε: «Φυσικά, μπορούν να υπάρξουν διορθώσεις με την έννοια της μείωσης των επιτοκίων κάναμε πρόσφατα αλλά όταν βλέπουμε ο νόμος να τρέχει πολύ καλύτερα το τελευταίο διάστημα αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχε η βούληση από τους συμμετέχοντες να τρέξει ο νόμος σωστά. Τώρα πάει καλύτερα.  Αυτό είναι το ένα κομμάτι, το δεύτερο κομμάτι είναι η πιστωτική επέκταση. Οφείλουν οι τράπεζες να διευρύνουν την περίμετρο των δυνητικών προς χρηματοδότηση πελατών έτσι ώστε να στηρίξουν ακόμα περισσότερο τις επιχειρήσεις. Εδώ σημαντικός είναι ο ρόλος του δανειακού χαρτοφυλακίου του ταμείου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, σημαντικό εργαλείο μέσα  στο 2023. Φτάνει αυτό; Όχι. Τι έχουμε; Έχουμε αύξηση επιτοκίων άρα θα πρέπει οι τράπεζες να αναμορφώσουν την τιμολογιακή τους πολιτική και στα δάνεια και στις καταθέσεις και στις προμήθειες».

Αυτή την εβδομάδα ένα πιστωτικό ίδρυμα ξεκίνησε να αυξάνει τις αποδόσεις των καταθέσεων και η κυβέρνηση πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση. Μέχρι εδώ σας απάντησα ολιστικά για το πώς θα πρέπει να βοηθήσει την κοινωνία το τραπεζικό σύστημα με δεδομένο ότι  η κυβέρνηση κάνει αυτό που μπορεί για να στηρίξει το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη ώστε να μην υπάρξει ο κίνδυνος.

Πρώτα από όλα μεταξύ συνεπών δανειοληπτών και μπαταχτζήδων υπάρχει και άλλη μια κατηγορία, υπάρχει η κατηγορία των συμπατριωτών μας που δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους γιατί δεν μπορούν. Οφείλουμε να  σεβαστούμε και αυτούς. Στο πρόγραμμα Γέφυρα Ι και ΙΙ για πρώτη φορά  η κυβέρνηση επιβράβευσε και τη συνέπεια καλύπτοντας δόσεις των δανείων σε μια περίοδο που η οικονομία ήταν κλειστή. Σήμερα αξιολογούνται όλες οι δυνητικές παρεμβάσεις που μπορούμε να κάνουμε λαμβάνοντας υπόψη και τον υφιστάμενο δημοσιονομικό χώρο γιατί δεν υπάρχει η δημοσιονομική ευελιξία του παρελθόντος. Και μια ακόμα παρατήρηση, ας αξιολογήσουμε λίγο καλύτερα τι πάνε να κάνουν άλλες χώρες για παράδειγμα η πρώτη εικόνα που έχουμε από την Ισπανία είναι ότι δεν θα υπάρχει δημοσιονομικό κόστος αλλά ουσιαστικά θα υπάρχει μια μετακύληση του κόστους των πολιτών στο μέλλον. Δεν είμαστε απολύτως σίγουροι για τις παραμέτρους που συζητάνε σε άλλες χώρες άρα θέλει υπευθυνότητα και προσοχή.  Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα εντατικοποιούνται οι ήδη υφιστάμενες συζητήσεις με τράπεζες και διαχειριστές δανείων σε όλες τις ενότητες που ανέφερα προηγουμένως.

Όσον αφορά τους συνεπείς πολίτες, δεν υπάρχει απάντηση γιατί πρέπει να συνεκτιμηθούν  όλα αυτά που λέμε και εν πάση περιπτώσει με τι δημοσιονομικό κόστος; που είναι ο δημοσιονομικός χώρος; Δεν μπορούμε συνεπώς εκ προοιμίου να λέμε ότι θα υλοποιήσουμε ένα μέτρο όταν τώρα ξεκινάμε ή έχουμε ξεκινήσει πρόσφατα τις συζητήσεις. Άρα υπάρχει ζήτημα πιστωτικής επέκτασης, υπάρχει ζήτημα λειτουργίας του εξωδικαστικού μηχανισμού, υπάρχει ζήτημα διμερών ρυθμίσεων, υπάρχει ζήτημα  τιμολογιακής πολιτικής στις καταθέσεις, υπάρχει ζήτημα τιμολογιακής πολιτικής στις προμήθειες και υπάρχει και το ζήτημα της αύξησης του κόστους δανεισμού των πολιτών υφιστάμενων και νέων, όλα αυτά συζητούνται με το χρηματοπιστωτικό σύστημα στη βάση αυτών που επιτρέπονται από τους ευρωπαϊκούς κανόνες και αυτών που ρεαλιστικά μπορούμε να υλοποιήσουμε με δεδομένο των υφιστάμενο ή προσδοκώμενο δημοσιονομικό χώρο.

Για τον αν μπορεί να υπάρξει ένα παράθυρο να υπάρξουν κινήσεις που αφορούν και τους συνεπείς δανειολήπτες, πρώτα θα μετρήσουμε, πρώτα θα δούμε τις εναλλακτικές που έχουμε και στη συνέχεια θα υλοποιήσουμε πολιτικές επ’ ωφελεία των πολιτών και επιδίωξή μας είναι και των συνεπών δανειοληπτών.

Αναφορικά με την έκθεση της Κομισιόν και σε τι πλεονάσματα στοχεύει η Ελλάδα μετά το 2024, ο Χρήστος Σταϊκούρας, επισήμανε ότι πρόσφατα κατατέθηκε μια πρόταση της ευρωπαϊκής επιτροπής η οποία θα ξεκινήσει να συζητάτε από το προσεχές Eurogroup της μεθεπόμενης εβδομάδος έτσι ώστε μέσα στο 2023 να καταλήξουμε, εύχομαι μέσα από συμβιβασμούς γιατί υπάρχουν σημαντικά διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ των κρατών μελών, στο νέο πλαίσιο για δημοσιονομικούς κανόνες από το 2024 και μετά. Φαίνεται σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο και με βάση τις προτεραιότητες που έχει θέσει και η ελληνική κυβέρνηση να υπάρχει μια σχετική μεγαλύτερη ευελιξία στο ρυθμό με τον οποίο επιτυγχάνεις τους στόχους μείωσης του δημοσίου χρέους. Αυτό αναφέρεται στους δημοσιονομικούς στόχους δηλαδή στα πρωτογενή πλεονάσματα. Εμείς και μέσα στον προϋπολογισμό μας έχουμε πει ότι από του χρόνου επιστρέφουμε σε πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία θα είναι της τάξεως του 2% περίπου από το 2024 και μετά κυρίως μέσα από την ανάπτυξη, την υψηλή και βιώσιμη οικονομική μεγέθυνση.

Ο υπουργός Οικονομικών, επισήμανε ότι το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο, αυτό το λένε όλοι οι αναλυτές και η ευρωπαϊκή επιτροπή γιατί έχει τα εξής χαρακτηριστικά. Οι ετήσιες χρηματοδοτικές του ανάγκες είναι οι μισές του μέσου ευρωπαϊκού όρου. Η Ελλάδα έχει πετύχει από το 2012 και μετά μια τέτοια αναδιάρθρωση χρέους που κάθε χρόνο έχουμε να πληρώνουμε τα μισά του μέσου ευρωπαϊκού όρου. Έχουμε υψηλά, ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα, το μεγαλύτερο κομμάτι του χρέους είναι στον επίσημο τομέα, είναι σταθερού επιτοκίου και το πιο σημαντικό όπως φαίνεται και στον προϋπολογισμό την περίοδο ’21-’23 το χρέος μας μειώνεται κατά 50% του ΑΕΠ, πέφτει περίπου στο 160% του ΑΕΠ αυτό είναι μεγάλη επιτυχία για τη χώρα  που οφείλεται στις θυσίες των πολιτών αλλά και στην υψηλή ανάπτυξη κυρίως της τελευταία περιόδου βεβαίως συνεπικουρούμενη και από τον πληθωρισμό αλλά βασικός παράγοντας είναι η ανάπτυξη.

Ερωτηθείς σχετικά με το αν θα μπορέσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες μας για φυσικό αέριο, ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι υπάρχει ένα βασικό σενάριο και υπάρχουν και δυσμενή σενάρια, έτσι ώστε κάθε φορά η χώρα να έχει την επάρκεια των πόρων για να ενισχύει νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με βάση τη σημερινή εικόνα και τις μελλοντικές προβλέψεις που γίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο για την τιμή του φυσικού αερίου το 1 δισ.  είναι υπεραρκετό, πιθανότατα δεν θα χρειαστεί. Αν όμως υπάρχει εξαιτίας της αβεβαιότητας, αύξηση των τιμών μελλοντικά για αυτό το λόγο υπάρχει το 1 δις επιπλέον του κλασικού 1 δις που είναι το αποθεματικό της χώρας για να καλύψεις ανάγκες που θα απορρέουν από ένα ψηλότερο ενεργειακό κόστος. Σε κάθε περίπτωση θα δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση.

Διαβάστε ακόμη:

Το πόρισμα Βουρλιώτη, η εκεχειρία των καναλαρχών, ό,τι (δεν) πωλείται είναι χρυσός, τα μαχαίρια Cosmote – NOVA για τη Euroleague

Στήριξη… α λα «Γέφυρα» στους δανειολήπτες που πλήττονται από τις αυξήσεις επιτοκίων

Μυτιληναίος: Νέος εταιρικός μετασχηματισμός του ομίλου με το βλέμμα στο χρηματιστήριο του Λονδίνου

Exit mobile version