Πιέσεις για να τηρηθεί ο αρχικός οδικός χάρτης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής- Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ και να υλοποιηθεί ως ενιαίο έργο, συνεχίζουν να ασκούν στην ελληνική πλευρά οι Βρυξέλλες με νέα επιστολή που έφτασε στην πολιτική ηγεσία στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας.
Την ώρα που ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει ακάθεκτος τον σχεδιασμό για την αυτόνομη υλοποίηση του έργου Κρήτη -Αττική, με νέα επιστολή που υπογράφει ο διευθυντής Εσωτερικής Αγοράς Ενέργειας της γενικής διεύθυνσης Ενέργειας της ΕΕ Κ. Κλάους-Ντίτερ Μπόρχαρντ, η ΕΕ κρούει ξανά το καμπανάκι υποστηρίζοντας ότι ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ θέτει εκτός PCI(έργο κοινοτικού ενδιαφέροντος) την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής ύψους 1 δισ. ευρώ, ένα έργο που ο διαχειριστής έχει ανακοινώσει ότι μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Η υλοποίηση του μεγάλου πρότζεκτ που βρίσκεται ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα με τις προτεραιότητες του ΥΠΕΝ στον τομέα της ενέργειας, δέχεται τα οξύτατα πυρά του EuroasiaInterconnector της εταιρείας που η ΕΕ έχει χρήσει ως επίσημο φορέα του έργου για τη διασυνοριακή διασύνδεση Αττικής-Κρήτης Κύπρου-Ισραήλ.
Η Κομισιόν εκφράζει την ελπίδα ότι η ελληνική κυβέρνηση θα προχωρήσει βάσει του αρχικού σχεδιασμού του έργου και προτίθεται να υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις για αυτό προς στο ΥΠΕΝ.
Η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία, κάνει τα αδύνατα δυνατά για να εμποδίσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες που έχει ξεκινήσει ο ΑΔΜΗΕ. Την περασμένη εβδομάδα κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα κατά της απόφασης της ΡΑΕ να αναθέσει στην Αριάδνη (θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ) την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου της Μεγάλης Διασύνδεσης.
Nωρίτερα η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) είχε απορρίψει την προσφυγή που είχε καταθέσει η κυπριακή εταιρεία κατά του διαγωνισμού για τους Σταθμούς Μετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής.
Ωστόσο χθες και παρά τις απανωτές αναβολές στο διαγωνισμό υποβλήθηκαν προσφορές για τα τέσσερα τμήματα του έργου που αφορούν τις καλωδιακές υποδομές (υποβρύχια καλώδια Αττικής -Κρήτης, διασύνδεσης με τους υποσταθμούς μετατροπής, οπτική ίνα κ.α) ενώ για τα τέλη Αυγούστου έχει δρομολογηθεί ο διαγωνισμός που αφορά στη μελέτη προμήθεια και εγκατάσταση δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού για την διασύνδεση Κρήτης -Αττικής. Ένας διαγωνισμός ύψους 315 εκ. ευρώ που αναμένεται να συγκεντρώσει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον αλλά ήδη οι υποψήφιοι ζητούν παράταση ενός μηνός που θεωρείται πιθανόν να δοθεί.
Ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος μαζί με τον Πρωθυπουργό πραγματοποίησαν πρόσφατα επαφές στην Κύπρο για το θέμα, έχει εκφράσει την στήριξή του στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Αττικής Κύπρου Ισραήλ, λέγοντας όμως ότι εκείνο που προέχει, είναι να μην μείνει χωρίς ρεύμα η Κρήτη. Η ηλεκτρική διασύνδεση εκτιμάται ότι θα περιορίσει δραστικά και το κόστος ηλεκτροδότησης του νησιού, γεγονός που θα οδηγήσει στη μείωση κατά 300 εκατ. ευρώ, των χρημάτων που καταβάλλουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος, για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).
Το μεγάλο πάντως ερωτηματικό για την αγορά παραμένει το ισχυρό lobbing που φαίνεται να έχει αναπτύξει στην Κομισιόν οι Κύπριοι του Euroasia Interconnector, εικόνα που όσο περνά ο καιρός γίνεται όλο και πιο έντονη.