Τη δεύτερη καλύτερη επίδοσή του από το 2016, όταν ξεκίνησε η κατάρτισή του, παρουσίασε στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2021, σε σχέση με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών, που καταρτίζει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), σε συνεργασία με την εταιρεία DHL.

Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης TCI SEVE-DHL για το πρώτο εξάμηνο του 2021 διαμορφώθηκε σε 138,8 μονάδες, έναντι 123,0 μονάδων στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 και 86,8 μονάδων στο πρώτο (όταν η τιμή του δείκτη υπερβαίνει τις 100 μονάδες αυτό δείχνει αισιοδοξία, ενώ όταν είναι κάτω από αυτό το όριο δηλώνει απαισιοδοξία).

Αναλυτικότερα, περίπου έξι στους δέκα ερωτηθέντες (ποσοστό 58%) εκτιμούν πως οι εξαγωγές τους θα αυξηθούν και το 34% προσδοκά σταθερότητα, ενώ μόλις το 8% αναμένει μείωση. Σε ό,τι αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, τα αποτελέσματα του δείκτη δείχνουν μικρή βελτίωση, σε σχέση με τις προσδοκίες των εξαγωγέων το προηγούμενο εξάμηνο, με το 51% να αναμένει βελτίωση και το 24% σταθερότητα. Αντίστοιχα, το ποσοστό όσων αναμένουν επιδείνωση μειώθηκε σε 25% από 34% στο δεύτερο εξάμηνο του 2020.

Ιδιαίτερα αισιόδοξοι παραμένουν οι εξαγωγείς και για τις εγχώριες πωλήσεις τους, καθώς το 59% αναμένει αύξηση, ενώ μόλις το 7% παρουσιάζεται απαισιόδοξο και δηλώνει ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι εγχώριες πωλήσεις θα μειωθούν. Το 34% αναμένει σταθερότητα.

Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί και για τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες με το 50% των ερωτηθέντων να αναμένει βελτίωση, ωστόσο το ποσοστό είναι μειωμένο συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο, κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Τη «σταθερότητα» επέλεξε ως απάντηση στη σχετική ερώτηση το 27% του δείγματος και την «επιδείνωση» το 23%.

Έχουν σχέδιο για τις εξαγωγές μετά την πανδημία, αλλά επτά στους 10 δεν εγκατέστησαν πλατφόρμα εξαγωγικών πωλήσεων

Στο μεταξύ, στο ερώτημα σχετικά με το πώς επηρέασε η πανδημία τις εξαγωγές της επιχείρησης των συμμετεχόντων στην έρευνα, το 44% απαντάει «αρνητικά», το 32% «καθόλου» και το 24% «θετικά». Ερωτηθέντες αν η επιχείρησή τους έχει ενσωματώσει online B2B (επιχείρηση προς επιχείρηση) και B2C (επιχείρηση προς καταναλωτή) πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, πάνω από επτά στους δέκα (ποσοστό 73%) απάντησαν «όχι» και το 27% «ναι».

Έχουν σχέδια για συμμετοχή σε ψηφιακές δράσεις με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους; Το 51% απαντάει θετικά και το 49% αρνητικά. Στο ερώτημα, τέλος, αν υπάρχει ή όχι σχέδιο ανάπτυξης των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας, το 69% απαντάει καταφατικά και το 31% αρνητικά.

Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με επιστημονικό σύμβουλο τον καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Η έρευνα για την κατάρτιση του δείκτη πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 12 Απριλίου-14 Μαΐου, σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 219 ανταποκρίθηκαν), με ετήσιο τζίρο πάνω από 1 εκατ. ευρώ, από τον πρωτογενή παραγωγή, τη βιομηχανία και το εμπόριο.

Διαβάστε ακόμη:

Ευρωζώνη: Σε υψηλό 21 ετών ο σύνθετος δείκτης PMI

Καραβίας για Ελληνική Τράπεζα: «Η πρώτη κίνηση τραπεζικής επέκτασης εκτός συνόρων μετά από 15 χρόνια»

Απάντηση Μητσοτάκη στους αντιεμβολιαστές με το άρθρο 25 του Συντάγματος