Σε μονοψήφιο ποσοστό υποχώρησε τον Οκτώβριο ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα, δίνοντας μικρή «ανάσα» σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις και βιομηχανίες, οι οποίες εδώ και αρκετούς μήνες δίνουν «μάχη» με το υψηλό κόστος διαβίωσης και παραγωγής.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) καθορίστηκε στο 9,1% έναντι 12% τον Σεπτέμβριο (κοντά στο ιστορικό ρεκόρ του 12,1%).
Όσον αφορά τον μηνιαίο δείκτη, οι τιμές του Οκτωβρίου μειώθηκαν κατά 1,2% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Παράλληλα, ο μέσος ετήσιος ΔΤΚ για το 12μηνο Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 9,2% σε σύγκριση με τον δείκτη της αντίστοιχης περιόδου 2020 – 2021.
Τα παραπάνω στοιχεία, επί της ουσίας, έρχονται να επιβεβαιώσουν τις πρόσφατες εκτιμήσεις της Eurostat, η οποία είχε προσδιορίσει την άνοδο του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή στο 9,8% από 12,1% τον προηγούμενο μήνα.
Ας σημειωθεί ότι η μικρή απόκλιση μεταξύ ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat -δηλαδή μεταξύ «μη εναρμονισμένου» και «εναρμονισμένου» πληθωρισμού- οφείλεται σε τεχνικές διαφοροποιήσεις της μεθόδου μέτρησης.
Επιβράδυνση του πληθωρισμού στην ενέργεια
Τον Σεπτέμβριο του 2022, όπως προαναφέρθηκε, ο ετήσιος πληθωρισμός της ΕΛΣΤΑΤ είχε καθοριστεί στο 12%. Επομένως, για τον Οκτώβριο προκύπτει σημαντική επιβράδυνση του κύματος ανατιμήσεων, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις τιμές του ενεργειακού κλάδου.
Η τιμή του φυσικού αερίου, ενδεικτικά, επιβραδύνθηκε στο 68,4% από 332% τον Σεπτέμβριο, ενώ το κόστος ηλεκτρισμού αυξήθηκε κατά 7,4% από 30,5% προηγουμένως. Συνολικά, οι τιμές στην ομάδα Στέγασης (όπου εντάσσεται η ενέργεια) ανήλθαν στο 11,2% από 35,4% τον Σεπτέμβριο.
Αντίθετα, σταθερά σε υψηλά επίπεδα διατηρήθηκαν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα, με τις τιμές σε ψωμί – δημητριακά να διευρύνονται κατά 19,3% (από 18,4% τον Σεπτέμβριο), σε κρέατα κατά 17,3% (από 17,6% τον Σεπτέμβριο), σε γαλακτοκομικά – αυγά κατά 24,2% (από 23,3% τον Σεπτέμβριο) και σε έλαια – λίπη κατά 16,6% (από 17% τον Σεπτέμβριο).
Αναλυτικά οι αυξήσεις τιμών ανά αγαθό / υπηρεσία
- Ψωμί και δημητριακά 19,3%
- Κρέατα (γενικά) 17,3%
- Ψάρια (γενικά) 2,4%
- Γαλακτοκομικά και αυγά 24,2%
- Έλαια και λίπη 16,6%
- Φρούτα (γενικά) 3,9%
- Λαχανικά (γενικά) 13,2%
- Ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά 6,1%
- Λοιπά τρόφιμα 12,0%
- Καφές-κακάο-τσάι 13,4%
- Μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων 6,1%
- Αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα) 5,4%
- Ένδυση και υπόδηση 5,4%
- Ενοίκια κατοικιών 1,6%
- Επισκευή και συντήρηση κατοικίας 4,2%
- Υπηρεσίες κοινοχρήστων 1,5%
- Ηλεκτρισμός 7,4%
- Φυσικό αέριο 68,4%
- Πετρέλαιο θέρμανσης 20,8%
- Στερεά καύσιμα 23,3%
- Έπιπλα και διακοσμητικά είδη 5,7%
- Οικιακές συσκευές και επισκευές 5,6%
- Υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης 6,8%
- Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 16,1%
- Οικιακές υπηρεσίες 8,0%
- Φαρμακευτικά προϊόντα 5,9%
- Ιατρικά προϊόντα 3,2%
- Ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες 1,4%
- Νοσοκομειακή περίθαλψη 0,6%
- Αυτοκίνητα καινούργια 12,3%
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα 19,4%
- Μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες 8,4%
- Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου 10,3%
- Καύσιμα και λιπαντικά 17,8%
- Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς 2,8%
- Μεταφορά επιβατών με ταξί 32,9%
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο 30,6%
- Μεταφορά επιβατών με πλοίο 26,7%
- Τηλεφωνικός εξοπλισμός κινητών τηλεφώνων -9,9%
- Τηλεφωνικές υπηρεσίες -1,9%
- Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού 3,9%
- Μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα 2,6%
- Κινηματογράφοι-θέατρα 14,3%
- Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης 9,6%
- Πακέτο διακοπών 12,0%
- Οπτικοακουστικός εξοπλισμός-υπολογιστές-επισκευές -4,7%
- Πρωτοβάθμια εκπαίδευση 2,4%
- Δευτεροβάθμια εκπαίδευση 2,5%
- Εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία 7,0%
- Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία 20,2%
- Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας 2,7%
- Άλλα είδη ατομικής φροντίδας 8,4%
Αναλυτικά οι αυξήσεις τιμών ανά ομάδα
- 14,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 11,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 2,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 13,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 2,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 2,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 8,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Διαβάστε επίσης