search icon

Οικονομία

Σχέδιο για ριζικό «λίφτινγκ» στον ΕΝΦΙΑ

Αλλάζει τελείως η φιλοσοφία του φόρους προκειμένου να αποφευχθούν επιβαρύνσεις λόγω των νέων αντικειμενικών αξίων - Πως θα αντισταθμιστούν οι αυξήσεις απο τις νέες τιμές - Τα σενάρια για τον συμπληρωματικό φόρο και ο “γρίφος” με τους συντελεστές παλαιότητας

Περιοχή με πολυκατοικίες γύρω από το λόφο της Ακρόπολης, Αθήνα, Σάββατο 18 Αυγούστου 2018. Μέχρι τις 31 Αυγούστου θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ 2018 στο Taxisnet όπως ανακοίνωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ενώ η πρώτη δόση του φόρου θα πρέπει να καταβληθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Την πλήρη αναμόρφωση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να αποφευχθούν υπέρογκες επιβαρύνσεις στους ιδιοκτήτες ακινήτων λόγω των αντικειμενικών αξιών που θα ισχύσουν από το 2022.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου εξετάζουν το ενδεχόμενο να αναθεωρηθεί πλήρως η φιλοσοφία του φόρου, δηλαδή οι αλλαγές να γίνουν σε όλα τα επίπεδα υπολογισμού του. Οι πληροφορίες του newmoney.gr αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανό να συγχωνευθεί ο κύριος και ο συμπληρωματικός φόρος ενώ παράλληλα εξετάζεται και πλήθος παρεμβάσεων στην συνολική “εξίσωση” του φόρου, δηλαδή στην βασική κλίμακα στους συντελεστές παλαιότητας στον τρόπο υπολογισμού των μειώσεων (έως 30%) στην τελική επιβάρυνση αλλά και στα περιουσιακά κριτήρια χορήγησης απαλλαγής από το 50% του φόρου.

Με απλά λόγια το υπουργείο οικονομικών σχεδιάζει να προχωρήσει σε μια ριζικό “λιφτινγκ” στον ΕΝΦΙΑ προκειμένου να αντισταθμιστούν οι αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών και ο συνολικός “λογαριασμός” να μην αλλάξει. Ο νέος και “ολιστικός” φόρος θα εμφανιστεί στα εκκαθαριστικά του επόμενου ΕΝΦΙΑ που προγραμματίζεται για τον Μάρτιο του 2022 με στόχο να πληρωθεί με 10 έως 12 δόσεις. Η άσκηση της αλλαγής του ΕΝΦΙΑ και της προσαρμογή του στις νέες αντικειμενικές αξίες θα γίνει μέσα σε επόμενους πέντε μήνες ώστε όλα να είναι έτοιμα το 2022.

Ειδικότερα, οι αλλαγές που εξετάζονται είναι οι εξής:

• Κλίμακα Φόρου: Εξετάζεται η δημιουργία μιας διαφορετικής κλίμακας υπολογισμού του φόρου από αυτή που ισχύει σημεία. Ο υπολογισμός του κύριου ΕΝΦΙΑ γίνεται με βάση μια κλίμακα συντελεστών, στην οποία κάθε κλιμάκιο αντιστοιχεί σε ένα συγκεκριμένο εύρος αντικειμενικών τιμών ζώνης ανά τ.μ. Για παράδειγμα σε περιοχές όπου οι αντικειμενικές τιμές ζώνης ανά τ.μ. φθάνουν μέχρι τα 550 ευρώ, ο συντελεστής του κύριου ΕΝΦΙΑ ανέρχεται σε 2 ευρώ ανά τ.μ., σε περιοχές με τιμές ζώνης από 550,01 έως 750 ευρώ ανά τ.μ. ισχύει συντελεστής κύριου ΕΝΦΙΑ 2,8 ευρώ ανά τ.μ., σε περιοχές με τιμές ζώνης από 750,01 έως 1.050 ευρώ ανά τ.μ. αντιστοιχεί συντελεστής ΕΝΦΙΑ 2,9 ευρώ ανά τ.μ., σε περιοχές με τιμές ζώνης από 1.050,01 έως 1.500 ευρώ αντιστοιχεί συντελεστής ΕΝΦΙΑ 3,7 ευρώ ανά τ.μ. κ.ο.κ. Η “άσκηση” που θα κάνει το υπουργείου Οικονομικών θα έχει ως στοχο να γίνει παρέμβαση στα κλιμάκια υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ώστε το εύρος κάθε κλιμακίου να αυξηθεί σημαντικά. Ετσι ακόμη και μετά από αύξηση των τιμών ζώνης , να μη δημιουργείται το πρόβλημα της μετάβασης του ακινήτου σε υψηλότερο κλιμάκιο με μεγαλύτερο συντελεστή φόρου.

• Μείωση στην τελική επιβάρυνση του ΕΝΦΙΑ: Σήμερα ο κύριος ΕΝΦΙΑ, μετά τον υπολογισμό του, μειώνεται ως εξής:

▪ κατά 30% για συνολική αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας μέχρι 60.000 ευρώ,

▪ κατά 27% για συνολική αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας από 60.000,01 μέχρι 70.000 ευρώ,

▪ κατά 25% για συνολική αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας από 70.000,01 μέχρι 80.000 ευρώ,

▪ κατά 20% για συνολική αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας από 80.000,01 μέχρι 1.000.000 ευρώ,

▪ κατά 10% για συνολική αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας άνω του 1.000.000 ευρώ.

Και εδώ θα πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις ώστε να μην χάνεται η έκπτωση φόρους δηλαδή να μην αλλάζει το κλιμάκιο λόγω αύξησης της αντικειμενικής άξιας

• Συντελεστές παλαιότητας: Tο οικονομικό επιτελείο θα ήθελε παράλληλα με το λίφτινγκ στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ να τρέξει και μία διόρθωση των συντελεστών παλαιότητας που εφαρμόζονται τόσο για τον υπολογισμό του φόρου ακινήτων όσο και της αντικειμενικής αξίας. Συγκεκριμένα, η παλαιότητα των κατοικιών και των λοιπών κτισμάτων που κατέχουν οι φορολογούμενοι δεν λαμβάνεται υπόψη και η τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά σε πολλές περιπτώσεις αυξάνεται κιόλας! Αυτό συμβαίνει επειδή το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝ.Φ.Ι.Α. συμπεριλαμβάνει «συντελεστές παλαιότητας», οι οποίοι δεν μειώνουν το φόρο ανάλογα με τα έτη που έχουν παρέλθει από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας αλλά τον αυξάνουν όσο λιγότερα είναι τα έτη αυτά, δηλαδή όσο νεότερο είναι το κάθε κτίσμα! Ως εκ τούτου η «άσκηση» της αλλαγής των συντελεστών παλαιότητας είναι σύνθετη, ενώ τα δημοσιονομικά περιθώρια ελιγμών για μια μεμονωμένη παρέμβαση είναι αρκετά περιορισμένα. Όμως στην περίπτωση της ριζικής αναδόμησης του ΕΝΦΙΑ μπορεί να αλλάξει ριζικά και η φιλοσοφία στους συντελεστές παλαιότητας

• Συμπληρωματικός φόρος: Στην νέα κλίμακα δεν αποκλείεται να ενταχθεί και η ισχύουσα σήμερα κλίμακα υπολογισμού του συμπληρωματικού φόρου. Δεν αποκλείεται δηλαδή να συγχωνευτούν σε έναν φόρο, τόσο κύριος όσο και ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ. Ο συμπληρωματικός φόρος επιβαρύνει τα φυσικά πρόσωπα με ακίνητη περιουσία (κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων ή οικισμών εκτάσεις γης) συνολικής αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης των 250.000 ευρώ. Όπως όλα δείχνουν, το πλέον πιθανό σενάριο είναι ο φόρος αυτός να συγχωνευτεί με τον κύριο φόρο. Αν δεν γίνει αυτό τότε θα πρέπει να αποφασιστεί μια σημαντική αύξηση στο αφορολόγητο ποσό των 250.000 ευρώ, ώστε ακόμη και μετά την αύξηση των αντικειμενικών τιμών όσοι ιδιοκτήτες βρίσκονται σήμερα κάτω από το όριο αυτό να μην το υπερβούν και επιβαρυνθούν και με συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ.

Διαβάστε ακόμα:

Μεταβιβάσεις χωρίς φόρο πριν ισχύσουν οι νέες αντικειμενικές αξίες

Τι σημαίνει για την Ελλάδα η συμφωνία για παγκόσμιο εταιρικό φόρο

Exit mobile version