Ιδιαίτερα θερμή προοιωνίζεται η πασχαλινή και θερινή περίοδος στην αγορά. Μόλις ανοίξει και λειτουργήσει, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δρομολογεί μπαράζ φορολογικών ελέγχων για να διασώσει τα κρατικά έσοδα που έχουν πάρει τον κατήφορο εδώ και ένα χρόνο, λόγω καραντίνας.
Με εγκύκλιό του ο Διοικητής της ΑΑΔΕ δίνει οδηγίες στην Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ) να επικεντρωθεί στο υπόλοιπο της χρονιάς σε «φρέσκες» υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας, αλλά και σε υποθέσεις που εμφανίζουν υψηλή παραβατικότητα βάσει κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου.
Ενώ όμως οι υποθέσεις επιλέγονται «κεντρικά» και στέλνονται «πακέτο» για έλεγχο στις ΥΕΔΔΕ, οι προϊστάμενοι των τοπικών ελεγκτικών συνεργείων έχουν διπλό βάρος και ευθύνη:
· αφενός να προλάβουν να φέρουν σε πέρας τις υποθέσεις που χρεώθηκαν
· αφετέρου, να βρουν και να ελέγξουν και άλλες υποθέσεις από μόνοι τους, με στοιχεία ή πληροφορίες που τυχόν έχουν στη διάθεσή τους. Θα κρίνουν οι ίδιοι δηλαδή αν συντρέχει βάσιμος λόγος ελέγχου κατά προτεραιότητα άλλων υποθέσεων, που δεν τους έχουν σταλεί από τις κεντρικές υπηρεσίες «συνεκτιμώντας τη σοβαρότητα των υποθέσεων που ανακατατάσσονται».
Με άλλα λόγια, οι επικεφαλής των υπηρεσιών μπορεί να ελεγχθούν μεν για υποθέσεις που δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν αν και τις έστειλαν τα κεντρικά, αλλά και για υποθέσεις που οι ίδιοι επέλεξαν αντί άλλων. Όπως τονίζεται στην απόφαση Πιτσιλή, «κάθε μεταβολή στη σειρά κατάταξης των υποθέσεων θα πρέπει να αιτιολογείται επαρκώς» από τους κατά τόπους προϊσταμένους των κλιμακίων ελέγχο.
Οι εντολές του κυρίου Πιτσιλή προς τις υπηρεσίες, συνοδεύονται και από «μυστικό κώδικα» βάσει του οποίου ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα κατατάσσει και επιλέγει τους στόχους του, με στόχο των εντοπισμό και αιφνιδιασμό των φοροφυγάδων. Το ΦΕΚ συνοδεύεται από 2 Παραρτήματα με μεθόδους επιλογής, τα οποία δεν δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η μυστικότητα οφείλεται στο γεγονός πως μόνον οι υπηρεσίες πρέπει να γνωρίζουν τα κριτήρια τα οποία, όποιος τα συγκεντρώνει, θα ελεγχθεί ως ύποπτος φοροδιαφυγής.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εγκύκλιο Πιτσιλή, κατά προτεραιότητα ελέγχονται οι φορολογικές υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας, όσες εμφανίζουν υψηλή παραβατικότητα αλλά και πέντε ειδικές κατηγορίες υποθέσεων, ο έλεγχος των οποίων ολοκληρώνεται άμεσα ανεξάρτητα από την προτεραιοποίησή τους ή μη.
Στις τελευταίες συγκαταλέγονται οι:
1. Υποθέσεις έρευνας που προέκυψαν από εισαγγελικές παραγγελίες κατόπιν αιτήματος των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε..
2. Έρευνες έλεγχοι που προέκυψαν από συμμετοχή των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. σε ειδικά συνεργεία ελέγχου και οι οποίες διενεργούνται στο πλαίσιο ειδικών διατάξεων άλλων υπηρεσιών.
3. Έρευνες έλεγχοι που κατά τη δημοσίευση της παρούσας βρίσκονται σε στάδιο σύνταξης έκθεσης ελέγχου.
4. Υποθέσεις που αφορούν σε διενέργεια μερικών επιτόπιων στοχευμένων ελέγχων, καθώς και λοιπών ελέγχων πρόληψης για τη διαπίστωση της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων, της τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για φορολογουμένους που ασκούν οποιαδήποτε δραστηριότητα ή διακινούν αγαθά.
5. Υποθέσεις που αφορούν σε διασταυρωτικούς ελέγχους ενδοκοινοτικών συναλλαγών (VIES) και υποθέσεις πολυμερών (ταυτόχρονων) ελέγχων που διενεργούνται από ελληνικές και αλλοδαπές φορολογικές αρχές.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που περιλαμβάνει το σχέδιο Πιτσιλή:
– οι υποθέσεις που ελέγχονται και ερευνώνται κατά προτεραιότητα, επιλέγονται βάσει συνδυασμού κριτηρίων ορθολογικής διαχείρισης και ανάλυσης κινδύνου.
– από το σύνολο των εκκρεμών υποθέσεων κάθε Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., ελέγχονται κατά προτεραιότητα οι υποθέσεις που συγκεντρώνουν την υψηλότερη μοριοδότηση, ακολουθώντας φθίνουσα σειρά ταξινόμησης μέχρι να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί από το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ.
– Oι προϊστάμενοι των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., εφόσον, από στοιχεία ή πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους κρίνουν ότι συντρέχει βάσιμος λόγος ελέγχου κατά προτεραιότητα υποθέσεων, οι οποίες δεν έχουν προτεραιοποιηθεί σύμφωνα με τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου ή δεν έχουν περιληφθεί στη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης εισάγουν τις προκρινόμενες υποθέσεις σε σειρά κατάταξης ανάλογα με τη σημαντικότητά τους, συνεκτιμώντας τη σοβαρότητα των υποθέσεων που ανακατατάσσονται. Ανεξαρτήτως των ανωτέρω, δύνανται να προκρίνονται προς έλεγχο έρευνα υποθέσεις, κατόπιν εντολής του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. ή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων και Ερευνών (ΔΙ.Π.Α.Ε.Ε.). Οι υποθέσεις αυτές εντάσσονται σε υλοποιήσιμη σειρά κατάταξης και μειώνουν τον αριθμό των υπολοίπων υποθέσεων εκάστης υπηρεσίας που πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι την 31/12/2021.
– Κάθε μεταβολή στη σειρά κατάταξης των υποθέσεων θα πρέπει να αιτιολογείται επαρκώς και να γνωστοποιείται εντός 30 ημερών.
– Σε περίπτωση κάλυψης των στόχων του Επιχειρησιακού Σχεδίου έτους 2021, διενεργούνται έλεγχοι – έρευνες πέραν των στόχων αυτών σύμφωνα με τη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης.
– Υποθέσεις που αφορούν σε διασταυρωτικούς ελέγχους ενδοκοινοτικών συναλλαγών (VIES) και υποθέσεις πολυμερών (ταυτόχρονων) ελέγχων που διενεργούνται από ελληνικές και αλλοδαπές φορολογικές αρχές.
– Οι υποθέσεις ελέγχων ερευνών δύνανται να αξιολογούνται σε μεταγενέστερα χρονικά διαστήματα με βάση τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνων ή με νέα κριτήρια ανάλογης μοριοδότησης, και να ταξινομούνται σε φθίνουσα σειρά, βάσει της μοριοδότησης που έλαβαν.
Διαβάστε ακόμη:
Κωνσταντόπουλος: «Η επόμενη μέρα φέρνει κοσμογονικές αλλαγές στα ΕΛΤΑ»