Ενεργό ρόλο στο μακράς πνοής αναπτυξιακό σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας αναλαμβάνει η Εγνατία Οδός ΑΕ. Με βάση το επικαιροποιημένο Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης που κατατέθηκε χθες στην βουλή, συστήνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας Οδού ΑΕ νέος εξειδικευμένος φορέας με την επωνυμία «Μετάβαση Α.Ε.».
Ο φορέας αυτός περιγράφεται στο σχέδιο ως διοικητικά αυτοτελής και οικονομικά αυτόνομος, που θα αποτελέσει τoν κύριο Δικαιούχο Πράξεων που θα ενταχθούν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης, στους τομείς των υποδομών μεταφορών, ενέργειας και περιβάλλοντος. Η νέα εταιρεία θα έχει στην αρμοδιότητά της το σύνολο των απαιτούμενων ενεργειών, από την εξασφάλιση της χρηματοδότησης και την ωρίμανση, έως την ολοκλήρωση των έργων που θα αναλαμβάνει, ενώ, μέσω προγραμματικών συμβάσεων, θα μπορεί να υποστηρίζει τους τοπικούς φορείς στην υλοποίηση των έργων αρμοδιότητάς τους.
Με τον τρόπο αυτό επιλύεται και ο γόρδιος δεσμός για την τύχη της Εγνατίας μετά την ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου από το ΤΑΙΠΕΔ καθώς η κρατική εταιρεία επιφορτίζεται με ένα «βαρύ» φορτίο για την ταχεία και αποτελεσματική υλοποίηση των έργων στις περιοχές μετάβασης.
Για τη χρηματοδότηση του masterplan των λιγνιτικών περιοχών, θα καταβληθούν εθνικοί και ευρωπαϊκοί πόροι συνολικού ύψους 5 δις. ευρώ ενώ το «ζεστό χρήμα» υπολογίζεται σε 2 δις. ευρώ.
Όπως επανέλαβε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, πάνω στο σχέδιο της απολιγνιτοποίησης θα «οικοδομηθούν» 16 εμβληματικές επενδύσεις, εκ τω οποίων οι 11 είναι στη Δυτική Μακεδονία και οι 5 στη Μεγαλόπολη αλλά όπως ανέφερε έχουν κατατεθεί δεκάδες ακόμα προτάσεις που βρίσκονται υπό αξιολόγηση. Να σημειωθεί ότι στο επικαιροποιημένο σχέδιο, στις προτάσεις που δρομολογούν ιδιώτες επενδυτές περιλαμβάνονται επίσης ένα εργοστάσιο κατασκευής ανταλλακτικών αυτοκινήτων, επένδυση που υπολογίζεται σε πάνω από 5 εκατ. ευρώ από εταιρεία του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και επενδύσεις για την κατασκευή μονάδας παραγωγής, επεξεργασίας και μεταποίησης αγροτικών προϊόντων ύψους 44 εκατ. ευρώ, μονάδας συσκευασίας και μεταποίησης φρούτων και λαχανικών 13 εκατ. ευρώ και εργοστασίου παραγωγής φαρμακευτικών σκευασμάτων.
Παράλληλα με τις επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, καταρτίζονται προτάσεις και σχεδιασμοί για την υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος δημοσίων έργων, με έμφαση στις υποδομές, τα οποία θα αναμορφώσουν τις επηρεαζόμενες περιοχές.
Τα έργα συμπεριλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την ολοκλήρωση των οδικών διασυνδέσεων, την ενίσχυση και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, την εισαγωγή φυσικού αερίου και την ανάπτυξη δικτύων, την ενίσχυση των υποδομών τηλεθέρμανσης, την εγκατάσταση ευρυζωνικού δικτύου υπερ-υψηλών ταχυτήτων και δικτύου κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G) κ.λπ. Τα συγκεκριμένα έργα θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου των εμβληματικών επενδύσεων καθώς αποτελούν σημαντικό προαπαιτούμενο για την υλοποίησή τους.
Πρόκειται για επενδύσεις που σύμφωνα με το υπουργείο θα υπερκαλύψουν τις όποιες απώλειες θέσεων εργασίας και η κυβέρνηση ήδη προετοιμάζει το έδαφος για την υλοποίησή τους, μέσω του καθορισμού χρήσεων γης με εκπόνηση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων με fast track διαδικασίες (σχετική ρύθμιση εντάχθηκε στο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο), δρομολογώντας την ταχεία αποκατάσταση των εδαφών στα λιγνιτικά πεδίο και φυσικά με την χορήγηση ειδικών επενδυτικών-φορολογικών κινήτρων για τις λιγνιτικές περιοχές.
Διαβάστε ακόμη:
Πρόταση για ρύθμιση 120 δόσεων με κούρεμα οφειλών
Αμφίβολο αν θα κατέβει η ΟΝΕΧ στο διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Σύνοδος Κορυφής: Σκληρό μπρα ντε φερ για κυρώσεις και εμπάργκο όπλων στην Τουρκία