Προ εκπλήξεων βρίσκονται χιλιάδες φορολογούμενοι επαγγελματίες και επιχειρήσεις καθώς λίγο πριν εκπνεύσει το 2024 διαπιστώνουν ότι δαπάνες τις οποίες είχαν καταχωρίσει στα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA κατά τη διάρκεια της χρονιάς «σβήστηκαν» μαζικά επειδή τις έχουν απορρίψει οι αντισυμβαλλόμενοι προμηθευτές τους.

Το πρόβλημα έγκειται κυρίως σε «μη αντικριζόμενες» δαπάνες. Δηλαδή αφορά συνήθως μικροέξοδα που δηλώνουν επιχειρήσεις για τα οποία συχνά δεν εκδίδονται κανονικά τιμολόγια (τα οποία διαβιβάζονται αυτόματα άλλωστε πια στο myDATA της ΑΑΔΕ), αλλά απλά παραστατικά λιανικής, όπως αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, τα οποία διαβιβάζει «χειρωνακτικά» ο ίδιος ο λήπτης των προϊόντων ή υπηρεσιών.

«Διορθώνουν» τα βιβλία

Σταδιακά, πάντως, όλο και περισσότεροι φορολογούμενοι, κάνοντας είσοδο στην πλατφόρμα myDATA για να ελέγξουν τι δήλωσαν οι αντισυμβαλλόμενοι με αυτούς (πελάτες ή προμηθευτές), διαπιστώνουν ότι παραστατικά που τα είχαν ήδη καταχωρίσει τους προηγούμενους μήνες στο myDATA ως εκπιπτόμενες δαπάνες τους έχουν διαγραφεί γιατί απορρίφθηκαν από εκείνους που τα εξέδωσαν (προμηθευτές).

Το φαινόμενο σχετίζεται πιθανότατα με τις αυξημένες επαληθεύσεις που πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις με βάση τον νέο κανόνα που τίθεται σταδιακά σε ισχύ (μετά το καλοκαίρι του 2024 και έως 1.1.2025) ότι μηδενίζονται οι αποκλίσεις μεταξύ όσων δηλώνουν οι ίδιοι στην Εφορία (στο έντυπο Ε3) και όσων διαβιβάζονται στα ηλεκτρονικά βιβλία (myDATA). Το 2025 δηλαδή κάθε επιχείρηση θα φορολογηθεί με βάση τα myDATA και όχι τι δηλώνει η ίδια στην Εφορία, καθώς καταργούνται οι «διορθώσεις» που επιτρέπονταν μέχρι φέτος στο Ε3. Το περιθώριο ανοχής για αποκλίσεις περιορίστηκε μέχρι 10% το πολύ στα έσοδά τους (ενώ από τον Οκτώβριο μειώθηκε ήδη σε 0%) και από την 1η Ιανουαρίου 2025 οι αποκλίσεις απαγορεύονται, καθώς ο φόρος θα προκύπτει από τα έσοδα και έξοδα κάθε υπόχρεου όπως αποτυπώνονται στο myDATA, χωρίς να μπορεί να παρέμβει περαιτέρω για να τροποποιήσει τη φορολογική εικόνα του. Σε κάθε περίπτωση, τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρείται ότι «μπαίνει» η μία επιχείρηση στα βιβλία της άλλης διαγράφοντας δαπάνες πελατών της και απορρίπτοντας παραστατικά λιανικής τα οποία αναρτήθηκαν από τον λήπτη ως «μη αντικριζόμενα»! Ενώ οι πελάτες που τις είχαν καταχωρίσει, όταν κάνουν αναζήτηση παραστατικών στην πλατφόρμα myDATA βλέπουν να έχουν «πεταχτεί» ως απορριφθείσες από τα ηλεκτρονικά βιβλία τους.

Πώς συνέβη αυτό;

Η πλατφόρμα myDATA δίνει δυνατότητα ελέγχων όχι μόνο στην ΑΑΔΕ, αλλά και στις ίδιες τις επιχειρήσεις, για να βλέπουν και να επαληθεύουν ποιες συναλλαγές έχουν καταχωριστεί στο ΑΦΜ τους από τις ίδιες ή τους συναλλασόμενους με αυτές. Ετσι, φορολογούμενοι που είχαν διαβιβάσει ήδη τα έσοδα τους προηγούμενους μήνες (με βάση τιμολόγια χονδρικής που εξέδωσαν ή λιανικές πωλήσεις κ.λπ.) εντοπίζουν ότι επιτηδευματίες πελάτες τους (εταιρείες ή αυτοαπασχολούμενοι) έχουν καταχωρίσει στο myDATA σαν έξοδά τους εκτός από τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής, όπως έχουν δικαίωμα υπό όρους να κάνουν. Για αγορές καυσίμων, επί παραδείγματι, αν πελάτες (επιτηδευματίες) έχουν εκδώσει τιμολόγιο αγοράς, αυτό εμφανίζεται αυτομάτως στα έσοδα του πωλητή και στα έξοδα του αγοραστή χωρίς πρόβλημα συνήθως. Αντιθέτως, αν ζήτησαν και έλαβαν απόδειξη λιανικής αντί τιμολογίου (όπως συνηθίζεται για αξίες μέχρι 300 ευρώ, βάζοντας σφραγίδα του πρατηρίου και οπισθογραφώντας τον αριθμό του οχήματος), τότε οι πρατηριούχοι-προμηθευτές που εξέδωσαν την απόδειξη βλέπουν ότι οι πελάτες την έχουν καταχωρίσει από μόνοι τους (ως λήπτες) στο σύστημα myDATA αναγράφοντας και το ΑΦΜ του πρατηρίου προκειμένου να εκπέσει από τα έσοδά τους. Στην περίπτωση αυτή, από υπερβάλλοντα ζήλο ενδεχομένως, εκδότες τέτοιων αποδείξεων κρίνουν σκόπιμο να τις απορρίψουν (πατώντας «απόρριψη» στο myDATA) ίσως γιατί δεν γνωρίζουν αν η απόδειξη αφορά πραγματικό πελάτη-αντισυμβαλλόμενο ή η καταχώριση υποκρύπτει εικονικότητα ως προς το πρόσωπο του λήπτη της απόδειξης.

Ετσι όμως «σβήνουν» αυτομάτως από τα βιβλία των πελατών τους τις δαπάνες που αυτοί είχαν δηλώσει στο myDATA, ανατρέποντας τα δεδομένα δηλώσεων ΦΠΑ που είχαν ήδη υποβάλει ή, κυρίως, του Ε3 με το οποίο πρόκειται να φορολογηθούν το 2025 οι επιχειρήσεις – και το οποίο συντάσσεται πλέον με βάση όσα εμφανίζει το myDATA και όχι ό,τι δηλώνουν οι ίδιοι οι υπόχρεοι φορολογούμενοι.

Σε τέτοιες περιπτώσεις λήπτες των αποδείξεων λιανικής καταφεύγουν -προσωρινά τουλάχιστον- σε λύσεις ανάγκης, όπως να ανεβάζουν πλέον στο myDATA τα «μη αντικριζόμενα» παραστατικά λιανικής που έλαβαν χωρίς να δηλώνουν ΑΦΜ προμηθευτή. Ζήτημα ανακύπτει για δαπάνες που τις είχαν ήδη συμπεριλάβει σε περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ ή στο Ε3, αλλά έχουν «πεταχθεί» εκ των υστέρων από το σύστημα. Κάποιοι δοκιμάζουν να καταχωρίσουν ξανά αυτές τις δαπάνες χωρίς ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου μία-μία ή συγκεντρωτικά (επιλέγοντας καταχώριση «τύπου» 13.1 ή 14.30 αντίστοιχα), με τον φόβο όμως ότι αυτές οι «διπλές» καταχωρίσεις να «κτυπήσουν» στο σύστημα δηλώσεων ή και να κινήσουν «υποψίες» στον ελεγκτικό μηχανισμό. Τα ερωτήματα για το θέμα πληθαίνουν και αναμένονται οδηγίες, ενώ ενδεχομένως σε επόμενη αναβάθμιση του myDATA (v.1.10) να απαγορευτεί στους εκδότες να παρεμβαίνουν και να απορρίπτουν τις «μη αντικριζόμενες» δαπάνες που δηλώνουν άλλοι ως πελάτες τους.

Διαβάστε ακόμα

ΤΑΙΠΕΔ: Κάνει τα πρώτα βήματα εξωστρέφειας

Στα στεγαστικά δάνεια η στόχευση των τραπεζών για το 2025

Αγώνας δρόμου για τα Airbnb – Μέχρι τέλος του χρόνου η έκδοση Αριθμού Μητρώου Ακινήτου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα