Την ολοκλήρωση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για το αεροδρόμιο Καστελίου ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, υπογράφοντας την απόφαση για την ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – GMR ως προσωρινού αναδόχου της σύμβασης παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού».
«Ξεπερνώντας διαχειριστικά λάθη, εμπλοκές και καθυστερήσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων αλλά και ένα αποτυχημένο διαγωνισμό, που διακινδύνευσαν σοβαρά την υλοποίηση και την τύχη του έργου εδώ και 17 χρόνια, σήμερα, η δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης είναι γεγονός», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο, σημειώνοντας ότι «η νέα αυτή επένδυση ύψους άνω του 850 εκατ. ευρώ, που θα πραγματοποιηθεί με όρους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, διαψεύδει τις δυνάμεις του παλαιοκομματισμού που τόσους μήνες δίνουν απεγνωσμένες μάχες, για να πείσουν ότι το έργο καθυστερεί και δεν πρόκειται να υλοποιηθεί».
Όπως επισημαίνει, οι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και ακολούθως τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, αποτυπώνονται στην Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου καθώς:
Το Δημόσιο διατηρεί ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση: Αυξάνεται το ελάχιστο προσφερόμενο ποσοστό μετοχικού κεφαλαίου από 40% σε 46%. Ήδη λοιπόν το Δημόσιο απέκτησε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο.
Αυξάνεται η βαρύτητα της Οικονομικής Προσφοράς των διαγωνιζόμενων.
Η αιτούμενη χρηματοδοτική Συμβολή εκ μέρους του Δημοσίου περιορίστηκε σε 180 εκατομμύρια ευρώ.
Αυξάνεται σε 2% το ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων του αερολιμένα που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου παραχώρησης, υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, αλλά και άλλων κοινωφελών δράσεων. Τα ποσά θα αποδίδονται κατόπιν σχετικής απόφασης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
Τονώνεται δραστικά η απασχόληση: Θα δημιουργηθούν 1000 άμεσες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής. 500 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και εκατοντάδες ακόμη, όταν θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις. Μάλιστα θα υπάρξει μέριμνα να δοθεί προτεραιότητα στην απασχόληση των ανέργων.
Τροποποιείται ριζικά ο τρόπος επιλογής του Ανεξάρτητου Μηχανικού, καθώς ισχυροποιείται η συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία επιλογής του, με ανοιχτές και διάφανες διαγωνιστικές διαδικασίες.
Το κτήριο του αεροσταθμού θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου και του τοπίου και κατασκευαστεί με κριτήρια υψηλών βιοκλιματικών προδιαγραφών. Ειδική αρχιτεκτονική επιτροπή θα ελέγξει τη συμμόρφωση της μελέτης με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού για την κατασκευή του, κατά τρόπο που να εναρμονίζεται με την ιδιαιτερότητα της περιοχής.
Στη Ζώνη Εμπορικών Χρήσεων θα δημιουργηθεί σε έκταση 10 στρεμμάτων συνεδριακός – εκθεσιακός χώρος ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων και δεν θα είναι ανταγωνιστικός εμπορικά. Θα κατασκευαστεί και θα λειτουργήσει με μέριμνα του Δημοσίου.
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα παραπάνω σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για πρώτη φορά ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων τόσο για τον αερολιμένα όσο και για τις οδικές συνδέσεις, αλλά ταυτόχρονα έχει εξασφαλιστεί η εξεύρεση χρηματοδότησης των αρχαιολογικών ερευνών πριν την έναρξη της περιόδου Παραχώρησης, καθιστά πλήρως επιτεύξιμο τον στόχο υλοποίησης του Έργου εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος χωρίς καθυστερήσεις.
Τα επόμενα βήματα
Εντός των επομένων δύο μηνών θα πρέπει να ολοκληρωθούν:
Η διαδικασία επιλογής του Ανεξάρτητου Μηχανικού από Επιτροπή με επικεφαλής στέλεχος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στην οποία θα μετέχουν ισότιμα το Δημόσιο και ο Προσωρινός Ανάδοχος.
Η υποβολή εκ μέρους του Προσωρινού Αναδόχου του Φακέλου Τροποποίησης της Εγκεκριμένης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων, σύμφωνα με την υποβληθείσα εκ μέρους του Τεχνική Προσφορά.
Η υποβολή των λοιπών αναγκαίων στοιχείων (της εγγυητικής επιστολής δεσμευτικής επένδυσης, της επαλήθευσης Χρηματοοινομικού Μοντέλου από ανεξάρτητο ελεγκτικό φορέα, των συμβάσεων ασφαλίσεων, της σύμβασης Μελέτης – Κατασκευής, της σύμβασης δευτερογενούς δανείου κλπ) για την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης.
Θα ακολουθήσει η ανακήρυξη του Οριστικού Αναδόχου και η αποστολή του Σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Προσυμβατικού Ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο θα υπογραφεί η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και της Εταιρείας για την κατασκευή και λειτουργία του Αερολιμένα (η οποία θα έχει μέχρι τότε συσταθεί), καθώς και των Αρχικών Μετόχων. Ακολούθως, η Σύμβαση Παραχώρησης κυρωθεί από την Βουλή με νόμο και αμέσως μετά θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου.